NYHET1 februari 2018

Stark vi-känsla efter stålbad

”Företagsklimatet känns bra i Piteå och jag upplever att det finns många fördelar här som vi inte hittar söderut. Kontaktvägarna är korta och vi har haft ett fint stöd av kommunen vid utbyggnader och annat. Man visar helt klart intresse för den verksamhet som vi bedriver.” Det säger Maria Lundberg som är vd på Trixie Sverige.

Trixie Sverige AB hette tidigare Pet-Food Fodertjänst i Norrfjärden, men har sedan några månader en ny tysk minoritetsdelägare som är en av Europas ledande när det gäller hemdjurstillbehör. Maria Lundberg som är fortfarande vd och majoritetsägare av företaget som ligger strax norr om Piteå.

Senaste åren har företaget med 28 anställda haft omsättningsökningar på cirka tio miljoner och nådde i fjol 113 miljoner. Som mest hade man för tio år sedan 126 miljoner, men då drog sig den största leverantören plötsligt ur samarbetet och det betydde direkt 37 miljoner mindre i omsättning.

Maria Lundberg

– Det var strax innan jag tog över företaget 2010. Det blev ett riktigt stålbad. Man kan inte säga att jag fick bolaget på en räkmacka precis… Vi tvingades permittera 15 personer och måste skära ner kostnader vid sidan av löner, säger Maria Lundberg.

– Dessutom hade vi just innan leverantören backade ur dubblerat lagerytan till cirka 10 000 kvadratmeter. Det blev därför mycket som plötsligt stod tomt när leverantören i stället började med egen distribution från Helsingborg.

– Men tappet förde också det positiva med sig att vi knöt nävarna i fickorna och det skapades en enorm vi-känsla inom företaget.

Familjeföretaget i Norrbottensgården

Det var Maria Lundbergs föräldrar Ingegerd och Stig-Arne Westerlund som grundade Pet-Food 1981. Då handlade det om försäljning av hund- och kattmat och de höll till i en källarlokal under byns lanthandel. Kontoret hade man hemma på övervåningen i Norrbottensgården. Efter några år började de även sälja tillbehör för hundar och katter. Utifrån den grunden har utvecklingen fortsatt mot ett större grossistföretag med välkända och starka varumärken vid sidan av de egna. Sedan 1991 finns företaget nära E4 i Norrfjärden.

– I dag utgör faktiskt tillbehören runt 75 procent av försäljningen. Det handlar om hund- och kattleksaker, koppel, matskålar, tuggben och annat vid sidan av foder som förstås också är en mycket tung bit, säger Maria Lundberg.

Pet-Food hade samarbetat med tyska storföretaget Trixie redan 2001, men de fick allt mer med varandra att göra runt 2013.

– När kundkategorier ändrades och man såg att flera familjer och investmentbolag blev ägare till konkurrenter så tog jag till sist initiativ till ett närmande till Trixie i lite mindre skala.

– Jag befarade att vi inte hade tillräckliga muskler själva och vi hade då också fått allt mer med Trixie att göra. Företagen hade ju haft samarbete sedan 2001 och kände varandra hyggligt, både det som var positivt och negativt. Vi visste var vi hade varandra.

– Marknaden blev tuffare och konkurrensen hårdnade och 2016 fick tyskarna ta över en minoritetspost. De finns i 80 länder och det är bra att ha en stor aktör i ryggen. Enda skillnaden är väl egentligen att jag nu skriver en veckorapport till dem och att vi som en markering övergick till deras namn i höstas. Det var mest för att visa lite storhet gentemot andra aktörer i branschen.

– Det gör också att jag ser ljust på företagets framtid. Vi har ett bra renommé som vi värderar högt och är rädda om.

– 85 procent av våra kunder finns i Mälardalen och södra Sverige, men vi har en försäljningschef i Stockholm och ytterligare fem fältförsäljare. Det kan finnas logistiska nackdelar med att verka från Piteå, men här har vi bra och trogen personal som både värnar om jobben och företaget.

– Nackdelen med avstånden är överkomlig och vi har ändå leveranstider på maximalt två dagar. Ibland en enda, konstaterar Maria Lundberg som i fjol var nominerad som Årets företagare i Piteå.

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist