NYHET31 januari 2018

Så kan vi få mer pengar till tåg och vägar

Vägar som proppar igen, försenade tåg eller överfyllda vagnar. Vi är många som på väg till skolan, arbetet eller i tjänsten upplever de allt allvarligare problemen med Skånes infrastruktur. På E6:an trängs bilar och lastbilar, med ständig oro för nästa trafikuppdatering om köer eller olyckor. Vid Sturuprondellen ringlar köerna långa både morgon och kväll.

Tyvärr mäts kostnaden inte bara i den tid vi förlorar på att vänta. När infrastrukturen brister skadar det företagen – och i förlängningen vår konkurrenskraft och vårt välstånd.

Sveriges bristande infrastruktur är ämnet för Svenskt Näringslivs senaste rapport. Bana väg för Sveriges infrastruktur handlar om den helt avgörande betydelse en effektiv infrastruktur och transportsektor har i ett fungerande modernt samhälle – och vad Sverige kan göra för att upprusta sin infrastruktur och komma tillrätta med den infrastruktur som byggts upp under decennier av misskötsel.

En viktig slutsats är behovet av mer långsiktighet. Ett av rapportens flera konkreta reformförslag är att skapa ett statligt infrastrukturbolag och en infrastrukturfond som knyts till bolaget. Genom att låta staten sälja tillgångar, till exempel aktiekapital eller statliga bolag som verkar affärsmässigt på fungerande marknader, kan resurser frigöras. Dessa pengar kan då användas till att rusta upp och bygga ut svensk infrastruktur. På samma sätt som AP-fonderna fungerar som en buffert skulle infrastrukturfonden kunna användas för att hantera svängningar i intäkter och kostnader inom infrastrukturområdet.

En annan viktig slutsats är att gå vidare med olika former av OPS-lösningar, där det privata och offentliga samverkar, för att öka effektiviteten och affärsmässigheten i infrastrukturprojekten.

Svensk konjunktur är i skrivande stund stark, men det finns gott om mörka moln vid horisonten som skapar betydande risker och osäkerheter. Inte minst innebär kombinationen av en snabbt ökande befolkning och en snabbt åldrande befolkning att det kommer att behövas mer och bättre infrastruktur samtidigt som kostnadsökningarna inom välfärdsområdet lär begränsa det ekonomiska utrymmet för annat, däribland satsningar just på infrastruktur. Nya idéer brådskar med andra ord. Förhoppningsvis kan vi med vår rapport skynda på processen.

Läs mer

Se seminariet där rapporten presenterades här.

Infrastruktur
Skriven avErik Hultgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist