NYHET19 september 2018

”Skivbranschens död är betydligt överdriven”

Naxos Sweden är verksamma i en bransch under ständig förändring. Skivbranschen såg helt annorlunda ut i början av 90-talet när bolaget startade, men vd Håkan Lagerqvist ser ljust på framtiden. "Det är stor framåtanda i vårt gäng och vi har hittat rätt kostym för oss."

Naxos Sweden ligger bakom en uppsjö av klassiska utgåvor, något som är tydligt när man besöker företagets lokaler.Foto: Maria Eremo
Måns Uggla och Håkan Lagerqvist är två av sju anställda på Naxos Sweden. Från lokalerna i Örebro har de kontakt med hela världen.
Foto: Maria Eremo

Vi backar bandet 25 år. Håkan drev då ett postorderföretag med några kompisar i Fellingsbro som importerade specialutgåvor från bland annat Japan och USA.

– Där och då fick vi förfrågan om att bli svensk distributör åt Naxos och vi sa ja.

Naxos var vid den tiden en ny affärsidé, klassisk musik till betydligt lägre pris, något som vände upp och ner på hela marknaden.

– Naxos ville göra klassisk musik tillgänglig för alla när de startade i Hongkong 1987, där huvudkontoret fortfarande finns.

Sex år senare föddes alltså Naxos Sweden och man fick en flygande start tack vare den boom som cd-skivan förde med sig i mitten av 90-talet. Det blev en framgångssaga från start och mellan åren 93-95 växte man med 100 procent varje år.

– Vi var till exempel först ut med tv-reklam för klassisk musik i TV4 när de startade. Vår målsättning var hela tiden att få människor att tycka om klassisk musik. Vi sålde så mycket skivor att vi var i topp på försäljningslistorna, före Michael Jackson och Beatles.

Hela skivbranschen fick det dock mycket tuffare i början av 00-talet och när bokbranschen hamnade i kris runt år 2010 rycktes den klassiska musiken på cd med.

– Akademibokhandeln var en viktig plattform för oss och ett tag fanns vi i 80 butiker.

Många konkurser innebar en krisperiod även för Naxos och från att ha varit 25 anställda med stort lager i Örebro och med logistikansvar för hela Norden och Baltikum är man i dag sju personer på kontoret. En av dem är Måns Uggla, som bland annat har ansvar för nya releaser.

– Vi har hela tiden trott att vi suttit på rätt produkt, som till exempel cd:n. Men sen kom streaming och det går aldrig att stanna upp och lita på ett format. Det kommer troligtvis komma något nytt. Cd är fortfarande den största delen för oss men digitalt och streaming ökar kraftigt, säger Måns Uggla.

Alla inspelningar som Naxos gör i dag släpps både som fysisk cd och på streamingplattformar, det gör att intäkterna kommer från flera håll.

– Streaming är egentligen ingen naturlig plats för klassisk musik. Den som verkligen vill lyssna på klassiskt gör det på cd. Dessutom är det ingen hållbar ekonomi i streaming i dag, säger Måns Uggla.

Naxos Sweden vill gärna växa och bli större igen. Att utvecklas och skapa nya vägar är något man arbetar med ideligen.

– Det kommer ständigt nya streamingtjänster och vi har mycket kvar att lära när det handlar om digitala plattformar och hur vi ska arbeta utifrån vad som är bäst för vår situation. Vi måste hela tiden anpassa oss utifrån de regelverk som de större plattformarna som till exempel Spotify och Apple ger oss, säger Håkan Lagerqvist.

Men han ser ingen begränsning och även om de är lite märkta efter den tuffa tiden så ligger fokus på utveckling inom alla områden.

– Vi lär oss hela tiden att kommunicera med olika tjänster och aktörer, allt händer så snabbt. Vi ser bara möjligheter och samtidigt som vi söker nya sätt att arbeta på fortsätter vi att jobba traditionellt, säger Håkan Lagerqvist.

Naxos Sweden går bra och 2017 gjorde man sitt bästa resultat någonsin. Företaget har hittat sitt sätt att överleva i en bransch som är i ständig förändring och är i dag distributör för flera hundra olika skivmärken.

– Vi har 50 till 100 nya releaser varje vecka, så nog har vi att göra. Pratet om skivbranschens död är betydligt överdriven, säger Måns Uggla.

Fakta

Verksamhet: Sveriges största distributör av klassisk musik och jazz, såväl fysiskt på cd, vinyl och dvd som digitalt på streaming- och nedladdningstjänster som Spotify, iTunes och Apple Music.

Antal skivmärken: Naxos Sweden representerar nära 600 olika skivmärken, som exempelvis BIS, Chandos, Hyperion, Harmonia Mundi, ECM och Act.

Placeringsorter: Örebro. Huvudkontor i Hongkong och centrallager i München.

Omsättning: 23 miljoner kronor under 2017. Troligtvis samma nivå eller liten ökning under 2018.

Antal anställda: Sju personer på kontoret och fler vid behov.

Kuriosa: Några av Naxos reklamfilmer från 90-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=sMhgLJRsbd
o
https://www.youtube.com/watch?v=-iQwy9XcuW
U

Entreprenörskap
Skriven avMaria Eremo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist