NYHET8 december 2016

Ann-Chatrine och Stefan Andersson blev Norrbottens mest företagsamma

Ann-Chatrine och Stefan Andersson, som driver Delikatessfabriken i Vidsel har utsetts till Norrbottens mest företagsamma människor i Svenskt Näringslivs tävling.

Vinnare av Norrbottens mest företagsamma människa 2016 blev Ann-Chatrine och Stefan Andersson, Delikatessfabriken i Norrbotten AB, Vidsel.Foto: Lennart Håkansson

Fem blev nominerade till slutomgången av tävlingen Norrbottens mest företagsamma människa 2016. De övriga fyra var Kalle Outinen, Outinens Potatis, Haparanda, Christina Skoog, Skoogs Handel, Piteå, Anders Hellman, Subar, Luleå och Joel Andersson, Städakuten i Norr, Boden.

Vinnaren bland de nominerade utsågs genom en omröstning på webben och där vann Delikatessfabriken Norrbotten AB. Vinnarna fick ta emot utmärkelsen vid en lunch på restaurang CG i Luleå under torsdagen.

– Det är ju fantastiskt. Vi är djupt rörda över att vi fått över två tusen röster och med massor av fina kommentarer. Det här är den finaste utmärkelsen vi fått, det är ju våra kunder som röstat på oss, säger Ann-Chatrine Andersson.

– Att vi finns i Vidsel är en förutsättning för att vi kommit igång på ett bra sätt, med låga kostnader för lokalerna och en trogen personal, säger Stefan Andersson.

Det är femte året som Svenskt Näringsliv arrangerar tävlingen i Norrbotten. Tidigare vinnare är Britta Jonsson Linvall, Treehotel i Harads, Olle Henriksson, Vinab i Överkalix, Peter Aasa, Quality Hotel Lapland i Gällivare och Elisabeth Landby, Sole Event i Gällivare.

Historien om Delikatessfabriken

Med ett recept från Tärnaby och utrustning från en konkursad pizzeria i Boden började paret Andersson på fritiden tillverka bearnaisesås i en nedlagd Konsumbutik i Vidsel. Det var 1999.

I år omsätter de 19,5 miljoner kronor, har 28 procent av marknaden för våta såser i Norrland och tio anställda. Dessutom tre säljare och en säljledare på provision.

I dag gör man 14 olika produkter som tappas på flaska, bland annat hamburgerdressing, vitlökssås, aioli, tzatziki och senaste tillskottet: en chipotlesås. Men fortfarande är bearnaisesåsen huvudprodukten och utgör hälften av försäljningen.

Under 2016 har norskägda Foodmark gått in som ägare med 60 procent av aktierna. Det har inneburit nytt kapital och kompetens i företaget. Man står i begrepp att investera 2,5 miljoner i en ny fyllningslinje. Foodmark kommer att lägga legoproduktion i Vidsel.

Företaget planerar tre nyanställningar och att införa tvåskift. Målet är att fördubbla produktionen och öka marknadsandelen i Norrland från 28 till 45 procent.

Lennart Håkansson

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist