NYHET20 november 2017

”Det finns väldigt få Trumps bland företagarna”

Den globala uppvärmningen är redan här, men om den ska kunna hejdas kommer företagen att ha en nyckelroll. Det menar Rolf Elmér, regionchef för Svenskt Näringsliv i Skåne, på ett seminarium i Malmö. Det är på marknaden som de smarta lösningarna växer fram.

Den sjätte november inleddes klimatmötet i Bonn. Där ska världens länder konkretisera hur de ska uppnå målet om att begränsa den globala uppvärmningen till under två grader. Med anledning av detta bjöd tankesmedjan Fores och Svenskt Näringsliv Skåne in till en diskussion i Malmö om de internationella klimatmålen. Även Sveriges nationella kontaktpunkt för FN:s klimatpanel, Markku Rummukainen, deltog i samtalen för att ge sin bild av vad forskningen egentligen säger.

Markku Rummukainen berättar att den globala temperaturhöjningen redan idag är knappt en grad över det normala och redan ser man stora förändringar i klimatet. Han menar att det är fullt möjligt för oss att klara målen med dagens verktyg och teknik, men samtidigt väldigt ambitiöst.

– Vi har två alternativ att välja mellan, antingen nytt klimat eller nytt samhälle, säger Markku Rummukainen.

Rolf Elmér, regionchef på Svenskt Näringsliv i Skåne deltog i panelen och berättar om näringslivets arbete i klimatfrågan. Han poängterar vikten av företagens arbete med hållbara och förnybara lösningar.

– Teknikens utveckling är oerhört viktig i klimatarbetet för att kunna ställa om samhällen till mer hållbara. Marknadskrafterna är den smarta lösningen och de är otroligt starka, säger Rolf Elmér.

Mathias Fridahl, lektor vid Linköpings universitet och ansvarig för Fores referensgrupp i internationell klimatpolitik, berättar vidare om sina intryck från mötet i Bonn, där han upplevde en mer orolig stämning än föregående år i Marrakech. Förra årets möte handlade om att få med sig alla länder i utvecklingen och lämna in sina egna åtaganden. Dock är det många, framför allt de allra fattigaste länderna, som i fotnoterna skrivit att de behöver ekonomisk hjälp från andra för att klara av det.

– När länderna nu ska börja konkretisera vad de faktiskt ska göra är det klart det blir mer problematiskt. Men nu har till och med Syrien undertecknat, vilket innebär att det bara är USA som säger sig inte vilja vara en del av Parisavtalet, berättar Mathias Fridahl.

Vid implementeringen av avtalet är det viktigt att ha ett globalt perspektiv och att kunskaper och tekniska lösningar utbyts över landsgränser. Sverige är ett litet land som är beroende av sin export. Det är därför viktigt för svenska företag att fortsätta vara konkurrenskraftiga. En del i detta arbeta är att lyfta goda exempel på affärsmöjligheter i klimatomställningen.

– Vi ser dagligen hur även de små företagen jobbar för miljövänliga investeringar och hållbara lösningar, det finns väldigt få Trumps bland företagarna. Det långsiktiga lobbyarbetet är viktigt för att kunna få med oss alla i samma riktning. Det privata näringslivet och offentlig sektor måste gå hand i hand i detta arbete, fortsätter Rolf Elmér.

Det är ingen som kan säga hur mycket klimatförändringarna kommer kosta i slutändan, men det är ingen som ensam kan betala hela priset. Det handlar om gemensamt globalt ansvar och vi får bara hoppas att staternas ambition räcker hela vägen för att klara målen.

– Det är därför avgörande att privata företag går in och finansierar, säger Mathias Fridahl.

Miljö och hållbar tillväxt
Skriven avLinda Stafsing
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist