NYHET5 september 2017

Företagare missnöjda – politiker hyllar

Företagarna i Osby är inte alls lika nöjda med kommunens företagsklimat som politikerna är. ”För att våra betyg ska kunna närma sig varandra så krävs det att man förbättrar attityderna, kommunikationen och dialogen, säger företagaren Mats Svensson, Protech Food Machinery.

"För att politikers och företagares svar och betyg ska kunna närma sig varandra i framtiden så krävs det att man jobbar mycket mer med att förbättra attityderna, kommunikationen och dialogen", säger Mats Svensson.

Svenskt Näringslivs enkät om det lokala företagsklimatet visar att synen på företagsklimatet skiljer sig åt väldigt mycket i många kommuner. Politikerna är generellt mer nöjda än företagarna. Detta behöver nödvändigtvis inte vara ett problem, förutsatt att företagarna också är nöjda med företagsklimatet. Men det är långt ifrån fallet i de flesta kommuner.

Den allra största skillnaden finns ironiskt nog på enkätfrågan dialog mellan företag och kommunledning. I till exempel Osby kommun ger politikerna betyget 4,6 av sex möjliga medan företagen ger ett underkänt betyg på 2,9.

Att skillnaden är så stor tror företagaren Mats Svensson, Protech Food Machinery AB i Lönsboda, beror på att attityden till företag och företagandet har förändrats till det sämre under senare tid och att en del ärenden såsom ombyggnad av kommunhuset, centrumplan och ett nytt handelsområde som skapat debatt också har retat upp företagare i kommunen.

– När det gäller upphandlingar så har dessa utformats så att lokala företagare inte kan vara med. För att politikers och företagares svar och betyg ska kunna närma sig varandra i framtiden så krävs det att man jobbar mycket mer med att förbättra attityderna, kommunikationen och dialogen, säger Mats Svensson.

Nu har näringslivet och kommunen gått samman och startat ett projekt med målet att 2020 nå topp 50 i Svenskt Näringslivs ranking över det lokala företagsklimatet.

– För att nå dit behöver vi bland annat jobba med attityder, nyetableringar, turism, handel, kompetensförsörjning och nätverksträffar, säger Mats Svensson, som sitter med i projektets styrgrupp.

Niklas Larsson (C), är vice ordförande i Osbys kommunstyrelse. Han håller med om att kommunikationen måste förbättras och att kommunledningens företagsbesök behöver öka, men ser optimistiskt på framtiden när det gäller kommunens företagsklimat.

– Att ha en bra dialog och kommunikation är oerhört viktigt, både politiker, tjänstemän och företag behöver prata med varandra så därför har vi börjat med nätverksträffar mellan företagare och tjänstemän på kommunen och sista fredagen i varje månad bjuder näringslivet in till företagslunch. Kommunledningen har också träffat lokala byggföretagare för att diskutera bostadsbyggande i kommunen och våra tjänstemän har genomgått utbildningen Förenkla helt enkelt via SKL. Det är mycket på gång, vi ska komma tillbaka till de 50 bästa kommunerna i rankingen, säger Niklas Larsson

”Politiker har för låg kunskap om företagande”

Carl-Magnus Nilsson (M), ledamot i kommunfullmäktige i Osby, menar att skillnaderna mellan politikers och företagares svar beror på flera anledningar, bland annat att kunskapen om och erfarenhet från företagande hos ledande politiker är generellt alldeles för låg och att det blir mer påtagligt ju högre man kommer i den politiska hierarkin.

– Företagsfrågor finns sällan med på dagordningen i politiska möten på hög nivå och diskuteras därmed inte så ofta. Politiker och kommunala tjänstemän måste inse att det är i det privata näringslivet som grunden till den kommunala servicen skapas. Ju bättre det lokala näringslivet mår desto bättre mår också kommunen, säger Carl-Magnus Nilsson.

Han vill att företagsfrågor får ett ”eget departement” bemannat med personer, politiker och tjänstemän som förstår företagande och kan tala med alla företagare i deras vardag.

– På något sätt bör kommunen också hjälpa småföretagen att lämna anbud i offentliga upphandlingar. Idag är det för krångligt och tar för mycket energi och kraft från företagarens dagliga arbete så man avstår hellre. Att förmå båda parter att förstå sina respektive roller och inverkan på samhället i stort, inte minst den kommunala servicenivån, är en av de viktigaste åtgärderna för att förbättra företagsklimatet i kommunen, säger Carl-Magnus Nilsson.

Den 26 september släpps årets ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner.

Läs mer på www.foretagsklimat.se

Skriven avJenny Stiernstrand
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist