NYHET19 januari 2017

Offentlig upphandling – En affärsmöjlighet?

Lagen om offentlig upphandling (LOU) har fått ett tydligare småföretagsfokus, som ett resultat av de ändringar som trädde i kraft från årsskiftet. Det konstaterade Svenskt Näringslivs konkurrensexpert, Birgitta Laurent, som redogjorde för den nya lagen på ett fulltecknat seminarium i Växjö.

Christoffer Lewinowitz Företagarna, David Braic Växjö Kommun, Birgitta Laurent och Eilon Fransson från Svenskt Näringsliv.

Vetskapen om att ändringar är på gång hade lockat 110 deltagare till seminariet, som var ett samarrangemang mellan Svenskt Näringsliv, Företagarna och Växjö kommun.

– Nu tvingas myndigheterna att överväga möjligheterna att dela upp en upphandling i mindre delar, för att öka möjligheterna för mindre företag att delta, sade Birgitta Laurent. Om man delar upp den, så får man också sätta ett tak för hur många andelar en och samma leverantör kan få vinna.

Däremot har Riksdagen inte godkänt att upphandlande myndighet ska få ställa krav på arbetsrättsliga hänsynstaganden som minimilön eller viss reglerad semester och arbetstid. Där pågår en diskussion mellan regeringen och alliansen, berättade hon.

Från Växjö kommuns sida beskrev upphandlingschefen David Braic hur kommunens upphandlingsenhet arbetar för att hantera årliga inköp för uppemot en miljard kronor.

– Vårt inköpssystem reglerar i detalj vad som får köpas in under ett visst avtal, så hos oss kan det inte uppstå något ”Strumpgate”, försäkrade han – med referens till de dyra oplanerade inköp som gjorts av Stockholms läns landsting.

En nyhet som han också berörde är att leverantörerna får chansen att rätta till uppenbara felskrivningar, eller mindre förbiseenden i sina offerter. Tidigare har ett bortglömt kryss i en ruta i förfrågningsunderlaget resulterat i att en offert helt sonika lagts åt sidan. Nu kan myndigheten få begära in kompletteringar.

Han förklarade också att det är helt Ok att ställa frågor, om upphandlingsdokumentet (Nytt namn på det som tidigare kallats förfrågningsunderlag!) är svårtolkat eller otydligt.

– Men räkna inte med att få svar på telefon. Vi svarar skriftligen, så att också alla andra intresserade leverantörer får samma information. Vi måste garantera en rättvis likabehandling.

David Braic tipsade också om sajten www.anbud24.se/anbudshjalpen, för den som vill ha bra information av allmän karaktär.

Växjö kommun har åtta förvaltningar och fem kommunala bolag. De kan göra direktupphandlingar av varor och tjänster där gränsen för varje inköp är max 534 800 kr. Ibland kan dessa annonseras på webben, men inte alltid. Så – hur ska man få reda på att dessa är på gång, undrade en av deltagarna?

– Du kan maila oss på upphandlingsenheten och fråga om hur inköpsbehovet ser ut för det du kan leverera. På det sättet kan ju upphandlande verksamhet få kännedom att ni finns, ansåg Braic.

Enligt Svenskt Näringslivs kartläggning av företagsklimatet 2016 har 34 % av företagen under det senaste året haft kontakt med Växjö kommun i upphandlingsfrågor, förklarade regionchef Eilon Fransson. Det är bara tillståndsfrågor som ger fler företag anledning att kontakta kommunen, som står för 70 % av den totala offentliga upphandlingen i Sverige. Samtidigt är just upphandlingsfrågornas handläggning det område som får sämst omdöme av alla undersökta kommunala verksamheter.

Ungefär vart fjärde småföretag (under 50 anställda) deltar på något sätt i offentlig upphandling, enligt en rapport från Företagarna i oktober 2016, berättade dess regionchef Christoffer Lewinowitz. Där framgick också att företagen tycker att upphandlingarna är för komplicerade och att för mycket fokus läggs på lägsta pris. Man efterfrågade också en bättre dialog med myndigheten före, under och efter upphandlingen.

Text: Olle Termén

Konkurrens
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist