Gruppbild
Foto: motala.se

Företagsklimat i fokus på Sjöstadslunch

NYHET Publicerad

Det bjöds in till Sjöstadslunch på Coffice i Motala. I fokus stod den årliga enkätundersökning som mäter företagsklimatet på kommunnivå, och gästade, det gjorde Svenskt Näringslivs Sofia Sjöström.

Varje år genomför Svenskt Näringsliv en enkätundersökning om företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Rankingen innehåller totalt 18 faktorer som viktas olika tungt. 2019 års ranking bygger till två tredjedelar på en enkätundersökning till företagen som genomfördes under perioden januari-april 2019 och ytterligare en tredjedel baseras på statistik från SCB och UC. Enkäten för 2019 har nu sammanställts och den visar att läget för Motala kommun är uppåtgående stabilt.

Sofia presenterade inledningsvis svarsfrekvensen på Svenskt Näringslivs mätning av det lokala företagsklimatet i Motala. I Motala landade man i år på 217 svarande företag vilket gav en svarsfrekvens på 62 procent, vilket är avsevärt högre än i Linköping med en svarsfrekvens på 42 procent och i riket med 49 procent.

– I Motala har man den högsta svarsfrekvensen i Östergötland, och det tyder på att man har engagerade företagare som vill göra sin röst hörd, fortsätter Sofia.

Sofia påvisade argument för att ett bra företagsklimat är viktigt i en kommun, och som exempel togs de 2,2 miljarder i skatt som företagen på kommunnivå bidrar med – varje år.

Ett bra lokalt företagsklimat har starka positiva effekter på kommunen. Fler företag leder till en mer levande stad med ett bättre kommersiellt utbud och en ökad tillgång till service för medborgarna. Det ökar livskvaliteten och gör kommunen mer attraktiv att flytta till och leva i.

– Med ett bättre företagsklimat skapas även fler arbetstillfällen i kommunen. I delar av landet är det lätt att pendla mellan kommuner, medan det i andra är desto viktigare att arbetstillfällen finns där människor bor. Fler arbetstillfällen i kommunen kan på många håll i landet därför vara viktigt för att fler invånare ska kunna skaffa sig ett arbete.

Försiktig ökning i årets mätning

Enkäten för 2019 presenterades i korthet och påvisar att läget för Motala kommun är stabilt uppåtgående. I det sammanfattande omdömet ökar Motala från 3,1 till 3,2. Snittet för hela landet är 3,4. Störst ökning sker i frågorna om kommunpolitikers attityder, dialogen med kommunledningen och konkurrens från offentliga verksamheter.

– Likt resultatet i övriga kommuner är frågor kring upphandling den största utmaningen för Motala, där betyget landade på 2,5. En mindre ökning även här, men med utrymme för förbättringar, konstaterar Sofia.

Vidare har det ökade intresset för att arbeta mer och mer med företagsklimatet i Sverige bidragit till att toppresultaten konkurrerar med varandra.

– Många kommuner, likt Motala, har blivit bättre på att prioritera företagsklimatfrågor, vilket resulterar i en högre konkurrens om topplaceringarna. En mindre förflyttning bör därför inte ses som ett omedelbart resultat på ett dåligt arbete.

Årets mätning visar också att kommunens tjänstemän utgör näringslivets största kontaktyta och att informationssökning via hemsidan motala.se är lägre än i riket. Enkäten påvisar också en samsyn på viktiga frågor, där såväl näringsliv som politik anser ökad förståelse, snabbare handläggning och fler bostäder vara prioriterat.

Sammanfattningsvis är det byggbranschen som i Motala är mest angelägen att svara, IT-branschen som är mest nöjd och ger goda betyg, medan jord- och skogsbruket är den bransch som ger lägst betyg.

Sofia avslutade med att berätta att Motala lyfts nationellt som ett gott exempel i sitt arbete för att uppnå ett förbättrat företagsklimat.

– I Motala jobbar man mycket aktivt med frågorna, inte minst inom skolan där Motala haft stora framgångar med UF-företagandet. Det händer inte helt sällan att vi besöker kommuner där det sitter politiker och tycker att allt är bra som det är, trots att näringslivet säger något helt annat, säger Sofia.

