NYHET1 november 2016

Mjölken kan inte åka med tåg till mejerier…

”Vi kan ju inte transportera mjölken på järnväg till mejerier! Egentligen har vi inga produkter i dagliga jordbruket som kan sändas per järnväg, men en hög kilometerskatt ska vi ändå tvingas betala av miljöskäl” säger Herbert Nyman, ordförande LRF Norrbotten.

- Det är väl tyvärr så att vissa partier i utförsbacken behöver en fråga som plåster på såren efter alla nederlag!

Herbert Nyman

Herbert Nyman är ny ordförande i LRF Norrbotten sedan i mars då han efterträdde Nils-Olov Lindfors. Han är mycket upprörd över planerna på en kilometerskatt och det hot som den utgör mot de cirka 80 mjölkgårdar som finns kvar i länet.

- Skatten vore förödande för jordbruket och något av den ultimata landsbygdspolitiska attacken. Hur ska en medelstor gård med 60 mjölkkor klara en kostnadsökning med 100 000 kronor? Lönsamheten är ju inte mycket att skryta över i dag. För egen del får jag drygt den dubbla kostnadsökningen med mina 160 mjölkkor.

- Slakt-, foder- och mejeritransporterna blir mycket dyrare med kilometerskatt och vi känner ju till hur svårt det är att motivera konsumenterna att betala något extra. Det här är en ren skatt som slår hårt mot jordbruken som saknar alternativ att kunna parera den.

Herbert Nyman menar att skatten är extra påfrestande eftersom utländska konkurrenter klarar sig lindrigare undan. Från jordbruksnäringen har man länge understrukit i debatten och vid uppvaktningar av olika ministrar att konkurrenskraften försvagats. Nu kan ytterligare ett steg tas i fel riktning.

- Vi riskerar att påföras kostnader som andra slipper i ett läge när vi slåss för att få reducerade drivmedelsskatter. Det är ju inte särskilt svårt att räkna ut vad det får för konsekvenser.

- Dessutom bör man komma ihåg att vi har både större och mindre gårdar i Norrbotten. Lantbruksföretagare med lite färre mjölkkor har ofta en del skog också. Skogsägareföreningen har räknat ut att de med en kilometerskatt får en ny pålaga på mellan fem och tio kronor per kubikmeter. Det drar alltså ner lönsamheten ytterligare för dem.

Herbert Nyman understryker också att man inte vill se något politiskt dribblande med kilometerskatten utan den får helt enkelt inte införas.

- Vi ställer absolut inte upp på att man som nu för ut en hotbild med 24 eller 26 kronor milen för att vi sedan ska köpa 20 kronor och vara glada och nöjda! understryker han med stor kraft.

Så lättlurade är vi inte att vi går på sådana simpla taktiska finter!

Skatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist