NYHET12 november 2018

Ett bra företagsklimat ska bli ännu bättre i Ödeshög

Företagsklimatet har blivit riktigt bra men kan och måste bli ännu bättre. På den punkten är samstämmigheten mellan kommunledningen och företagen stor. Det framgick med all tydlighet vid en lunchträff för företagare som Ödeshögs kommun och Svenskt Näringsliv i Östergötland ordnade.

Foto: Sören Karlsson
"Vi behöver bli bättre genom att lyssna mer på företagen", säger Annicki Oscarsson.
Foto: Sören Karlsson

-Vi i kommunen har arbetat målmedvetet för att närma oss företagen. Det handlar om att besöka företag och att träffa företagare i så många sammanhang som möjligt. Idag finns ett ömsesidigt förtroende. Ödeshög vill verkligen leva upp till bilden av en företagsvänlig kommun, betonar Annicki Oscarsson, kristdemokrat och kommunstyrelsens ordförande.

I Svenskt Näringslivs nya ranking av företagsklimatet placerar sig Ödeshög på plats 73 bland Sveriges 290 kommuner. I Östergötland är Ödeshög trea efter Ydre och Mjölby.

Men Annicki Oscarsson tänker inte slå sig till ro med den nuvarande placeringen. Ett delmål är att åtminstone komma upp till plats 53, den notering kommunen hade 2015.

Lyssna mer på företagen

-Vi behöver bli bättre genom att lyssna mer på företagen och ta till oss deras synpunkter. Samtidigt är det viktigt att lyfta fram allt det som är positivt och att känna en stolthet, menar Annicki Oscarsson.

Enligt den enkät som utgör en tung del av underlaget för rankingen av företagsklimatet fick Ödeshög höjt betyg på områden som kommunpolitikernas och tjänstemännens attityder till företagande, servicen till företagen och tillämpningen av lagar och regler. Under det senaste året hade 60 procent av företagen i Ödeshög kontakt med tjänstemän och 46 procent med politiker. 24 procent tog hjälp av kommunens hemsida.

Vid lunchträffen gav Sofia Sjöström, Svenskt Näringslivs regionchef, Ödeshög och andra kommuner några handfasta råd om vad man kan göra för att förbättra det lokala företagsklimatet.

Konkreta och mätbara mål

-Sätt ett mål för arbetet med företagsklimatet, ett mål som tas fram i nära samverkan med näringslivet. Målet ska vara konkret, mätbart och realistiskt. För att lyckas krävs en långsiktighet. Arbetet måste genomsyra hela kommunen under flera år, fastslår Sofia Sjöström.

Nina Fox Stark ansvarar för marknads- och försäljningsfrågor och för utvecklingen av konferensdelen inom Ombergs Golf Resort.

-Det är en jättehård konkurrens för konferensarrangörer. Många känner till oss som golfanläggning. Vi är jättebra på golf. Nu ska vi bli lika bra på konferenser, säger hon.

Nina Fox Stark tycker att bra kontakter mellan företagen i Ödeshögs kommun bidrar till att skapa ett gott företagsklimat.

-Men det räcker inte. Dessutom behövs en välvillig inställning från kommunens sida och det är någonting vi har här i Ödeshög.

Peter Kenell är näringslivschef i kommunen. Han pekar på det långsiktiga arbetet, på de många företagsbesöken som kommunledningen gör och på servicen till företagen, exempelvis när det gäller handläggningstider, som några orsaker till Ödeshögs fina placering i rankingen.

Närheten är A och O

-Närheten mellan kommunen och företagen är A och O, men vi måste ha flera träffpunkter än dag. Jag ser klara fördelar med att kommunen är så pass liten. Det slår det mesta, poängterar Peter Kenell och nämner också Ödeshögs geografiska läge med snabba förbindelser till Linköping och Jönköping, men även med rimliga avstånd till storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö, som en post på pluskontot.

Tillsammans med en kompanjon äger och driver Anders Ljung företaget Elektro-Pär AB med 16 anställda och med privatpersoner, företag och kommunen som kunder.

-Det positiva överväger i Ödeshög, men jag tycker inte att vi är tillräckligt duktiga på att lyfta fram fördelarna. På det stora hela taget är det riktigt bra att driva företag här i kommunen, förklarar han.

Anders Ljung menar att det faktum att i princip alla känner alla är något fördelaktigt.

-Behöver jag prata med en politiker eller tjänsteman kan jag göra det när som helst. Allt blir så enkelt på det sättet, säger han.

Skriven avSören Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist