NYHET31 maj 2018

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.

"Så klart att vi vill ta del av hela populationen för att inte missa en stor del av kompetensen när vi rekryterar", säger Joakim Särkijärvi, hr business partner på BillerudKorsnäs i Karlsborg.Foto: Viktor Pettersson

Bristen på ingenjörer och projektledare är påtaglig i hela landet och för BillerudKorsnäs i Karlsborg längst upp i Bottenviken, är dessutom det geografiska läget en utmaning.

– Vi jobbar aktivt med vårt arbetsgivarvarumärke för att nå ut till ungdomar runt omkring här så att de ser att de inte nödvändigtvis behöver flytta härifrån för att ha en framtid, säger Joakim Särkijärvi, hr business partner i Karlsborg.

Företaget besöker skolor för att berätta om verksamheten och förhoppningsvis få fler att välja en teknisk utbildning, och är huvudsponsor för IGE-day, Introduce a girl to engineering day, där unga tjejer bjuds in att besöka fabrikerna.

– Under en dag får de träffa killar och tjejer som jobbar som ingenjörer hos oss och se vad det egentligen innebär. Många vet inte det och blir positivt överraskade.

Många har fortfarande kvar bilden av att BillerudKorsnäs bara är ett pappersbruk, men idag handlar en allt större del av verksamheten om att utveckla förpackningar. Bland annat håller en pappersförpackning som på sikt ska ersätta pet-flaskor på att utvecklas.

– Sådant skapar intresse hos många men folk i allmänhet har ofta ingen aning om att vi sysslar med det. Tyvärr har vi brustit i kommunikationen om vad vi gör, men har blivit mycket bättre. Vi behöver fortsätta att jobba med bilden av oss själva.

Dessutom står verksamheten i Karlsborg inför en generationsväxling där 40 procent av medarbetarna går i pension under de kommande tio åren, och många av dem med expertkunskaper.

– Det är naturligtvis en utmaning att klara det med en bibehållen hög kompetensnivå samtidigt som vi fortsätter att vara innovativa och leverera kvalitet till kunderna.

Samtidigt är det ett tillfälle att få in nytt blod och nya perspektiv, påpekar han. Bland annat vill företaget öka andelen medarbetare och chefer som är kvinnor. Idag är andelen kvinnor 22 respektive 21 procent i koncernen. Fyra av tio i ledningsgruppen är kvinnor.

– Så klart att vi vill ta del av hela populationen för att inte missa en stor del av kompetensen när vi rekryterar. Det är bland annat därför vi vill vara attraktiva även för kvinnor.

BillerudKorsnäs jobbar både externt och internt med att vara attraktivt och här är cheferna centrala. Joakim Särkijärvi är med och tar fram en koncerngemensam process och utbildning för chefer, för att de ska rekrytera med mångfald och utmana invanda tankesätt och stereotypa uppfattningar.

På senare tid har företaget placerat sig högt i rankingar över var civilingenjörer vill jobba och Joakim Särkijärvi är övertygad om att arbetet med jämställdhet och mångfald bidrar till den framgången.

– Det tillsammans med att fler kvinnor söker sig till oss är ett kvitto på att vi lyckas. Sedan har vi ju inget facit utan vi gör vårt bästa och lär oss hela tiden. Det är en långsiktig resa.

Mångfaldsarbetet ligger definitivt bakom en del av företagets framgångar, betonar han.

– Mångfald berikar och skapar en mer tolerant organisation som utvecklas bättre. En öppen miljö gör oss mer innovativa och skapar ett vänligt klimat.

Nyckeln till att vara en attraktiv arbetsgivare är att se till att medarbetarna trivs och att får samma möjligheter att utvecklas oavsett kön, bakgrund eller ålder.

– Vi vill att de vassaste kandidaterna ska söka sig till oss, stanna kvar och utvecklas. För att nå dit behöver vi skapa goda förutsättningar i form av ett bra arbetsklimat och en kultur som gör att folk trivs och kan prestera på toppen av sin fulla potential.

En översyn av företagets bildmaterial visade att det var övervägande män på bilderna, i synnerhet bilder från kärnverksamheten. De få kvinnor som var med på bild hade ofta en passiv roll.

– Det ville vi ändra på för så är det inte i verkligheten. Eftersom de kvinnor som jobbar här verkligen inte är passiva blir det väldigt tokigt, säger Joakim Särkijärvi.

Tips:

- Hitta sätt att lyfta dialogen om jämställdhet i vardagen så att alla medarbetare får upp ögonen.

- Nätverka, bygg relationer med skolor och försök att vara kreativ.

- Se över annonser, kommunikationsmaterial och befattningsbeskrivningar så att de inte av slentrian innehåller formuleringar eller bilder som är stereotypa eller exkluderar på annat sätt.

-Fundera över vilken kompetens som verkligen är relevant. Kanske fungerar en bakgrund från vård och omsorg lika bra som en teknisk bakgrund för vissa befattningar, om personligheten är rätt?

Omställning och yrkesväxlingKompetensförsörjningJämställdhet och mångfald
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist