NYHET2 mars 2017

Han lyfter vardagen för förare på väg

När Jan-Olow Engström och hans bror tog omtag med familjeföretaget Engströms vände det till succé. Ett amerikanskt truckstop i svensk tappning som samlar mängder av servicetjänster på ett ställe gör livet lättare för lastbilschaufförer och privatbilister. Samtidigt efterlyser han mer fokus på kvalitet i branschen.

Jan-Olow Engström saknar kvalitet i politiska beslut.
Foto: Per Knutsson 7 TT

För åtta år sedan stod Jan-Olow Engström och hans bror vid ett vägskäl. Femton år tidigare hade de tagit över familjeföretaget Engströms från föräldrarna och fortsatt med uthyrning av entreprenadmaskiner och lastbilar med förare.

Men plötsligt kom de till en punkt då ekvationen inte gick ihop. Verksamheten växte men samtidigt blev anläggningen mer och mer sliten och de kunde inte fortsätta jobba på samma sätt. De stod inför att skära ner verksamheten eller göra en tydlig satsning framåt.

– Vi bestämde oss för att satsa – med en profil som fokuserar på utveckling, både när det gäller ny teknik och nya branscher, säger Jan-Olow Engström som är vd på företaget.

Kärnan i satsningen är Örebro Truckstop, en anläggning som stod klar sommaren 2014. Här samlas flera olika typer av serviceföretag.

– Det är designat på samma sätt som ett köpcentrum. När chauffören som kommer hit vill ha mat, eller om lastbilen behöver nya däck eller en reparation, eller om du vill besikta bilen så finns allt på samma ställe.

Inspirationen har Jan-Olow Engström fått från USA där truckstops som ett helhetskoncept för lastbilar är vanligt förekommande.

– Vi har gjort det i ett svenskt format och kompletterat med att erbjuda service även för entreprenadmaskiner, personbilar och pickups.

En av delarna är en verkstadsverksamhet som Engströms tidigare hade internt för service och reparationer av sina lastbilar och maskiner. Nu drivs det som ett eget dotterbolag som fortfarande levererar verkstadstjänster till Engströms men även till byggbolag, åkerier och andra entreprenörer.

Och efter hand har Engströms byggt ut med fler tjänster, bland annat sådant de själva saknar eller tycker fungerar dåligt att köpa in. I stället gjort dem på egen hand, på ett modernare sätt, berättar Jan-Olow Engström.

– Det var så det började med vår personbilsdel. Jag har själv suttit mycket i besiktningskön och jag tycker att det är jättetråkigt. Hos oss kan en kund lämna in bilen på morgonen och få en lånebil. När han eller hon kommer tillbaka på kvällen är bilen besiktad och tvåorna är släckta.

Eller också kan den som lämnar in bilen på service gå till restaurangen, koppla upp sig mot ett bra wifi, jobba och äta lunch medan bilen repareras.

– Vi försöker hitta nya typer av lösningar som ger en högre servicegrad och underlättar för kunden.

Intresset för Örebro Truckstop har varit stort, berättar han. Det har kommit nyfikna besökare från många olika länder, men även svenska kommuner, politiker och regeringsmedlemmar.

Framgångsfaktorn är koncernens fokus på kvalitet, oavsett vilket område det gäller, slår han fast.

– Vi jobbar med teknikutveckling och transportutveckling. Vi tillverkar släp. Vi bygger på lastbilarna med nya funktioner och vi jobbar mycket med personalen. Just nu tittar vi på ett system för att involvera personalen mer i ekonomin.

Jan-Olow Engström skulle vilja att kvaliteten var mer i fokus i branschen. Allt för många kunder, både privata och offentliga, har som enda mål att få transporterna utförda till ett så lågt pris som möjligt, anser han. Trots att lastbilstillverkarnas är så duktiga inom teknikutveckling är slutanvändarna ointresserade av hur transporterna går till, konstaterar han.

– Det finns inget kvalitetstänk i politiska beslut längre. Även om det talas om miljöförbättring så blir det bara sämre och sämre. Det leder till misär både när det gäller miljö och trafiksäkerhet.

Han förklarar att Örebro Truckstop är designat med kvalitet som en röd tråd.

– Grundtanken är att se till att chaufförerna mår bra, vilket leder till färre avåkningar och mindre alkohol och psykisk ohälsa, men också till att motorerna är i topptrim.

Det omdebatterade förslag om att införa en kilometerskatt för yrkestrafik tror Jan-Olow Engström i grunden är bra, om det utformas rätt. Men samtidigt ser han en stor risk för att det inte blir så.

– Jag är rädd för att politikerna inte ser vad de olika lösningarna får för konsekvenser. Åkarna säger nej för att de tror att risken för ett system som slår fel är stor, och att de får en skattebörda som gör att de fullständigt slås ut.

Idag har Engströms totalt 225 anställda men fortfarande jobbar företaget för att behålla en familjär stämning, som i ett mindre företag.

– Jag brukar säga till personalen att det är en rättighet att alltid ha roligt på jobbet. Det ska vara kul och utmanande, och alla ska känna att de har något som de får dela med sig av.

Eftersom föräldrarna alltid har varit egna företagare fick han företagandet med modersmjölken.

– Det ligger i släkten. Det som driver mig är att jag tycker om att jobba och jag gillar utveckling, utmaningar och tekniska lösningar, säger Jan-Olow Engström.

Om Svenskt Näringsliv

Vilka fördelar ger medlemskapet?
– Jag vet inte riktigt om jag ser det. Jag känner inte av att Svenskt Näringsliv driver frågor som vi har direkt nytta av. Det blir mer en övergripande generalisering av alla företag. Inom mitt område tror jag att det enda rätta är att sikta på högre kvalitet för att minska miljöbelastningen och trafikskadorna. Det hade varit bra om Svenskt Näringsliv drev de frågorna men det är inget jag har sett hittills.

På vilket sätt är du aktiv i Svenskt Näringsliv?
– Ganska lite, mest på formella träffar. All tid äts upp av verksamheten och om inte Svenskt Näringsliv är tillräckligt aktivt mot oss har jag inte möjlighet att vara aktiv från mitt håll. Jag säger inte att Svenskt Näringsliv är dåligt men kopplat till oss skulle vi behöva jobba på ett annat sätt. Men då måste vi först sätta sig ner och bena ut vad det är som inte är bra och hur vi kan samarbeta annorlunda framåt.

Personligt

Namn: Jan-Olow Engström

Ålder: 55 år

Bor: Örebro

Familj: Ja

Bakgrund: Har alltid varit i familjeföretag, förutom en tid som anställd i byggföretaget NCC.

Aktuell: Utveckling och utveckling igen, utvecklar nu exempelvis utbildning inom en rad områden.

Styrka: Envis.

Svaghet: Envis.

Skulle vilja kunna: Utveckla ännu mer.

Ångrar: Inget speciellt.

Rädd för: Att nedmonteringen av kvaliteten i samhället fortsätter.

Längtar efter: Att politikerna bestämmer sig för att kvalitet måste vara i centrum, som det var på 70,80 och delar av 90 talet. Det är enda sättet att komma till rätta med problem i samhället, och så länge politiker och beslutsfattare inte förstår det finns problemen kvar och eller till och med ökar.

Okänd talang: Det får andra avgöra.

På fritiden: Familj, vänner, Örebro Hockey och fotboll, MC, träffa kollegor i branschen.

Läser: Mycket om teknik.

Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist