"Livet är som en apelsin"

NYHET Publicerad

FRAMTIDENS FÖRETAGARE "Min dröm är att i framtiden kunna sitta med ett stort glas apelsinjuice i handen och vara stolt och glad över vad jag har lyckats åstadkomma och inte titta tillbaka på livet undrandes varför jag inte vågade." Så skriver Sigrid Aas, en av de elever från Sveaskolan som deltog i samverkansprojektet Framtidens företagare mellan Sveaskolan och Svenskt Näringsliv Skåne.

Sigrid Aas

Sigrid Aas

Uppsatstävlingen, där Sigrid kom på första plats, var den avslutande delen av projektet, men innan dess fick eleverna ta del av en sista inspirationsföreläsning från Universalpixel.

Universalpixel grundades 2010 av Nathalie Lameri och Imad Ibrahim. Företaget är en webbaserad design community där man kan tävla varannan vecka om bästa design på t-shirts och tygväskor. Kunder har också tillgång till deras webbutik. 2012 ville företagarna ta sin idé ett steg längre och lanserade ett minibutikssystem där kunder genom en automat kan köpa t-shirtar.

– Vi ville göra något med internethandel men det skulle ändå vara fysiskt. Efter att vi lanserade t-shirtautomaten märkte vi att kunderna ville prova tröjorna innan de köpte dem. Det var då vi började utveckla tanken med den virtuella spegeln, säger Nathalie.

Genom att använda sig av KINECT-tekniken kan en kund virtuellt i 3D prova den t-shirt som man är intresserad av att köpa i t-shirtautomaten. Tekniken för hur en kund ska kunna prova t-shirtarna utvecklas av företaget hela tiden. Vad som också utvecklas hela tiden är ursprungstanken vad Universalpixel sysslar med som företag.

– Vi började med att blogga om vår idé och då genom att utlysa tävlingar om bästa design där man fick rösta på det bidrag som var snyggast. Det konceptet blev väldigt populärt och vi märkte också att det var intressant för artister att designa sina egna tröjor. Då startade vi ”Design by me” som också fick ett bra genomslag. Hela tiden har företaget utvecklats och den grundidé som vi från början hade har också utvecklats, säger Imad.

För Universalpixel är det roligt att komma ut och träffa elever på det sätt som de gör genom samverkansprojektet.

– Ni behöver inte gå en speciell utbildning för att en dag kunna starta ett företag, det har inte vi gjort. Många av er vet kanske inte vad ni vill göra i framtiden. Vi vill bara berätta om hur vi valde att göra och kanske inspirera er därigenom att en dag våga satsa om ni skulle vilja starta ett eget företag, säger Imad till niorna på Sveaskolan.

– Just denna målgrupp 13 till 19 år är vår största målgrupp och det är väldigt givande för oss att se hur eleverna tycker och tänker kring vårt koncept. Samtidigt är det så kul att få vara här och försöka inspirera dem, säger Nathalie.

Inspirerad blev eleverna och den elev som uttryckte denna känsla på ett fantasifullt och bra sätt var Sigrid. Sigrid beskriver i sin uppsats att dessa olika entreprenörer har fått henne att inse att livet är som en apelsin och att ”desto mer du vill och desto mer du jobbar för dina drömmar desto mer juice pressar du ut ur apelsinen.”

Sigrid upptäckte när hon satte sig ner för att skriva uppsatsen att alla företagarna hade samma grundtankar. Dessa grundtankar ville hon fokusera på i sin uppsats och visa på hur bra företagarna hade varit på att förmedla dem.

– Först var det svårt att få ner dessa kärnegenskaper då de alla hade sagt så många bra och olika saker, men jag kunde efter en liten stund se vissa röda trådar genom budskapen som de alla betonade som jag tyckte var värda att understryka, säger Sigrid.

Att få lyssna till entreprenörer och ta del av deras vardag på liknande sätt som Sigrid fått göra med de andra eleverna på Sveaskolan har hon tidigare inte varit med om.

– För mig har detta varit oerhört givande. Att få ha riktiga entreprenörer som både kan inspirera men också berätta om sin vardag och hur det verkligen går till att driva ett företag har varit lärorikt. Själv börjar jag gymnasiet till hösten och likaså mina klasskompisar. När vi är färdiga där kommer några av oss att börja jobba och då måste vi veta vad det finns för alternativ, säger Sigrid.

Till hösten börjar Sigrid på Procivitas naturvetenskapliga program men innan dess väntar ett sommarlov. Det hon tar med sig från dessa inspirationsveckor är att hon insett att vi lever bara en gång. Under denna tid måste man våga satsa och ta risker om hon en dag ska kunna sitta och titta på sitt glas med apelsinjuice och inte ångra något.

Johanna Dahl







Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ystadföretag sätter färg på Versailles

JOBBSKAPARNA Sonja och Hans Allbäck förfasades över hur gamla fina fönster slängdes ut och ersattes med nya. Då föddes idén att försöka ta vara på gamla hantverkskunskaper och bevara fönstren. Parets utbildningar och egentillverkade linoljefärger har tagit dem världen runt. Ett av de mest prestigefulla uppdragen för Allbäck Linoljeprodukter AB är slottet Versailles.
NYHET Publicerad:

Malmöföretag önskar mera valfrihet

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Den offentliga vården var inte förberedd när ensamstående kvinnor i april 2016 fick rätt till provrörsbefruktning. Det var däremot IVF-kliniken Livio Fertilitetscentrum i Malmö, som direkt kunde ta emot patienter. Nu kan de på ett möte mellan Svenskt Näringsliv i Skåne och Centerpartiets toppkandidater till riksdagen stolt berätta att det första barnet med den nya lagstiftningen kom till på deras klinik.
NYHET Publicerad:

”Vi vill skapa jobb i Tyringe”

JOBBSKAPARNA Företaget Swedsafe tillverkar över 100 miljoner öronproppar varje år. Produktionen sker i Höör, och sedan fem år tillbaka har företaget börjat flytta hem förpackningsjobb till Skåne. I en tegelbyggnad i Tyringe monteras och förpackas miljontals öronproppar för hand. "Tanken är att bidra till samhället och skapa mer liv här i Tyringe", säger Martin Berg, operations manager.
NYHET Publicerad:

Så tycker de skånska centerpartisterna om företagsfrågor

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Inför valet 2018 kommer vi att träffa skånska riksdagskandidater från alla partier för att diskutera företagarfrågor. Nu har turen kommit till Centerpartiet.
NYHET Publicerad:

Tävlingskänslan driver framgångsrik plåtföretagare

JOBBSKAPARNA Tim Nilsson och hans pappa startade ett plåtslageri med tomma händer, utan vare sig kapital eller maskiner. Nu, tio år senare, har Plåt på Österlen tolv anställda, finns på två platser i sydöstra Skåne och har precis börjat sälja kaminer. "Jag drivs av att hela tiden komma längre. Tävlingen är beroendeframkallande", säger Tim Nilsson.
NYHET Publicerad:

Så tycker Liberalerna inför riksdagsvalet

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Inför valet 2018 kommer vi att träffa skånska riksdagskandidater från alla partier för att diskutera företagarfrågor. Efter mötena publicerar vi vad kandidaterna tycker är de viktigaste näringspolitiska frågorna inför valet. Vi inleder med riksdagskandidater för Liberalerna från de fyra skånska valkretsarna.
NYHET Publicerad:

En plantskola med växtkraft

JOBBSKAPARNA Med stark framåtanda och tydlig struktur för sina medarbetare ökar Splendor Plant sin omsättning år efter år. Att ha balans mellan ålder, kön och etnicitet i personalstyrkan bidrar till tillväxt på plantskolan i Svanshall, som med sina cirka 80 anställda är en stor arbetsgivare i Höganäs kommun. Splendor Plant är ett av de företag som under april månad medverkar i Svenskt Näringslivs kampanj ”Gilla jobbskaparna”.
NYHET Publicerad:

Hotell letar kockar i Spanien, brist i Sverige

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 "Det är en sådan brist på kockar i Sverige att vi är tvungna att söka oss utomlands för att rekrytera." Det säger Anders Nilsson, vd på MJ's i Malmö, som tog upp svårigheterna med att hitta rätt kompetens på ett möte mellan riksdagskandidater från Liberalerna och Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Landskrona kommun driver ett tvätteri. Flertalet av de anställda har jobb via offentligt subventionerade extratjänster. Det kan vara ett lagbrott, enligt Arbetsförmedlingens jurister.
NYHET Publicerad:

Dags att sätta ljuset på våra jobbskapare!

JOBBSKAPARNA Det är företagsamma människor som skapar jobben. Med rätt förutsättningar kommer fler att våga förverkliga idéer och utveckla sina företag. Under april månad vill vi rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna med utdelningar av solrosor och aktiviteter i sociala medier”, säger regionchef Rolf Elmér.
NYHET Publicerad:

Byggare med hälsotänk förstår inte poängen med vårdskatt

HÄLSOVÅRD En av de branscher som drabbas hårdast av vårdskatten är byggsektorn. Carin Stoeckmann driver Byggmästarn i Skåne som hyllats för sitt hälsotänk. ”Jag förstår inte hur vårdskatten kan vara bra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Hotellentreprenörerna: ”Vi går ofta på magkänslan”

JOBBSKAPARNA De funderade på att sälja, men valde i stället att satsa. På bara några år utökade Hotell Mossbylund utanför Skurup sitt konferenshotell med spa, träningsanläggning och restaurang. Samtidigt öppnade man upp även för andra än företagskunder och gick från 18 till över 100 anställda. 
NYHET Publicerad:

Tuffing redo att erövra världen

ENTREPRENÖRSKAP 15 år gammal startade Mustafa Alfredji från Malmö sitt första företag. Han tjänade pengar på att rekrytera filmskapare på Youtube till ett kanadensiskt bolag. Sex år senare driver han MySocial, ett verktyg för att göra bättre kampanjer på sociala medier. Målet är att marknadsförare i hela världen ska se hans verktyg som det självklara valet.
NYHET Publicerad:

”Företag i dag vill göra rätt”

FÖRETAGSKLIMAT Rättvik skapade en mindre revolution bland Sveriges kommuner, genom att bara ta betalt för den tillsyn som görs och genom att satsa mer på dialog med företagen än på sanktioner. ”Företag i dag vill göra rätt och då måste vi också anpassa oss efter det, sade Markus Svensson, hållbarhetsstrateg på Rättviks kommun. Han var en av föreläsarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Hässleholm, där ett 80-tal politiker och tjänstemän samlades för att lära sig mer om hur man kan skapa bättre förutsättningar för företagande.
NYHET Publicerad:

Elever får bättre fokus med en kvarts läsning

KVALITET Att inleda varje lektion med en stunds läsning har gett eleverna på Procivitas skola i Lund ett bättre ordförråd och ökad koncentrationsförmåga. Nyckeln till att skolan är bra på att tänka i nya banor tror rektorn Camilla Lind är att alla som anställs bör ha jobbat med något utanför skolans värld.
NYHET Publicerad:

Mikroplaster tog dem till drömjobbet

SAMARBETE Cornelia Hartman och Emma Brandmyr brinner för miljön. I sin kandidatuppsats tog de chansen att samarbeta med Sysav för att undersöka spridningen av mikroplaster. Samarbetet med näringslivet visade sig vara en fullträff. Sedan en månad tillbaka arbetar de som konsulter hos ÅF med fokus på just mikroplaster.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri dopas med statliga pengar

OSUND KONKURRENS Landskrona har startat ett tvätteri för att få arbetslösa i arbete, med löner som staten betalar. "Vad säger att kommuner stannar vid tvätteri, om de blir belönade med statliga pengar för att ha så många anställda som möjligt?", säger Jan Kluge , ordförande Svenska Tvätteriförbundet.
NYHET Publicerad:

3 exempel på hur kompetensbristen drabbar företagen

REKRYTERING En ny rapport från Svenskt Näringsliv visar att nästan tre av sju rekryteringar i Skåne misslyckas. Trots hög arbetslöshet tvingas företag tacka nej till affärer, dra ner sin produktion eller ställa in planerad expansion eftersom de inte hittar folk som har utbildningen eller erfarenheten för att ta jobben.
NYHET Publicerad:

3 av 7 rekryteringar i Skåne misslyckas

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Det har blivit allt svårare att hitta personal med rätt kompetens och utbildning i Skåne. De företag som försökt rekrytera ny personal det senaste halvåret sökte i snitt efter sju nya personer, men lyckades bara anställa fyra. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. "Det här är det största problemet för företagarna i Skåne", säger Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne.
NYHET Publicerad:

Bottenrekord – allt färre börjar driva företag i Skåne

FÖRETAGSAMHET 10 220 skåningar började förra året driva eller leda företag. Det är den lägsta siffran på över tio år. Det visar Svenskt Näringslivs företagsamhetsrapport. Minskningen har skett i alla grupper. "Det är särskilt oroande att färre unga är företagsamma. Sverige behöver fler företagsamma människor och fler företag som växer och skapar nya jobb, säger Rolf Elmér, regionchef på Svenskt Näringsliv i Skåne.