Måns Uggla och Håkan Lagerqvist
Foto: Maria Eremo

Måns Uggla och Håkan Lagerqvist är två av sju anställda på Naxos Sweden. Från lokalerna i Örebro har de kontakt med hela världen.

”Skivbranschens död är betydligt överdriven”

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP Naxos Sweden är verksamma i en bransch under ständig förändring. Skivbranschen såg helt annorlunda ut i början av 90-talet när bolaget startade, men vd Håkan Lagerqvist ser ljust på framtiden. "Det är stor framåtanda i vårt gäng och vi har hittat rätt kostym för oss."

Tavelvägg med CD-skivor
Foto: Maria Eremo

Naxos Sweden ligger bakom en uppsjö av klassiska utgåvor, något som är tydligt när man besöker företagets lokaler.

Vi backar bandet 25 år. Håkan drev då ett postorderföretag med några kompisar i Fellingsbro som importerade specialutgåvor från bland annat Japan och USA.

– Där och då fick vi förfrågan om att bli svensk distributör åt Naxos och vi sa ja.

Naxos var vid den tiden en ny affärsidé, klassisk musik till betydligt lägre pris, något som vände upp och ner på hela marknaden.

– Naxos ville göra klassisk musik tillgänglig för alla när de startade i Hongkong 1987, där huvudkontoret fortfarande finns.

Sex år senare föddes alltså Naxos Sweden och man fick en flygande start tack vare den boom som cd-skivan förde med sig i mitten av 90-talet. Det blev en framgångssaga från start och mellan åren 93-95 växte man med 100 procent varje år.

– Vi var till exempel först ut med tv-reklam för klassisk musik i TV4 när de startade. Vår målsättning var hela tiden att få människor att tycka om klassisk musik. Vi sålde så mycket skivor att vi var i topp på försäljningslistorna, före Michael Jackson och Beatles.

Hela skivbranschen fick det dock mycket tuffare i början av 00-talet och när bokbranschen hamnade i kris runt år 2010 rycktes den klassiska musiken på cd med.

– Akademibokhandeln var en viktig plattform för oss och ett tag fanns vi i 80 butiker.

Många konkurser innebar en krisperiod även för Naxos och från att ha varit 25 anställda med stort lager i Örebro och med logistikansvar för hela Norden och Baltikum är man i dag sju personer på kontoret. En av dem är Måns Uggla, som bland annat har ansvar för nya releaser.

– Vi har hela tiden trott att vi suttit på rätt produkt, som till exempel cd:n. Men sen kom streaming och det går aldrig att stanna upp och lita på ett format. Det kommer troligtvis komma något nytt. Cd är fortfarande den största delen för oss men digitalt och streaming ökar kraftigt, säger Måns Uggla.

Alla inspelningar som Naxos gör i dag släpps både som fysisk cd och på streamingplattformar, det gör att intäkterna kommer från flera håll.

– Streaming är egentligen ingen naturlig plats för klassisk musik. Den som verkligen vill lyssna på klassiskt gör det på cd. Dessutom är det ingen hållbar ekonomi i streaming i dag, säger Måns Uggla.

Naxos Sweden vill gärna växa och bli större igen. Att utvecklas och skapa nya vägar är något man arbetar med ideligen.

– Det kommer ständigt nya streamingtjänster och vi har mycket kvar att lära när det handlar om digitala plattformar och hur vi ska arbeta utifrån vad som är bäst för vår situation. Vi måste hela tiden anpassa oss utifrån de regelverk som de större plattformarna som till exempel Spotify och Apple ger oss, säger Håkan Lagerqvist.

Men han ser ingen begränsning och även om de är lite märkta efter den tuffa tiden så ligger fokus på utveckling inom alla områden.

– Vi lär oss hela tiden att kommunicera med olika tjänster och aktörer, allt händer så snabbt. Vi ser bara möjligheter och samtidigt som vi söker nya sätt att arbeta på fortsätter vi att jobba traditionellt, säger Håkan Lagerqvist.

Naxos Sweden går bra och 2017 gjorde man sitt bästa resultat någonsin. Företaget har hittat sitt sätt att överleva i en bransch som är i ständig förändring och är i dag distributör för flera hundra olika skivmärken.

– Vi har 50 till 100 nya releaser varje vecka, så nog har vi att göra. Pratet om skivbranschens död är betydligt överdriven, säger Måns Uggla.

Fakta

Verksamhet: Sveriges största distributör av klassisk musik och jazz, såväl fysiskt på cd, vinyl och dvd som digitalt på streaming- och nedladdningstjänster som Spotify, iTunes och Apple Music.

Antal skivmärken: Naxos Sweden representerar nära 600 olika skivmärken, som exempelvis BIS, Chandos, Hyperion, Harmonia Mundi, ECM och Act.

Placeringsorter: Örebro. Huvudkontor i Hongkong och centrallager i München.

Omsättning: 23 miljoner kronor under 2017. Troligtvis samma nivå eller liten ökning under 2018.

Antal anställda: Sju personer på kontoret och fler vid behov.

Kuriosa: Några av Naxos reklamfilmer från 90-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=sMhgLJRsbdo
https://www.youtube.com/watch?v=-iQwy9XcuWU

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

TRR stöttar vid omställning “idag, igår & imorgon”

OMSTÄLLNING Digitalisering, Brexit och demografisk utveckling är faktorer som ökar kraven på dagens företagare. För vissa kan det skapa behov av omställning och uppsägning. Men, hur informerar man på bästa sätt sina medarbetare? Vilka framtidsmöjligheter har medarbetare efter uppsägning? och vad är egentligen en “people plan?” Det var frågor som Erica Sundberg och Susanne Corse från TRR besvarade under årets arbetsgivardag i Västerås.
NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Blanka läkarintyg ska inte förekomma!

SJUKFRÅNVARO Vad gäller när en anställd blir sjuk? Hur hanterar du som arbetsgivare ett blankt eller innehållsfattigt sjukintyg? Enligt Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan, måste fler arbetsgivare bli medvetna om vad som gäller och hur man hjälper den anställde tillbaka till arbete.
NYHET Publicerad:

Ledarskapspolicy - lösningen på destruktivt ledarskap

ARBETSGIVARDAGEN Forskning om ledarskap har gått in i en ny fas. Från att ha betraktat ledarskap som att “göra rätt saker, eller göra saker rätt,” till att uppmärksamma att även ledare gör fel. "Vi ställer ofta höga krav på ledare och förväntar oss att de ska vara superhjältar, men man får göra fel. Ett destruktivt ledarskap uppstår först när medarbetare systematiskt och under en längre tid påverkas på ett sätt som de upplever som negativt", säger Maria Fors Brandebo, Fil dr på Försvarshögskolans ledarskapscentrum.
NYHET Publicerad:

Var hade vi varit utan rankingen?

KOMMENTAR Nu har det gått en dryg månad sedan vi på Svenskt Näringsliv släppte senaste rankingen av företagsklimatet i landet 290 kommuner och som traditionen bjuder har det varit mycket och livliga diskussioner. Det är bra för ju mer företagsklimatet är på agendan desto bättre är det.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Med cirkulärt tänk omvandlas avfall till resurs

CIRKULÄR EKONOMI Klimat- och miljöfrågan stod på agendan när Svenskt Näringslivs arbetsgivardag gick av stapeln. Enligt Jenny Svärd, ansvarig för miljöpolicy, är dessa frågor viktiga för Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer. Lika viktigt är det att med rätt investeringar och effektiv resurshantering spelar näringslivet en avgörande roll i arbetet mot att uppnå FN:s klimatmål. Men, hur ska företag göra för att effektivt nyttja sina resurser? Vad är cirkulär ekonomi? Och, vad finns för det för hinder? Under seminariet “Hållbarhet behöver vara lönsamt” inspirerar Jenny till att tänka cirkulärt.
NYHET Publicerad:

E-kampen stärker elevers entreprenöriella förmågor

UTBILDNING E-kampen grundas i att elever i årskurs 7-9 under två dagar får prova på att vara entreprenörer. Detta genom att de får arbeta fram en affärsidé, planera och förverkliga idén, genomföra den och reflektera över processen. Konceptet bidrar till att eleverna får utveckla sina entreprenöriella förmågor och får en tydligare förståelse för entreprenörskap och företagande. E-kampen levereras som ett färdigt koncept till skolorna, med schema för de två dagarna samt tillhörande övningar.
NYHET Publicerad:

Hållbarhet och personalfrågor i fokus under Arbetsgivardagen i Västerås

ARBETSGIVARDAG Under arbetsgivardagen kunde deltagarna besöka flertalet seminarier som avhandlade de viktiga frågor och utmaningar som arbetsgivare idag står inför. Bland annat diskuterades hållbarhet, personalförändringar i företag och den kommande avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

Prao – första mötet med arbetslivet

PRAO Sedan en tid är prao återigen obligatoriskt i högstadiet. Det innebär en utmaning för både skolor och företag i Örebroregionen, men de många fördelarna överväger. "Obligatorisk prao är bra eftersom alla elever får chansen att se hur olika delar av arbetslivet fungerar", säger Karin Rebas, skolpolitisk expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv satsar på en NäringslivsAkademi för unga beslutsfattare

UTBILDNING Svenskt Näringslivs regionkontor i Södermanland, Västmanland och Örebro gör en gemensam satsning för att öka kunskapen om vad som krävs för ett växande och välmående företagande. Satsningen heter NäringslivsAkademin Mälardalen.
NYHET Publicerad:

Engagemang, drivkraft och ekonomi när Edekyl och Värme satsar på miljön

MILJÖ Miljötänket har funnits med sedan barnsben. Därför har det också blivit en del av företagandet. Möt Robert Björk, vd:n för Edekyl och Värme. "Vårt största fokus ligger alltid på miljön", säger han.
NYHET Publicerad:

Bakslag i Hällefors

FÖRETAGSKLIMAT Det är tyvärr en dyster utveckling av företagsklimatet i Örebroregionen. Det stod klart när årets ranking från Svenskt Näringsliv presenterades. Årets största förändring i negativ riktning sker i Hällefors som backar hela 106 placeringar och därmed är de senaste årens mycket positiva trend bruten.
NYHET Publicerad:

När vänder det i Karlskoga och Degerfors?

FÖRETAGSKLIMAT Det är tyvärr en dyster utveckling av företagsklimatet i Örebroregionen. Det stod klart när årets ranking från Svenskt Näringsliv presenterades. Den negativa utveckling gäller även Karlskoga och Degerfors som båda backar i årets ranking efter att företagarna satt lägre betyg på företagsklimatet i årets enkät.
NYHET Publicerad:

Hallsberg och Askersund tar stora kliv uppåt

FÖRETAGSKLIMAT Det är tyvärr en dyster utveckling av företagsklimatet i Örebroregionen. Det stod klart när årets ranking från Svenskt Näringsliv presenterades. Undantagen är Askersund och Hallsberg som klättrar rejält. "Det är förstås glädjande att det går åt rätt håll, men vi har långt kvar på vår resa", säger Magnus Larsson, Näringslivschef i Hallsberg.
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen i ropet: Vad händer nu?

WEBBINAR Arbetsförmedlingen förändras runt om i Sverige. Det är i grunden positivt men det skapar viss oro och otydlighet vad som gäller. Hur påverkas näringslivet på kort och längre sikt?
NYHET Publicerad:

Stölder i butiker – ett ständigt problem som kostar

BUTIKSSTÖLDER Kostnaderna kring säkerhet och trygghet ökar stadigt för handlare och frågan är ständigt på tapeten. Karin Matteusson ägare av Ica Maxi vid Boglundsängen i Örebro har tröttnat rejält. "Vi är mer eller mindre maktlösa".
NYHET Publicerad:

Försiktigare företagare förutspår svalare konjunktur

KONJUNKTUR Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet 2019 visar att svenska företags förväntningarna om framtida produktion/försäljning, investeringar och sysselsättning fortsätter att minska. "Företagens förväntningar ligger nu under historiska förväntningar", säger Violeta Juks som är ekonom på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMATARBETE Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet. Sedan några år tillbaka har näringslivets klimatarbete intensifierats ytterligare. Det arbetas aktivt med utveckling av nya tekniker, fossilfria bränslen, utsläppsfria processer i industrin samt nya tjänster och produkter som hjälper konsumenter att minska sina klimatavtryck, villket är mycket positivt och något som måste bejakas och stöttas. Det skriver Linda Flink, Svenskt Näringsliv.