Måns Uggla och Håkan Lagerqvist
Foto: Maria Eremo

Måns Uggla och Håkan Lagerqvist är två av sju anställda på Naxos Sweden. Från lokalerna i Örebro har de kontakt med hela världen.

”Skivbranschens död är betydligt överdriven”

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP Naxos Sweden är verksamma i en bransch under ständig förändring. Skivbranschen såg helt annorlunda ut i början av 90-talet när bolaget startade, men vd Håkan Lagerqvist ser ljust på framtiden. "Det är stor framåtanda i vårt gäng och vi har hittat rätt kostym för oss."

Tavelvägg med CD-skivor
Foto: Maria Eremo

Naxos Sweden ligger bakom en uppsjö av klassiska utgåvor, något som är tydligt när man besöker företagets lokaler.

Vi backar bandet 25 år. Håkan drev då ett postorderföretag med några kompisar i Fellingsbro som importerade specialutgåvor från bland annat Japan och USA.

– Där och då fick vi förfrågan om att bli svensk distributör åt Naxos och vi sa ja.

Naxos var vid den tiden en ny affärsidé, klassisk musik till betydligt lägre pris, något som vände upp och ner på hela marknaden.

– Naxos ville göra klassisk musik tillgänglig för alla när de startade i Hongkong 1987, där huvudkontoret fortfarande finns.

Sex år senare föddes alltså Naxos Sweden och man fick en flygande start tack vare den boom som cd-skivan förde med sig i mitten av 90-talet. Det blev en framgångssaga från start och mellan åren 93-95 växte man med 100 procent varje år.

– Vi var till exempel först ut med tv-reklam för klassisk musik i TV4 när de startade. Vår målsättning var hela tiden att få människor att tycka om klassisk musik. Vi sålde så mycket skivor att vi var i topp på försäljningslistorna, före Michael Jackson och Beatles.

Hela skivbranschen fick det dock mycket tuffare i början av 00-talet och när bokbranschen hamnade i kris runt år 2010 rycktes den klassiska musiken på cd med.

– Akademibokhandeln var en viktig plattform för oss och ett tag fanns vi i 80 butiker.

Många konkurser innebar en krisperiod även för Naxos och från att ha varit 25 anställda med stort lager i Örebro och med logistikansvar för hela Norden och Baltikum är man i dag sju personer på kontoret. En av dem är Måns Uggla, som bland annat har ansvar för nya releaser.

– Vi har hela tiden trott att vi suttit på rätt produkt, som till exempel cd:n. Men sen kom streaming och det går aldrig att stanna upp och lita på ett format. Det kommer troligtvis komma något nytt. Cd är fortfarande den största delen för oss men digitalt och streaming ökar kraftigt, säger Måns Uggla.

Alla inspelningar som Naxos gör i dag släpps både som fysisk cd och på streamingplattformar, det gör att intäkterna kommer från flera håll.

– Streaming är egentligen ingen naturlig plats för klassisk musik. Den som verkligen vill lyssna på klassiskt gör det på cd. Dessutom är det ingen hållbar ekonomi i streaming i dag, säger Måns Uggla.

Naxos Sweden vill gärna växa och bli större igen. Att utvecklas och skapa nya vägar är något man arbetar med ideligen.

– Det kommer ständigt nya streamingtjänster och vi har mycket kvar att lära när det handlar om digitala plattformar och hur vi ska arbeta utifrån vad som är bäst för vår situation. Vi måste hela tiden anpassa oss utifrån de regelverk som de större plattformarna som till exempel Spotify och Apple ger oss, säger Håkan Lagerqvist.

Men han ser ingen begränsning och även om de är lite märkta efter den tuffa tiden så ligger fokus på utveckling inom alla områden.

– Vi lär oss hela tiden att kommunicera med olika tjänster och aktörer, allt händer så snabbt. Vi ser bara möjligheter och samtidigt som vi söker nya sätt att arbeta på fortsätter vi att jobba traditionellt, säger Håkan Lagerqvist.

Naxos Sweden går bra och 2017 gjorde man sitt bästa resultat någonsin. Företaget har hittat sitt sätt att överleva i en bransch som är i ständig förändring och är i dag distributör för flera hundra olika skivmärken.

– Vi har 50 till 100 nya releaser varje vecka, så nog har vi att göra. Pratet om skivbranschens död är betydligt överdriven, säger Måns Uggla.

Fakta

Verksamhet: Sveriges största distributör av klassisk musik och jazz, såväl fysiskt på cd, vinyl och dvd som digitalt på streaming- och nedladdningstjänster som Spotify, iTunes och Apple Music.

Antal skivmärken: Naxos Sweden representerar nära 600 olika skivmärken, som exempelvis BIS, Chandos, Hyperion, Harmonia Mundi, ECM och Act.

Placeringsorter: Örebro. Huvudkontor i Hongkong och centrallager i München.

Omsättning: 23 miljoner kronor under 2017. Troligtvis samma nivå eller liten ökning under 2018.

Antal anställda: Sju personer på kontoret och fler vid behov.

Kuriosa: Några av Naxos reklamfilmer från 90-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=sMhgLJRsbdo
https://www.youtube.com/watch?v=-iQwy9XcuWU

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Nu ska jag träffa så många näringslivsrepresentanter som möjligt"

NY PÅ JOBBET Nu har våra folkvalda kommunpolitiker tagit plast på sina, ibland nya, positioner och är redo att ta sig an den kommande fyra åren. I Karlskoga kommun är Tony Ring (m) ny ordförande för kommunstyrelsen och vi vill så klar veta hur han ser på näringslivfrågorna i kommunen.
NYHET Publicerad:

PowerUp får tjejer att söka sig in i mansdominerade branscher

UTBILDNING Tullängsgymnasiets ungdomsinformatör Sarah Wahlund hade ett mål, att samla skolans tjejer och kvinnlig personal under en kväll fylld av inspiration. Ett projekt som tidigare år har genomförts, men som i år hade starkt fokus på kvinnligt ledarskap och att främja kvinnliga initiativ i organisationer. Projektet heter PowerUp, med syfte att skapa en gemenskap och stärka varandra på skolan.
NYHET Publicerad:

Vi som kommun måste lyssna

NY PÅ JOBBET Nu har våra folkvalda kommunpolitiker tagit plast på sina, ibland nya, positioner och är redo att ta sig an den kommande fyra åren. I Askersunds kommun är Caroline Dieker (m), ny ordförande för kommunstyrelsen och vi vill så klar veta hur hon ser på näringslivfrågorna i kommunen.
NYHET Publicerad:

CSR-konsulten hjälper företag att arbeta mer hållbart

UTBILDNING Att företag och samhället verkar hållbart och hittar strategier för att den hållbara utvecklingen går framåt är oerhört viktigt, men också komplext. Detta är något som Thoren Buisness school med bland annat Per Varga och David Karlström i spetsen arbetar kreativt och värdeskapande med. De såg komplexiteten som en möjlighet för dem att samverka mellan olika kurser på gymnasiet. Resultatet blev projektet CSR-konsulten.
NYHET Publicerad:

Att identifiera problem och ta tag i dem

KOMMENTAR Nyligen var jag med på ett möte om företagsklimatet i Laxå. I all enkelhet träffades ett dussintal personer runt ett bord för att prata om förutsättningarna för företagande. Mötet, eller egentligen mötena då det möte jag var på bara var ett i en lång rad, tillkom på initiativ av kommunstyrelsens ordförande Bo Rudolfsson.
NYHET Publicerad:

Hållbarhetsentreprenörer vinnare av Årets Affärsplan

"Det känns fantastiskt att få ett erkännande och att folk tror och bryr sig om det vi gör, vi gör skillnad för havet", säger Dennis Koss som tillsammans med Lukas Jhulher driver UF-företaget CleanSea UF och som tilldelats utmärkelsen Årets Affärsplan.
NYHET Publicerad:

Import från Kina ger export till Europa

EXPORT I 20 års tid har Örebroföretaget Lagermetall haft framgångsrikt samarbete med affärspartners i Kina. Vd Christer Hellström har med åren lärt sig vad som är ett vinnande koncept: "Det handlar om att alltid skapa goda relationer. Du måste ha respekt och vara lyhörd."
NYHET Publicerad:

Tillväxten saktar in

KONJUNKTUR Högkonjunkturen som Sverige befunnit sig i sedan 2016 har enligt Svenskt Näringslivs senaste konjunkturprognos på väg in sluttampen. Toppen är nu nådd och tillväxttakterna kommer att sakta in framöver. Inbromsningen drivs dels av en avmattning i den internationella konjunkturen, dels av inhemska faktorer som exempelvis den förestående inbromsningen i bostadsbyggandet.
NYHET Publicerad:

Lär av dem som lyckats skapa ett bra företagsklimat

KOMMENTAR Under året har jag varit med i många diskussioner om företagsklimatet runt om i regionen. Det är glädjande att allt fler är intresserade av att vara med i den resa mot ett bättre företagsklimat som pågår på många håll.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.
NYHET Publicerad:

Så lyckades byggföretaget bli en mångkulturell arbetsplats

ARBETSGIVARDAGEN Hur botar man kompetensbrist samtidigt som man jobbar för integrationen i samhället? Under Arbetsgivardagen i Västerås berättade Charlie Eldh, vd för Flens Byggelement, om sin resa när han anställde nyanlända i sin fabrik.
NYHET Publicerad:

I spåren av #metoo – vilket ansvar har du som arbetsgivare

ARBETSGIVARDAGEN #metoo är fortfarande aktuellt, i alla branscher. Det blir allt viktigare att fokusera på det förebyggande arbetet, men också att veta hur man som arbetsgivare ska hantera en situation när sexuella trakasserier förekommer på arbetsplatsen. Lina Tidell, arbetsrättsjurist på Visita, höll under förra veckans Arbetsgivardag i Västerås en viktig föreläsning om spåren av #metoo i näringslivet.
NYHET Publicerad:

It-samordnaren som blev skönhetsdrottning

ENTREPRENÖR.SE Lina Ivarsson ville bli kosmetolog, men det var inget riktigt jobb tyckte hennes pappa. Därför blev det it-branschen, men efter två förlorade jobb, vald hon ändå att följa sitt hjärta. Idag är skönhetsföretaget Palina en växande stjärna i branschen.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardagen - Om konsten att vara arbetsgivare

ARBETSGIVARDAGEN I tisdags gick Svenskt Näringslivs arbetsgivardag av stapeln. Denna gången fylldes Aros Congress i Västerås av arbetsgivare som tog chansen att informeras och inspireras. Vad innebär den nya vårdskatten? Hur leder man en mångkulturell arbetsplats? Hur hanterar man digitaliseringen? Eller, hur kan man som företagare hjälpa unga hitta rätt väg in i framtidens arbetsliv? Under dagen erbjöds en välfylld agenda med seminarier som behandlade flera av de aktuella frågor dagens arbetsgivare möter.
NYHET Publicerad:

När hålet i väggen blev en dörr föddes Butikskonsult

ENTREPRENÖRSKAP Under början av 80-talet byggdes många traditionella kiosker om runt om i landet. Hållet i väggen ersattes av en dörr och kioskerna blev små butiker. Här såg Jan Jansson en affärsidé och Butikskonsult föddes. Nu har bolaget i Kumla 65 medarbetare som servar främst dagligvaruhandeln och servicehandeln med butiksinredningar.
NYHET Publicerad:

Full fart på tillväxtföretaget Telliq

ENTREPRENÖRSKAP Arboga- och Örebrobaserade Telliq har växt snabbt senaste åren och tillväxtresan fortsätter. Nu gäller det för företaget att hitta fler nyfikna medarbetare för sin fortsatta utveckling över hela världen. "Det är världens drag här med puls hela tiden", säger Jörgen Vegraeus, marknadschef.
NYHET Publicerad:

Hällefors på väg mot toppen!

FÖRETAGSKLIMAT Lekeberg tar ny topplacering och Hällefors klättrar återigen starkt i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landet 290 kommuner som presenterades under tisdagen. "Vi är starka när vi driver på förändring tillsammans för att göra det bättre för företagen", säger Gabriela Kloth, näringslivsstrateg i Hällefors.
NYHET Publicerad:

Lekeberg tar ny topplacering i rankingen

FÖRETAGSKLIMAT Efter att ha legat på 202 plats för sex år sedan är nu kommunen den 14e bästa i landet efter att återigen tagit ett rejält kliv i rätt riktning. "Det känns förstås fantastiskt roligt och det är ett kvitto på att vi jobbar med rätt saker inom det stora området företagsklimat. Jag tycker att det visar att vi lyckats bygga ett lag som vill åt samma håll, ett lag med företagare, politiker och kommunens tjänstepersoner", säger Anna Andréasson, Utvecklings- och näringslivschefen i Lekebergs kommun .
NYHET Publicerad:

Snart vet vi vilken kommun som har det bästa företagsklimatet

KOMMENTAR Den stora rankingdagen närmar sig. Någon kommer att vara först och någon sist på den 290 kommuner långa listan. Många är nyfikna hur det går för den egna kommunen och om de insatser som gjorts för att förbättra företagsklimatet givit effekt.
NYHET Publicerad:

”Skivbranschens död är betydligt överdriven”

ENTREPRENÖRSKAP Naxos Sweden är verksamma i en bransch under ständig förändring. Skivbranschen såg helt annorlunda ut i början av 90-talet när bolaget startade, men vd Håkan Lagerqvist ser ljust på framtiden. "Det är stor framåtanda i vårt gäng och vi har hittat rätt kostym för oss."