NYHET17 november 2017

Svalsons framgång finansierar 13 poliser

”Vi har ökat omsättningen med 30 procent sedan förra hösten. Det betyder att bara vårt företags skatteökning nu räcker till löner till ytterligare tre poliser. Förutom de tidigare tio!” Maud Spencer är verkställande direktör för Svalson AB i Piteå som har en stor del av världen som marknad.

Maud SpencerFoto: Maria Fäldt/Millimeter Projekt &

– Det är skönt att kunna visa hur mycket företaget betyder för samhället. Många tänker nog inte alltid på hur mycket skatt vi betalar och vad den räcker till. När jag satte upp beräkningarna av vårt bidrag till välfärden på anslagstavlan i fikarummet så blev det också en ”aha-upplevelse” för många, berättar Maud Spencer.

Ett axplock ur beräkningsunderlaget från Företagens välfärdsavtryck visar att Svalsons skatt räcker till 3 509 läkarbesök i primärvården, 225 förlossningar, 53 grundskoleplatser, 9 psykologer eller fyra specialläkare eller 217 hjärtinfarktsoperationer. Men det var före omsättningsökningen till första november! I dag är siffrorna naturligtvis ännu högre…

– Det lokala företagsklimatet i Piteå är ganska bra och det känns skönt att vara småföretagare här. Allmänhetens attityd är positiv. Däremot är det jobbigt med alla förslag som kommer på riksplanet och som man ska anpassa sig till. Förslagen stjäl mycket tid och arbete även när de inte genomförs, konstaterar Maud Spencer.

Världsledande klassisk skjutlucka

1981 undrade en arkitekt om det lilla företaget i Luleå med Bill Svensson och svågern Hans Karlsson kunde konstruera en skjutlucka som man inte behövde stänga och öppna manuellt. Receptionisten hade ont i axeln. De utvecklade en skjutlucka med inbyggd motor – och det blev också startskottet för Svalson AB. Tvåmannaföretaget i Luleå flyttades till Piteå och började växa successivt.

I dag finns skjutluckan hos Dior, på Manchester Uniteds hemmaarena Old Trafford, i riksdagen, NK, Åhléns, polisstationer, flygplatser, offentliga byggnader runt om i Europa och mängder med receptioner i affärskvarter. Från skjutluckan utvecklades så småningom Svalsons storsäljare just nu. En höj- och sänkbar inglasning för kaféer och restauranger (Café au lä) som står för halva försäljningen och en för altaner, balkonger och öppna kontorslandskap (Cit i lä).

Men de gamla skjutluckorna säljs fortfarande 36 år efter att de konstruerades för en receptionist i Luleå. Den luckan finns fortfarande kvar. Allt tillverkas nu i fabriken i Öjebyn och Svalsons är världsledande inom sitt område.

– Många privatpersoner har börjat köpa inglasningarna och det har bidragit till omsättningsökningen under det senaste redovisningsåret, säger Maud Spencer som stolt kan peka på både större och mindre kunder - från Korvgubben i Luleå till Disney Resort i Shanghai.

Kläder som driver affärer

Svalsons är fortfarande ett familjeföretag med Maud Spencer som VD och brodern Linus Svensson som teknisk chef. Fadern Bill Svensson är passiv delägare.

– En ständig utveckling av våra produkter är nödvändig. Vi beslutade i fjol att försöka dubbla omsättningen till år 2020 och vi är redan på god väg. Vi investerar och nyanställer och fortsätter alltså att bidra allt mer till samhällets välfärd med alla våra skatter, säger Maud Spencer som inte har så många kvinnliga kolleger på VD-poster inom verkstadsindustrin.

Nyligen uppmärksammades hon i rikspressen för att hon använder kläderna för att vässa sitt ledarskap. Gärna i enfärgade klänningar. Hennes välklädda exempel lär ha spridit sig ända in på verkstadsgolvet. Men så har hon också åtta år bakom sig som flygvärdinna och har även drivit import- och exportföretag inom konfektionsindustrin.

– Rätt kläder leder till bättre affärer, avslutar Maud Spencer bestämt.

Företagens välfärdsavtryck

Vår gemensamma välfärd vilar på företagen och deras anställda. Välfärdsavtrycket handlar om att fler ska förstå företagens betydelse för välfärden.

Genom att räkna ut ditt företags välfärdsavtryck kan du skapa och ladda ner material att dela på sociala medier så att du också kan vara med och sprida sambandet mellan företagande och välfärd. Räkna ut ditt företags välfärdsavtryck här!

EntreprenörskapVälfärdSmåföretagsfrågorexport
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist