NYHET15 november 2016

Kilometerskatt läggs på dagens mjölkpris

"Kilometerskatten på 24 kronor milen skulle bli ett hårt slag för hela Norrbotten med alla transporter av skog och malm!" säger Maria Heikkilä, Br. Junttis Åkeri AB i Övertorneå.

- Men den påverkar naturligtvis allt som transporteras på väg om den genomförs. Varje enskild person som köper en liter mjölk får betala skatten ovanpå dagens mjölkpris. Hur många har egentligen tänkt på det, undrar Maria Heikkilä, VD och styrelseordförande för Br. Junttis Åkeri AB i Övertorneå.

Företaget startades av Henrik Juntti redan 1922 och var ett av de första åkerierna i Norrbotten. Sönerna Gösta, Gunnar och Gotfrid tog över 1965 och nu leds det av Göstas dotter Maria och hans två söner medan en andra dotter också sitter i styrelsen. Ett genuint familjeföretag med andra ord och en fjärde generation verkar dessutom vara på väg in i det.

Företaget har 23 bilar och 27 anställda och kör främst mycket timmer. Dessutom jobbar man med med snöröjning, trailertransporter och gör en del grävmaskinsjobb. Timret går bara inte att föra över på järnväg i större delen av Norrbotten. Och det är på samma sätt med det allra mesta av godset på andra håll i Sverige. Statliga Trafikanalys har konstaterat att bara cirka åtta procent av godstransporterna skulle kunna flyttas över till järnvägar. Och det kryllar ju inte heller precis av järnvägar i Norrbottens inland eller fram till industrier och Ica- eller Coop-butiker.

- 24 kronor milen upplever jag faktiskt som ett stort skämt. Det är inte riktigt genomtänkt och det känns inte som om det är möjligt att direkt genomföra en sådan kostnadsökning på tunga transporter, säger Maria Heikkilä och fortsätter:

- Går det här igenom måste vi naturligtvis ta betalt av kunderna för de ökade transportkostnaderna och i slutet av kedjan blir det konsumenter och industrier som därmed får högre priser.

- I stort slår det här därför direkt mot den svenska exporten genom att landet förlorar konkurrenskraft genom en fördyring som våra grannländer slipper. Det blir förstås mycket svårare för svenska företag att sälja utomlands om de drabbas av den här mycket kännbara pålagan som utgår ifrån antalet mil som varor transporteras. Det blir kännbart, inte bara i Norrbotten med våra långa avstånd, utan i hela landet, konstaterar Maria Heikkilä.

Skatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist