NYHET1 november 2017

Lindbäcks Bygg: "Vi blir ett stabilare företag av fler kvinnor"

Lindbäcks Byggs nya fabrik är klar. Det innebär mängder av nyanställningar och ledningen har beslutat att hälften av de som rekryteras till fabriken ska vara kvinnor. ”Målet har inte uppfyllts men vi är på god väg”, säger vd:n Stefan Lindbäck.

När Lindbäcks Byggs nya fabrik står färdig. Företaget räknar med tredubblad omsättning och det betyder att många nya medarbetare ska anställas.

Det byggföretaget Lindbäcks Bygg framför allt behöver är hjärnstyrka och för att hitta tillräckligt med skickliga killar och tjejer måste företaget se till att de fysiska förutsättningarna är de rätta för alla. Det förklarar vd:n Stefan Lindbäck.

Han berättar att man byggt produktionen så att exempelvis muskelkraft blir mindre avgörande.

Effekten blir att företaget lockar fler kvinnor och samtidigt att männen kan jobba kvar längre i byggbranschen eftersom det tar mindre även på deras kroppar.

– Vi har bestämt oss för att vi vill rekrytera fler kvinnor – då är det bara att göra det. Att prata om att ”det sitter i väggarna” är bara en klyscha som inte betyder något. Vi ska vara mycket bättre än så.

Men det kräver att arbetsgivaren tänker till, påpekar han. Att exempelvis annonser formuleras på ett sätt som är inbjudande och som tilltalar alla, utan att skriva ”gärna kvinnliga sökande” för Lindbäcks vill att det ska vara tydligt att alla kommer in på egna meriter. Det handlar också sådant som att se till att det finns omklädningsrum för kvinnor.

– Som kvinna ska det inte kännas som att man tillhör en särskild grupp. Ingen ska behöva fråga efter ett eget omklädningsrum, det ska finnas där från början. Liksom arbetskläder som passar kvinnliga former.

Sedan mars 2016 har företaget anställt 48 kvinnor både till kontoret och fabriken. Det är allt från förskolelärare och vårdpersonal till poliser och snabbköpsbiträden som har börjat i fabriken. Många ser det som en andra chans i livet att byta jobb.

– För oss är det egentligen inte jämställdheten i sig som är det viktigaste, utan hur vi som företag formulerar våra värderingar och principer, säger Stefan Lindbäck.

Det handlar om vilka visioner och strategiska mål som sätts upp, hur de nås, vilka utmaningar företaget satsar på och vad det betyder för medarbetarna, förklarar han.

– Vi blir ett stabilare och robustare företag av att få in fler kvinnor. I den gamla mansdominerade kulturen blir det för mycket ensidiga samtal i fikarummet och runt arbetsstationerna.

Genom att skapa en jämnare balans, på riktigt, tvingas alla tänka på ett annat sätt och bli mer ödmjuka, konstaterar han.

– Det blir en helt annan stämning. Men samtidigt vill vi inte anställa kvinnor som stämningshöjare, för det blir fel. Våra kunder är blandade och då måste vi också vara det.

Stefan Lindbäck berättar att beslutet att rekrytera 50–50 var enkelt att fatta, och det var lättare än han trodde att göra verkstad av det, trots att det finns de som är skeptiska till fler kvinnor. De vill ha det som det alltid har varit.

– Så säger de här personerna om det mesta när vi förändrar processer och arbetssätt. Det gäller inte bara när vi tar in fler kvinnor.

Det viktiga är att sätta förutsättningarna så att de tjejer som kommer in känner sig bekväma, påpekar Stefan Lindbäck.

– Den första kvinnan på en arbetsplats måste ha extra driv för att komma dit, men så fort det är fler är det ingen big deal varken för oss som arbetsgivare eller för den som anställs. ”Du är en schyst person – välkommen”.

KompetensutvecklingKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist