Företagare, politiker och tjänstemän i Uppvidinge kommun träffades en kväll för att diskutera och köra en workshop kring hur företagsklimatet ska kunna bli ännu bättre. Hur ska det gå till?
Uppvidinge är en kommun som i senaste mätningen kring företagsklimatet fick bättre betyg än tidigare från företagen och en rejäl uppgång till plats 61 i Svenskt Näringslivs ranking av 290 kommuner. De flesta parametrarna gick uppåt. Men kommunen är inte nöjd med det utan vill vidareutveckla företagsklimatet.
– Företagsklimat är en färskvara och måste hela tiden jobbas med för att det ska bli så bra som möjligt, säger Jimmi Olsson, Näringslivsutvecklare i kommunen.
Greppet den här kvällen var att tillsammans med Svenskt Näringsliv arrangera en workshop under några timmar, med företagare, politiska ledningen med kommunalråden, ordförande och vice ordförande i alla nämnder. Livliga gruppdiskussioner med uppgift att plocka fram konkreta områden att prioritera och därefter individuell röstning på de olika förslagen som gav ett fokus på vilka områden det ska arbetas med för att företagsklimatet ska bli ännu bättre.
– Det var ett bra möte där politiken och företagen i dialogform kan komma fram till rätt konkreta saker, sade Lena Gustafsson med företaget Guldkanten.
– Intressant var att politiker och företagare var ganska eniga till samma fyra områden att prioritera, sade Åke Carlson, kommunalråd. De fyra prioriterade områdena blev samverkan mellan företag och politik på flera plan, fler bostäder för att kunna locka kompetens, mer mark för industriutbyggnad, marknadsföring av kommunen och dess företag för attraktionskraft.
Nu går jobbet vidare för att mer i detalj se hur varje område kan utvecklas på ett bra sätt.