NYHET17 augusti 2016

Grythyttan Stålmöbler lyckas hantera extrema svängningar i omsättningen

Åtta månader i sträck varje år visar AB Grythyttan Stålmöbler röda siffror. Någon månad kan omsättningen stanna på några tusenlappar, men på helårsbasis är företaget ändå synnerligen välmående.

Foto: Sören Karlsson

-Lite före påsk startar vår högsäsong och håller i sig till något efter midsommar. Under den perioden är siffrorna svarta, sotsvarta, säger Karl Lindqvist, Grythyttan Stålmöblers vd och ägare.

Svängningarna är alltså extrema. Under vecka 11 i år, alldeles före påsk, satte företaget nytt rekord. På denna enda vecka omsatte man 4 miljoner. Det kan jämföras med årsomsättningen 2015 på 39,5 miljoner.

De kraftiga variationerna får inga återverkningar i personalstyrkan. De 14 medarbetarna är fullt sysselsatta året runt.

-När vi har lågsäsong bygger vi upp en jättebuffert till nästa år. Vi fyller det egna lagret till bristningsgränsen och hyr dessutom en lagerlokal, förklarar Karl Lindqvist.

Specialist på trädgårdsmöbler

Grythyttan Stålmöbler kan blicka tillbaka på en 121-årig historia. Det var Karl Lindqvists farfars far och namne som kom hit till Grythyttan och 1895 startade en smidesverkstad i liten skala. Då var hästskor och yxhuvuden de dominerande produkterna.

-Artur, min farfar, ritade och tillverkade den första stolen 1930, berättar Karl Lindqvist.

Sedan länge är företaget specialiserat på trädgårdsmöbler. Hur många av dessa klassiker som finns i de svenska trädgårdarna är det ingen som riktigt vet.

Idag har Grythyttan Stålmöbler ungefär 25 huvudartiklar i sortimentet, fördelade på stolar, bord, soffor och tillbehör. Hantverkstraditionerna lever vidare, numera i harmoni med svetsrobotar och annan modern produktionsutrustning.

För Karl Lindqvist var det ingen självklarhet att som representant för den fjärde generationen ta över ledningen av Grythyttan Stålmöbler.

-Jag hade skaffat mig en skoglig utbildning och arbetade som skogshuggare, men när pappa Örjan ville gå i pension 1995 valde jag ändå att hoppa på under förutsättning att jag fick det fulla ansvaret för företaget efter fem år. Mitt ord skulle gälla över pappas om vi hade olika uppfattningar. Så har vi också arbetat.

Allt trä som behövs för tillverkningen kommer utan mellanhänder från leverantörer i tre världsdelar. Teak köper man visserligen via ett danskt företag men är med och godkänner kvaliteten.

-Jag reser ofta ut själv för att sköta inköpen och får på det sättet lite utlopp för mitt skogliga intresse, påpekar Karl Lindqvist.

Ytbehandlingen har företaget valt att lägga ut. Stativtillverkningen sker däremot i de egna lokalerna liksom all slutmontering och paketering. Därför kan man på alla möbler med gott samvete skruva fast den lilla brickan med loggan och texten Made in Grythyttan.

Nya marknader

Hittills har nära nog hela produktionen gått till kunder i Sverige.

-Vi har haft alla ägg i samma korg, konstaterar Karl Lindqvist.

Nu inleder Grythyttan Stålmöbler en process för att undan för undan hitta fler korgar att lägga äggen i.

-Det handlar om att sälja befintliga produkter på nya marknader. Vi har börjat bearbeta Norge. Samtidigt tänker vi ta fram nya produkter till de befintliga marknaderna. Här kommer exempelvis den offentliga miljön in i bilden, förtydligar Karl Lindqvist.

Efter en något trög start i Norge börjar försäljningen nu öka, men fortfarande finns mycket kvar att göra.

Karl Lindqvist är helt på det klara med att företaget ska växa. På ett par års sikt räknar han med att omsättningen stiger från 2016 års förväntade 43 miljoner till ungefär 50 miljoner. Antalet medarbetare kommer att öka från 14 till 17.

-Om några år svarar nya marknader för 20 procent av vår omsättning, säger Karl Lindqvist.

Sören Karlsson

Fakta

AB Grythyttan Stålmöbler sätter ett betydande välfärdsavtryck. Enligt beräkningsmodellen i Svenskt Näringslivs initiativ Sverige tar matchen bidrar företaget med sina 14 medarbetare till den gemensamma välfärden med ungefär 3,9 miljoner i skatt varje år. Det motsvarar kostnaderna för 10 undersköterskor, 8 poliser, 31 förskoleplatser eller 36 gymnasieplatser.

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist