NYHET29 april 2019

Wilmas UF-succé tar henne till SM och vidare

Eftersom Wilma Martinssons UF-företag gjort succé är det ingen tvekan för henne att driva Warm Bucket vidare när UF-tiden är över. I början av maj är det SM för UF och Wilma kommer att vara på plats. "Det känns skönt att jag trodde på mig själv, när inte alla andra gjorde det. Det tänker jag ta med mig", säger Wilma.

Wilma Martinsson driver UF-företaget Warm Bucket och affärerna har gått så pass bra att företagandet kommer ett fortsätta.Foto: Maria Eremo
Här är Wilmas produkt – ett skyddande lager för vattenhinken. En riktigt smart uppfinning som tar Wilma till SM.
Foto: Maria Eremo

I hela livet har det varit hästar som gällt för 19-åriga Wilma. På gården utanför Kumla finns sex hästar och det var här som UF-produkten tog sin form.

– Så fort det blir kallt har man som hästägare problem med att vattnet fryser i hästarnas hinkar. Det finns elektriska produkter på marknaden, men de är dyra och kräver el. Det blir en stor kostnad.

Wilma testade att tejpa isolering kring hinkarna med tanken: ”vad kan bli sämre?”.

– Jag såg ju skillnaden direkt.

När Ung Företagsamhet, UF, blev aktuellt under sista året på Samhällsprogrammet på Virginska skolan hade Wilma sin isolering i bakhuvudet, hon ville försöka.

– Jag visste hur jag ville ha det och bollade mina idéer med mamma som också hållit på med hästar hela sitt liv. Produkten var tvungen att vara tajt och fick inte ha några skarvar. Hästar är nämligen väldigt klåfingriga.

Dessutom var den tvungen att vara stabil och kunna stå själv på backen.

– Hinkar är ju runda, så det blev en utmaning.

Wilma fick till sin produkt Warm Bucket som kan beskrivas som ett skyddande extralager utanpå vattenhinken.

– Det är helt galet att det inte redan fanns. Jag tror att folk tänker att det måste vara så komplicerat. Det behöver det inte.

I dagsläget har Wilmas företag sålt 500 stycken och priset har hon lagt så lågt hon har kunnat.

– Jag vill att alla ska ha möjlighet att köpa produkten.

Någon större marknadsföring har hon inte behövt göra, i stället har ryktet spridit sig bland nöjda köpare.

– UF-mässan i mars öppnade för många nya kontakter. Bland annat med kvinnorna i kooperativet Vivillalla som nu hjälper mig att sy. Det känns extra roligt eftersom jag då bidrar till att de kan anställa fler.

Nu tänker Wilma dra i gång sitt företagande på riktigt och har dessutom designskyddat sin produkt. Något företag hade det aldrig blivit tror Wilma, om inte Virginska skolan hade erbjudit UF i undervisningen.

– Ingen i familjen har drivit företag, det här är helt nytt för mig. Jag hade inte startat företag med denna produkt om det inte hade varit för UF. Det känns jätteroligt att det har blivit så här stort.

Det är affärsdelen hon tycker är roligast. Alla kontakter hon har knutit under UF-tiden kommer hon dessutom ha stor nytta av framöver.

– Jag är en vinnarskalle, även när jag tävlar i dressyr. Känslan när jag har gjort något bra driver mig framåt. Jag har lärt mig att vara envis.

Under SM i Stockholm hoppas hon så klart på att vinna fler utmärkelser.

– Jag hade bara hört om SM innan och nu ska jag själv få åka dit. Det är himla roligt.

På UF-mässan på Conventum i mars kammade Wilma hem tre priser: Årets innovation, Årets vara och Årets hantverkare.

– Jag blev även finalist i Årets kreativa UF och Årets Tillväxtföretag. Det är det jag ska tävla om i Stockholm.

Det har varit enkelt att få människor att förstå produkten. Enkelheten och priset har fått hästägare att våga testa.

– Jag tycker ju att det här är en bra produkt. Det här har varit en resa då jag lärt mig mycket personligen. Särskilt att jag inte ska lyssna på de som inte tror på mig.

Finns det någonting du ångrar med UF-tiden?

– Det skulle vara att jag inte tog hjälp med produktionen direkt. Men när jag fick höra av några vuxna att det troligtvis inte skulle bli så många beställningar och att jag därför kunde sy själv trodde jag på det. Det skulle jag inte ha gjort.

Läs mer om Wilmas företag Warm Bucket på Instagram och Facebook.

UtbildningUNG FÖRETAGSAMHET.Entreprenörskap
Skriven avMaria Eremo
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist