Måns Uggla och Håkan Lagerqvist
Foto: Maria Eremo

Måns Uggla och Håkan Lagerqvist är två av sju anställda på Naxos Sweden. Från lokalerna i Örebro har de kontakt med hela världen.

”Skivbranschens död är betydligt överdriven”

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP Naxos Sweden är verksamma i en bransch under ständig förändring. Skivbranschen såg helt annorlunda ut i början av 90-talet när bolaget startade, men vd Håkan Lagerqvist ser ljust på framtiden. "Det är stor framåtanda i vårt gäng och vi har hittat rätt kostym för oss."

Tavelvägg med CD-skivor
Foto: Maria Eremo

Naxos Sweden ligger bakom en uppsjö av klassiska utgåvor, något som är tydligt när man besöker företagets lokaler.

Vi backar bandet 25 år. Håkan drev då ett postorderföretag med några kompisar i Fellingsbro som importerade specialutgåvor från bland annat Japan och USA.

– Där och då fick vi förfrågan om att bli svensk distributör åt Naxos och vi sa ja.

Naxos var vid den tiden en ny affärsidé, klassisk musik till betydligt lägre pris, något som vände upp och ner på hela marknaden.

– Naxos ville göra klassisk musik tillgänglig för alla när de startade i Hongkong 1987, där huvudkontoret fortfarande finns.

Sex år senare föddes alltså Naxos Sweden och man fick en flygande start tack vare den boom som cd-skivan förde med sig i mitten av 90-talet. Det blev en framgångssaga från start och mellan åren 93-95 växte man med 100 procent varje år.

– Vi var till exempel först ut med tv-reklam för klassisk musik i TV4 när de startade. Vår målsättning var hela tiden att få människor att tycka om klassisk musik. Vi sålde så mycket skivor att vi var i topp på försäljningslistorna, före Michael Jackson och Beatles.

Hela skivbranschen fick det dock mycket tuffare i början av 00-talet och när bokbranschen hamnade i kris runt år 2010 rycktes den klassiska musiken på cd med.

– Akademibokhandeln var en viktig plattform för oss och ett tag fanns vi i 80 butiker.

Många konkurser innebar en krisperiod även för Naxos och från att ha varit 25 anställda med stort lager i Örebro och med logistikansvar för hela Norden och Baltikum är man i dag sju personer på kontoret. En av dem är Måns Uggla, som bland annat har ansvar för nya releaser.

– Vi har hela tiden trott att vi suttit på rätt produkt, som till exempel cd:n. Men sen kom streaming och det går aldrig att stanna upp och lita på ett format. Det kommer troligtvis komma något nytt. Cd är fortfarande den största delen för oss men digitalt och streaming ökar kraftigt, säger Måns Uggla.

Alla inspelningar som Naxos gör i dag släpps både som fysisk cd och på streamingplattformar, det gör att intäkterna kommer från flera håll.

– Streaming är egentligen ingen naturlig plats för klassisk musik. Den som verkligen vill lyssna på klassiskt gör det på cd. Dessutom är det ingen hållbar ekonomi i streaming i dag, säger Måns Uggla.

Naxos Sweden vill gärna växa och bli större igen. Att utvecklas och skapa nya vägar är något man arbetar med ideligen.

– Det kommer ständigt nya streamingtjänster och vi har mycket kvar att lära när det handlar om digitala plattformar och hur vi ska arbeta utifrån vad som är bäst för vår situation. Vi måste hela tiden anpassa oss utifrån de regelverk som de större plattformarna som till exempel Spotify och Apple ger oss, säger Håkan Lagerqvist.

Men han ser ingen begränsning och även om de är lite märkta efter den tuffa tiden så ligger fokus på utveckling inom alla områden.

– Vi lär oss hela tiden att kommunicera med olika tjänster och aktörer, allt händer så snabbt. Vi ser bara möjligheter och samtidigt som vi söker nya sätt att arbeta på fortsätter vi att jobba traditionellt, säger Håkan Lagerqvist.

Naxos Sweden går bra och 2017 gjorde man sitt bästa resultat någonsin. Företaget har hittat sitt sätt att överleva i en bransch som är i ständig förändring och är i dag distributör för flera hundra olika skivmärken.

– Vi har 50 till 100 nya releaser varje vecka, så nog har vi att göra. Pratet om skivbranschens död är betydligt överdriven, säger Måns Uggla.

Fakta

Verksamhet: Sveriges största distributör av klassisk musik och jazz, såväl fysiskt på cd, vinyl och dvd som digitalt på streaming- och nedladdningstjänster som Spotify, iTunes och Apple Music.

Antal skivmärken: Naxos Sweden representerar nära 600 olika skivmärken, som exempelvis BIS, Chandos, Hyperion, Harmonia Mundi, ECM och Act.

Placeringsorter: Örebro. Huvudkontor i Hongkong och centrallager i München.

Omsättning: 23 miljoner kronor under 2017. Troligtvis samma nivå eller liten ökning under 2018.

Antal anställda: Sju personer på kontoret och fler vid behov.

Kuriosa: Några av Naxos reklamfilmer från 90-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=sMhgLJRsbdo
https://www.youtube.com/watch?v=-iQwy9XcuWU

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Positivare än tidigare men det finns många orosmoln

KONJUNKTUR Produktivitetsutvecklingen fortsätter att vika nedåt och tillväxten bromsar in men läget är inte alls så allvarligt som Svenskt Näringsliv förutspådde i höstas. Det är en tillbakagång men inte så dramatiskt. Däremot finns en hel del risker att ta hänsyn till, säger Göran Grahn, en av rapportförfattarna till Svenskt Näringslivs senaste konjunkturprognos vid en presentation på Bandi i Kumla.
NYHET Publicerad:

Webbinar om psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”? Se vårt medlemswebbinar där Anna Bergsten, arbetsmiljöexpert på Svensk Näringsliv, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Webbinar om säkerhet - Så skyddar du ditt företag

WEBBINAR Vad kan och får du göra när brott sker i din verksamhet? Vad behövs för att polisen ska hantera ditt ärende och vad kan ni egentligen kräva av rättsväsendet? Hur kan brotten förebyggas? Se vårt medlemswebbinar där Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Mitt bästa investeringstips

KOMMENTAR Svårigheten att hitta rätt kompentens finns i alla branscher och det är alla typer av kompetenser som är svåra att hitta. Det är i alla fall den signal jag får från många företagare. Svenskt Näringsliv gör regelbundet en omfattande rekryteringsenkät och enligt den tycks problemet öka.
NYHET Publicerad:

På dagen stod jag i talarstolen – på kvällen sålde jag gymkort

POLITIKER En mångsysslande företagare från Frövi sitter sedan några veckor i riksdagen. För Daniel Andersson har vägen inte varit spikrak trots att han började sitt yrkesliv på verkstadsgolvet. Genom åren har han även jobbat som lärarvikarie och nu tjänstledig från sitt jobb som fritidsledare på engelska skolan i Örebro, men en sak har varit med honom hela tiden - företaget.
NYHET Publicerad:

Regelverk ställer till det för nya entreprenörer

ENTREPRENÖRSKAP Nyföretagarcentrum hjälper personer som är i ett tidigt stadie i sitt företagande. En stor del av dem som får hjälp i Örebroregionen är födda utomlands och för många av dem ställer digitaliseringen – eller rättare sagt att de utestängs från digitaliseringen – till stora problem. I ett samhälle där allt mer blir digitalt är det ett stort handikapp att exempelvis inte kunna få ett bankkonto eller ett bank-id.
NYHET Publicerad:

Persson: "Största klyftan mellan dem som har jobb och dem som inte har det"

FÖRETAGSKLIMAT Regelkrångel, kompetensförsörjning och intregration av nyanlända var tre ämnen som diskuterades flitigt när Fredrik Persson, ordförande, mötte medlemsföretagare i Örebro. "Det pratas mycket om klyftor i Sverige men den största klyftan är mellan dem som har ett jobb och dem som inte har det", sa Fredrik Persson.
NYHET Publicerad:

Topp 50 målet för nya ledningen i Degerfors

FÖRETAGSKLIMAT Ett ytterligare lyft för det lokala företagsklimatet är ett mål för det nya styret i Degerfors. Kommunalråden Anna Nordqvist (M) och Johanna Svärd (S) är rörande överens om att målet måste vara att under den här mandatperioden medverka till att ge Degerfors en plats bland de 50 bästa av Sveriges 290 kommuner i Svenskt Näringslivs ranking.  
NYHET Publicerad:

Örebroregionen har landets näst lägsta företagsamhet

FÖRETAGSAMHETEN Örebroregionen kan inte stoltsera med någon hög företagsamhet bland invånarna. Länet har rikets näst lägsta företagsamhet och två av kommunerna, Degerfors och Karlskoga är bland de tio kommuner med lägst företagsamhet i hela landet. Det visar Svenskt Näringslivs mätning av företagsamheten i landets 290 kommuner.
NYHET Publicerad:

Bucher Emhart Glass hittade kompetensen i Colombia

KOMPETENSFÖRSÖRJNING När orderingången ökade kraftigt och CNC-operatörer inte gick att hitta inom Sveriges gränser vände Bucher Emhart Glass blicken mot Colombia. I dag är tolv colombianer anställda i företaget.
NYHET Publicerad:

"Nu ska jag träffa så många näringslivsrepresentanter som möjligt"

NY PÅ JOBBET Nu har våra folkvalda kommunpolitiker tagit plast på sina, ibland nya, positioner och är redo att ta sig an den kommande fyra åren. I Karlskoga kommun är Tony Ring (m) ny ordförande för kommunstyrelsen och vi vill så klar veta hur han ser på näringslivfrågorna i kommunen.
NYHET Publicerad:

PowerUp får tjejer att söka sig in i mansdominerade branscher

UTBILDNING Tullängsgymnasiets ungdomsinformatör Sarah Wahlund hade ett mål, att samla skolans tjejer och kvinnlig personal under en kväll fylld av inspiration. Ett projekt som tidigare år har genomförts, men som i år hade starkt fokus på kvinnligt ledarskap och att främja kvinnliga initiativ i organisationer. Projektet heter PowerUp, med syfte att skapa en gemenskap och stärka varandra på skolan.
NYHET Publicerad:

Vi som kommun måste lyssna

NY PÅ JOBBET Nu har våra folkvalda kommunpolitiker tagit plast på sina, ibland nya, positioner och är redo att ta sig an den kommande fyra åren. I Askersunds kommun är Caroline Dieker (m), ny ordförande för kommunstyrelsen och vi vill så klar veta hur hon ser på näringslivfrågorna i kommunen.
NYHET Publicerad:

CSR-konsulten hjälper företag att arbeta mer hållbart

UTBILDNING Att företag och samhället verkar hållbart och hittar strategier för att den hållbara utvecklingen går framåt är oerhört viktigt, men också komplext. Detta är något som Thoren Buisness school med bland annat Per Varga och David Karlström i spetsen arbetar kreativt och värdeskapande med. De såg komplexiteten som en möjlighet för dem att samverka mellan olika kurser på gymnasiet. Resultatet blev projektet CSR-konsulten.
NYHET Publicerad:

Att identifiera problem och ta tag i dem

KOMMENTAR Nyligen var jag med på ett möte om företagsklimatet i Laxå. I all enkelhet träffades ett dussintal personer runt ett bord för att prata om förutsättningarna för företagande. Mötet, eller egentligen mötena då det möte jag var på bara var ett i en lång rad, tillkom på initiativ av kommunstyrelsens ordförande Bo Rudolfsson.
NYHET Publicerad:

Hållbarhetsentreprenörer vinnare av Årets Affärsplan

"Det känns fantastiskt att få ett erkännande och att folk tror och bryr sig om det vi gör, vi gör skillnad för havet", säger Dennis Koss som tillsammans med Lukas Jhulher driver UF-företaget CleanSea UF och som tilldelats utmärkelsen Årets Affärsplan.
NYHET Publicerad:

Import från Kina ger export till Europa

EXPORT I 20 års tid har Örebroföretaget Lagermetall haft framgångsrikt samarbete med affärspartners i Kina. Vd Christer Hellström har med åren lärt sig vad som är ett vinnande koncept: "Det handlar om att alltid skapa goda relationer. Du måste ha respekt och vara lyhörd."
NYHET Publicerad:

Tillväxten saktar in

KONJUNKTUR Högkonjunkturen som Sverige befunnit sig i sedan 2016 har enligt Svenskt Näringslivs senaste konjunkturprognos på väg in sluttampen. Toppen är nu nådd och tillväxttakterna kommer att sakta in framöver. Inbromsningen drivs dels av en avmattning i den internationella konjunkturen, dels av inhemska faktorer som exempelvis den förestående inbromsningen i bostadsbyggandet.
NYHET Publicerad:

Lär av dem som lyckats skapa ett bra företagsklimat

KOMMENTAR Under året har jag varit med i många diskussioner om företagsklimatet runt om i regionen. Det är glädjande att allt fler är intresserade av att vara med i den resa mot ett bättre företagsklimat som pågår på många håll.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.