Kineserna kommer

NYHET Publicerad

SHOPPINGTURISM 120 miljoner turister från Kina en realitet redan nu, säg den som inte tar Shoppingturism på allvar. Turismen i Sverige ger 127 000 jobb och omsätter 172 miljarder, den är syselsättningsintensiv, inte flyttbar och är inkörsporten till arbetsmarknaden för många.

Handelns dag

På Norrköpings Handelsdag, ett halvdagsarrangemang av Svensk Handel och Norrköpings kommun diskuterades bland annat fördelarna med att samverka mellan handel och turism.

Från Svensk Handel medverkade Yvonne Ingman, vice vd, Svensk Handel och Hans Löwlund, chef för företagsservice, Svensk Handel. Arrangemanget lockade ett 150 tal personer varav många handlare.

Yvonne Ingman pratade om shoppingturism och hur turismen har ändrat beteende under de senaste åren. Hon gav oss också två begrepp på köpstarka grupper:

  • DINK: double income, no kid
  • WHOP: wealthy, healthy old people

Att globaliseringen också är viktig för handeln i Sverige blev mycket tydligt när hon berättade att man uppskattar att 120 miljoner kineser har tillräckligt goda inkomster för att resa utomlands. Visserligen är det inte helt lätt att få utresevisum än, men ändå en potential på 120 miljoner kineser!

Ungefär så här ser turismen från Kina ut: Först vill man turista i London, Paris och Rom, men så kommer de Skandinaviska länderna!

En kinesisk turist spenderar ungefär 1 700 kr /dygn i Sverige, boendet inkluderad, vilket är mer än vad till exempel en amerikan spenderar.

De kinesiska turisterna vill äta kinamat (som vi som vill äta köttbullar, knäckebröd och sill när vi kommer utomlands). Man vill shoppa och det man framförallt vill handla så är det svensk design och det vill man göra på orginalplatsen, det vill säga i glasriket, möbelriket eller vad det nu kan vara.

Vi som bor i närheten av Skavsta ser ju fördelen av att billigt komma ut i Europa och glömmer lätt bort att det faktiskt att det finns en annan ström också, den till Skavsta. Bara Italien har ökat med 48% bara på de senaste två åren.

Hans Löwenlund berättade om hur handeln och kommer att utvecklas. Att tiden är förbi när det rådde konkurrens mellan Cityhandel och externhandel. Idag ser man att det ena inte utesluter det andra. Ett riktmärke för handelsfördelningen är 1/3 i City, 1/3 i stadsdelscentran och 1/3 i externhandel.

Från Norrköpings sida var man bestämd, turism och handel hör ihop och skall tas på allvar, något både Eva Andersson och Björn Person från Linköpings Kommun var tydlig med.

 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Frihandelsavtalet CETA: I dag kör vi igång!

KOMMENTAR Idag träder frihandelsavtalet CETA mellan EU och Kanada i kraft. Det kommer bland annat att leda till kostnadsminskningar på 590 miljoner euro för europeiska företag, utöver minskade av regelkrångel och onödig byråkrati, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Frihandelsavtal mellan EU och Japan nära förestående

KOMMENTAR EU och Japan har nått en principöverenskommelse om ett handelsavtal. Enligt handelsexpert Olof Erixon skulle ett avtal innebära stora vinster för båda parter och ge en välbehövlig jobbskapande skjuts till båda ekonomierna.
NYHET Publicerad:

Ny bok ska inspirera fler företag att exportera

EXPORT Inspiration är nyckeln till att skaffa modet att växa, exportera och utveckla företaget bortom de gränser som finns idag. Några av de medelstora svenska företag som har lyckats med sin export berättar om hur det gick till i en ny bok, Miljardvallen, som kom ut i dagarna.
NYHET Publicerad:

Rensa i exportdjungeln!

KOMMENTAR Statskontoret har publicerat sin kartläggning av överlappningar i det statliga exportfrämjandet. Det är hög tid att förenkla, samordna och tydliggöra roller i främjandedjungeln, skriver Eva Häussling, ansvarig för handel & investeringsfrämjande.
NYHET Publicerad:

Krafttag krävs för svensk export

GLOBALISERING Exportnationen Sverige står inför stora utmaningar. För att göra Sverige till en vinnare i internationaliseringen, har regeringen i samråd med näringslivet tagit fram en ny exportstrategi. ”Utmaningarna vi står inför är enorma, så nu gäller det att exportstrategin blir tydlig och konkret”, säger Carola Lemne, vd Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Svenska exportframgångar börjar på hemmaplan

KOMMENTAR Regeringens exportstrategi är ett steg i rätt riktning. Nu gäller det att omsätta den i praktisk handling. En fortsatt dialog med näringslivet är en förutsättning för att exportstrategin skall lyckas. Svenskt Näringsliv bidrar gärna fortsatt med tankar och förslag för dess förverkligande, skriver Jonas Berggren, chef för internationella sekretariatet.
NYHET Publicerad:

Svensk export behöver en nystart

EXPORT  ”Den svenska exportpolitiken behöver en nystart”. Det slog närings- och innovationsminister Mikael Damberg fast vid ett seminarium arrangerat av Teknikföretagen. Och de närvarande företagarna var inte sena att haka på. ”Det offentliga systemet för exportfrämjande måste förenklas”, påpekade de.
NYHET Publicerad:

Trädgårdsmästare Damberg skapar bättre jordmån för export

KOMMENTAR Det är positivt att näringsminister Mikael Damberg vill göra det lättare för svenska exportföretag. Med den nya strategin vill han renodla, tydliggöra rollerna och matcha mot näringslivets efterfrågan. Svenskt Näringsliv deltar gärna i en diskussion om hur man kan gå vidare, skriver Jonas Berggren, chef för internationella sekretariatet.
NYHET Publicerad:

Kineserna kommer

SHOPPINGTURISM 120 miljoner turister från Kina en realitet redan nu, säg den som inte tar Shoppingturism på allvar. Turismen i Sverige ger 127 000 jobb och omsätter 172 miljarder, den är syselsättningsintensiv, inte flyttbar och är inkörsporten till arbetsmarknaden för många.