NYHET24 mars 2017

Peter ska lyfta Haparanda från botten

Företagsklimatet i Haparanda är nästan sämst i Sverige efter att för tio år sedan varit nästan bäst i Norrland. Nya tillväxtchefen, Peter Juntti, har fått uppdraget att att med hjälp av politikerna lotsa Haparanda uppåt på rankinglistan igen.

Peter Juntti

Trots att företagsklimatet i Haparanda nästan är sämst i Sverige så hindrar det inte att köpmännen drar stora fördelar av gränshandeln. Därför har kommunen ett handelsindex på 314.

Det betyder att handeln omsätter tre gånger så mycket som invånarna konsumerar. Det är tredje högsta noteringen i landet. Bara gränskommunerna Strömstad och Eda i Värmland är bättre.

Man kan bara fundera över vad ett bättre företagsklimat ytterligare skulle kunna föra med sig?Nu uppfattas bara fem av 290 kommuner som mindre positiva till näringslivet.

Känd profil som ny tillväxtchef

Peter Juntti är sedan ett halvår ny tillväxtchef och den som ska dra det tunga lasset för att med hjälp av politikerna lotsa Haparanda uppåt på rankinglistan igen. Han är en känd profil efter många år som marknadschef på Polarica och som vd för BD Fisk. Dessutom drog han 2010 upp Moderaterna från fyra till sex mandat i fullmäktige. Men jobbet gjorde att han hoppade av politiken.

Peter Juntti har rivstartat med ett 50-tal företagsbesök för att fånga upp synpunkter på företagsklimatet.

– Det är viktigt att vi nu jobbar med att besöka det befintliga näringslivet, lyssnar på företagare och stämmer av läget. Vi diskuterar finansieringar, generationsväxlingar, hur vi kan förmedla kontakter och hjälpa till, säger Peter Juntti och fortsätter.

– Vi jobbar med potentiella nyetableringar både inom handel och industri och vi glömmer inte bort företag på landsbygden.

Kortare handläggningstider

– Kommunen ska ha en hög servicegrad till näringslivet, men vi måste också vara konstruktiva och ge tydliga besked om vad vi kan göra och inte. Handläggningstiderna ska kortas ner och vi ska alltid ge en snabb första återkoppling. Vi måste se på servicen ur kundperspektivet, konstaterar Peter Juntti.

Ikea-etableringen i Haparanda blåste liv i näringslivet och bidrog till att snabbt förbättra företagsklimatet under fyra år, men sedan störtdök kommunen i Svenskt Näringslivs mätningar. Det blev det ena magplasket efter det andra från 2009 och nu har man fyra år i rad dalat i mätningarna ner i det absoluta bottenskiktet.

Kan Barents Center bli räddningen?

– Personligen tror jag väldigt starkt på projektet, säger Peter Juntti.

– Inte minst sedan Barents Center sålts till finländska entreprenörer varav en är en lokal stark ägare och entreprenör. Det handlar om 58 000 kvm uthyrningsbar yta och jag räknar med positiva effekter för handeln efter några års ovisshet.

Allmänhetens attityd sämst

Något som sticker ut i rankingen av företagsklimatet är att allmänhetens attityd till företagande uppfattas som allra sämst i landet och att tillgången till kompetens är i stort sett lika dålig.

– Jag vet inte om allmänhetens attityder bottnar i okunskaper eller om synen på företagande är kännetecknande för regionen i stort, funderar Peter Juntti.

– Kompetensförsörjningen är ett akut problem för vissa medan andra har lättare att lösa den. Men rekryteringar är generellt svårast för kommuner i Norrbotten utanför fyrkantskommunerna.

Närheten till Torneå och Finland är förstås viktig.

– Vi jobbar mycket nära Torneå och drar nytta av varandra. Till våra fördelar hör förstås också dubbla språk och dubbla kulturer som ovärderliga faktorer. Och så har vi omfattande handel i euro, men det är inte märkvärdigare än när vi tidigare använde finska mark i Haparanda.

När det gäller framtiden är det viktigt att Haparanda jobbar aktivt mot organisationer som Ung Företagsamhet och att man försöker stimulera till entreprenörskap. Att det gett positiva effekter framgår av rankingen av företagsklimatet i vilken synen på entreprenader ger bästa delresultatet.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist