NYHET27 oktober 2017

Norrkust Caravan – Årets Gasell i Norrbotten

”Vi flyttade över drivkraften från bandyn och fotbollen till ett eget företag. Att satsa på ett eget företag, planera och jobba hårt för att nå bästa möjliga resultat, påminner i hög grad om idrotten.” Det säger Marko Korkala som tillsammans med brodern Anssi och pappan Kari driver Norrbottens snabbast växande företag, Norrkust Caravan.

Marko Korkala och Anssi Korkala, Norrkust Caravan på DI gasell galan

– Vi startade 2010 med att åka runt i norra Sverige till att börja med och köpte upp äldre husvagnar från 80-talet. Vi hade blivit uppsagda från pappersbruket i Karlsborg och ville prova på att reparerade och sälja husvagnar. Det blev fyra till sex vagnar på varje resa. Men en av dem måste vara i så pass bra skick att vi kunde bo i den. Hotell var inte att tänka på, berättar Marko Korkala.

Resan från 2010 till att bli Norrbottens snabbast växande företag är imponerande. Smått ofattbara 852 procent i ökad omsättning mellan 2013 och 2016 gav dem nyligen utmärkelsen Årets Gasell i länet. I fjol mer än dubblerades omsättningen från 30 till 70 miljoner och i år pekar det mot 85 miljoner. Men det är inte så att det uppmärksammats så mycket av kommunen.

– Nja, Kalix kommun har vi inte märkt så mycket av i vår verksamhet. Nu kom Tommy Nilsson, Jan Nilsson och Reine Sundqvist från Kalix kommun och gratulerade och lämnat blommor och det uppskattas såklart. Men inget speciellt i övrigt, säger Marko Korkala.

Mot den bakgrunden är det kanske inte heller så konstigt att Kalix bara har sämre företagsklimat än två andra av 290 kommuner, Pajala och Norberg i Västmanland. Familjen Korkalas framgångssaga borde användas som föredöme för andra. Här har politikerna all anledning att haka på, men företagarna i kommunen upplever att deras syn på företagande tillhör den sämsta handfullen i landet, enligt Svenskt Näringslivs färska ranking. Kanske förklaringen till att man nöjer sig med en blomkvast.

Utan lön de första åren

– Vi hade alltid pratat om att starta eget. När jag och Anssi blev arbetslösa ungefär samtidigt så gjorde vi slag i saken. Drivet att ha något eget som kunde utvecklas fanns ju där. Pappa Kari hade hållit på med husvagnar och husbilar. Vi såg en marknad i östra Norrbotten som var en vit fläck utan återförsäljare, berättar Marko Korkala.

– Visst var det kärvt i början och vi tog nästan inte ut någon lön på två-tre år. Men vi brann för jobbet, åkte runt och köpte upp äldre husvagnar som vi drog hem till Kalix och reparerade. En del av dem var riktigt fina och välskötta, andra krävde större insatser. Ett tag hade vi husvagnar och husbilar runt hela Kalix! Vi omsatte ändå cirka 8 miljoner, minns Marko Korkala.

Till att börja med reparerades bilarna utomhus på Anssi Korkalas tomt där man så småningom också byggde en liten verkstad. Två husvagnar gick det att ta in samtidigt. I den tidigare möbelhallen på 3 500 kvm intill E4 där deras företag Norrkust Caravan huserar sedan ett drygt år får man plats för 65-70 fordon och har byggt om ett tidigare lager till en ny verkstad.

– Framgången hänger nog samman med att vi har varit konsekventa. Vi har kvar samma ambition som tidigare och strävar efter att sälja bra grejer även om de är billiga. Samtidigt har alltid kundbemötandet varit mycket viktigt, säger Marko Korkala och fortsätter;

– Därför att det också roligt att kunderna själva startade Caravan Club och på en dryg månad fick klubben direkt 310 medlemmar. Första mötet med runt 150 personer hade man nyligen i Kalix.

Finland nästa steg i utvecklingen

2013 började man med nyförsäljningar av husvagnar och husbilar och omsättningen steg som en raket.

– Det innebar att vi också fick en ny kundgrupp som köpte dyrare fordon och det tog ett tag innan vi kom i fas med det nya. Men sedan började det gå undan! säger Marko Korkala.

– De märken vi säljer i dag kan vi också gå in med i Finland. Dit är det ju bara sex mil från Kalix. Först i Helsingfors finns det en konkurrent som för samma märken. Dessutom är vi tvåspråkiga så vi ser Finland som nästa steg i utvecklingen. Pappa Kari Korkala kom ju också från Uleborg på 1970-talet.

– Men vi ska väl gå lite försiktigt fram och kan inte dubbla omsättningen varje år! avslutar Marko Korkala.

EntreprenörskapSmåföretagsfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist