Dunkers Kulturhus i Helsingborg fylldes under en dag i april. Då gick starten när ca 500 kommunala tjänstemän i 11 kommuner i nordvästra Skåne satte sig på skolbänken. Siktet är inställt på bättre service till företagen – att förenkla helt enkelt.
Den gemensamma satsningen har som mål att utveckla kommunernas kontakter med företagen genom en än bättre service och därmed också öka kommunernas attraktionskraft för näringslivet. Utgångspunkten är det som näringslivet själva anser vara viktigt för möjligheten att starta, verka och växa.
I Höganäs, en av de elva kommunerna, började det då näringslivsutskottet tog beslut att göra en utbildningsinsats för att förenkla för kommunens företag. Höganäs var pilotkommun i SKL:s (Sveriges kommuner och landsting) utbildning ”Förenkla helt enkelt” och resultatet upplevdes som positivt.
– Nästan 130 tjänstemän och politiker deltog i vår Förenkla helt enkelt-process 2015 och jag vill hävda att nu börjar vi se resultaten av vår satsning på detta. Höganäs hade redan då bra rankingsiffror när det gäller företagsklimat men vi visste också att det finns områden där vi fortfarande har utvecklingsmöjligheter, säger Åsa Lundqvist Peyron, näringslivschef Höganäs.
Då Höganäs ingår i det nordvästskånska kommunsamarbetet som kallas Familjen Helsingborg spreds de goda erfarenheterna vidare och samtliga 11 kommuner har nu tagit beslut att alla tjänstemän som har näringslivskontakter ska gå utbildningen. De kommuner förutom Höganäs som ingår är Båstad, Örkelljunga, Bjuv, Åstorp, Klippan, Svalöv, Landskrona, Perstorp, Ängelholm och Helsingborg. De två sistnämnda har också delvis erbjudit utbildningen tidigare men medverkar nu igen med nyanställda tjänstemän.
– Utbildningen tar fasta på hur vi kan förbättra kontakterna med företagen. Det handlar om ökad service och tillgänglighet, bättre rutiner, ett gott bemötande och en bättre samverkan mellan olika förvaltningar och medarbetare med olika roller och uppgifter, säger Josefine Marklund, näringslivsutvecklare Höganäs.
Utbildningen ska lära kommunens anställda hur de bäst jobbar för att skapa förutsättningar för företagen att växa och skapa flera arbetstillfällen. Kursplanen innehåller områden som bemötande, upphandling, myndighetsutövning och kompetensförsörjning. Kursdeltagarna får också möta näringslivet och diskutera praktiska lösningar på vardagsproblem.
För kommunchefen i Höganäs är det också självklart att kommunen måste jobba för att ständigt förbättra företagsklimatet.
– Vi ska göra det lättare överallt där vi kan. Det innebär inte att företagarna alltid kan få ett ja men är det ett nej måste vi kunna presentera lösningsförslag och förklara varför. Vi måste vara mer lösningsorienterade eftersom vi självklart vill ha företag kvar i Höganäs och nya som kommer till, säger Herman Crespin, kommunchef.
I Svenskt Näringslivs årliga enkät om företagsklimatet i alla kommuner ingår frågor kring hur företagen upplever kontakter med kommunen, hur servicen upplevs och hur man upplever att lagar och regelverk tillämpas.
– I svaren ser vi att de företag som har kontakt med kommunen har det i första hand med tjänstemännen så dessa är nyckelpersoner om man vill förbättra företagsklimatet. Det som företagen sätter lägst betyg på är kommunala upphandlingar följt av regelkrångel. Vi uppskattar därför de kommuner som tar initiativ till förbättringar, säger Eva Frisk, bitr. regionchef Svenskt Näringsliv Skåne.
Det är första gången så många kommuner går samman i den här typen av utbildningssatsning samtidigt som ska gynna företagen. Under 2016 gick de sex kommunerna i Skåne nordost samma utbildning och för närvarande deltar även Trelleborg.
Kommunernas ranking i Svenskt Näringslivs företagsklimat 2016, placering i riket:
5 Höganäs
16 Ängelholm
44 Helsingborg
52 Örkelljunga
102 Landskrona
107 Båstad
132 Åstorp
145 Klippan
173 Bjuv
190 Svalöv
211 Perstorp
Läs mer: www.foretagsklimat.se