NYHET9 oktober 2018

De gör succé med barnflingor som både är roliga och nyttiga

De gick från att driva företag på gymnasiet till att starta eget aktiebolag och idag hittas deras produkter i sortimentet hos både Ica och Axfood (som äger Willys och Hemköp). "De senaste åtta månaderna har passerat som ett höghastighetståg. Vi gick in i en knasig bransch med jättar och vi var bara gymnasieelever", säger Calle Rosengren som tillsammans med Amanda Larsson driver Färsking (Healthy Heroes AB) i Helsingborg.

De upptäckte ett hål på marknaden; flingor för barn som både är roliga och nyttiga.

– ”Nyttigt ska vara roligt!” är vårt motto, säger Amanda Larsson.

Hela resan började i tvåan på gymnasiet i Helsingborg när de skulle skapa ett företag inom Ung Företagsamhet (UF). De fick idén om att göra en granola, en slags müsli, och märkte snabbt att det saknades nyttiga men samtidigt roliga flingor för barn. De upptäckte en trend på flinghyllorna:

– Glada gubbar på förpackningen innebar ohälsosamt innehåll, säger Amanda Larsson.

Deras vision blev att ändra på det, men de insåg snabbt att det var en fast inbiten anknytning att de glada gubbarna innehöll socker och tillsatser. De tog fram ett nyttigt recept utan tillsatser och med endast naturliga sockerarter. Då deras budget begränsade möjligheten till fabriksproduktion fick de låna skolans kök för att baka själva, innan de hittade en bagare i Landskrona som kunde göra deras granola. De insåg dock att där inte fanns möjlighet att packa granolan. Istället fick de transportera den till sitt lager i Båstad där familj och vänner hjälpte till att packa och datummärka kartongerna.

–Det var som tomtens verkstad, vi satte på musik och sedan stod vi på löpande band med varsin uppgift och jobbade på i ett högt tempo, berättar Calle Rosengren.

Under UF-året vann de flera priser och kom tvåa på SM i Ung Företagsamhet. Efter studenten 2016 ville de utveckla sin idé. De ville öka sin målgrupp då de insåg att dagens 13-åringar mer vill likna 20-åringar. Detta gjorde att de kunde skapa produkten utifrån sig själva. Under ett år har de utökat både sin kunskap, men också sitt nätverk och idag består deras team av erfarna personer från näringslivet. En av dem är Christopher Slim, tidigare vice president på Unilever Norden.

– Det utökade nätverket blev som en enorm skola med 20 privatlärare, säger Amanda Larsson och Calle Rosengren.

Sedan den 20 augusti finns deras Granola i över 480 av Icas och Axfoods butiker.

De vill bygga sitt företag på bland annat crowdfunding för att få in så många röster som möjligt i företaget. Investmentbolag som Gullspång Invest och Blue har redan gått in i bolaget, och via Pepins, en handelsplats för crowdfunding, har även 358 nya delägare anslutit sig.

I dagsläget gör de allt själva, men de hoppas på att utöka sitt team. Calle Rosengren berättar att han inte hade någon plan på att bli entreprenör innan UF, men idag har han svårt att se sig gå någon annan väg.

– Det är mycket jobb, men det är kul jobb så då gör det inte så mycket!

De är varandras raka motsatser, men de har samma mål vilket är viktigt, menar Amanda Larsson.

– Vi är raka och ärliga mot varandra.

Susan Wahlgren, regionchef för UF Skåne, menar att Ung Företagsamhet gör skillnad, både för den enskilda individen, men det bidrar också till Sveriges tillväxt. Ung Företagsamhet tar fram unga, företagsamma entreprenörer som vågar starta företag även efter UF.

Om Färsking fick ge ett råd till de som nu inleder sin UF-resa så är det att inte vara rädda att utforska sin idé även efter UF, och det är förståeligt! Det var ju trots allt UF som var startskottet på deras resa till det lyckade AB de är idag.

Healthy Hereos AB (Färsking)

  • UF-företag som blivit aktiebolag. Tillverkar granola utan socker och tillsatser.
  • Amanda Larsson och Calle Rosengren är grundare och ägare.
  • De har kontor i Helsingborg och produktion i Danmark.
  • Bygger sitt bolag på bland annat crowdfunding.
Entreprenörskap
Skriven avSara Kempe
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist