Från starten för bara tre år sedan har iDeal Of Sweden med säte i Norrköping gått från noll till en omsättning på över 50 miljoner. För 2017 är siktet inställt på 150 miljoner. Nu har en av grundarna, Joachim Lindström, utsetts till finalist för Svenskt Näringslivs utmärkelse Östergötlands Mest Företagsamma 2016.
Nischen som Joachim Lindström och kompanjonen Filip Ummer gjort till sin är ”ett mode- och livsstilsvarumärke för mobila tillbehör”.
-Vi såg en lucka på marknaden när smarta telefoner ökade kraftigt i popularitet. Det fanns mycket att önska när det gällde både funktionalitet och mode för skyddande tillbehör för telefoner, konstaterar Joachim Lindström.
Alla produkter designas och utvecklas i egen regi. Med dessa telefonskal som storsäljare har iDeal Of Sweden alltså på kort tid vuxit kraftigt.
-Nyckeln för fortsatta framgångar är att lanseringen av vår e-handel lyckas på nya marknader och att allt går som förväntat med våra återförsäljare i USA, Japan och Storbritannien, säger Joachim Lindström.
Han tror stenhårt på företagets globala satsning.
-Mottagandet är mycket positivt på de flesta marknader. Vi investerar stora belopp i personal, system och marknadsföring och ställer ut på internationella mässor inom vårt segment. Så här långt har vi fått en snabb avkastning på investeringarna, understryker Joachim Lindström.
iDeal Of Sweden är en viktig jobbskapare i Norrköping. I dagsläget har man 15 medarbetare.
-Antalet ökar hela tiden. Vi anställer i genomsnitt en person i månaden, säger Joachim Lindström.
En morot för honom är ett ständigt behov av att nå nya mål.
-Det är en förklaring till att vi lyckats. Att bygga upp något eget och att realisera idéer är definitivt en faktor som driver oss.
Joachim Lindström definierar en entreprenör som ”en viljestark person med stor drivkraft”.
-Han eller hon ser möjligheter i problemen och tar tillvara dessa möjligheter genom att att skapa produkter eller tjänster. Min erfarenhet är att en entreprenör instinktivt fokuserar på att hitta lösningar. Den som inte är entreprenör ser svårigheter och problem, i stort och smått, poängterar Joachim Lindström.
Kompanjonerna Joachim Lindström och Filip Ummer startade sin företagarbana tidigt, bland annat med att sälja läsk till köande bilister i sommarhettan i Söderköping.
-Vi fattade tidigt intresse för affärer och där finns grunden till det vi gör idag, förklarar Joachim Lindström.
Sören Karlsson
Gå till ostergotland.svensktnaringsliv.se för att rösta