NYHET13 juni 2017

Helsvensk satsning en fullträff

I 20 års tid, från företagets start 1993 fram till 2013, var sopmaskinstillverkaren Broddson i Motala beroende av en stor underleverantör i Polen. Satsningen som sedan skett på leverantörer i närområdet kan inte beskrivas som något annat än en succé.

Mats Hofstam betonar att satsningen på leverantörer i närområdet resulterat i lägre kostnader och ett markant kvalitetslyft.Foto: Sören Karlsson

– Den volymökning som vi hade kunde polackerna inte klara av att leverera. Därför började vi se oss om efter alternativ som fungerade också med tanke på logistiken. All slutmontering sker här i Motala, förklarar Mats Hofstam.

Han tillträdde som platschef på Broddson 2006 och blev vd två år senare. 2010 var det dags för en nystart för företaget. Mats Hofstams far – Bo Hofstam – köpte ut sin kompanjon och blev ensam ägare till Broddson.

– Det var viktigt att på alla områden markera denna nystart. Vi flyttade till nya lokaler, bytte bank och revisor och tog fram nya arbetskläder, berättar Mats Hofstam.

Att avsluta samarbetet med leverantören i Polen blev också ett led i omstruktureringen och nystarten. Idag har Broddson 150 underleverantörer. Ungefär 120 av dem finns närmare än 10 mil från Motala. En är grannen på Ringtrastvägen.

– Vi har fått lägre tillverkningskostnader än tidigare om du ser till hela flödet. Dessutom har det blivit ett markant kvalitetslyft. Utan denna helhjärtade satsning på Made in Sweden skulle vi inte varit så här framgångsrika, konstaterar Mats Hofstam.

Broddson har 22 anställda och är Sveriges enda tillverkare av bogserade sopmaskiner. En traktor eller en lastbil drar maskinen som med kraftiga stål- och plastborstar sopar upp sand, grus och i princip allt annat som finns på gatan, torget, landningsbanan, i gruvgången eller var den nu används.

Totalt i världen finns det bara två konkurrenter som Broddson räknar med i den här nischen. Den ena är ett tyskt företag, den andra är den tidigare leverantören i Polen.

Broddson brukar sälja mellan 80 och 100 maskiner per år fördelade på tre olika storlekar. Precis som för bilförsäljare är eftermarknaden med service, underhåll och reservdelar nog så betydelsefull.

Bland de svenska kunderna svarar kommuner och privata företag för cirka 50 procent vardera. Hälften eller närmare hälften av omsättningen kommer från exporten.

– Mycket går till Mellanöstern med Saudiarabien, Kuwait, Dubai och Egypten som hörnpelarna. Utanför Mellanöstern verkar Ryssland vara på väg uppåt, tycker Mats Hofstam.

Han menar att faktorer som oljepriser, valutaförändringar och osäkerhet i världen med krig i Mellanöstern och med Trump som ny president i USA påverkar Broddson mer än konjunkturen som sådan. Oljeprisraset förra året gjorde exempelvis att Saudiarabien tvärbromsade sina beställningar av sopmaskiner från Motala.

Mats Hofstam ser djungeltelegrafen som den mest effektiva marknadsföringsmetoden.

– Har du en riktigt bra produkt så sprider det sig som ringar på vattnet. Den vägen har vi nyligen fått beställningar från Libyen och Colombia. Indien, Iran och Irak är länder som vi tittar närmare på och hoppas mycket på, säger han.

Att Motala placerar sig dåligt i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet – plats 244 av landets 290 kommuner i förra mätningen – överraskar inte Mats Hofstam.

– Det går tillbaka till tiden då Motala hade några få jätteföretag. Ingen lyssnade på de små och medelstora företagen. Nu är jättarna borta och förutsättningar helt annorlunda.

Mats Hofstam betonar att kommunens attityder till de mindre företagen tydligt förbättrats och att näringslivsbolaget Tillväxt Motala har en viktig roll att spela i sammanhanget.

– Idag lyssnar kommunen på oss. Motala har länge befunnits sig i bottenskiktet när det gäller företagsklimatet. Det tar tid innan förändringar får genomslag, men jag är övertygad om att Motala är på gång och att framtiden ser ljus ut, säger Mats Hofstam.

Sören Karlsson

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist