NYHET21 september 2017

Egen drivkraft även utan gehör

”Jag jobbar mycket för Boden, men när jag inte får snabbt gehör från kommunen så gör jag själv det jag vill göra. Försöker ständigt hitta modeller som för utvecklingen framåt och tycker inte om att sitta av tio sammanträden när jag kan fatta beslut direkt.” Det säger Joel Andersson, Western Farm i Boden.

Joel Andersson

Joel Andersson är företagare och entreprenör med många järn i elden. För ett par år sedan gick han in i Western Farm som delägare och platschef vid sidan av VD:n Jonas Lundström. Det var i ett läge när hjulen inte snurrade riktigt lika snabbt som tidigare, men Joel har fått fart på dem. Och udda idéer saknas inte. Just nu räknar han på att man själva ska rulla 65 000 köttbullar under julmånaden.

– Vi har en väldigt positiv utveckling och hittar på nya grejer hela tiden. Till år 2020 hoppas jag att markfrågorna lösts så att vi kan få en dubbelt så stor nöjespark. I dag besöks den av i snitt 600 personer dagligen under sommarmånaderna, berättar Joel Andersson.

– Men i många lägen upplever jag att vi inte prioriteras av politikerna. Själv har jag en enda gång på tio år känt något litet intresse från dem.

Ändå har Joel Andersson under resans gång haft många företag och varit engagerad i många projekt. Bland annat en klädbutik och en som sålde sallader, men framför allt Städakuten med som mest 30 anställda. Den drev han från början på distans under studierna i Umeå och hade drygt en handfull anställda. Extraknäcket blev plötsligt ett företag som växte snabbt.

– Ibland fick jag spring ut från lektionssalar för att lösa problem i företaget, minns Joel Andersson.

Under en kortare tid arbetade han även på en revisionsbyrå efter studierna till civilekonom.

Allt fokus på Western Farm

I våras sålde Joel Andersson Städakuten för att kunna koncentra sig på Western Farm med modell från de gamla västernstäderna i USA. Jo, där jobbade också tre indianer i sommarparken under 2003…

Vid Western Farm har man haft hästshower och boskapsdrivning i västernstil i Western Arena och publikrekorden har slagits på löpande band. Mycket beroende på att man aldrig vilat på gamla lagrar utan förnyat och förändrat hela tiden.

När Joel Andersson klev in på arenan och grundaren Wikstens lämnade den satsades på en stugby som snabbt växte till 70 bäddar och ofta är fullbokad plus ett värdshus. Då hade verkställande direktören Jonas Lundström fått upp ögonen för kreative Joel Andersson och den kapacitet han besitter. Han hade 2015 blivit nominerad till Årets Bodensare vid näringslivsgalan efter framgångar med Kläppenfestivalen som han utvecklade och hade 15 000 besökare. Året därpå ville inte kommunen samarbeta igen och satsa 100 000 kronor på festivalen. Beskedet kom efter en ovanligt seg process och försök att ändra hela festivalidén.

– Då var jag på väg att ge upp och flytta, säger Joel Andersson.

Men i stället erbjöd han farmen ett projekt och blev delägare och platschef på kuppen. Western Farm omsätter cirka 28 miljoner.

– Får man inte gehör för det man vill göra så göra man det själv, poängterar Joel Andersson, trea som Ung Företagare i landet i fjol.

Men från kommunens sida verkar man inte ha tillräckligt intresse för verksamheten på farmen trots vad den betyder för Boden genom att locka mängder med besökare. Därför kavlar Joel Andersson, Jonas Lundström och andra själva upp skjortärmarna. ”För Boden i tiden”, kan man kanske säga.

EntreprenörskapSmåföretagsfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist