Stor skillnad mellan kommunerna i Norrbotten

NYHET Publicerad

REGELKRÅNGEL Skillnaderna mellan avgifterna för - och nivån på - kommunernas service till företagarna är stor i Norrbotten. Det visar Näringslivets Regelnämnds, NNR, stora granskning av regeltillämpningen i kommunerna där sex områden av särskild vikt för företagen kartläggs.

De sex rapporterna om regeltillämpning handlar om företagslotsar, upphandling, serveringstillstånd, bygglov, miljöfarlig verksamhet och livsmedelskontroll.

August Liljeqvist

August Liljeqvist

- Ansatsen hos kommunerna är för det mesta god, påpekar August Liljeqvist, sakkunnig på Näringslivets Regelnämnd, NNR, under sitt besök i Luleå. Exempelvis så uppger alla kommuner utom Arjeplog i Norrbotten att de har en företagslots som ska hjälpa företagen att hitta rätt när det kommer till tillstånd, och andra regelverk.

Däremot är det bara 14 procent av kommunerna i Norrbotten som erbjuder företagen att följa något av ärendetyperna på nätet. Ingen av kommunerna har gjort det möjligt att följa alla sina ärenden på samma vis.

- Att så många kommuner har inrättat företagslotsar visar att man vill väl och har en ansats att förbättra klimatet för de lokala företagarna. Men ofta stannar det tyvärr just vid en ansats. Att inte fler kommuner erbjuder möjligheten att följa sina ärenden på nätet är svårförståeligt. Dagens teknik erbjuder alla möjligheter att underlätta inte bara för företagen, utan också för kommunens handläggare, säger August Liljeqvist.

Det är stor skillnad i både handläggningstider och avgifter mellan kommunerna i Norrbotten. Ett enkelt bygglovsärende kan ta allt mellan en och tio veckor att hantera, visar NNRs kartläggning.  Mellan den dyraste och billigaste kommunen skiljer det hela 28 631 kronor i ansökningskostnader.

- Skillnaderna är svårmotiverade och det finns all anledning för kommunerna att titta på hur avgifterna kan skilja sig så mycket. Avgifterna ska motsvara arbetsinsatsen och det är svårt att se att de verkligen gör det i det här fallet, säger August Liljeqvist.

Samma sak gäller om du driver restaurang eller livsmedelsbutik i Norrbotten. NNRs rapporter visar att tillståndsprövningen av ett utskänkningstillstånd tar mellan fyra och tolv veckor beroende på vilken kommun du söker i, och avgiften för en livsmedelskontroll varierar mellan 3 330 och 28 224 kronor. En kontroll som beräknas ta allt mellan 4 och 28 timmar – trots att det exempel som skulle bedömas var likvärdigt.

Jan-Olov Nordström 1

Jan-Olov Nordström, regionchef Svenskt Näringsliv

Foto: Per Pettersson

- Det borde inte spela någon roll var i Norrbotten man vill starta sin verksamhet, men det är tyvärr stora skillnader i företagsklimatet. Och den gamla klichén stämmer – tid är pengar. Företagens kostnader för lokaler, personal och varor pausar ju inte för att besluten dröjer, säger Jan-Olov Nordström, regionchef Svenskt Näringsliv.

Positivt är dock att många av kommunerna har minskat sina handläggningstider sedan den förra undersökningen genomfördes, 38 procent av kommunerna i landet hanterar till exempel en prövning av serveringstillstånd snabbare idag än 2012. Haparanda, Kalix och Övertorneå är exempel på kommuner i länet som har sänkt sina handläggningstider, från 5 till 4 veckor.

En del har också blivit dyrare sedan sist. 79 procent av kommunerna i landet har till exempel höjt sina tillsynsavgifter för miljöfarlig verksamhet, i länet som mest med 6 780 kronor. Nivåer som ligger långt över såväl konsumentprisindex som löneökningar under samma tid.

Ofta saknas en tydlig koppling till kommunernas motprestation i miljötillsynen. Avgifter tas ut oavsett om tillsyn genomförs eller ej – bara 10 procent av kommunerna i landet återbetalar tillsynsavgifter om ingen miljötillsyn genomförs.

- Det är en liten förbättring jämfört med förra undersökningen, men fortfarande en alldeles för låg siffra. Både avgifter för miljötillsyn och avgifter för livsmedelskontroll bör i högre utsträckning tas ut i samband med tillsynen eller vid genomgång av företagens dokumentation, säger August Liljeqvist, NNR.

De flesta kommuner prioriterar kontroll av brister högst vid ett tillsynsbesök, samtidigt som det finns en hel del kommuner som fokuserar på dialog och rådgivning till företagarna.

- Det handlar om förståelse för företagares vardag. Kommunerna måste kommunicera med företagen i kommunen, och den kommunikationen måste gå åt båda hållen. Man måste kunna visa en rimlig prissättning och servicenivå, det finns ingen anledning att kostnader och tidsåtgång ska variera så mycket över kommungränserna som de faktiskt gör idag, säger Jan-Olov Nordström, Svenskt Näringsliv.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Här betalar företagarna livsmedelsfakturan utan att klaga

FÖRETAGSKLIMAT Surahammar sticker ut i positiv bemärkelse när det gäller myndighetsutövningen. Kommunen har bland annat infört en modell med efterhandsdebitering för sina livsmedelskontroller. "Inte en enda företagare har ifrågasatt varför de har fått en faktura", säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn.
NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Här finns bäst förutsättningar för företagen

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten visar årets företagarenkät. ”Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten”, konstaterar Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Krögare optimistiska till ny e-tjänst – mindre krångel utlovas

FÖRETAGSKLIMAT Det ska vara lika enkelt att söka serveringstillstånd i hela Blekinge, och hela processen ska kunna skötas digitalt. Det är tanken bakom e-tjänsten Serverat, som nu rullas ut i Blekinges fem kommuner. Länet  ska nu erbjuda en helt digital process. "Denna typ av kontakt med myndigheter uppskattar jag som företagare på grund av de tydliga stegen som i sin tur är tidsbesparande", säger David Berg, vd på restaurang Havsviken i Karlskrona.
NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.
NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Skogsägare stämmer staten för utebliven ersättning

ÄGANDERÄTT Staten har slutat att ersätta skogsägare i fjällnära områden. Frågan ställs nu på sin spets i ett ärende i Mark- och miljödomstolen i Umeå.
NYHET Publicerad:

"Problemet att politiker inte förstår våra behov"

FÖRETAGARDAGEN Kompetensförsörjning, skatter och integration var några frågor i fokus när företagare, politiker och experter träffades under årets ”Företagardag” i Näringslivets Hus. Ett problem som lyftes var att politiker och företagare lever i olika världar.