NYHET2 mars 2018

Långsiktig satsning på bättre kunskap ger IT-Gymnasiet årets kvalitetspris

Måluppfyllelsen bland IT-Gymnasiets elever var allt för låg och ett omfattande projekt drogs igång för att höja kvaliteten på utbildningen och elevernas resultat. Några år senare är förändringen tydlig och nu tilldelas IT-Gymnasiet Örebro Kommuns Kvalitetspris.

Foto: Tobias Solem

– Vi har arbetat efter fyra strategier: pedagogiskt ledarskap, formativ bedömning, kollegialt lärande och resursfördelning. Till dessa strategier kopplades aktiviteter för att stödja utvecklingen och få till en positiv förändring, säger Simon Ekdahl, rektor på IT-Gymnasiet i Örebro.

För lärarna har de nya arbetsmetoderna bidragit till att de fått bättre kunskap om elevernas totala kunskaper. Tydligare processer gör att alla vet vem som gör vad och varför.

– Tidigare hade varje lärare bra koll på elevernas kunskapsnivå i de egna ämnena. Nu jobbar vi på ett annat sätt vilket gör att alla har kunskap om våra elevers totala resultat genom att vi jobbar mer tillsammans. Mer ”tillsammanasarbete” ger också att vi kan stötta varandra som kollegor på ett mycket bättre sätt, berättar Simon Ekdahl.

Största förändringen menar dock Simon Ekdahl är för eleverna även om de kanske inte ser det på samma sätt eftersom de elever som nu går sista terminen inte ens hade börjat när projektet drog igång.

– Eleverna har nu mycket bättre kännedom om den egna kunskapsutvecklingen genom att vi på ett gemensamt och strukturerat sätt ger regelbundna återkopplingar, så kallade checkpoints vid 5-6 tillfällen per år. Det har möjliggjort att vi kan flytta resurser till elever eller till kurser där det behövs mer stöd och på så sätt lyfta det totala resultatet.

Elevernas resultat har förbättrats drastiskt och enligt Simon Ekdahl är det nu viktigt att de lyckas hålla i den positiva trenden och förfina allt lite till hela tiden

– Vi har kommit långt men vi är inte framme och färdiga än. Just nu tittar vi på att utveckla arbetet med näringslivs- och universitetskontakter för att skapa en mer verklighetsnära utbildningar på IT-Gymnasiet.

Det har verkligen inte varit en dans på rosor att få till den positiva förändringen och det är svårt att peka ut något som varit den största utmaningen.

– Det handlar om många saker. En svårighet är att få med alla, speciellt när det kommer in nya kollegor som kommit in när processen redan kommit igång. Då är det viktigt att de får chans att sätta sig in i förändringsarbetet som pågår. Det är också en utmaning i sig och en ledarskapsfråga att bibehålla tålamodet och ihärdigheten, och att vägra ge sig när man vet att vi har en bra strategi. Det går inte att släppa bara för att det blir jobbigt eller om det inte ger resultat direkt. Då är det viktigt att gå tillbaka till varför vi gör det. En isolerad aktivitet kan vara svårt att se och förstå effekten av. Det är helheten och resultatet som är det viktiga, säger Simon Ekdahl.

Medskicket till andra som vill göra samma resa är tydligt.

– Man måste bestämma vad man vill utveckla och därefter göra en prioritering. Ibland behöver man sålla rätt hårt. När man valt område så sätt upp tydliga mål, göra en hindersanalys och ta fram aktiviteter för att undanröja hindren. Sätt upp delmål och utvärdera. Men till sist handlar det om tålamod och envishet, säger Simon Ekdahl.

Syfte

Syftet med kvalitetspriset är att uppmärksamma en verksamhet som med systematisk utveckling i fokus och handlingskraft har åstadkommit förenkling, förnyelse och förbättring till nytta för kommunens medborgare.

Juryns motivering

”Kollegialt lärande, tidiga varningssystem och kontinuerliga resultatdialoger är några exempel på metoder som vinnaren tillämpar för att förbättra förutsättningarna för varje elevs måluppfyllelse. Genom ett systematiskt arbete har man även åstadkommit en kulturförändring, där resultat görs kända och där alla har och tar ett gemensamt ansvar. Kvalitetsarbete är hela skolans angelägenhet.

Vinnarna får priset för förmågan att med stor delaktighet från all personal implementera och förankra nya arbetssätt, som framgångsrikt och långsiktigt gynnar varje elevs måluppfyllelse.”

Utbildning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist