Wilma Maritinsson i Stallet
Foto: Maria Eremo

Wilma Martinsson driver UF-företaget Warm Bucket och affärerna har gått så pass bra att företagandet kommer ett fortsätta.

Wilmas UF-succé tar henne till SM och vidare

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Eftersom Wilma Martinssons UF-företag gjort succé är det ingen tvekan för henne att driva Warm Bucket vidare när UF-tiden är över. I början av maj är det SM för UF och Wilma kommer att vara på plats. "Det känns skönt att jag trodde på mig själv, när inte alla andra gjorde det. Det tänker jag ta med mig", säger Wilma.

Vattenhink med skyddande lager för att vattnet ej ska frysa

Här är Wilmas produkt – ett skyddande lager för vattenhinken. En riktigt smart uppfinning som tar Wilma till SM.

Foto: Maria Eremo

I hela livet har det varit hästar som gällt för 19-åriga Wilma. På gården utanför Kumla finns sex hästar och det var här som UF-produkten tog sin form.

– Så fort det blir kallt har man som hästägare problem med att vattnet fryser i hästarnas hinkar. Det finns elektriska produkter på marknaden, men de är dyra och kräver el. Det blir en stor kostnad.

Wilma testade att tejpa isolering kring hinkarna med tanken: ”vad kan bli sämre?”.

– Jag såg ju skillnaden direkt.

När Ung Företagsamhet, UF, blev aktuellt under sista året på Samhällsprogrammet på Virginska skolan hade Wilma sin isolering i bakhuvudet, hon ville försöka.

– Jag visste hur jag ville ha det och bollade mina idéer med mamma som också hållit på med hästar hela sitt liv. Produkten var tvungen att vara tajt och fick inte ha några skarvar. Hästar är nämligen väldigt klåfingriga.

Dessutom var den tvungen att vara stabil och kunna stå själv på backen.

– Hinkar är ju runda, så det blev en utmaning.

Wilma fick till sin produkt Warm Bucket som kan beskrivas som ett skyddande extralager utanpå vattenhinken.

– Det är helt galet att det inte redan fanns. Jag tror att folk tänker att det måste vara så komplicerat. Det behöver det inte.

I dagsläget har Wilmas företag sålt 500 stycken och priset har hon lagt så lågt hon har kunnat.

– Jag vill att alla ska ha möjlighet att köpa produkten.

Någon större marknadsföring har hon inte behövt göra, i stället har ryktet spridit sig bland nöjda köpare.

– UF-mässan i mars öppnade för många nya kontakter. Bland annat med kvinnorna i kooperativet Vivillalla som nu hjälper mig att sy. Det känns extra roligt eftersom jag då bidrar till att de kan anställa fler.

Nu tänker Wilma dra i gång sitt företagande på riktigt och har dessutom designskyddat sin produkt. Något företag hade det aldrig blivit tror Wilma, om inte Virginska skolan hade erbjudit UF i undervisningen.

– Ingen i familjen har drivit företag, det här är helt nytt för mig. Jag hade inte startat företag med denna produkt om det inte hade varit för UF. Det känns jätteroligt att det har blivit så här stort.

Det är affärsdelen hon tycker är roligast. Alla kontakter hon har knutit under UF-tiden kommer hon dessutom ha stor nytta av framöver.

– Jag är en vinnarskalle, även när jag tävlar i dressyr. Känslan när jag har gjort något bra driver mig framåt. Jag har lärt mig att vara envis.

Under SM i Stockholm hoppas hon så klart på att vinna fler utmärkelser.

– Jag hade bara hört om SM innan och nu ska jag själv få åka dit. Det är himla roligt.

På UF-mässan på Conventum i mars kammade Wilma hem tre priser: Årets innovation, Årets vara och Årets hantverkare.

– Jag blev även finalist i Årets kreativa UF och Årets Tillväxtföretag. Det är det jag ska tävla om i Stockholm.

Det har varit enkelt att få människor att förstå produkten. Enkelheten och priset har fått hästägare att våga testa.

– Jag tycker ju att det här är en bra produkt. Det här har varit en resa då jag lärt mig mycket personligen. Särskilt att jag inte ska lyssna på de som inte tror på mig.

Finns det någonting du ångrar med UF-tiden?

– Det skulle vara att jag inte tog hjälp med produktionen direkt. Men när jag fick höra av några vuxna att det troligtvis inte skulle bli så många beställningar och att jag därför kunde sy själv trodde jag på det. Det skulle jag inte ha gjort.

Läs mer om Wilmas företag Warm Bucket på Instagram och Facebook.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ledarskapspolicy - lösningen på destruktivt ledarskap

ARBETSGIVARDAGEN Forskning om ledarskap har gått in i en ny fas. Från att ha betraktat ledarskap som att “göra rätt saker, eller göra saker rätt,” till att uppmärksamma att även ledare gör fel. "Vi ställer ofta höga krav på ledare och förväntar oss att de ska vara superhjältar, men man får göra fel. Ett destruktivt ledarskap uppstår först när medarbetare systematiskt och under en längre tid påverkas på ett sätt som de upplever som negativt", säger Maria Fors Brandebo, Fil dr på Försvarshögskolans ledarskapscentrum.
NYHET Publicerad:

Var hade vi varit utan rankingen?

KOMMENTAR Nu har det gått en dryg månad sedan vi på Svenskt Näringsliv släppte senaste rankingen av företagsklimatet i landet 290 kommuner och som traditionen bjuder har det varit mycket och livliga diskussioner. Det är bra för ju mer företagsklimatet är på agendan desto bättre är det.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Med cirkulärt tänk omvandlas avfall till resurs

CIRKULÄR EKONOMI Klimat- och miljöfrågan stod på agendan när Svenskt Näringslivs arbetsgivardag gick av stapeln. Enligt Jenny Svärd, ansvarig för miljöpolicy, är dessa frågor viktiga för Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer. Lika viktigt är det att med rätt investeringar och effektiv resurshantering spelar näringslivet en avgörande roll i arbetet mot att uppnå FN:s klimatmål. Men, hur ska företag göra för att effektivt nyttja sina resurser? Vad är cirkulär ekonomi? Och, vad finns för det för hinder? Under seminariet “Hållbarhet behöver vara lönsamt” inspirerar Jenny till att tänka cirkulärt.
NYHET Publicerad:

E-kampen stärker elevers entreprenöriella förmågor

UTBILDNING E-kampen grundas i att elever i årskurs 7-9 under två dagar får prova på att vara entreprenörer. Detta genom att de får arbeta fram en affärsidé, planera och förverkliga idén, genomföra den och reflektera över processen. Konceptet bidrar till att eleverna får utveckla sina entreprenöriella förmågor och får en tydligare förståelse för entreprenörskap och företagande. E-kampen levereras som ett färdigt koncept till skolorna, med schema för de två dagarna samt tillhörande övningar.
NYHET Publicerad:

Hållbarhet och personalfrågor i fokus under Arbetsgivardagen i Västerås

ARBETSGIVARDAG Under arbetsgivardagen kunde deltagarna besöka flertalet seminarier som avhandlade de viktiga frågor och utmaningar som arbetsgivare idag står inför. Bland annat diskuterades hållbarhet, personalförändringar i företag och den kommande avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

Prao – första mötet med arbetslivet

PRAO Sedan en tid är prao återigen obligatoriskt i högstadiet. Det innebär en utmaning för både skolor och företag i Örebroregionen, men de många fördelarna överväger. "Obligatorisk prao är bra eftersom alla elever får chansen att se hur olika delar av arbetslivet fungerar", säger Karin Rebas, skolpolitisk expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv satsar på en NäringslivsAkademi för unga beslutsfattare

UTBILDNING Svenskt Näringslivs regionkontor i Södermanland, Västmanland och Örebro gör en gemensam satsning för att öka kunskapen om vad som krävs för ett växande och välmående företagande. Satsningen heter NäringslivsAkademin Mälardalen.
NYHET Publicerad:

Engagemang, drivkraft och ekonomi när Edekyl och Värme satsar på miljön

MILJÖ Miljötänket har funnits med sedan barnsben. Därför har det också blivit en del av företagandet. Möt Robert Björk, vd:n för Edekyl och Värme. "Vårt största fokus ligger alltid på miljön", säger han.
NYHET Publicerad:

När vänder det i Karlskoga och Degerfors?

FÖRETAGSKLIMAT Det är tyvärr en dyster utveckling av företagsklimatet i Örebroregionen. Det stod klart när årets ranking från Svenskt Näringsliv presenterades. Den negativa utveckling gäller även Karlskoga och Degerfors som båda backar i årets ranking efter att företagarna satt lägre betyg på företagsklimatet i årets enkät.
NYHET Publicerad:

Bakslag i Hällefors

FÖRETAGSKLIMAT Det är tyvärr en dyster utveckling av företagsklimatet i Örebroregionen. Det stod klart när årets ranking från Svenskt Näringsliv presenterades. Årets största förändring i negativ riktning sker i Hällefors som backar hela 106 placeringar och därmed är de senaste årens mycket positiva trend bruten.
NYHET Publicerad:

Hallsberg och Askersund tar stora kliv uppåt

FÖRETAGSKLIMAT Det är tyvärr en dyster utveckling av företagsklimatet i Örebroregionen. Det stod klart när årets ranking från Svenskt Näringsliv presenterades. Undantagen är Askersund och Hallsberg som klättrar rejält. "Det är förstås glädjande att det går åt rätt håll, men vi har långt kvar på vår resa", säger Magnus Larsson, Näringslivschef i Hallsberg.
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen i ropet: Vad händer nu?

WEBBINAR Arbetsförmedlingen förändras runt om i Sverige. Det är i grunden positivt men det skapar viss oro och otydlighet vad som gäller. Hur påverkas näringslivet på kort och längre sikt?
NYHET Publicerad:

Stölder i butiker – ett ständigt problem som kostar

BUTIKSSTÖLDER Kostnaderna kring säkerhet och trygghet ökar stadigt för handlare och frågan är ständigt på tapeten. Karin Matteusson ägare av Ica Maxi vid Boglundsängen i Örebro har tröttnat rejält. "Vi är mer eller mindre maktlösa".
NYHET Publicerad:

Försiktigare företagare förutspår svalare konjunktur

KONJUNKTUR Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet 2019 visar att svenska företags förväntningarna om framtida produktion/försäljning, investeringar och sysselsättning fortsätter att minska. "Företagens förväntningar ligger nu under historiska förväntningar", säger Violeta Juks som är ekonom på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMATARBETE Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet. Sedan några år tillbaka har näringslivets klimatarbete intensifierats ytterligare. Det arbetas aktivt med utveckling av nya tekniker, fossilfria bränslen, utsläppsfria processer i industrin samt nya tjänster och produkter som hjälper konsumenter att minska sina klimatavtryck, villket är mycket positivt och något som måste bejakas och stöttas. Det skriver Linda Flink, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Tankeläsning är svårt

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Sommarjobbare får erfarenhet hos McDonalds

SOMMARJOBB ”Besöksnäringen hos oss ökar med ungefär 20-30% under juni-augusti, och att anställa sommarjobbare är ett väldigt bra sätt för oss att klara av detta”, säger Patrik Forsman som driver tre McDonaldsrestauranger i Karlskoga, Brändåsen och Hedemora.
NYHET Publicerad:

Emax Sverige 2019 tar Andreas och Sixten till Kenya

Emax Sverige 2019 är nu avklarat, unga entreprenörer från hela Sverige har under intensiva dagar varit på plats på Chalmers i Göteborg för att få ta del av inspirerande möten, tävlingar och föreläsningar. Deltagarna har tävlat i olika lagkonstellationer och har därmed samlat poäng i lag och individuellt. Två av de som stod högst upp på prispallen kommer från Örebro Län.