NYHET8 augusti 2018

Pälsdjursallergiker startade framgångsrik djurpark

För ett barn som är djur- och naturintresserad men allergisk mot pälsdjur, vad är oddsen att som vuxen starta en egen djurpark? För Magnus Lindkvist fanns det tidigt en enda dröm men det var få som trodde på den. Tropikariet i Helsingborg blev till slut verklighet och med 120 000 besökare/år och 33 anställda är det nu ett av de mest populära besöksmålen i Skåne. ”Ska man bli framgångsrik måste man våga”, säger Magnus Lindkvist.

Magnus Lindkvist beskriver sin barndom och uppväxt där intresset helt kretsade kring djur. Fast det egentligen inte var tillåtet lyckades föräldrarna få tillstånd att ha dvärghöns hemma i villaträdgården. Snart fylldes källaren av spindlar, ödlor, ormar och fiskar. En lärare fällde kommentaren att ”han har bara insekter i huvudet”. Tillsammans med vännen Olof Björnsson växte intresset och skolan kändes inte viktigast.

– Den stora grejen var att kunna skapa minikopior av hela ekosystem så därför var även tekniken med ljus, temperatur och fuktnivåer väldigt intressant, säger Magnus Lindkvist.

Redan på mellanstadiet fanns planen och drömmen om att öppna ett ställe för att kunna visa upp djuren i sin miljö och förmedla kunskaper om dem. Då hade Magnus Lindkvist redan en skylt som sa ”Välkommen” utanför föräldrahemmet och alla som ville kunde besöka källaren.

På 90-talet, efter att ha blivit arbetslös i 20-årsåldern, blev planerna mer konkreta. Men det verkade mörkt utan finansiering och utan lämplig lokal. Jordbruksverket som var tillsynsmyndighet trodde inte på idén och banken ansåg att affärsidén var ”katastrofal”. Nyföretagarcentrum i Helsingborg var dock positiva och kunde hjälpa till med goda råd och genom en slump kunde staden hyra ut en central lokal till rimligt pris.

– Vi var aldrig i tvivel, Olof och jag, om att genomföra det som vi pratat om sedan vi var små. Motgångarna hade effekten att de sporrade i stället, säger Magnus Lindkvist.

1994 kunde Tropikariet slå upp portarna och redan första året hade man 20 000 besökare utan någon egen marknadsföring. Verksamheten gick med vinst redan första året. Efter några år med ständigt ökande antal besökare så kom tankarna på att växa och byta till en större lokal. En slump i form av en annons i tidningen gjorde att det fanns en lokal ledig på 700 kvadratmeter men ingen bank ville ställa upp den här gången heller för de nyinvesteringar som krävdes. Genom privata lån och genom eget hårt arbete lyckades det till slut.

– Om du ska lyckas kan du inte göra något halvdant, du måste leva det, säger Magnus Lindkvist när han berättar om hur han arbetade dygnet runt med allt från att stå i entrékassan, sköta om djuren till att bygga om lokalerna.

2002 hade det nya Tropikariet premiär och alla mål om antal besökare har sprängts gång på gång. Nu är rekordet uppe på 120 000 besökare om året. Antalet anställda har samtidigt växt från 0 till nuvarande 33.

– Alla borde prova på att vara arbetsgivare under en tid! Det tar mycket tid och det är viktigt att det blir rätt. Jag anser att arbetsgivare har för lite rättigheter när det gäller anställda som inte sköter sig. Som det är nu kan fel person förstöra en hel arbetsplats och komma undan med det, säger Magnus Lindkvist.

Som djurpark finns det en rad myndigheter som har tillsyn och som utverkar tillstånd att ha kontakt med. Magnus Lindkvist anser att myndigheterna är betydligt mer serviceinriktade nu för tiden om man jämför bakåt. Han upplever också att handläggningstiderna har blivit betydligt bättre.

Vad ger honom en kick och energi i vardagen?

– Det är besökarnas respons, såväl positiva som ibland negativa. Min ambition är att vi ska ha hög kvalitet och det är alltid trevligt att höra att det uppskattas. Extra roligt är det att få mail där man skriver att man tycker det är trevligt att det är en privatperson som driver Tropikariet.

2015 fick Magnus Lindkvist utmärkelsen Årets Företagare som utdelas av Företagarna och kommunen.

– Det gav en energiboost eftersom branschen att driva en inomhusdjurpark inte tas riktigt på allvar av vissa, säger Magnus Lindkvist.

Men som sagt, det verkar som om att även motgångar kan ge Magnus Lindkvist energi:

– När en person sa till mig att ”du kan inte bygga ett hajakvarium” så var svaret självklart. Det är klart jag ska göra det! Sagt och gjort, man måste våga för att vinna, säger Magnus Lindkvist.

Eva Frisk

jobbskaparna
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist