Mattias Frisk och Pia Hansson
Foto: Luckyhouse

Mattias Frisk och Pia Hansson, Hus 57 i Ängelholm.

Drömföretaget började med en Blocket-annons

NYHET Publicerad

JOBBSKAPARNA Att starta sitt första företag efter att ha sett en annons på Blocket tillhör nog inte det vanligaste. Men en sådan annons var starten för hotell- och krögarparet Pia Hansson och Mattias Frisk när de tog över hotell Riverside i Ängelholm 2006, då utan anställda. Nu driver de nyöppnade Hus 57 – 112 rum och kök med över 40 anställda. ”Det här är vår stora dröm”, säger Pia Hansson.

Ingen av dem hade erfarenhet av företagande sedan tidigare. Mattias Frisk växte upp i Göteborg och som många där fick han sitt första jobb på Volvo. Han hade ingen som helst tanke på företagande och utbildade sig i stället till journalist. Pia Hansson växte upp i Munka Ljungby och fick sin första arbetslivserfarenhet på Engelholmsglass. Hon utbildade sig inom vården men fann jobbet inom äldreomsorgen tungt.

Paret gifte sig, fick barn och bosatte sig i Ängelholm. Barnen var fortfarande relativt små när den där annonsen på Blocket dök upp.

– När vi såg annonsen om Riverside sa vi båda utan att tveka: vi gör det och ger det fem år, säger Pia Hansson när hon berättar hur de tänkte.

Mattias Frisk, som beskriver sig som analytisk och som gärna gör kalkyler, gav sitt klartecken.

– Klarar vi oss ändå om vi går i konkurs, var frågan och svaret blev ja, säger Mattias Frisk.

De flyttade in och bodde på hotellet och det var slitsamt till en början då det fanns stora renoveringsbehov men inte så stor ekonomi. Den allra första tiden hade de sina anställningar kvar samtidigt som de sakta men säkert fick igång verksamheten på hotellet.

Mattias Frisk och Pia Hansson Riverside Hus 57 bild 2
Foto: Luckyhouse

Pia Hansson och Mattias Frisk.

– Vi gjorde allting själva för att få ner kostnaderna. Jag handlade till exempel allt själv till frukosten på Ica då vi inte hade resurser till att beställa hem varor, säger Pia Hansson.

Efter ett antal år så började det kännas lockande att prova något nytt och större. I mars i år blev detta verklighet då de hade invigning på sin nya satsning, det nybyggda HUS 57 – 112 rum och kök centralt i Ängelholm.

– Det här är vår stora dröm. Att få inreda ett hotell från start helt efter våra egna idéer och att ta fram just det koncept vi brinner för har varit fantastiskt, säger paret unisont.

Men även här hade slumpen sitt finger med i spelet. De var inte de som blev utvalda i första omgången när byggherren sökte en entreprenör. Eftersom de aldrig hade drivit restaurang tidigare fanns det tveksamheter. Men den första utvalda hoppade av så de fick de ändå chansen eftersom de hade lokal förankring.

– Telefonsamtalet med det beskedet ska jag aldrig glömma, säger Mattias Frisk.

Med hjälp av ett stort nätverk och goda vänner inom branschen som stöttat med goda råd så kände de sig inte oroade över att även starta en restaurang.

Efter att ha varit igång några månader så börjar verksamheten komma på plats och det saknas inte idéer för att försöka göra HUS 57 till ett ställe som ängelholmarna ska uppskatta och vara stolta över. Hållbarhet är ledtråden och det genomsyrar såväl materialval i byggnaden som val av råvaror till menyn. Nu fylls också huset av liv med musik, kulturella inslag och andra festligheter.

Paret tycks komplettera varandra väl. Pia Hansson säger att det oftast är hon som står för idéerna och vill prova nytt medan den analytiske Mattias Frisk kollar om det är möjligt.

– Min drivkraft är att jag aldrig är nöjd och jag ser alltid möjligheter. Jag tänker ständigt på nya projekt, säger Pia Hansson.

På Riverside hade de enbart ett fåtal anställda men nu är de arbetsgivare till 40-45 personer. Det har inte varit helt problemfritt att rekrytera den personal som krävs. Främst har det varit svårt att finna servispersonal och hotellstädare.

– Vi hade hoppats på hjälp från Arbetsförmedlingen men trots att vi fick ha ett presentationsmöte hos dem var det knappt någon av de som kom som motsvarade vår kravspecifikation. Vi anställde ändå 2 av de 20 som kom men de har redan slutat hos oss, säger Pia Hansson.

De har i stället använt sig av egen annonsering och använder sig mycket av sociala medier där främst Facebook har visat sig bra i detta sammanhang.

– Det är synd att det är svårt att rekrytera då vi kan erbjuda jobb till outbildade – om de vill, säger Mattias Frisk.

På frågan om vad ordet jobbskapare betyder för dem svarar Mattias Frisk:

– Det är en del av min drivkraft, att kunna skapa jobb för andra som i sin tur genererar skattepengar, men också att kunna vara till nytta för hela besöksnäringen som växer kraftigt.

Eva Frisk

 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Malmöföretag: ”Vi utvecklar vården men motarbetas av gamla strukturer”

TILLGÄNGLIGHET År 2013 blev Malmöföretaget Min Doktor först i Sverige med att erbjuda digital läkarkontakt vid urinvägsinfektioner. I dag har man ett brett nationellt vårderbjudande och satsar på fysiska vårdmottagningar tillsammans med ICA och Apotek Hjärtat. Men trots att detta möjliggör ökad tillgänglighet, resurseffektivitet och högre kvalitet i primärvården så upplever företagets vd, Jonas Vig, svårigheter i samarbetet med det offentliga.
NYHET Publicerad:

Så för Eslöv skolan närmare näringslivet

SAMVERKAN Kompetensförsörjning är en stor utmaning för många kommuner i Skåne. Endast 60 procent av rekryteringar för medarbetare lyckas. Därför anordnandes Framtidsmötet i Eslöv där syftet är att föra skola och näringsliv närmare varandra. Kommunens 400 åttondeklassare fick möjligheten till en tidig inblick i vad ett arbete faktiskt innebär. Företagen får möjligheten att visa upp sig för eleverna och därefter väntar företagsbesök.  
NYHET Publicerad:

Malmöföretagares omställning till ett hållbart och klimatsmart arbete

MILJÖ Städ- och trädgårdsföretaget God Service har sedan de startade haft en väl integrerad miljöpolicy i verksamheten. Nu har de med hjälp av Miljöbron Skåne och Service Management Logisticsstudenten, Houman Atashpour, André Eliasson, Erzen Polozani och Fredrik Hammar växlat upp för att göra ytterligare miljösatsningar.
NYHET Publicerad:

Där gick startskottet för Ung Företagsamhet!

UNG FÖRETAGSAMHET Ett nytt läsår kickar igång och så också för Ung Företagsamhet. Än så länge har 2128 nya elever registrerat sig för att driva UF-företag. Under året kommer dessa få möjligheten att driva egna företag som en del av läroplanen. I september samlades eleverna för en kick-off i Kristianstad Arena för att peppas inför UF-året.
NYHET Publicerad:

ICA-handlare om otryggheten: ”Har investerat i säkerhetsförebyggande insatser för en miljon kronor” 

BUTIKSSTÖLDER Otryggheten att driva företag har idag kommit att bli ett stort problem för landets företagare. Problemen finns i näringslivets alla sektorer. Nästan sex av tio företag uppger att de har utsatts för brott under de senaste två åren. Några av de branscher som hittills drabbats hårdast är handel, besöksnäring, transporter och bygg. 
NYHET Publicerad:

Här är landets första krångelombudsman

FÖRETAGSKLIMATET Malin Johnsson är landets första krångelombudsman. Kommunalrådet Peter Danielsson (M) jobbar hårt för att minska regelkrånglet men anser att kommunen har hamnat i en återvändsgränd och vill därför testa något nytt.
NYHET Publicerad:

Näringslivet behöver ha stenkoll på EU

EU ”Trots vi varit medlemmar i EU sen 1995 har svensken fortfarande en tendens att se EU som ”dem”. Fortsätter vi så blir vårt konkurrensläge sämre.” Kommentaren fällde Anders Edholm, chef för EU-kontoret, när han träffade företagare, politiker och representanter för offentlig sektor i Skåne.
NYHET Publicerad:

Alla tjänar på att det går bra för företagen i Skåne

VÄLFÄRDSSKAPARNA Sedan vi på Svenskt Näringsliv presenterade årets ranking av företagsklimatet för länets alla kommuner har ledarskribenter och kommunpolitiker skickat med både ris och ros utifrån betydelsen av enkäten och rankingen. I den bästa av världar skulle det vara fantastiskt om undersökningen inte spelade någon roll eller skulle behövas därför att företagens betydelse i samhället och för vår välfärd var så självklar.
NYHET Publicerad:

Skånska företagares förväntningar om framtiden svalnar

KONJUNKTUR Svenskt Näringslivs företagarpanel för tredje kvartalet 2019 visar att svenska företags förväntningar om framtida produktion/försäljning, investeringar och sysselsättning fortsätter att minska. Företagen i Skåne är inget undantag och det är till och med så att de är mer pessimistiska i sina bedömningar av konjunkturen jämfört med snittet för riket.  
NYHET Publicerad:

Malmös näringslivsdirektör: ”Vi måste arbeta med hur vi som kommun möter näringslivet” 

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringsliv samlade Malmö stads kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och nytillträdde näringslivsdirektör Micael Nord tillsammans med ett 40-tal företagare för att diskutera Malmös företagsklimat och framtidsvision.  
NYHET Publicerad:

Hallå där, Christina Chukman!

