Det är företagsamma människor som skapar jobben. Med rätt förutsättningar kommer fler att våga förverkliga idéer och utveckla sina företag. Under april månad vill vi rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna med utdelningar av solrosor och aktiviteter i sociala medier”, säger regionchef Rolf Elmér.
Gilla Jobbskaparna är ett initiativ från Sveriges företagsamma människor och Svenskt Näringsliv. I sociala medier använder vi hashtaggen #gillajobbskaparna. Tanken är att uppmuntra till att skapa bättre förutsättningar för fler och växande företag.
– Många företagare som jag möter konstaterar att utvecklingen går åt fel håll just nu, med allt mindre fokus på företagens villkor för att Sverige ska må bra. Med bättre förutsättningar skulle jobben kunna vara ännu fler, säger Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv i Skåne.
Symbolen för aktiviteten är en solrosmugg med solrosfrö och jord i. Flera företag är involverade i kampanjen och kommer att dela ut solrosmuggen till sina kunder. Men kampanjen blir kanske tydligast i sociala medier.
– I år kraftsamlar vi för att öka förståelsen mellan företagsamma människor och vad de bidrar med till vår gemensamma välfärd. Vi kommer att uppmärksamma flera företagare som är inspirerande jobbskapare och som kan vara förebilder för andra. Det viktigaste är att förstå att bakom ett företag står det en företagsam person, och det är de som skapar jobb och välstånd. Om de bara får förutsättningar kommer de att växa, precis som ett solrosfrö. Det är det vi vill förmedla. Så gör det istället enklare för företagsamma människor – inte svårare, avslutar Rolf Elmér.
jobbskaparnaFöretagsamhet