NYHET7 maj 2018

Kundtjänstföretagare: ”Vi vill behålla våra jobb i Sverige”

K2C är ett växande kundtjänstföretag i Helsingborg med runt 100 anställda. Till skillnad från många andra har företaget valt att behålla hela verksamheten i Sverige. "Vi vill försöka behålla jobben här, men det är tufft med tanke på löneläge och skattetryck. Vi kan aldrig konkurrera med att vara billigast", säger vd Annette Lahti.

Under valåret tar vi på Svenskt Näringsliv med oss riksdagskandidater från samtliga partier ut på företagsbesök för att diskutera vilka möjligheter och utmaningar som näringslivet står inför. I Helsingborg mötte Annette Lahti och Marie Eklund, grundare av kundtjänstföretag K2C, de moderata riksdagskandidaterna i Skånes västra valkrets.

K2C erbjuder framförallt kundtjänst på de skandinaviska språken och har i dagsläget runt 100 medarbetare. För att kunna jobba på kundtjänsten krävs inga särskilda utbildningskrav, men däremot goda språkkunskaper, hög servicekänsla och datorvana.

Annette Lahti, vd K2C.

– En av de saker jag är riktigt stolt över är vår mångfald. Här finns människor av olika bakgrunder, nationaliteter, funktionshinder, med mera. Här finns plats för alla, så länge man kan göra ett bra jobb, säger Annette Lathi.

Ett problem som togs upp på mötet var de höjda arbetsgivaravgifterna för unga. Sedan regeringen tog beslutet har snittåldern på företagets anställda ökat. Att anställa unga personer utan någon större arbetslivserfarenhet innebär en större risk. Om det inte är någon större skillnad jämfört med kostnaden att anställa någon äldre med längre erfarenhet så tar man oftast den äldre. Feliz Kino, riksdagskandidat för Moderaterna i västra valkretsen, håller med om att det är ett problem.

– Som företagare tar man hela tiden risker. I mitt arbete som redovisare möter jag många företagare med samma problem. Vi kan inte tro att de kommer ta risken att anställa oerfarna medarbetare om det inte finns någon kompensation i andra änden, säger Feliz Kino.

En av de stora utmaningarna för K2C är den globala konkurrensen. Kundtjänst kan utföras överallt i världen, även med personal som talar skandinaviska språk. Många företag har också valt att lägga sig i andra länder med bättre kostnadsläge. K2C har velat behålla sina arbeten i Sverige, men erkänner att det ibland kan vara tufft.

– Jag tycker det är en sorglig utveckling med fler och fler som flyttar utomlands, men det är en svår ekvation att få ihop det här i Sverige. Det är ett högt kostnadsläge med högre löner och högre skatter, säger Annette Lahti.

ArbetsgivarfrågorKonkurrens
Skriven avErik Hultgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist