Stefan Lindbäck, vd för familjeföretaget Lindbäcks bygg.

Lindbäcks Bygg: "Vi blir ett stabilare företag av fler kvinnor"

NYHET Publicerad

REKRYTERING Lindbäcks Byggs nya fabrik är klar. Det innebär mängder av nyanställningar och ledningen har beslutat att hälften av de som rekryteras till fabriken ska vara kvinnor. ”Målet har inte uppfyllts men vi är på god väg”, säger vd:n Stefan Lindbäck.

När Lindbäcks Byggs nya fabrik står färdig. Företaget räknar med tredubblad omsättning och det betyder att många nya medarbetare ska anställas.

Det byggföretaget Lindbäcks Bygg framför allt behöver är hjärnstyrka och för att hitta tillräckligt med skickliga killar och tjejer måste företaget se till att de fysiska förutsättningarna är de rätta för alla. Det förklarar vd:n Stefan Lindbäck.

Han berättar att man byggt produktionen så att exempelvis muskelkraft blir mindre avgörande.

Effekten blir att företaget lockar fler kvinnor och samtidigt att männen kan jobba kvar längre i byggbranschen eftersom det tar mindre även på deras kroppar.

– Vi har bestämt oss för att vi vill rekrytera fler kvinnor – då är det bara att göra det. Att prata om att ”det sitter i väggarna” är bara en klyscha som inte betyder något. Vi ska vara mycket bättre än så.

Men det kräver att arbetsgivaren tänker till, påpekar han. Att exempelvis annonser formuleras på ett sätt som är inbjudande och som tilltalar alla, utan att skriva ”gärna kvinnliga sökande” för Lindbäcks vill att det ska vara tydligt att alla kommer in på egna meriter. Det handlar också sådant som att se till att det finns omklädningsrum för kvinnor.

– Som kvinna ska det inte kännas som att man tillhör en särskild grupp. Ingen ska behöva fråga efter ett eget omklädningsrum, det ska finnas där från början. Liksom arbetskläder som passar kvinnliga former.

Sedan mars 2016 har företaget anställt 48 kvinnor både till kontoret och fabriken. Det är allt från förskolelärare och vårdpersonal till poliser och snabbköpsbiträden som har börjat i fabriken. Många ser det som en andra chans i livet att byta jobb.

– För oss är det egentligen inte jämställdheten i sig som är det viktigaste, utan hur vi som företag formulerar våra värderingar och principer, säger Stefan Lindbäck.

Det handlar om vilka visioner och strategiska mål som sätts upp, hur de nås, vilka utmaningar företaget satsar på och vad det betyder för medarbetarna, förklarar han.

– Vi blir ett stabilare och robustare företag av att få in fler kvinnor. I den gamla mansdominerade kulturen blir det för mycket ensidiga samtal i fikarummet och runt arbetsstationerna.

Genom att skapa en jämnare balans, på riktigt, tvingas alla tänka på ett annat sätt och bli mer ödmjuka, konstaterar han.

– Det blir en helt annan stämning. Men samtidigt vill vi inte anställa kvinnor som stämningshöjare, för det blir fel. Våra kunder är blandade och då måste vi också vara det.

Stefan Lindbäck berättar att beslutet att rekrytera 50–50 var enkelt att fatta, och det var lättare än han trodde att göra verkstad av det, trots att det finns de som är skeptiska till fler kvinnor. De vill ha det som det alltid har varit.

– Så säger de här personerna om det mesta när vi förändrar processer och arbetssätt. Det gäller inte bara när vi tar in fler kvinnor.

Det viktiga är att sätta förutsättningarna så att de tjejer som kommer in känner sig bekväma, påpekar Stefan Lindbäck.

– Den första kvinnan på en arbetsplats måste ha extra driv för att komma dit, men så fort det är fler är det ingen big deal varken för oss som arbetsgivare eller för den som anställs. ”Du är en schyst person – välkommen”.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Nätverk för kvinnor stärker it-studenter i Karlstad

HALLÅ DÄR Marie-Therese Christiansson, koordinator för nätverket ITQ och proprefekt för Handelshögskolan i Karlstad. Vad är ITQ?
NYHET Publicerad:

Praktik i toppklass lockar unga till teknikföretag

KOMPETENS Att bredda rekryteringsbasen är en utmaning för företag i norrländska Lycksele där lediga tjänster ofta inte har en enda sökande. Det konstaterar Elisabeth Nordström, vd på Lycksele Plåtprodukter som arbetar hårt för att få kvinnor och unga att inse att jobbet inte längre är smutsigt och tungt.
NYHET Publicerad:

Fem tips för att lyckas med rekryteringen

REKRYTERING Kampen om kompetensen hårdnar. I lägen där rekryterings- och konsultföretaget Placera Personal tidigare kunde presentera flera starka kandidater, handlar det idag om ett mindre urval, enligt företagets vd Elisabet Holmene.
NYHET Publicerad:

"Mångfald är en överlevnadsfråga"

STRATEGI Rekryteringen måste breddas för att lösa kommande kompetensbehov i välfärdsbranschen, enligt Rasmus Nerman, vd på Humana. ”Mångfald handlar inte bara om framgång utan om överlevnad”. Det är först när jämställdhet och mångfald blir en del av företagets DNA som det inte behövs några policys längre.
NYHET Publicerad:

”Utan konkurrenskraft ingen välfärd”

KONKURRENS Konkurrenskraftiga företag garanterar välfärden. Men varför är det ingen som diskuterar Sveriges globala konkurrenskraft? Det är en ödesfråga för framtiden, menade deltagarna när Svenskt Näringsliv inledde årets seminarier i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Sammanhållet lärlingssystem viktigt för konkurrenskraften

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensförsörjningsfrågan påverkar svensk konkurrenskraft i allt högre grad. Det är den allra viktigaste frågan för Svenskt Näringsliv just nu, konstaterade Caroline af Ugglas, vice vd, vid ett seminarium. Svenskt Näringsliv arbetar för närvarande med principprogram för lärlingsutbildningar, som är tänkt att avhjälpa problemet.
NYHET Publicerad:

”Vården kan vara tyngre än att jobba på ett bygge”

HALLÅ DÄR Linn Gergi, snickare på JM. Du har med fem andra kvinnliga lärlingar dragit igång Snickarpodden. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

STRATEGI Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.
NYHET Publicerad:

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

KOMPETENS BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.
NYHET Publicerad:

Välutbildade kvinnor tar plats i modernt arbetsliv

JÄMSTÄLLDHET Kvinnor tar allt oftare plats på nyckelpositioner i mansdominerade företag. ”I en tjänstebaserad ekonomi passar jobben ofta bättre för kvinnor”, säger analytikern Nima Sanandaji.
NYHET Publicerad:

AstraZenecas vd om framtiden: ”Många utmaningar”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensbristen drabbar alla branscher. Inte ens det globala bioläkemedelsföretaget AstraZeneca är förskonat. ”Vi måste ha oerhört konkurrenskraftiga villkor för att kunna verka på en global marknad”, säger Jan-Olof Jacke, vd.
NYHET Publicerad:

Satsning på jämställdhet fick fart på affärerna

JÄMSTÄLLDHET Ingen på Liljewall arkitekter räknade med att satsningen på jämställdhet skulle bidra till en rekordsnabb utveckling av företaget. ”Jämställdhetsarbete kan vara en motor för en ännu större förändringsprocess – det är häftigt!”, säger kontorschefen Harald Gamrell.
NYHET Publicerad:

Telia Company boostar unga tjejer

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.
NYHET Publicerad:

"Verklig jämställdhet kräver nytänkande"

INNOVATION Klassiska insatser räcker inte för att lyckas med jämställdhet fullt ut. Det krävs att företaget tänker innovativt i hur mål sätts, hur medarbetare involveras och vilka åtgärder som genomförs. Det visar professor Malin Lindbergs forskning
NYHET Publicerad:

Industriföretag lockar unga med personliga möten

HALLÅ DÄR Annika Franzén, hr-direktör på Väderstad. Du utsågs nyligen till Årets innovatör på Universum Awards. På vilket sätt tänker du och Väderstad nytt?
NYHET Publicerad:

Onödigt att förbjuda mobiltelefoner i skolan

UTBILDNING "Vare sig man gillar det eller inte kommer digitaliseringen att utgöra en allt större del av människors vardag. Det gäller i alla sektorer, även i skolan", menar Fredrik von Essen, näringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen.
NYHET Publicerad:

"Befängd idé låta myndighet avgöra företagens rekrytering"

ARBETSKRAFTSINVANDRING Socialdemokraterna vill ha en skärpt lagstiftning kring arbetskraftsinvandring. Kontrollerna ska utföras av en statlig myndighet, inte av arbetsmarknadens parter. Vd Carola Lemne tycker att idén är befängd.
NYHET Publicerad:

Kvalificerade tjänster lämnar landet

KOMPETENS Allt fler kunskapsintensiva tjänsteföretag flyttar jobben utomlands på grund av kompetensbrist. Det visar en ny rapport från Almega.
NYHET Publicerad:

Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder. 
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist lägger expansionsplaner på is

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag som försökt rekrytera nya medarbetare har haft svårt att hitta rätt kompetens. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det gör att planerad expansion läggs på is och företagen får svårt att möta kundernas behov.