Möten i fokus bland framtidssträvande företagare

NYHET Publicerad

NÄRINGSLIVSDAG På Kristianstad Lego får personer utanför arbetsmarknaden öva upp sin arbetsförmåga genom riktiga jobb. Bland kunderna syns välkända svenska företag som Emmaljunga, Fagerhult och Tetra Pak. 15 år efter att företaget bildades är vd Thomas Fasth mycket nöjd. "En stor del av våra anställda går vidare till den reguljära arbetsmarknaden". Kristianstad Lego var ett av de företag som besöktes under Näringslivsdagen i Kristianstad den 20 oktober.

Thomas Fasth

Thomas Fasth (vänster).

Näringslivsdagen i Skåne Nordost gick av stapeln på Krinova och årets tema var ”möten” av alla dess slag. Det hela sparkades igång med Joakim Jardenbergs inspirerande och ögonöppnande introduktion till framtidens företagarmöte, och det pratades ny teknik och sociala media. Jardenberg är en man med flera roller, bland annat som vd för Mindpark, som affärsängel för ett antal företag och som allmän sociala media-guru.

 

Under förmiddagen fick deltagarna välja på ett antal olika rum, där diverse typer av möten tog plats. Till exempel samtalade kommunpolitikern med företagare om deras behov ochönskemål; LO och Sveriges Byggindustrier pratade framtidens kompetens och lärlingsprogram och Pwc som pratade om den nya teknikens möjligheter för globala mötesplattformar.

I mediarummet diskuterades medias bild av näringslivsnyheter.

– Vi ser gärna att fler företag hör av sig till oss när de gör något bra. Vårt arbete bygger på kontakter och tips. Det är ett problem att vi får mycket tips när något dåligt händer, men att få tänker på att kontakta oss med positiva nyheter, sa Clifford Johansen från Kristianstadbladet.

Funktionshindrades möjligheter på arbetsmarknaden var temat i ett annat rum, där organisationen Furuboda berättade om sitt arbete med att hjälpa personer med funktionshinder att få arbete.

– Det finns mycket fördomar som gör det svårare att få jobb, trots att en funktionsnedsättning ofta inte är ett hinder. Vi arbetar mycket med att komma ut på skolor för att sprida kunskap och bryta fördomar säger Anna Pettersson, ambassadör för Furuboda.

 

Eftermiddagen inleddes med Företagssafari, där deltagarna gruppvis guidades mellan ett antal närliggande företag.

Träningsföretaget Dcore har växt snabbt sedan starten 2006. Marknadsföringen sker nästan uteslutande genom sociala medier.

– För att synas på Facebook och Youtube är engagemang och innovation betydligt viktigare än pengar. Vi är, mig veterligt, det enda företag som har en produktfilm för varje produkt vi säljer. Trots att vi bara är tre anställda, säger grundaren Adam Tell.

 

När Dcore får in nya produkter fotograferas de i idealfallet samma dag och läggs ut på Facebook. Något som gör att försäljningen går snabbare än tidigare.

På Kristianstad Lego fick deltagarna se klassisk varuproduktion. Via arbetsförmedlingen tar företaget emot personer som står långt utanför arbetsmarknaden, för att träna upp deras arbetsförmåga. Flera svenska företag har förlagt delar av sin produktion till Kristianstad Lego, istället för att flytta utomlands. Vd Thomas Fasth berättar om verksamheten

– De som kommer hit får öva sig på att hålla tider, testa sin arbetsuthållighet, sin sociala kompetens och lära sig vanlig arbetsplatssvenska om så behövs. Meningen är att de så snabbt som möjligt ska kunna gå vidare till ett reguljärt arbete.

Förutom att de anställda tränas upp skapar det också en mening i vardagen och en identitet, enligt Fasth.

Näringslivsdagen avrundades med ett inspirerande inslag av före detta höjdhopperskan Kajsa Bergqvist om hennes unika förmåga att nå de oerhört höga mål hon satt upp för sig själv. Kajsa är numera själv företagare i vinbranschen och gav åhörarna tips på hur man kan tillämpa en atlets envishet och målmedvetenhet i ett företagarperspektiv.

Deltagarna lämnade dagen fyllda av nya tankar, innovativa idéer och förhoppningsvis en stor hög nya visitkort i fickan.

Erik Hultgren och Sophia Bengtsson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Skånska företag väljer bort Arbetsförmedlingen

KOMMENTAR Inte ens var femte företagare i Skåne planerar att använda sig av Arbetsförmedlingen under de kommande tre åren. Erfarenheten av myndigheten är helt enkelt för dålig. Sociala medier, bemanningsföretag och informella kontakter fungerar betydligt bättre.
NYHET Publicerad:

Ystadföretag sätter färg på Versailles

JOBBSKAPARNA Sonja och Hans Allbäck förfasades över hur gamla fina fönster slängdes ut och ersattes med nya. Då föddes idén att försöka ta vara på gamla hantverkskunskaper och bevara fönstren. Parets utbildningar och egentillverkade linoljefärger har tagit dem världen runt. Ett av de mest prestigefulla uppdragen för Allbäck Linoljeprodukter AB är slottet Versailles.
NYHET Publicerad:

Malmöföretag önskar mera valfrihet

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Den offentliga vården var inte förberedd när ensamstående kvinnor i april 2016 fick rätt till provrörsbefruktning. Det var däremot IVF-kliniken Livio Fertilitetscentrum i Malmö, som direkt kunde ta emot patienter. Nu kan de på ett möte mellan Svenskt Näringsliv i Skåne och Centerpartiets toppkandidater till riksdagen stolt berätta att det första barnet med den nya lagstiftningen kom till på deras klinik.
NYHET Publicerad:

”Vi vill skapa jobb i Tyringe”

JOBBSKAPARNA Företaget Swedsafe tillverkar över 100 miljoner öronproppar varje år. Produktionen sker i Höör, och sedan fem år tillbaka har företaget börjat flytta hem förpackningsjobb till Skåne. I en tegelbyggnad i Tyringe monteras och förpackas miljontals öronproppar för hand. "Tanken är att bidra till samhället och skapa mer liv här i Tyringe", säger Martin Berg, operations manager.
NYHET Publicerad:

Så tycker de skånska centerpartisterna om företagsfrågor

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Inför valet 2018 kommer vi att träffa skånska riksdagskandidater från alla partier för att diskutera företagarfrågor. Nu har turen kommit till Centerpartiet.
NYHET Publicerad:

Tävlingskänslan driver framgångsrik plåtföretagare

JOBBSKAPARNA Tim Nilsson och hans pappa startade ett plåtslageri med tomma händer, utan vare sig kapital eller maskiner. Nu, tio år senare, har Plåt på Österlen tolv anställda, finns på två platser i sydöstra Skåne och har precis börjat sälja kaminer. "Jag drivs av att hela tiden komma längre. Tävlingen är beroendeframkallande", säger Tim Nilsson.
NYHET Publicerad:

Så tycker Liberalerna inför riksdagsvalet

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Inför valet 2018 kommer vi att träffa skånska riksdagskandidater från alla partier för att diskutera företagarfrågor. Efter mötena publicerar vi vad kandidaterna tycker är de viktigaste näringspolitiska frågorna inför valet. Vi inleder med riksdagskandidater för Liberalerna från de fyra skånska valkretsarna.
NYHET Publicerad:

En plantskola med växtkraft

JOBBSKAPARNA Med stark framåtanda och tydlig struktur för sina medarbetare ökar Splendor Plant sin omsättning år efter år. Att ha balans mellan ålder, kön och etnicitet i personalstyrkan bidrar till tillväxt på plantskolan i Svanshall, som med sina cirka 80 anställda är en stor arbetsgivare i Höganäs kommun. Splendor Plant är ett av de företag som under april månad medverkar i Svenskt Näringslivs kampanj ”Gilla jobbskaparna”.
NYHET Publicerad:

Hotell letar kockar i Spanien, brist i Sverige

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 "Det är en sådan brist på kockar i Sverige att vi är tvungna att söka oss utomlands för att rekrytera." Det säger Anders Nilsson, vd på MJ's i Malmö, som tog upp svårigheterna med att hitta rätt kompetens på ett möte mellan riksdagskandidater från Liberalerna och Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Landskrona kommun driver ett tvätteri. Flertalet av de anställda har jobb via offentligt subventionerade extratjänster. Det kan vara ett lagbrott, enligt Arbetsförmedlingens jurister.
NYHET Publicerad:

Dags att sätta ljuset på våra jobbskapare!

JOBBSKAPARNA Det är företagsamma människor som skapar jobben. Med rätt förutsättningar kommer fler att våga förverkliga idéer och utveckla sina företag. Under april månad vill vi rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna med utdelningar av solrosor och aktiviteter i sociala medier”, säger regionchef Rolf Elmér.
NYHET Publicerad:

Byggare med hälsotänk förstår inte poängen med vårdskatt

HÄLSOVÅRD En av de branscher som drabbas hårdast av vårdskatten är byggsektorn. Carin Stoeckmann driver Byggmästarn i Skåne som hyllats för sitt hälsotänk. ”Jag förstår inte hur vårdskatten kan vara bra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Hotellentreprenörerna: ”Vi går ofta på magkänslan”

JOBBSKAPARNA De funderade på att sälja, men valde i stället att satsa. På bara några år utökade Hotell Mossbylund utanför Skurup sitt konferenshotell med spa, träningsanläggning och restaurang. Samtidigt öppnade man upp även för andra än företagskunder och gick från 18 till över 100 anställda. 
NYHET Publicerad:

Tuffing redo att erövra världen

ENTREPRENÖRSKAP 15 år gammal startade Mustafa Alfredji från Malmö sitt första företag. Han tjänade pengar på att rekrytera filmskapare på Youtube till ett kanadensiskt bolag. Sex år senare driver han MySocial, ett verktyg för att göra bättre kampanjer på sociala medier. Målet är att marknadsförare i hela världen ska se hans verktyg som det självklara valet.
NYHET Publicerad:

”Företag i dag vill göra rätt”

FÖRETAGSKLIMAT Rättvik skapade en mindre revolution bland Sveriges kommuner, genom att bara ta betalt för den tillsyn som görs och genom att satsa mer på dialog med företagen än på sanktioner. ”Företag i dag vill göra rätt och då måste vi också anpassa oss efter det, sade Markus Svensson, hållbarhetsstrateg på Rättviks kommun. Han var en av föreläsarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Hässleholm, där ett 80-tal politiker och tjänstemän samlades för att lära sig mer om hur man kan skapa bättre förutsättningar för företagande.
NYHET Publicerad:

Elever får bättre fokus med en kvarts läsning

KVALITET Att inleda varje lektion med en stunds läsning har gett eleverna på Procivitas skola i Lund ett bättre ordförråd och ökad koncentrationsförmåga. Nyckeln till att skolan är bra på att tänka i nya banor tror rektorn Camilla Lind är att alla som anställs bör ha jobbat med något utanför skolans värld.
NYHET Publicerad:

Mikroplaster tog dem till drömjobbet

SAMARBETE Cornelia Hartman och Emma Brandmyr brinner för miljön. I sin kandidatuppsats tog de chansen att samarbeta med Sysav för att undersöka spridningen av mikroplaster. Samarbetet med näringslivet visade sig vara en fullträff. Sedan en månad tillbaka arbetar de som konsulter hos ÅF med fokus på just mikroplaster.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri dopas med statliga pengar

OSUND KONKURRENS Landskrona har startat ett tvätteri för att få arbetslösa i arbete, med löner som staten betalar. "Vad säger att kommuner stannar vid tvätteri, om de blir belönade med statliga pengar för att ha så många anställda som möjligt?", säger Jan Kluge , ordförande Svenska Tvätteriförbundet.
NYHET Publicerad:

3 exempel på hur kompetensbristen drabbar företagen

REKRYTERING En ny rapport från Svenskt Näringsliv visar att nästan tre av sju rekryteringar i Skåne misslyckas. Trots hög arbetslöshet tvingas företag tacka nej till affärer, dra ner sin produktion eller ställa in planerad expansion eftersom de inte hittar folk som har utbildningen eller erfarenheten för att ta jobben.
NYHET Publicerad:

3 av 7 rekryteringar i Skåne misslyckas

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Det har blivit allt svårare att hitta personal med rätt kompetens och utbildning i Skåne. De företag som försökt rekrytera ny personal det senaste halvåret sökte i snitt efter sju nya personer, men lyckades bara anställa fyra. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. "Det här är det största problemet för företagarna i Skåne", säger Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne.