NYHET26 februari 2018

Mer service till Linköpings företagare

I Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet har Linköpings kommun försämrats ett par år gällande den upplevda servicen till företagen. Därför är det glädjande att kommunen nu satsar på att ge en ökad service till näringslivet och har startat en helt ny tjänst kallad Företagsservice.

- En målsättning för oss att företagen ska uppleva en bättre hjälp med hela processen när det kommer till att t.ex. starta upp en ny verksamhet. Dessutom kan vi bidra till att minska frågetrycket på tillståndshandläggare så att de har möjlighet att arbeta effektivare, vilket i sin tur kan leda till kortare handläggningstider, säger Anna Boholm.

Servicetänket lyfts fram och målet är att kunna hjälpa såväl nya som rutinerade företagare genom djungeln av tillstånd och lagar på ett smidigt och effektivt sätt. Anna Boholm, gruppchef för Företagsservice under avdelningen Näringsliv och Tillväxt, berättar vad som inspirerat Linköping till denna förändring.

- Linköpings kommun har tagit till sig av den kritik som kommit från näringslivet under en tid. Nu vill vi visa att vi är måna om att näringsidkare ska vilja utvecklas här och har därför satsat mycket på just servicen till näringslivet.

Anna har tidigare arbetat på Norrköpings kommun med bland annat samordning och vill nu inspirera även Linköping att samarbeta över avdelningarna bättre. Företagsservice bemannas av handläggare från olika förvaltningar som också arbetar med olika ärenden som berör företagare och näringslivet. Därför blir tjänstens totala kompetens mycket bred.

- Tanken är att vi som arbetar här använder oss av och ska lära oss av varandras specialområden, så att vi kan hjälpa kunden och lotsa denne genom hela processen, berättar hon. De personer som bemannar Företagsservice jobbar i olika delar inom samhällsbyggnadsprocessen när de inte tjänstgör i Företagsservice. Det innebär att det finns goda förutsättningar för att få en god kunskapsöverföring mellan förvaltningarna och lotsfunktionen.

Företagsservice öppnade den 22 januari 2018 och är därmed fortfarande i en uppstartsfas.

- De vanligaste frågorna vi fått har än så länge handlat om vad som krävs för att starta vård- och omsorgsföretag, även om det inte har varit någon anstormning av frågor, erkänner Anna.

Teamet som är på plats för dagen håller med om att det har varit lite tyst i telefonerna under dessa första veckor, och tror att fler och fler hittar till Företagsservice vartefter.

- Det är de företag som redan har etablerade kontakter med handläggare som är svårast att komma åt och föra över till oss, menar Anna. Med tiden kommer tillståndshandläggarna veta vilka frågor de från och med nu kan hänvisa till oss.

Införandet av denna typ av lotsfunktion som företagens huvudkontakt med kommunen har gjorts på flera håll i landet, vilket har visat sig vara positivt för företagsklimaten. En kommun som har inspirerat Linköping har varit Malmö, som sedan några år tillbaka har en liknande servicefunktion som riktar sig till näringslivet. Anna tror att företagsklimatet även i Linköping kommer att gynnas av Företagsservice.

- Ja, det är en målsättning för oss att företagen ska uppleva en bättre hjälp med hela processen när det kommer till att t.ex. starta upp en ny verksamhet. Dessutom kan vi bidra till att minska frågetrycket på tillståndshandläggare så att de har möjlighet att arbeta effektivare, vilket i sin tur kan leda till kortare handläggningstider.

- Vi på Företagsservice kommer också att kunna se mönster i frågorna som inkommer och snappa upp strukturer, fortsätter Anna. Det tar vi vidare till de olika kontoren inom samhällsbyggnadsprocessen och Näringsliv och Tillväxt och på så sätt bidra till verksamhetsutveckling.

Den 15 maj presenteras 2018 års ranking av företagsklimaten i Sveriges kommuner. Då visar det sig ifall ansträngningarna från Linköpings kommun har hunnit resultera i någon klättring – servicen till företagen verkar onekligen ha förbättrats.

Sofia Bengtsson

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist