Kineserna kommer

NYHET Publicerad

SHOPPINGTURISM 120 miljoner turister från Kina en realitet redan nu, säg den som inte tar Shoppingturism på allvar. Turismen i Sverige ger 127 000 jobb och omsätter 172 miljarder, den är syselsättningsintensiv, inte flyttbar och är inkörsporten till arbetsmarknaden för många.

Handelns dag

På Norrköpings Handelsdag, ett halvdagsarrangemang av Svensk Handel och Norrköpings kommun diskuterades bland annat fördelarna med att samverka mellan handel och turism.

Från Svensk Handel medverkade Yvonne Ingman, vice vd, Svensk Handel och Hans Löwlund, chef för företagsservice, Svensk Handel. Arrangemanget lockade ett 150 tal personer varav många handlare.

Yvonne Ingman pratade om shoppingturism och hur turismen har ändrat beteende under de senaste åren. Hon gav oss också två begrepp på köpstarka grupper:

  • DINK: double income, no kid
  • WHOP: wealthy, healthy old people

Att globaliseringen också är viktig för handeln i Sverige blev mycket tydligt när hon berättade att man uppskattar att 120 miljoner kineser har tillräckligt goda inkomster för att resa utomlands. Visserligen är det inte helt lätt att få utresevisum än, men ändå en potential på 120 miljoner kineser!

Ungefär så här ser turismen från Kina ut: Först vill man turista i London, Paris och Rom, men så kommer de Skandinaviska länderna!

En kinesisk turist spenderar ungefär 1 700 kr /dygn i Sverige, boendet inkluderad, vilket är mer än vad till exempel en amerikan spenderar.

De kinesiska turisterna vill äta kinamat (som vi som vill äta köttbullar, knäckebröd och sill när vi kommer utomlands). Man vill shoppa och det man framförallt vill handla så är det svensk design och det vill man göra på orginalplatsen, det vill säga i glasriket, möbelriket eller vad det nu kan vara.

Vi som bor i närheten av Skavsta ser ju fördelen av att billigt komma ut i Europa och glömmer lätt bort att det faktiskt att det finns en annan ström också, den till Skavsta. Bara Italien har ökat med 48% bara på de senaste två åren.

Hans Löwenlund berättade om hur handeln och kommer att utvecklas. Att tiden är förbi när det rådde konkurrens mellan Cityhandel och externhandel. Idag ser man att det ena inte utesluter det andra. Ett riktmärke för handelsfördelningen är 1/3 i City, 1/3 i stadsdelscentran och 1/3 i externhandel.

Från Norrköpings sida var man bestämd, turism och handel hör ihop och skall tas på allvar, något både Eva Andersson och Björn Person från Linköpings Kommun var tydlig med.







Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny bok ska inspirera fler företag att exportera

EXPORT Inspiration är nyckeln till att skaffa modet att växa, exportera och utveckla företaget bortom de gränser som finns idag. Några av de medelstora svenska företag som har lyckats med sin export berättar om hur det gick till i en ny bok, Miljardvallen, som kom ut i dagarna.
NYHET Publicerad:

Rensa i exportdjungeln!

KOMMENTAR Statskontoret har publicerat sin kartläggning av överlappningar i det statliga exportfrämjandet. Det är hög tid att förenkla, samordna och tydliggöra roller i främjandedjungeln, skriver Eva Häussling, ansvarig för handel & investeringsfrämjande.
NYHET Publicerad:

Krafttag krävs för svensk export

GLOBALISERING Exportnationen Sverige står inför stora utmaningar. För att göra Sverige till en vinnare i internationaliseringen, har regeringen i samråd med näringslivet tagit fram en ny exportstrategi. ”Utmaningarna vi står inför är enorma, så nu gäller det att exportstrategin blir tydlig och konkret”, säger Carola Lemne, vd Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Digitaliseringen – en faktor att räkna med

SEMINARIUM Mårten Blix, nationalekonom, berättade om sin syn på digitaliseringen i Näringslivets Hus. Han konstaterade att utvecklingen bara har börjat och att reformer behövs. Blix tycker att både arbetsmarknaden och skattesystemet måste förändras.
NYHET Publicerad:

Svenska exportframgångar börjar på hemmaplan

KOMMENTAR Regeringens exportstrategi är ett steg i rätt riktning. Nu gäller det att omsätta den i praktisk handling. En fortsatt dialog med näringslivet är en förutsättning för att exportstrategin skall lyckas. Svenskt Näringsliv bidrar gärna fortsatt med tankar och förslag för dess förverkligande, skriver Jonas Berggren, chef för internationella sekretariatet.
NYHET Publicerad:

Svensk export behöver en nystart

EXPORT  ”Den svenska exportpolitiken behöver en nystart”. Det slog närings- och innovationsminister Mikael Damberg fast vid ett seminarium arrangerat av Teknikföretagen. Och de närvarande företagarna var inte sena att haka på. ”Det offentliga systemet för exportfrämjande måste förenklas”, påpekade de.
NYHET Publicerad:

”Globaliseringen måste mötas med fortsatta reformer”

ALMEDALEN Sverige har lyckats väl med att reformera sin ekonomi de senaste årtionden. Men det gäller att inte slå sig till ro, säger journalisten Fareed Zakaria.
NYHET Publicerad:

En ljusglimt i höstmörkret

KOMMENTAR EU och Kanada har ingått ett stort frihandelsavtal. Det omfattar inte bara tullar, utan innebär betydande marknadsöppningar i en mängd avseenden. Avtalet kan ses som en mall för vad vi kan uppnå i förhandlingarna mellan EU och USA. Nu har vi chansen att skapa ett jättelikt transatlantiskt frihandelsområde, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Svensk välfärd nästa exportbransch?

VÄLFÄRD Potentialen är stor och goda exempel finns redan. Men för att svensk välfärd ska bli vår nya exportbransch måste ytterligare några pusselbitar falla på plats. Det konstaterades på konferensen "Perspektiv på den svenska välfärden".
NYHET Publicerad:

Är Sverige en exportframgång?

EXPORT Det är närmast ett mantra att "Sverige är ett litet exportberoende land" och att det är Sveriges starka export som lägger grunden för svensk ekonomi. Men är verkligen svensk export så stark som vi tror?
NYHET Publicerad:

Globaliseringen kräver framåtriktad politik

GLOBALISERING Det är märkligt att den snabba globala ekonomiska omvandlingen inte i högre grad präglar samhällsdebatt och ekonomisk politik i Sverige. Den politiska ambitionen att stärka vår utvecklingskraft tycks ha bromsat upp, skriver Urban Bäckström i en debattartikel.
NYHET Publicerad:

Ambassader behövs i tillväxtområden

AMBASSADNEDLÄGGNING "Fler ambassader behövs i tillväxtområden".
NYHET Publicerad:

Viktig framgång för frihandeln

KOMMENTAR Nyligen godkände Europaparlamentet EU:s frihandelsavtal med Sydkorea. Att alla de svenska ledamöterna röstade för avtalet är ett välkommet tecken på en samsyn om utrikeshandelns betydelse för vår välfärd. Nu måste EU gå vidare med fler frihandelsavtal.
NYHET Publicerad:

Mer krut på svenska skatteavtal

SKATTER "Skatteavtal är ingen kioskvältare, men är egentligen viktigare än många andra frågor som diskuteras." Det sade Krister Andersson, näringslivets skattesakkunnige, vid ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Stort reformbehov under mandatperioden

POLITIK Redaktionen tar pulsen på några av Svenskt Näringslivs experter, ett par månader efter valet. Vad behövs för att den fria företagsamhetens hjul ska fortsätta snurra?
NYHET Publicerad:

"Det är enklare för schweiziska småföretagare"

FÖRETAGSKLIMAT Urs Schmutz hade drivit företag i Schweiz i 20 år när han bestämde sig för att trappa ner. Han sålde sitt bolag och flyttade till Sverige och startade snabbväxaren Spiral Trans. Han har många idéer om hur Sverige ska bli ett bättre företagarland.
NYHET Publicerad:

"Bra gjort av handelsministern"

BUDGETEN I budgeten för 2011 avsätts ytterligare 30 miljoner kronor per år till exportfrämjande. Det är utmärkt att utrikeshandelns avgörande betydelse för vår ekonomi sätts i fokus, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Diagnostikföretag gör exportsuccé i Afrika

INNOVATIONER Sveriges exportframtid finns i tillväxtländerna, där efterfrågan på nya innovationer är som störst. Det insåg det svenska diagnostikföretaget Cavidi redan från start och utvecklade hiv-tester, anpassade efter utvecklingsländernas resursknappa verklighet.
NYHET Publicerad:

Låt inte Globaliseringsrådets arbete rinna ut i sanden

KOMMENTAR Remissvaren på Globaliseringsrådets slutrapport har kommit in och intresset har varit större än vanligt. Genomgående är tongångarna positiva. Det skriver Jonas Frycklund, samhällsekonom på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Sverige har viktig roll på nya tillväxtmarknader

DEBATT Innovationstävling, företagsinkubatorer, ett forskningscentrum med inriktning mot innovationer och entreprenörskap på nya tillväxtmarknader. På så sätt kan Sverige spela en viktig roll i ansträngningarna för att hjälpa fattiga länder att utvecklas snabbare. Det skriver några företrädare för Svenskt Näringsliv och Utrikespolitiska Institutet i en debattartikel.