Geektown vill växa men vara flexibla

NYHET Publicerad

DRIVKRAFT De startade Geektown kommunikationsbyrå 2011.  Förra året fick de brons i European Design Award. I år är de nominerade igen. Kristin Lindqvist, Veronica Ruthberg och Frida Larsson driver Geektown kommunikationsbyrå som ett kooperativ med en rad uppdragsgivare i Norrbotten.

Geektown 6 -1
Foto: Lennart Håkansson

Kristin Lindqvist, Veronica Ruthberg och Frida Larsson, Geektown.

De har uppdragsgivare som Norrlandsoperan, Riksbyggen, Adecco, Norrbottensmusiken, Tillväxtverket , Ung scen i norr, Coompanion, Musikens makt och Brändögruppen. De jobbar både med traditionella medier och med digitala kampanjer.

Det har gått fort för Geektown och deras vision är att fortsätta växa. Visionen är att vara cirka 20 medarbetare om tio år.

- Vi vill växa, säger Veronica Ruthberg. Inte bli den största byrån, men den bästa. Vi vill jobba med samhällsengagerade företag, små och stora företag som vill förändra världen. Gärna med regionstärkande projekt i Norrbotten. Vi ser oss som ambassadörer för Norrbotten.

Om tillväxten ska ske genom att börja anställa eller ta in fler medlemmar i kooperativet, är en öppen fråga.

Ett sätt att kombinera tillväxt med bibehållen flexibilitet i en snabbt föränderlig bransch är att samarbeta med andra företag, istället för att anställa för att klara större uppdrag.

- Vi vill fortsätta utveckla bra samarbeten med andra företag, säger Frida Larsson. Vi jobbar gärna i kluster.

- Det är en ny företagskultur, säger Veronica Ruthberg. Man växer och krymper i en bransch där man måste vara kreativ och flexibel.

Namnet Geektown kommer från geek som betyder nörd, men också specialist. Town står för gemenskap.

- Alla är vi invånare i Geektown, säger Kristin Lindqvist. Vi jobbar tillsamman i ett kooperativ och vi arbetar tillsammans med våra invånare (kunder).

Lennart Håkansson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Integration genom jobb

INTEGRATION Ingen politisk åtgärd är så viktig för Sverige och Norrbotten som att förbättra integrationen av nyanlända. Utanförskapet är ett akut och växande problem som kostar stora summor för samhället. ”Den stora klyftan går mellan de som har jobb och de som inte har jobb. För att bekämpa denna klyfta måste vägen till ett jobb kortas, där fler har möjlighet att få fotfäste på arbetsmarknaden och kan gå från bidrag till att försörja sig själv”, säger Jan-Olov Nordström, regionchef Svenskt Näringsliv Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Högst på företagens önskelista står minskad regelbörda

MINSKAD REGELBÖRDA Svenskt Näringsliv har bett sina medlemsföretag att värdera hur viktiga en mängd olika (val)frågor är för dem som företagare. Minskad regelbörda är den absolut viktigaste frågan enligt företagen i Norrbotten, 82 procent anger att det är viktigt eller mycket viktigt för dem. ”Som företagare vill jag göra rätt, men det är både svårt och tidskrävande att hålla reda på allt. Det har gått så långt att jag ständigt oroar mig för att jag missat någon regel eller något tillstånd. Det måste bli enklare att kunna uppfylla alla regler”, säger Petter Nyberg som är delägare i restaurang CG i Luleå.
NYHET Publicerad:

Högskoleutbildade börjar jobba för sent i livet

UTBILDNING Det tar längre tid för högskoleutbildade i Sverige att etablera sig på arbetsmarknaden jämfört med motsvarande grupp i till exempel Norge och Danmark. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. Den höga etableringsåldern påverkar de offentliga finanserna negativt och riskerar att ge individen en lägre livslön och pension än nödvändigt.
NYHET Publicerad:

Utmaningar för jobbskapare

GILLA JOBBSKAPARNA Under det första kvartalet i år startades 2 000 färre företag jämfört med motsvarande period i fjol. Det finns alltså en brist på jobbskapare, innovativa företagsamma människor, som vågar satsa och kan ge andra arbeten utan att hindras av skatter och andra pålagor. Daniel Andersson, som driver ICA Kvantum i Luleå, är en av Norrbottens viktiga jobbskapare.
NYHET Publicerad:

Dags att gå vidare i välfärdsfrågan

VÄLFÄRD I snart fyra år har frågan om vinstbegränsningar – i praktiken ett vinstförbud – helt dominerat debatten om vår gemensamma välfärd. Den har sugit att syre ur luften och den har skapat stora klyftor i politiken men även förtroendeklyftor mellan företagare och politiker.
NYHET Publicerad:

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

KOMPETENS BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.
NYHET Publicerad:

Tydlig attitydföränding höjer betyget

FÖRETAGSKLIMAT ”Just nu är vi inne i en expansionsfas och företagsklimatet i Piteå känns plötsligt väldigt positivt. Jag märker i kontakter med kommunen att det har skett en tydlig attitydförändring gentemot företagare.” Det säger Åsa Nilsson som har jobbat med camping i Sikfors under ett par decennier och är angelägen om att hembyn utvecklas positivt. 2014 blev hon även Årets Campingföretagare i Sverige.
NYHET Publicerad:

Ljummen inställning till glesbygdsföretag

FÖRETAGENS VÄLFÄRDSAVTRYCK Svantes Vilt & Bär bidrar med jobb och skattepengar till glesbygden utanför Boden. Företagaren Andreas Renberg hoppas få tillbaka mer från kommunen. Gensvaret är svalt. "Man är för centraliserade i tankesättet", säger han.
NYHET Publicerad:

Norrlandsföretagarna: "Flygstoppet är en ren katastrof"

INFRASTRUKTUR ”Flygstoppet är en ren katastrof för oss i den här delen av landet”, säger Jalle Svanberg, ordförande i Swedish Lapland som är regionens officiella företrädare för besöksnäringen. ”Samtidigt är konkursen kanske det bästa som kunde ha hänt. Nextjet har tyvärr fungerat väldigt dåligt under ett par år med inställda flygningar, trassel med tider och problem med bagagehantering. Jag hoppas naturligtvis att det kan bli en bättre operatör som tar över framöver.”
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet lyfter i länet!

FÖRETAGSKLIMAT Åtta av Norrbottens 14 kommuner får ett högre betyg än fjolåret av sina företagare, sett till det samlade omdömet om företagsklimatet i kommunen.
NYHET Publicerad:

c/o Jokkmokk

FÖRETAGSAMHET Nyföretagsamheten, synen på företagande och andelen i arbete i Jokkmokk finns på 50-bästalistan för Sverige och det är intressant att den kommunala servicen har förbättrats avsevärt. 63 placeringar upp på ett år!
NYHET Publicerad:

Miljonsmäll med ny lastbilsskatt

LASTBILSSKATT Regeringen flaggar för ett omstöpt förslag till kilometerskatt för tunga fordon. Ett tungt ok att bära, för en annars positiv utveckling för Lassbyns Åkeri utanför Boden. Anders Andersson konstaterar att alla led får högre kostnader genom en kilometerskatt. "Allt blir dyrare. Till och med mjölken som måste köras med bilar till mejerier och sedan ut till butiker".
NYHET Publicerad:

Nyhléns Hugosons - ett företag i stark tillväxt

REKRYTERING "Det är en utmaning att ständigt försöka fylla på med personal som har just den kompetens som vi är ute efter. Alla aktörer måste aktivt hjälpas åt vid rekrytering av ny personal. Arbetsförmedlingen är en av dem", säger Annika Gåhlin, personalchef vid Nyhléns Hugosons med huvudkontor i Luleå.
NYHET Publicerad:

Företagen i Norrbotten väljer bort Arbetsförmedlingen

ARBETSFÖRMEDLINGEN Förtroendet för Arbetsförmedlingen vacklar. Bara 17 procent av företagen planerar att ta hjälp av myndigheten för att hantera kompetensbehovet de närmaste åren. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. Hela 79 procent av företagen i Norrbotten kommer framöver att välja bort Arbetsförmedlingen. ”Det är ett kraftigt underbetyg för myndigheten. Förtroendet är kört i botten”, säger Jan-Olov Nordström, regionchef för Svenskt Näringsliv i Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Allt svårare för företagen i Norrbotten att hitta arbetskraft

REKRYTERINGSENKÄTEN 2018 Årets upplaga av Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät, den tionde i sitt slag, visar på ett omfattande rekryteringsbehov bland medlemsföretagen i Norrbottens län. 6 av 10 företag har försökt att rekrytera medarbetare under de senaste sex månaderna. Av dessa anser 68 procent att det varit svårt eller mycket svårt, vilket innebär en ökning med 16 procentenheter sedan rekryteringsenkäten senast genomfördes för två år sedan.
NYHET Publicerad:

Jobbskapare i dubbel bemärkelse

GILLA JOBBSKAPARNA Genom att hjälpa andra till arbeten har Mariam Al-zamami och Jonny Häggström i Luleå på bara fyra år själva bidragit till jobb för ytterligare elva personer även i det egna företaget. Tala om jobbskapare!
NYHET Publicerad:

Vi sätter ljuset på våra jobbskapare!

#GILLAJOBBSKAPARNA Jobb skapas av företagsamma människor. Med rätt förutsättningar vågar fler förverkliga idéer och utveckla sina företag. Deras företag skapar jobb och framtidstro långt utanför storstäder och tillväxtregioner. Under april månad vill vi rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna i sociala medier och med aktiviteter runt om i Norrbotten”, säger Jan-Olov Nordström, regionchef Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

”Sopa inte rankingen under mattan”

FÖRETAGSKLIMAT Pajala har Sveriges sämsta företagsklimat. "Jag tycker att kommunen bör ta till sig det och inte låtsas att allt är bra." Det säger Gunnar Lauri, vd för familjeägda Krekula & Lauri Såg.
NYHET Publicerad:

Döm ut straffavgift vid felaktiga upphandlingar

KOMMENTAR I dag kan inte Förvaltningsrätten döma ut någon form av böter eller straffavgifter när exempelvis en kommun fälls vid felaktiga upphandlingar. Effekten blir att kommunerna struntar i utslagen och Förvaltningsrätten framstår som en tandlös tiger! Samtidigt har våra folkvalda politiker i riksdagen inte visat något större intresse för lagändringar.
NYHET Publicerad:

Plåttegel i Kalix bidrar till 2 092 läkarbesök

VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Anställda och andra i Kalix vet att det går bra för oss och inser säkert också att det betyder att vi bidrar med mycket även till välfärden varje år genom de skatter som företaget och de anställda betalar.” Det säger Sven Lindström som är VD för Kalix Mekaniska Industrier AB, KAMI, som haft en positiv utveckling utifrån en grundprodukt som man satsade på redan 1978. Den tegelliknande takplåten Plegel.