NYHET28 december 2016

Korvgubben blev datakung i Piteå

”Varmkorvarna har burit fram oss i it-branschen med stora pengar till Fortlax datacenter. Vi driver ”Korvgubben” och datalagringen parallellt. Det är samma tänk i grunden. Nöjda kunder kommer tillbaka. Både 2 500 dagliga korvkunder i norra Sverige och när vi sköter datalagring åt bland andra tyska bilkoncernen BMW och flera hundra andra kunder.” Det säger Anders Berglund, korvgubben som blev datakung.

Anders Berglund, 50 år, i Piteå är en verklig entreprenör som brinner för det han håller på med. Senaste halvåret har han fört en intensiv kamp för att båda stora och små datacenter ska ha samma elskatt, men det är faktiskt de mindre som betalar dubbelt så mycket som fåtalet it-jättar trots att dessa slukar så mycket mer el. Ett försök av regeringen att locka de stora till Sverige. Men Anders Berglunds företag – kallat Europas Fort Knox för datalagring – har mitt under hans kamp för rättvisa växt så att det knakat.

Till sommaren ser ena delen av företaget, Fortlax 2 åtta kilometer från ettan i Hortlax, ut att nå upp i samma elförbrukning som de stora elslukande som gynnas av mycket lägre beskattning...

Och nästa år verkar också korv och data omsätta exakt lika mycket. Runt 25 miljoner var efter en fördubbling på datasidan.

– Men det har varit slumpen och tillfälligheter som lett till det här, menar Anders Berglund.

Det är lätt att hålla med honom. Den tidigare reseledaren i Grekland har gjort en spännande resa i arbetslivet. Då hade han1900 kronor i lön och av det drogs 600 kronor för bostad. Det blev inte så mycket kvar.

– Jag hade ont om pengar. Kom in på civilekonomlinjen i Luleå och gjorde en julresa med kompisar till Stockholm 1988. Mellan riksdagshuset och Gamla stan stod en gubbe och sålde korv. Jag blev fascinerad. Stod i nästan två timmar och tittade på honom och han hade kö hela tiden, berättar Anders Berglund.

– Jag sa till kompisarna att jag skulle hem till Luleå och sälja korv. De var negativa, sa att det var olagligt och hade alla möjliga invändningar. Men när jag kom hem undersökte jag möjligheterna och fick hyra en plats utanför Shopping i Luleå.

– Jag hade bara 2 000 kronor och ringde runt för att få köpa en begagnad korvlåda. Ola Berglund på A S Storkök i Luleå kunde ordna en splirrans ny, men samtidigt fanns en annan kund i butiken som hörde samtalet och sålde sin gamla för 1 500 kronor, fortsätter Anders Berglund.

– 240 korvar köpte jag på kredit av Möröns Livs och redan första dagen gick försäljningen väldigt bra. Allt tog slut.

Det blev startskottet till vad som i dag är Korvgubben med fem anläggningar, 35 årsanställda, 27 miljoner i omsättning och verksamheter i Norrbotten och Skellefteå.

– Verksamheten byggdes ut under studietiden och vi hade 16 korvvagnar. Studentkompisar och bekanta hjälpte till att sälja korv och det här försörjde jag mig på under studietiden. Namnet Korvgubben togs sedan jag tagit civilekonomexamen 1992 men fortsatte med den här verksamheten och skaffade en gatuköksvagn.

Nu blev korvförsäljningen något av ett självspelande piano med devisen ”Vi är kända för våra stora portioner” så Anders Berglund och kompanjonen Mats Hjorth började se sig om efter andra verksamheter. De försökte bland annat köpa en industrifastighet i Luleå men affären sprack.

– Men så såg Mats att Försvarets radioanstalts fastighet i Piteå var till salu. Den var bara tio år, verksamheten hade lagts ner men man hade satsat runt 100 miljoner i den. Vi tittade på den, men tackade nej, berättar Anders Berglund.

– Senare var vi ändå med på en telefonauktion och köpte den för 350 000 kronor utan att vi visste vad vi skulle ha den till. Vi annonserade utan att få napp. Kommunen undrade om vi kunde hjälpa till med 70 sängplatser till en fotbollsturning. Mats sa ja. Utan att vi hade några sängar… Men vi köpte av militären. Sedan körde vi konferenser och hotell där under tre år.

Idén om datalagring snappades upp när Polarbröd hade konferens i lokalerna och någon undrade om inte Anders Berglund och Mats Hjorth borde utnyttja lokalerna till långtidslagring av data.

– Och på den vägen är det. Trots att vi då inte visste mycket om datalagring. Vi startade upp 2004, men det gick trögt. 20 kundbesök och nej över hela linjen. Sedan fick vi hjälp att göra om tjänsten och fick några hundra kunder. Vi byggde ut verksamheten, utvecklade molntjänsterna och företag köpte lagring och back up, säger Anders Berglund och konstaterar;

– Vi var ett moln innan det var uppfunnet, kan man nog säga.

När Facebook visade intresse för Luleå så förändrades också mycket för Fortlax. Det blev ett nytt fokus på länet och de utmärkta möjligheterna för datacenter med långtidslagringar i kyligare klimat utan samma stora elförbrukning som söderöver och med serverrum som påminner om bankvalv.

– Då började även vi få större förfrågningar. Vattenfall var på gång men pausade plötsligt i upphandlingen. Då låg vi väl framme och det gav blodad tand så vi byggde ut eftersom vi märkt ett starkt ökat intresse för oss i vårt klimat och med den största säkerhetsklassen en civil fastighet i Sverige kan få, säger Anders Berglund

– Det ledde också till den långa upphandlingen som gjorde BMW Group till vår kund. Men först ville man se att vår utbyggnad var klar. I mars 2016 blev jag bjuden till München och fick ett handslag på att man skulle välja oss. Ett halvår senare var vi i drift.

Och nu planeras en kraftig expansion under 2017 med en omsättningsökning från 10 till 20-25 miljoner.

– Vi har inte satt något tak för hur mycket vi får växa. Vi bygger nu ut Fortlax 2 och har möjligheter att gå vidare utifrån hur tillväxten ökar framöver.

– Och skulle det inte fungera så har jag ju alltid korven, även om jag är lite ringrostig när det gäller just den verksamheten, avslutar Anders Berglund med ett leende.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist