NYHET6 december 2017

Garanterat svar inom 24 timmar, en del i Ystads framgång

Ystads kommun har de senaste två åren klättrat rejält i Svenskt Näringslivs årliga ranking över företagsklimat. Från plats 107 år 2015 till plats 25 i år. ”Det handlar om ett nära och tätt samarbete mellan kommun och näringsliv, jobbar vi ihop så når vi mycket längre”, säger Rebecka Spånberg, vd på BLS Industries.

Foto: IT-Avd Ystads kommun

Bra villkor är avgörande för att företagen i en kommun ska kunna växa och anställa fler. Johan Österberg, näringslivschef i Ystad, menar att grunden för ett gott företagsklimat är att vara öppen för företagens intryck.

– Gör det inte svårare än vad det är; lyssna på företagen helt enkelt – vilka behov har de och vad är det de upplever, säger Johan Österberg.

Rebecka Spånberg, vd BLS Industries.

Rebecka Spånberg håller med om att kommunen är lyhörda gentemot företagen och har lyckats skapa tydliga kanaler dit man kan vända sig för att få hjälp.

– Jag tror att det handlar om tillgänglighet, lyhördhet och fokus. Kommunen är duktiga på att lyssna in vilka behov företagen har, man är ute och gör företagsbesök och lyssnar på vad det är företagen behöver och vilka utmaningar vi brottas med, säger Rebecka Spånberg.

Bakom framgången ligger enligt Johan Österberg ett långsiktigt och målmedvetet arbete för att tillgodose företagens önskningar. Tillsammans med Företagarna arrangerar kommunen välbesökta näringslivsfrukostar och en näringslivsgala, där politiker, tjänstemän och företagare ges tid och möjlighet att prata med varandra.

Ingvar Öberg, vd Ystad-Tryck och ordförande i Företagarna Ystad.

– Det kommer mellan 100 och 140 företag varje gång och den årliga näringslivsgalan besöks av ca 250 personer. Dialogen gör att vi kan förstå varandra bättre. Jag har jobbat med detta i 30 år och det har utvecklats mer och mer. Jag tror att det är ett långsiktigt arbete som ligger bakom att vi har nått 25:e plats, säger Ingvar Öberg, vd Ystad-Tryck och ordförande i Företagarna Ystad.

Kommunen har satsat mycket på att nå ut till företagen och att göra det lätt och enkelt att komma i kontakt med ansvarig person. En ny företagslots, belägen centralt på Stortorget i Ystad, som garanterar en återkoppling inom 24 timmar har blivit mycket uppskattad berättar Johan Österberg.

– En annan åtgärd var att vi förändrade vårt näringslivsråd. Vi flyttade ordförandeskapet från kommunen till näringslivet, så att näringslivet själva håller i klubban. Vi ville visa på en attityd och vilja att samarbeta med företagen, säger Johan Österberg.

Ytterligare en viktig del i kommunens arbete är de femtio stycken företagsbesök som görs per år. Besöken som görs av kommunledningen tillsammans med näringslivsenheten betyder mycket både för kommunen och företagen menar Kent Mårtensson, kommunalråd i Ystad.

Kent Mårtensson, kommunalråd Ystad.
Foto: Dick Lindstrom

– Företagsbesöken betyder mycket. Vi ökade antalet betydligt för vi tyckte att vi behövde komma ut och träffa företagen mer. Det är bra för oss också att komma ut och lyssna på vad är det för problematik som företagen upplever. Man får chansen att lösa och reda ut problem som kanske annars hade lett till konflikter, säger Kent Mårtensson.

Det är tydligt att allt det hårda arbetet gett resultat men detta innebär inte att det saknas områden att förbättra. Konkurrens från kommunen gentemot företagen är en fråga som är viktig för många företagare.

– Att inte konkurrera med företagen och att kommunen inte konkurrerar med näringslivet i klassiska näringslivsfrågor är viktigt för mig, säger Rebecka Spånberg, vd BLS Industries.

För att bibehålla ett gott företagsklimat är det viktigt att ständigt fortsätta att utvecklas. Ystads kommun har haft ett högt nyföretagande under flera år och för att kunna locka fler företag och fortsätta att ge bra service till de befintliga företagen i kommunen är det viktigt att titta på förbättringsmöjligheter, menar Kent Mårtensson.

– Förbättringsmöjligheterna ska vi absolut titta på. När man har gjort sådana här framsteg gäller det att bevara det. Vi ska se över ytterligare om vi kan förenkla och förbättra handläggningen och ge snabbare svar när det gäller olika typer av tillstånd. Det finns alltid möjlighet att förbättra sig, säger Kent Mårtensson.

Charlotte Hafström

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist