Mikael Oskarsson

Han är den nya ICA-handlaren

NYHET Publicerad

#GILLAJOBBSKAPARNA Den första veckan har gått över förväntan för den nyöppnade ICA-butiken i Linköping City. Med runt 3000 kunder per dag och köer som ringlat sig långa kan den nya handlaren Mikael Oskarsson vara nöjd.

Mikael började arbeta inom dagligvaruhandeln tidigt, faktiskt på Hemköp som 22-åring, och har sedan dess haft en stor passion för den snabba branschen. Efter att ha varit butikschef på ICA Kvantum i Sala under 10 år fick han chansen att öppna en egen butik, vilket har inneburit en flytt till Linköping.

–Linköping är en stad med hög tillväxt, det är väldigt attraktivt att etablera sig här, menar han.

Mikael tror att dagligvaruhandeln kommer att växa i framtiden, särskilt i city, och han är mycket lyhörd för vad den moderna kunden efterfrågar. Butikens inriktning är därför enkla måltidslösningar, kombinerat med ett fullt sortiment, och den har en annorlunda uppbyggnad mot den traditionella matbutiken. Allra först kommer hälsokost och färdigmat som övergår i tillagad mat och delikatessdisk.

–Här kan kunden få allt från pizza till sjögräsburgare, berättar Mikael, som själv gillar det nya konceptet starkt.

När Mikael skulle anställa personal till den nya butiken sökte han främst efter personer som gillar människor och kunder, men också har en passion för mat.

–När butiken öppnade hade vi 31 anställda i butiken, varav hälften aldrig tidigare arbetat i butik, berättar han.

Det låter kanske som en utmaning, men Mikael menar att det viktigaste var att skapa ett team av medarbetare som fungerar på lång sikt. Han tror starkt på att ge stort ansvar till sina medarbetare för att de ska ges möjlighet att växa i sina roller och han upplevde det som lätt att hitta rätt personer till arbetslaget.

–Vi fick in 1250 ansökningar inom bara ett par veckor, berättar han.

Utbudet på personal tror han har varit så pass stort på grund av att butiken ligger på en central och attraktiv plats, men också för att många lockas av möjligheten att vara med från start.

De egenskaper han själv har som gör att han trivs i dagligvaruhandeln tror Mikael främst är drivet att arbeta mot ständig förbättring och att han tycker så mycket om människor. Det märks att han gillar det han gör, det formligen lyser om honom när han berättar om butikens uppbyggnad och inredning och han framhåller flera gånger hur roligt han tycker att detta är.

Mikaels vision för ICA Supermarket Storgatan är att butiken ska bli det självklara valet för de som rör sig i city, vare sig kunden är en storhandlande stadsbo eller någon som är ute efter en snabb lunch. Han vill också anställa fler.

–Inom 3-5 år tror jag att vi är uppåt 60 stycken som arbetar här inne, säger han.

Sofia Bengtsson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Fler måste komma i riktiga arbeten”

VALET 2018 Bengt Nises, vd Fastighetssnabben AB, ger sin syn på vad han som företagare tycker är viktigt och förväntar sig av politiken inför kommande mandatperiod.
NYHET Publicerad:

Murriga vägkrogen blev fräscht trädgårdsskafferi

ENTREPRENÖRSKAP Charlotta Nyman trivdes bra som specialpedagog, men när hon insåg vilken potential som låg i den nedlagda, murriga och slitna vägkrogen vid den norra infarten från E4:an till Mjölby valde hon att förverkliga sina företagarplaner. Charlotta Nyman har ett kort och koncist framgångsrecept – hårt arbete och att verkligen brinna för det man gör. "Sedan har jag det entreprenörsdriv som behövs. Jag får nya idéer hela tiden", säger hon.
NYHET Publicerad:

Hur mycket ska vi diskutera 70 miljarder kronor?

SOMMARKRÖNIKA "De mest avgörande förslagen för universitet och högskolor på ett kvartssekel väntas senare i år. Högre utbildning genomgår stora förändringar, men diskuteras inte tillräckligt." Det skriver Fredrik Sand, högskolepolitisk expert på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika och hoppas på att högre utbildning och forskning får en större plats i valrörelsen. "Den största statliga sektorn förtjänar debatt."
NYHET Publicerad:

SFI-lärare som brinner för sitt jobb

SFI I Mjölby är SFI-läraren Ewa Ahlstedt med stort engagemang involverad i ett projekt som integrerar SFI i yrkesutbildningen för svetsare. Pilotprojektet som är ett samarbete mellan svetslärare från Yrkesakademin, SFI-lärare och arbetsförmedlingen har startas tillföljd av den stora bristen på svetsare med rätt kompetens i kommunen.
NYHET Publicerad:

Har det verkligen blivit enklare för företagen att exportera?

SOMMARKRÖNIKA Ja, mycket har blivit bättre. Men trots en rad åtgärder upplever många företag fortfarande en rad hinder, främst med finansieringen och regelkrångel. Det skriver Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Förståelsen för hur det är att driva företag måste finnas

HALLÅ DÄR Pontus Wessman som kandiderar till riksdagen för Miljöpartiet inför valet i höst. Vi på Svenskt Näringsliv vill veta hur blivande riksdagsledamöter ser på företagsamhet, entreprenörskap och på villkoren för landets företag. Hur definierar du ett bra företagsklimat?
NYHET Publicerad:

Hem kära hem

SOMMARKRÖNIKA Vad är det som skapar bra förutsättningar för entreprenörskap? Det har den amerikanske, prisbelönade ekonomen Olav Sorenson forskat på. Jonas Frycklund, biträdande chefekonom på Svenskt Näringsliv skriver om slutsatserna i sin sommarkrönika och konstaterar att vi inte ska glömma att heja på folk i kön på ICA.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet viktigt för innovationskraften

HALLÅ DÄR Teresa Carvalho som kandiderar till riksdagen för Socialdemokraterna inför valet i höst. Vi på Svenskt Näringsliv vill veta hur blivande riksdagsledamöter ser på företagsamhet, entreprenörskap och på villkoren för landets företag. Hur definierar du ett bra företagsklimat?
NYHET Publicerad:

Motverka protektionismen och stå upp för fortsatt frihandel och globalisering

SOMMARKRÖNIKA "En fortsatt öppenhet, frihandel och globalisering är en förutsättning för Sverige och svenskt näringslivs möjlighet att fortsatt vara en dynamisk del av världen som byggt sitt välstånd och välfärd på handel och investeringar. Detta är avgörande för vår tillväxt, vårt jobbskapande och vårt bidrag till en mer hållbar värld för framtidens generationer." Det skriver Niklas Bergström, handelspolitisk expert hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

"Jag vill förbättra villkoren för små- och medelstora företag"

HALLÅ DÄR Peter Butros som kandiderar till riksdagen för Vänsterpartiet inför valet i höst. Vi på Svenskt Näringsliv vill veta hur blivande riksdagsledamöter ser på företagsamhet, entreprenörskap och på villkoren för landets företag. Hur definierar du ett bra företagsklimat?
NYHET Publicerad:

Fortsatt osäkerhet för företag i Brexit-processen

SOMMARKRÖNIKA "Det är snart två år sedan en knapp majoritet av brittiska väljare röstade för ”British exit” och att Storbritannien ska lämna EU. Sedan dess har det svenska, europeiska och brittiska näringslivet efterfrågat klara besked om vad detta kommer att innebära för handel och utbyten mellan EU och Storbritannien. Förhandlingar pågår, men ännu är ingenting avgjort och allt sköts under devisen ”ingenting är klart förrän allt är klart”. Var ska vi tro att det slutar?" Det skriver Karin Atthoff, policyansvarig för EU:s inre marknad på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Vi behöver mindre byråkrati och enklare regelverk

HALLÅ DÄR Staffan Danielsson som kandiderar till riksdagen för Centerpartiet inför valet i höst. Vi på Svenskt Näringsliv vill veta hur blivande riksdagsledamöter ser på företagsamhet, entreprenörskap och på villkoren för landets företag. Hur definierar du ett bra företagsklimat?
NYHET Publicerad:

Vilket EU vill Sverige ha?

SOMMARKRÖNIKA "Vid EU-toppmötet i slutet av juni kommer de europeiska ledarna ta flera stora beslut som påverkar EU:s framtid. Det handlar om migrationspolitik, innovation, Brexit och relationerna till omvärlden. Så många viktiga beslut, att Italiens president Sergio Mattarella uttryckte särskild oro för att den italienska regeringsombildningen inte skulle bli klar i tid till toppmötet. I Sverige ser vi istället en valrörelse där Europa är helt frånvarande." Det skriver Sophia Bengtsson, expert på EU-frågor på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Fiskala skatter i gröna kläder – miljöskatter utan miljöeffekt

SOMMARKRÖNIKA "En sann miljövän måste rimligen förespråka styrmedel och miljöpolitik som har en reell effekt på miljön. Det är rimligt att den som förespråkar införande av nya miljöskatter kan redogöra för de effekter som skatten får för både välfärd och miljö." Det skriver Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

"Företagsklimatet är avgörande för att säkra jobb och välfärd"

HALLÅ DÄR Johan Andersson som riksdagen för Socialdemokraterna inför valet i höst. Vi på Svenskt Näringsliv vill veta hur blivande riksdagsledamöter ser på företagsamhet, entreprenörskap och villkoren för landets företag. Hur definierar du ett bra företagsklimat?
NYHET Publicerad:

Inte vatten värd när det går åt skogen?

SOMMARKRÖNIKA "Den som inte i tid har bevakat sina intressen riskerar att förlora sin verksamhet på sikt. Ur ett samhällsperspektiv är utvecklingen allvarlig och förhoppningsvis kan den vändas. Det vore nämligen olyckligt om det gick åt skogen för att vi kastat ut barnet med badvattnet." Det  skriver Nicklas Skår, miljöjurist på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Boxholm Ost kombinerar det bästa av två världar

ENTREPRENÖRSKAP Boxholm Ost har en styrka i sin relativa litenhet och sin närhet till bygden, men har förstås också fördelar av att numera vara en del av mejerijätten Arla. På det sättet kombinerar man det bästa av två världar. Varumärket Boxholm Ost är i allra högsta grad levande i Arlas produktionsanläggning i Boxholm.
NYHET Publicerad:

Svensk skola kan mycket bättre

SOMMARKRÖNIKA "Det finns många bilder av den svenska skolan. Flera av dem är positiva och på flera sätt går det åt rätt håll, men helheten måste förbättras. Ambitionerna måste höjas. Svensk skola kan mycket bättre." Det skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Offentlig upphandling – ett ständigt aktuellt ämne

SOMMARKRÖNIKA "Jag skulle i högre grad vilja se politiker som i valdebatten pratar om inköpsmogna organisationer, som jobbar proaktivt med dialog och som ser företagen som potentiella samarbetspartners och inte motståndare. Jag vill se myndigheter som ställer väl avvägda krav som medför att fler nya, kanske innovativa, företag kan finna den offentliga marknaden, som uppgår till 642 miljarder kronor, intressant". Det skriver Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika
NYHET Publicerad:

Hon är VD:n med skinn på näsan

ENTREPRENÖRSKAP Ida Almevik är vd på Almeviks Motor, hon tog över efter sin far Roland som fortfarande arbetar inom företaget. Hon är kvinna i en mansdominerad bransch, något hon trivs bra med och skulle välja framför en kvinnodominerad bransch alla dagar i veckan. "Men jag tror inte att man kan vara tjej i branschen utan att ha skinn på näsan", säger hon.