Linköpings kommun upphandlar för 5 miljarder kronor varje år. Hur de pengarna bäst kan komma till skattebetalarnas nytta diskuterades under ett möte där politiker, företagare och tjänstemän från Linköpings kommun var inbjudna. Föreläste gjorde Ellen Hausel Heldal som är Svenskt Näringslivs expert på just upphandlingsfrågor.
-För att kunna göra bra upphandlingar gäller det att ha koll på marknaden. Fungerande företagarnätverk underlättar marknadsanalysen. Om marknadsanalysen visar att det finns ett flertal mindre företag som är villiga att lägga anbud bör man överväga en upphandling i mindre delar. Säger Ellen Hausel Heldal.
Det är vanligt att upphandlingar som avgörs av lägsta pris blir kritiserade. Kritikerna menar bland annat att dessa upphandlingar leder till en orimlig prispress och att oseriösa företag slår ut de seriösa företagen genom att de kan lägga sig på en lägre prisnivå.
Men att upphandlaren väljer produkter och tjänster till lägst pris är inget problem om de samtidigt ställer krav på kvalitet.
–Om upphandlaren ställer kvalitetskrav och sedan väljer det anbud som lever upp till kraven till lägst pris, då finns det inget att kritisera, säger Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv.
Däremot blir det problematisk om upphandlaren väljer anbud till låga priser utan att ställa tillräckliga kvalitetskrav eftersom den då köper en tjänst eller produkt som den inte vet uppfyller verksamhetens behov.
Det finns flera saker som en upphandlande myndighet direkt kan implementera för att få till bättre upphandlingar och minska andelen överprövningar menar Ellen:
En som har valt att avstå upphandlingar är Christoffer Sjögren på städarna Sverige AB
–Vi väljer att inte vara med i offentliga upphandlingar eftersom vi inte anser att det går att leverera till det låga pris som efterfrågas och samtidigt se till att våra medarbetare får en dräglig arbetsmiljö. Vi vill kunna leverera både kvalité i våra tjänster och glada medarbetare som vill göra ett bra jobb, säger Christoffer.