Flygskatten hotar tillväxten på landsbygden. För konsultföretaget Agio, som har verksamhet i Luleå, Kiruna och Stockholm, ökar flygkostnaderna med 100 000 kronor per år. ”Vi kommer att överleva, men det är ännu en distanskostnad. Man blir mer försiktig med att anställa på landsbygden”, säger Richard Jonsson, vd.
Enligt utredningen om flygskatten som nyligen presenterades, bör inrikes flygresor inom Sverige beskattas med 80 kronor per resa. För konsultföretaget Agio, som genomför 1200 enkelresor varje år, innebär det en ökad kostnad varje år på omkring 100 000 kronor. Men för Richard Jonsson, vd, är inte de ökade utgifterna primärt det största problemet. Han förstår incitamenten till flygskatten, men som den är föreslagen kommer den att skapa problem.
– Det vore lämpligare om man kunde hitta andra sätt, för det skapar problem om man vill driva tjänsteverksamhet ute i landet. Man kan inte alltid sitta på distans och då är det väldigt viktigt att kunna ta sig till storstäderna. Det gör man bara med flyg om man bor i Kiruna eller Luleå, säger han.
Som många andra företag har Agio ett starkt miljöprogram som reglerar resandet inom företaget varje år. Det tillsammans med en stark kundgrupp gör att företaget redan anpassar arbetet och resandet efter sina miljömål.
– Vi arbetar hårt och har byggt upp en helt unik kunskap inom företaget som vi kan sprida. Det hade vi inte kunnat skaffa oss utan resandet. Tack vare det, vet lokala kunder vad vi kan och vi jobbar även med några av Sveriges största myndigheter, kommuner och landsting.
Richard Jonsson betonar att Sverige är ett avlångt land med stora avstånd, till skillnad från andra europeiska länder. För att näringslivet och framförallt tjänstesektorn, ska kunna frodas i alla delar av landet, så krävs det att man kan transportera sig, menar han.
– Det är inte bra för Sverige som helhet om man inte kan ta sig runt smidigt. Redan idag är det en utmaning att leverera på distans. Det är oerhört svårt att sälja konsulttjänster på en marknad där du inte kan befinna dig, säger Richard Jonsson.
Det är landsbygden som blir lidande av en flygskatt, det är där arbetstillfällena går förlorade. Framtida jobb kommer att skapas i storstadsregionerna menar Richard Jonsson.
– Vi kommer att överleva, men det blir ytterligare en kostnad i distanskostnadslådan. Ju större de kostnaderna blir, ju större blir förutsättningarna att växa i Stockholmsområdet och inte på landsbygden. Man blir nog mer försiktig med att anställa från landsbygden. Det drar åt fel håll, helt enkelt.