Arbetet med ett förbättrat företagsklimat i Motala fortsätter. Det har Kåre Friberg, Peter Ingesson, Magnus Lindberg och Gunilla Brynell tagit i hand på. Handslaget visar att arbetet för att skapa ett företagsklimat i toppklass ständigt fortgår.

Här kan du läsa mer om det senaste resultatet på Motala kommuns hemsida, och här kan du läsa mer om mätningen i Motala kommun på Svenskt Näringsliv.

Artikeln är tidigare publicerad:

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Vikten av ett bra företagsklimat

KOMMENTAR I nästan 20 år har Svenskt Näringsliv mätt, utvärderat och förklarat vikten av ett bra företagsklimat. Under dessa år har företagsklimatet i Sveriges kommuner blivit allt bättre. Vi har sett kommuner som har lyckats vända resultat som verkat hopplösa.
NYHET Publicerad:

Besöksnäringen skapar jobb för unga under högsäsong

SOMMARJOBB I besöksnäringen ökar antalet anställningar med ca 20 000 enligt siffror från SCB som Visita tagit fram. På Villa Fridhem i Östergötland är det 10 till 15 ungdomar som får jobb över sommaren. Många av dem får dessutom sitt första jobb. "Vi skulle inte klarat av sommarmånaderna och hade varit tvungna att stänga ner om vi inte hade haft tillgång till sommarjobbare", säger Magnus Dahlin.
NYHET Publicerad:

Sommarjobbare till stor hjälp under högsäsong

SOMMARJOBB Sommarsäsongen möjliggör för ungdomar i Linköping att ta sig in på arbetsmarknaden samtidigt som företagen är tacksamma över extra hjälp för att klara av den hektiska perioden på året. ”Utan våra sommarjobbare hade vi inte klarat oss” säger Monica Persson, butikschef på Ica Supermarket Storgatan i Linköping.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMATARBETE Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet. Sedan några år tillbaka har näringslivets klimatarbete intensifierats ytterligare. Det arbetas aktivt med utveckling av nya tekniker, fossilfria bränslen, utsläppsfria processer i industrin samt nya tjänster och produkter som hjälper konsumenter att minska sina klimatavtryck, villket är mycket positivt och något som måste bejakas och stöttas. Det skriver Linda Flink, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Östergötland en europeisk patentstjärna

PATENT Patent- och registreringsverket har nyligen presenterat sin statistik för 2018. I den statistiken kan man bland annat se antal ansökningar som gjorts under året. För den som vill se på patentstatistiken för Östergötland kan det dels väcka bekymrade frågor och dels ge glädjande besked.
NYHET Publicerad:

Tankeläsning är svårt

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Victor Nyberg laddar för Yrkes VM i Ryssland

YRKES VM I augusti i år tävlar det svenska yrkeslandslaget i yrkes-VM i Kazan, Ryssland. Under 5 dagar ska deltagare från 70 länder tävla i 50 yrken. Av de 1200 deltagarna är 28 från Sverige, och 3 av dem är i sin tur från Östergötland. En av dem är Victor Nyberg, It-tekniker från Linköping.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Signe Skogstjärna siktar på att bli världens bästa guldsmed

YRKES VM I augusti i år tävlar det svenska yrkeslandslaget i yrkes-VM i Kazan, Ryssland. Under 5 dagar ska deltagare från 70 länder tävla i 50 yrken. Av de 1200 tävlande är 28 från Sverige, och tre av dem är i sin tur från Östergötland. En av dem är Signe Skogstjärna, guldsmed och juvelerare från Motala.
NYHET Publicerad:

Företagsklimat i fokus på Sjöstadslunch

Det bjöds in till Sjöstadslunch på Coffice i Motala. I fokus stod den årliga enkätundersökning som mäter företagsklimatet på kommunnivå, och gästade, det gjorde Svenskt Näringslivs Sofia Sjöström.
NYHET Publicerad:

Skilda åsikter i årets enkät

FÖRETAGSKLIMAT Årets enkät har besvarats av både företagare och kommunpolitiker. På alla frågeområden sätter politikerna högre betyg än företagen. Särskilt stora skillnader finns bland annat i synen på hur upphandling, dialog med kommunledningen samt tillämpningen av lagar och regler fungerar.
NYHET Publicerad:

En fin dag för integration

INTEGRATION FIN DAG, förkortning för Företagande, integration och nätverkande, är en dag för att öka integrationen i Östergötland genom att inspirera fler företagsamma nyanlända att hitta en sysselsättning, till exempel genom nyföretagande. Hallå där Anders Björck, initiativtagare till FIN DAG, vill du berätta mer om konceptet?
NYHET Publicerad:

Företagszafari med fokus på dragkampen om medarbetarna

FÖRETAGSKLIMAT "Det har varit väldigt intressant att i en blandad grupp komma ut på två företag med helt olika inriktning och ta del av deras vardag. Hur ska arbetsgivare attrahera medarbetare idag och i framtiden? Konkurrensen om arbetskraften kommer att bli allt hårdare", säger Agneta Niklasson (MP), regionråd i Östergötland.
NYHET Publicerad:

Ny nämnd ska få fler med försörjningsstöd i arbete

HALLÅ DÄR Fredrik Lundén (M), ordförande för den nya Arbetsmarknadsnämnden i Linköping. Arbetsmarknadsnämnden är en ny nämnd som Alliansstyret i Linköping tillsatt, varför har man valt att starta upp nämnden?
NYHET Publicerad:

På Ica Storgatan är det kunderna som bestämmer

ENTREPRENÖRSKAP På ICA Supermarket Storgatan i Linköping är det kunderna som bestämmer. Deras önskemål väger åtminstone väldigt tungt. Kompletta måltidslösningar har blivit ett signum för butiken. En vanlig dag säljer man mellan 400 och 500 varma och kalla måltider. Siffran stiger hela tiden. "Genom en ständig dialog kan kundernas synpunkter snabbt få genomslag och bli verklighet", säger ICA-handlaren Mikael Oskarsson.
NYHET Publicerad:

Webbinar om psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”? Se vårt medlemswebbinar där Anna Bergsten, arbetsmiljöexpert på Svensk Näringsliv, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Webbinar om säkerhet - Så skyddar du ditt företag

WEBBINAR Vad kan och får du göra när brott sker i din verksamhet? Vad behövs för att polisen ska hantera ditt ärende och vad kan ni egentligen kräva av rättsväsendet? Hur kan brotten förebyggas? Se vårt medlemswebbinar där Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Asbest och klotter ger försiktig optimism

FÖRETAGSKLIMAT Behoven av asbest- och klottersanering under lång tid framför gör att Östgöta Sanering AB i Norrköping ser ganska ljust på framtiden. "Det kommer att ta många år innan all asbest är sanerad och att tvätta bort klotter verkar vara ett evighetsuppdrag. Sedan får vi se vad som händer med Ostlänken. Det är mycket som ska rivas och saneras nere i hamnen och på andra ställen. Det ger oss förhoppningsvis ett och annat jobb", säger vd Fredrik Axelsson.
NYHET Publicerad:

Sverige och EU halkar efter resten av världen

KOMMETAR EU är på väg in i en ny fas. Valet till Europaparlamentet nalkas och så även en ny EU-kommission. I Sverige är dock intresset för EU ganska ljumt, vilket är tråkigt. För på den europeiska arenan finns det mycket svenska representanter kan göra för att förbättra villkoren här hemma och då inte minst på näringslivssidan.
NYHET Publicerad:

William är övertygad om att UF släpper loss kreativiteten

UNG FÖRETAGSAMHET "Jag har själv sett hur UF:are på kort tid lär sig företagande och tar fram en solklar affärsidé. Dessutom innebär Ung Företagsamhet ofta en personlig utveckling. Det är häftigt med all kreativitet som UF släpper loss", säger William Almevik, som sedan början av september förra året är skolinformatör på Ung Företagsamhet Östergötland.