Ett gediget förbättringsarbete har burit frukt och Mjölby kommun tar ett rejält kliv uppåt i det sammanfattande omdömet i den årliga enkätundersökningen om företagsklimat. Betyget ger dem en andra plats i länet efter Ydre kommun.
Resultaten från den årliga enkäten om det lokala företagsklimatet har kommit! I enkäten får företagen chansen att ge sin bild av exempelvis tjänstemännens och politikernas attityder till företagande i kommunen, förutsättningarna för att kunna driva företag och service till företagare. Företagarnas betyg sätts på skalan 1 till 5, där 5 är det högsta möjliga betyget, och frågorna sammanvägs sedan till ett sammanfattande omdöme på företagsklimatet i varje kommun. Rankingen av företagsklimat, som Svenskt Näringsliv genomför på hösten varje år, baseras sedan bland annat på detta enkätresultat.
Att skapa de bästa förutsättningarna
I Mjölby kommun har det sammanfattande omdömet stigit rejält från 2017 års mätning - från 3,5 till 3,8. Med andra ord håller Mjölby kommun på att bli den andra kommunen att överstiga det magiska betyget 4,0, vilket innebär det genomsnittliga betyget ”bra” av företagarna på de olika enkätfrågorna. De enkätfrågor som har gjort den största förbättringen är Tele- och IT-nätet samt konkurrensen från kommunen, även kommunpolitikernas attityder och informationen till företagen kan ges äran för det sammanfattande omdömets ökning.
För Mjölby kommuns näringslivschef Claes Jonasson innebär ett gott företagsklimat att skapa de bästa förutsättningarna för företag att kunna verka i kommunen.
– Det handlar om allt från myndighetsutövning till att hitta lokaler och mark i kommunen för att kunna bedriva verksamhet. Företagen känner att de får den hjälp och service de behöver för att verka i kommunen, säger han.
Claes berättar att kommunen startade ett näringslivsråd under 2016 där representanter från näringslivet sitter med. Näringslivsrådet spikade en handlingsplan för ett bättre företagsklimat som betats av under 2017 och under våren 2018. Man har bland annat genomfört en internutbildning av alla förvaltningar som sysslar med myndighetsutövning mot företag för att få en bättre service, samt genomfört en fördjupad serviceutbildning.
Att införa ett servicetänk gentemot företagen är något som gett positiva resultat i det lokala företagsklimatet i flera andra kommuner. I Mjölbys fall är det mycket tydligt att företagarna har upplevt en förbättring av det arbete som gjorts, då betyget på just service till företagare har stigit ändå från 3,0 till 3,6 sedan föregående mätning. Enligt Claes var det lite ovant för kommunens tjänstemän till en början, men nu delar samtliga inställningen att det är viktigt med service till företagen för kommunens tillväxt och utveckling.
– Det har varit en jättespännande resa, menar han.
En sak är i alla fall säker, denna starka positiva förändring av det sammanfattande omdömet kommer garanterat att ge effekt på Mjölby kommuns ranking av företagsklimatet som görs under hösten.
Sofia Bengtsson