”Jag ser en enorm utvecklingspotential”

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA I mitt arbete befinner jag mig mitt i skärningspunkten mellan medborgare, upphandlare, ledning och politiker – vilket gör arbetet både spännande och utmanande. Jag vet att det går att fördela resurserna på ett bättre sätt som bland annat kan skapa nya jobb.

Peter Ljungbro

Peter Ljungbro

ISS Facility Services levererar service inom ett antal områden, bland annat mat och dryck, städtjänster, fastighetstjänster, kontorstjänster och facility management, där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. Vi hjälper våra uppdragsgivare att fokusera på sin kärnverksamhet medan vi tar hand om stödtjänsterna.

Det blir mer och mer tydligt att vi har en viktig roll att fylla inom såväl kommuner, landsting/regioner som myndigheter. En utredning från universitetssjukhuset i Uppsala visade att vårdpersonalen lägger ner mycket tid på tjänster/moment som inte är vårdrelaterade. På en genomsnittsavdelning tar det ca 125 timmar/vecka att utföra dessa moment. Det är även många olika personer som utför de olika tjänsterna. Utredningen visar vidare att man kan hitta många synergier mellan dessa tjänster. Detta gör att det blir färre personer som utför tjänsterna, tidsåtgången minskas samtidigt som kvalitén höjs om vårdpersonalen kan fokusera på att ta hand om och vårda patienter och låta andra aktörer ta hand om kringtjänster som till exempel fastighetsservice, städning och kost.

Tänk vad många fler läkare, sjuksköterskor och utrustning som vården skulle kunna investera i! Vårdföretagen – både privata och offentliga – inser också det här och lägger därför i allt större utsträckning ut dessa tjänster på företag som är specialister på detta. Ett exempel är vårdnära service, där vården och servicebranschen närmar sig varandra genom att låta serviceleverantörer ta hand om till exempel städning av vårdplatsen, kökstjänster, transporter, avfallshantering och förrådshantering samt administrativt stöd. Då får vårdpersonalen mer tid till det de ska vara bra på – vården.

Sjukvården är bara ett exempel. Motsvarande effektivisering av resurserna finns att finna även inom andra delar av vår offentliga verksamhet. Det som gör mig orolig är att dagens offentliga upphandlingar i väldigt hög grad handlar om pris och inte om kvalitet. Vi är på väg mot en utveckling där seriösa företag inte ens kan lägga ett rimligt anbud utifrån de ekonomiska ramar som finns. Så är fallet inom framförallt kommunala städtjänster. Det i sin tur skapar en marknad för mindre nogräknade bolag som vinner upphandlingarna på så låga priser att de varken kan leva upp till kvaliteten eller anställa personal till rimliga villkor.

Vi måste börja prata kvalitet och värde och se medborgarna som kunder. Jag vill tro att kvalitet i längden lönar sig och därmed skapar ett bättre välstånd för alla.

Jag hade förmånen att under 2014 delta i ett advisory board för framtagandet av en whitebook vid namn ”Future of Public Sector - Outsourcing”. Ett trettiotal kunder och områdesexperter från bland annat Sverige, Danmark, Holland och England intervjuades. Studien, som leddes av Institutet för Framtidsstudier i Köpenhamn på uppdrag av ISS Facility Services AB, sammanfattar ett antal framtidstrender som borde vara obligatorisk läsning för ansvariga politiker. Boken har visat sig skapa ett stort engagemang och intresse på bland annat högskolor och hos specialister inom offentlig marknad. Några intressanta trender som konstateras i boken är:

  • Offentlig sektor håller i många länder successivt på att övergå från att ha varit tjänsteleverantörer till att vara en aktör som främst beställer, möjliggör eller förmedlar tjänster. Denna övergång gör att offentlig sektor behöver nya färdigheter i form av snabbhet, innovation, öppenhet och kommunikation. Nya ledord för samarbetet med externa partners är till exempel flexibilitet och medskapande. 
  • Medborgarna ser sig numera som konsumenter av offentliga tjänster. Som grupp betraktat pågår en förskjutning mot alltmer komplexa och individualiserade och ibland motstridiga krav.
  • Vi ser en teknisk utveckling där vi går från storskaliga, standardiserade lösningar till intelligenta, interaktiva lösningar anpassade för individuella behov.

2016 kommer en ny lag om offentlig upphandling. Jag och mina branschkollegor har stora förhoppningar om att denna underlättar dialog, innovation och partnerskap. Jag ser en enorm utvecklingspotential för offentlig sektor med en nutidsenlig syn på outsourcing och specialisering som strategi. Frågan måste bli strategiskt viktig och inte få en underordnad roll. Det är dags att tänka i nya ”transformativa” banor för medborgarnas bästa. 

Jag vet att det går att fördela resurserna på ett bättre sätt. Genom att fokusera på kvalitet och värde samt fördela resurserna annorlunda kommer mer pengar att frigöras till att skapa nya jobb och därmed erbjuda en bättre offentlig verksamhet.

Peter Ljungbro, projektledare offentlig sektor, ISS Facility Services AB

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Arbete – farligt eller vägen till lycka

GÄSTKRÖNIKA "Arbetslivet är farligt, människor blir sjuka av arbete, hälsorisker i arbetslivet, utbränd av arbete. Rubrikerna har varit talrika de senaste åren och långt innan dess också. Men arbete är faktiskt en hälsofaktor." Det skriver Jehoshua Kaufmann, leg psykolog och entreprenör i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Den snillrika Reepaluutredningen innebär sotdöden

GÄSTKRÖNIKA ”Att fokusera på kunskap och utbildning känns idag viktigare än någonsin. I ljuset av detta blir jakten på friskolor och andra företag i välfärdssektorn ännu mer beklaglig. Vi behöver fler goda alternativ, inte färre.” Det skriver Maria Jacky, Skolhoppet AB i Lund, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Hur modig är du?

GÄSTKRÖNIKA "Så vad kan du och jag göra för att få fler att våga, fler att ta chansen att förädla sin idé, sin dröm? Vad kan du och jag göra för att uppmuntra, vägleda men även själva våga vägledas och våga vara nyfikna in i en ny tid av entreprenörskap?" Så skriver Leila Khammari, ordförande Ung Företagsamhet Skåne, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Målet är resan värd

GÄSTKRÖNIKA Det brukar heta att det är vägen som är mödan värd, inte målet. Men jag vill slå ett slag för målet. För mig och företaget har ett tydligt uppsatt mål varit avgörande, utan det skulle jag kanske inte driva färgbutiken Colorama i Lycksele idag, skriver Joacim Eriksson i sin krönika.
NYHET Publicerad:

”Varje erfarenhet leder till nytt jobb”

GÄSTKRÖNIKA "Så var det dags att gå vidare från mitt första jobb. Osökt kommer tankarna om hur det egentligen är att vara ung på arbetsmarknaden i dag, tankar jag delar med så många andra." Det skriver Susanna Jertel i en krönika.
NYHET Publicerad:

Vi är inte konkurrenter

GÄSTKRÖNIKA I Svenskt kvalitetsindex är Arbetsförmedlingen den myndighet som har lägst förtroende. Både arbetsgivare och arbetssökande är missnöjda. För de arbetssökande är 2015 års resultat detsamma som tidigare år (index 43) och bland arbetsgivarna sjönk förtroendet under förra året (index 55), trots att Arbetsförmedlingen lagt stort fokus på att prata om arbetsgivarkontakter och matchning.
NYHET Publicerad:

Snart sinar korna

GÄSTKRÖNIKA "Vi företagare måste mana till sans vad gäller skatter och avgifter som regering och kommuner fattar beslut om. Vi är nu kassakor som mjölkas snabbt och säkert på sista dropparna. Är det sättet vi ska bygga Sverige på?”. Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivargård, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Man måste både ge och ta chanserna som kommer

GÄSTKRÖNIKA Att få sitt första jobb kan vara svårt för vem som helst. Är man dessutom nyss anländ från ett annat land, med ett annat språk, är det ännu värre. En av de som vet, men som kämpat hårt från början – och lyckats – är Ilko Corkovic. Då flykting från Banja Luca i Bosnien, i dag kommunalråd i Borgholm.
NYHET Publicerad:

Sommarjobbet som dörröppnare ut till arbetslivet

GÄSTKRÖNIKA "Jag var inte mer än fem till sex år gammal när jag fick börja hjälpa till och expediera över disk. Det föll sig naturligt och kändes både spännande och roligt. Service och handel var en självklar del i min vardag när jag växte upp och ledde mig till mitt första sommarjobb." Så skriver Jörgen Andersson, Gota Media i Karlshamn, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

"Ett feltänk från början till slut"

GÄSTKRÖNIKA "Jag driver en förskola och upplever hur sjukansvaret blir allt tyngre och urholkar alla mina möjligheter att vara den goda arbetsgivare som jag vill vara. Nu vill socialförsäkringsminister Annika Strandhäll göra det än tyngre." Det skriver Lena Karman, vd Klurifax Barnteaterhus AB i Hörby, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

En mammaledig vd:s tankar

GÄSTKRÖNIKA Ska jag, tredje generation i familjeföretaget, riskera allt som tidigare generationer byggt upp? Jag skulle ju bli polis. Det skriver Elisabet Angelin, vd Tomas Buss.
NYHET Publicerad:

Vad är det värsta som kan hända?

GÄSTKRÖNIKA Jag har alltid vetat att jag ska öppna en egen salong. Att det skulle hända så fort hade jag ingen aning om, men när lokalen dök upp så tänkte jag bara – kör! Och är det så farligt? Det är så jag tänker för att hitta modet. Så inleder Elin Sjöström, ägare Runt Hörnet Sundsvall, sin krönika.
NYHET Publicerad:

Sjukt förslag utan slut

GÄSTKRÖNIKA "Nej, vet ni vad, socialförsäkringsminister Strandhälls sjukskatt kan ni kasta i soporna. Bums! Varför? Jo det ska jag berätta." Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Matcha nyanlända med startups

GÄSTKRÖNIKA ”För att trenden att Sverige är usla på att få företag att växa och vilja stanna kvar i landet, ska vändas så behöver vi tänka till. Att förse startups med den talang de i kritiska lägen behöver och samtidigt skapa arbetstillfällen för nyanlända borde ses som en självklarhet” Det skriver Jessica Stark, vd Sup46.
NYHET Publicerad:

Individuell lön – erfarenhet eller prestation?

GÄSTKRÖNIKA “Erfarenheten kommer med åren sägs det. Likadant är det med lönen. I organisationer med individuell lönesättning är korrelationen mellan hög lön och erfarenhet något av de starkaste på svensk arbetsmarknad. Nästan så att erfarenhet är det absolut viktigaste lönekriteriet i den svenska modellen”, skriver Daniel Edenholm, vd på Sysarb Group, i sin gästkrönika och undrar samtidigt, är det verkligen så?
NYHET Publicerad:

Med hjärta och passion för mat, kaffe och eget företagande

GÄSTKRÖNIKA "Vart femte företag som startas idag, startas av en person med utländsk bakgrund. Största hindret är att få finansiering och uppstartskapital. Idag finns det ca 95 000 företag som är ägda av personer med utländsk bakgrund i Sverige som sysselsätter ca 350 000 personer. Det är inte dåligt och det kan bli bättre", skriver Orhan Asmarson, Melins café & bistro i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Valfrihet sticker landstinget i ögonen

GÄSTKRÖNIKA "Med en övertygelse om att göra primärvården bättre och mer personlig, lämnade jag mitt tidigare jobb som skattejurist för att starta en egen vårdcentral i Nyköping. Strävan efter att erbjuda högkvalitativ vård med ett helhetsperspektiv på patientens fysiska och psykiska välmående har gett fantastisk respons från patienterna. Lika entusiastiska har inte landstinget varit." Det skriver Lora Leijoned, verksamhetschef på Din Vårdcentral i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Sökes: En ny sorts chef

GÄSTKRÖNIKA "Det finns ingen som kan förutspå hur världen kommer att se ut framöver. Varken politiker, tjänstemän eller entreprenörer har några spåkulor. Istället är rollen som facilitator och möjliggörare vår viktigaste uppgift. En ny sorts chef helt enkelt". Det skriver Patricia Kimondo, grundare och VD för Lärarförmedlarna i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Avskyr Sverige internationella företagare?

GÄSTKRÖNIKA ”Fram till 2013 bodde jag i mitt hemland Jordanien. Där drev jag eget företag, ett konsultföretag specialiserat på affärsutveckling och projektledning. Jag arbetade med kunder på den Arabiska halvön men kriget i Syrien påverkade allt och alla.” Det skriver Fairooz Tamini från Malmö i en gästkrönika om hur det var att flytta till Sverige som företagare.
NYHET Publicerad:

Flera ungdomar bör driva UF-företag

GÄSTKRÖNIKA "Att dagens ungdomar är framtidens entreprenörer är ett faktum. Intresset för ungt entreprenörskap ökar, vilket bekräftas av rekordåret för Ung Företagsamhet i Västmanland. Trots det finns det mycket som kan förbättras för att gynna företagandet redan vid tidig ålder. Att införa entreprenörskap som ett obligatoriskt grundämne i skolan är ett sätt att få ungdomarna att utvecklas samtidigt som det gynnar samhället i längden." Det skriver Lucas Solteiro, VD för Lunchie UF, som utsågs till Årets Bästa UF-företag i Västmanland 2016 i sin gästkrönika.