UNG FÖRETAGSAMHET Svenskt Näringsliv välkomnar Christina Chukman som ny regionchef för Ung Företagsamhet Skåne. ”Att få möjligheten att arbeta med något så viktigt som Ung Företagsamhet, är en fantastisk möjlighet. Det är otroligt kul att få leda arbetet i en så samhällsnyttig verksamhet” säger hon. 
NYHET Publicerad:

Gymnasieelever hjälper till att lösa utmaningar på arbetsplatsen

SKOLA På Thorén Business School i Malmö vill man närma sig näringslivet genom att arbeta med casebaserad undervisning. ”Eleverna uppskattar att få göra något utöver det vanliga där de får träffa spännande personer och kanske möta nya förebilder för framtiden”, säger läraren Emma Larsson.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Johan Henriksson

STUDENTMEDARBETARE Vi välkomnar Johan Henriksson som studentmedarbetare till Svenskt Näringslivs regionkontor i Skåne. Hans uppgift är mot att minska avståndet mellan skola och näringsliv, bland annat genom att etablera kontakter med rektorer, lärare och studie- och yrkesvägledare.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Benjamin Hausel

STUDENTMEDARBETARE Svenskt Näringslivs regionkontor i Skåne välkomnar en ny studentmedarbetare – Benjamin Hausel! Vi bad honom att svara på några snabba frågor för att lära känna honom lite bättre. 
NYHET Publicerad:

Skånes kommuner siktar på företagsklimat i toppklass

RANKING Den 24 september släpptes Svenskt Näringslivs årliga kommunranking över det lokala företagsklimatet. I år hamnade tre skånska kommuner på topp 10-listan över var i landet det är bäst att starta och driva företag. Vid rankingsläppet samlades representanter för kommuner tillsammans med företagare för att inspireras av framgångsexempel med temat “Med sikte mot toppen”. 
NYHET Publicerad:

Höganäs har Sveriges näst bästa företagsklimat

RANKING Höganäs har länge legat i toppskiktet i Svenskt Näringslivs ranking men 2019 blir det hittills bästa året för Höganäs lokala företagsklimat. I Svenskt Näringslivs kommunranking av det lokala företagsklimatet blir kommunen den i Skåne med det bästa företagsklimatet samtidigt som man placerar sig på andraplaceringen i Sverige. "Näringslivsarbetet har blivit något som genomsyrar hela kommunen", säger näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron. 
NYHET Publicerad:

Rankingresultatet: Här finns Skånes bästa företagsklimat

RANKING När Svenskt Näringsliv rankar kommunerna efter var det upplevs vara bäst att starta och driva företag hamnar fyra skånska kommuner bland landets tio bästa. Höganäs är återigen på topplistan och avancerar till en andraplats. Staffanstorp är ny på prispallen och tar hem tredjeplatsen.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 – utgångsläget i Skåne

FÖRETAGSKLIMAT Den 24 september släpper Svenskt Näringsliv resultatet av den årliga rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Men, varför mäter vi företagsklimatet och hur ser förutsättningarna för Skåne ut i år?
NYHET Publicerad:

Nu börjar resan mot ett bättre företagsklimat i Hässleholms kommun

FÖRETAGSKLIMAT Hässleholms företagsklimat har gått från plats 68 år 2009 till att förra året hamna på plats 255. Nu siktar kommunen på ett förbättrat klimat för företagen i Hässleholm. Företagen och tjänstemän lyfter samarbete, vision och information som inspel för ett förbättrat företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Berendsens cirkulära kärnaffär gör dem ledande i hållbarhetsarbetet

MILJÖ En av vår tids stora hållbarhetsproblem är den ökande textilkonsumtionen. Textil- och serviceföretaget Berendsen släpper för andra året i rad en hållbarhetsrapport där de beskriver hur de arbetar i en affärsmodell för cirkulär konsumtion av textilier. “Det är inte längre försvarbart att stirra sig blind på pris per plagg”, berättar Lina K Wiles, hållbarhetschef på Berendsen i Malmö.