NYHET5 september 2016

Företaget som förverkligar andras idéer

Entreprenörskap brukar förknippas med att idéer blir till verklighet. För medlemsföretaget Prodelox AB ingår detta i deras affärsidé. Företaget förverkligar sina kunders behov genom produktutveckling och hjälper till med idékläckning.

Foto: Jakob Moroz

Johannes Walfridsson, vd Prodelox, är ett exempel på företagare som brinner för att se sina medarbetare utvecklas tillsammans med utmaningar.

Johannes är utbildad civilingenjör på Linköpings Universitet och har bland annat arbetat på ABB och Saab innan han valde att starta eget företag. Prodelox grundades 2007 av Johannes, tillsammans med tre vänner, och har idag cirka 30 anställda. Företaget erbjuder sina kunder att utveckla innovativa produkter. Prodelox arbetar löpande med ungefär 30 projekt varje månad och har i dagsläget cirka 400 kunder i hela Sverige men också i Norge och Finland.

– Prodelox är en produktutvecklingsbyrå och vi hjälper våra kunder att utveckla nya eller förbättra befintliga produkter. Vi arbetar med allt från nya startups till stora bolag som har utvecklat en ny produkt eller vill vidareutveckla sin idé, säger Johannes.

Variationen av projekt som företaget dagligen handskas med innebär också att det ställs krav på personalen. Personalstyrkan består till stor del av högskoleutbildade ingenjörer men också några gymnasieingenjörer som besitter värdefull erfarenhet. Blandningen av erfarenhet och bakgrund i personalen beskriver Johannes som något viktigt för företagets verksamhet.

– Vi har valt att samla vår kompetens. Hos oss kombineras teori med praktik i stor utsträckning och vi har ett enkelt inskolningssystem för ny personal som innebär att de blir bekanta med våra områden innan de blir självgående. Vi uppmuntrar våra medarbetare att lösa problem genom att samarbeta med varandra. Ibland efterfrågar kunden något som kräver en viss kunskap inom ett område, vi löser det genom att matcha ihop ett bra team med kompletterande kompetens för att realisera idéer, säger Johannes.

Johannes ser personalen som en viktig del i att lösa kreativa problem som uppstår vid nya projekt. Även om företagets kärnverksamhet kräver spetskompetens vill Johannes se att det ska finnas alternativ till att anställa personal för enklare arbetsuppgifter.

– Jag hade önskat att det fanns bättre möjligheter för arbetsgivare att anställa personer för enklare jobb. Jag skulle kunna anställa någon som sköter enklare administrativa eller praktiska arbetsuppgifter och hjälper till här på företaget. Det hade varit perfekt om exempelvis någon som vill lära sig svenska och komma in på arbetsmarknaden hade kunnat jobba här med oss, avslutar Johannes.

Entreprenörskap
Skriven avJacob Moroz
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist