Sociala medier – för företag med framtidsvision?

NYHET Publicerad

KOMMUNIKATION ”Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa.” Det är budskapet från Martin Borgs, entreprenör, filmare och författare.

Martin Borgs

Martin Borgs, dagens huvudtalare.

Sociala medier har blivit vardag för det svenska folket och nästan hälften av alla företag med fler än tio anställda har tagit detta till sig och använder sig av sociala medier. Vilka möjligheter finns för företag som använder sig av sociala medier? Vilken plattform ska just ditt företag välja? Dessa var några av alla de frågor som vi ville ge en bild av under ett lunchmöte i Malmö.

Fredrik Pallin, rådgivare inom PR och sociala medier samt vd Pallinovativ AB, menar att det är viktigt för företag att framtidssäkra sin kommunikation.

Fredrik Pallin

Fredrik Pallin, vd Pallinovativ AB.

– I framtiden kommer företagens kunder inte längre vara 50-åringar som kör Volvo utan istället 30-åringar som kör Tesla, därför är det viktigt för företag att hitta nya kommunikationssätt, säger Fredrik Pallin.

Martin Borgs, en av Sveriges främsta experter på social marknadsföring, höll under seminariet en passionerad presentation där han visade hur en enda idé kan generera miljonintäkter genom sociala medier. Martin Borgs skapade fenomenet Slöseriombudsmannen där han snabbt fick 50 000 följare på Facebook genom att granska slöseri med svenska folkets skattepengar.

– Hur kommer man på en bra idé? Det finns egentligen inga begränsningar. Knyck innehåll, remixa och gör om det till ditt, säger Martin Borgs.

Martin Borgs talare

Martin Borgs

För att finansiera sina idéer har Martin Borgs använt sig av det välkända begreppet crowdfunding, vilket innebär att man vänder sig till ett stort antal människor och ofta genom sociala medier. Man minskar då risken för producenten genom att låta kunden själv betala för en produkt innan produktionen påbörjats.

– Passionerade människor är det som krävs för att förändra världen. Crowdfunding kan hjälpa individer och företag att förverkliga sina idéer. För att lyckas behöver man ställa sig några enkla frågor. Har du en crowd? Finns det tydliga belöningar till kunderna? Vågar du fråga kunderna om och om igen, säger Martin Borgs.

seminarium sociala medier

Efter presentationen tog en paneldiskussion vid med ett överhängande fokus kring hur sociala medier kan användas i praktiken, såväl när det gäller marknadsföring som opinionsbildning. Eva Frisk, biträdanderegionchef Svenskt Näringsliv Skåne, förklarade hur de arbetar samt hur de kan stödja företagare som vill lyfta olika frågor som är viktiga för näringslivet.   

– Det senaste året har vi låtit företagare vara gästskribenter på vår hemsida vilket har varit mycket uppskattat och nått stor spridning. Det är ett exempel på hur vi tillsammans kan ge ökad kunskap och förståelse för företagens villkor och hur viktiga företagarna är i samhällsutvecklingen. Där är sociala medier oslagbart för att nå ut, säger Eva Frisk.

Martin Borgs följde upp med en diskussion kring vad företagen kommer att möta i framtiden.

– Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa. Vilken väg som kommer ge bäst resultat tror jag säger sig självt, säger Martin Borgs.

Jeanette Bohman, ägare av Skivarps Gästgivaregård, samt Lars Wirtén, ägare av kommunikationsbyrån Wirtén i Malmö, var ytterligare två av panelens deltagare.

Sociala medier deltagare panel

Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård, Lars Wirtén, Wirtén och Fredrik Pallin, Pallinovativ AB.

– I det gamla förhållningssättet har företagen haft en tydlig makt i kommunikationen gentemot kunderna men det har nu skett ett paradigmskifte genom användandet av smarta telefoner, sociala medier, Google och liknande. Kunderna har tilldelats makten och företagen måste förhålla sig till detta, säger Lars Wirtén.

– Det är också viktigt att skilja på privatperson och företagandet på sociala medier, speciellt som småföretagare, förklarar Jeanette Bohman avslutningsvis med erfarenhet från såväl bloggande, facebook, twitter och instagram.

Adam Holmgren

Film

Här kan du ta del av filmade intervjuer med paneldeltagarna Martin Borgs och Fredrik Pallin samt Christina Wallin, Koanuka Films & Marketing, som var en av deltagarna på seminariet.
 

Martin Borgs och Fredrik Pallin fick ge ett sammanfattande budskap till hur företagen kan arbeta med sociala medier. Christina Wallin fick svara på om seminariet varit givande samt hur de använder sociala medier i sin verksamhet.


Filmade intervjuer - följ länk till YouTube:

Martin Borgs

Fredrik Pallin

Christina Wallin


Filmat föredrag - följ länk till Bambuser

Martin Borgs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Toppen är nådd för skånska företag

KONJUNKTUR Det är högkonjunktur i Sverige, men toppen har passerats. De skånska företagen uppvisar sämre siffror än för sex månader sedan, såväl när det gäller produktion som investeringar. Trots detta förväntas tillväxten tuffa på. Det visar Svenskt Näringslivs senaste konjunkturprognos.
NYHET Publicerad:

Garanterat svar inom 24 timmar, en del i Ystads framgång

FÖRETAGSKLIMAT Ystads kommun har de senaste två åren klättrat rejält i Svenskt Näringslivs årliga ranking över företagsklimat. Från plats 107 år 2015 till plats 25 i år. ”Det handlar om ett nära och tätt samarbete mellan kommun och näringsliv, jobbar vi ihop så når vi mycket längre”, säger Rebecka Spånberg, vd på BLS Industries.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringslivs chefekonom: ”det kommer att vända nedåt”

KONJUNKTUR Sverige tappar i konkurrenskraft mot andra länder, men den goda konjunkturen döljer problemen. Det menar Bettina Kashefi, chefekonom, och varnar samtidigt för att ekonomin kommer att vända. Om kommunerna använder sina skattepengar bättre kan fallet dämpas.
NYHET Publicerad:

Skånska insikter i den smarta fabriken

KOMPETENS Ny teknologi kommer att innebära dramatiska förändringar för morgondagens industri. Projektet Smarta Fabriker vill sprida kunskap om industriell digitalisering. 50 företag har bidragit med komponenter och kompetens.
NYHET Publicerad:

Årets julkalender 2017 - alla luckor

JULKALENDER Vi har grävt i arkiven för att hitta de bästa och mest intressanta artiklarna som publicerats på vår hemsida. Nu publicerar vi dem som en julkalender, med en ny lucka varje dag. Håll till godo!
NYHET Publicerad:

Värna om företagen innan det är för sent

FÖRETAGSKLIMAT En av Europas modernaste spackelfabriker håller på att ta form i Simrishamn. Det är företaget SimFAS Sweden AB som flyttar och bygger ut sin produktion. Men att få alla tillstånd har inte varit enkelt, och fortfarande finns flera frågetecken. Vd Sten Christiansson efterlyser en bättre dialog mellan kommunen och företagarna.
NYHET Publicerad:

Livsmedelsverkets nya betalningar välkomnas av restaurangägare

REGLER Nu vänder Livsmedelsverket helt om och efterfrågar att kommunerna enbart tar betalt efter utförd livsmedelskontroll istället för i förskott, som idag. "Det låter jättebra. I dag tvingas vi betala en avgift varje år, oavsett om det kommer hit någon eller inte", säger företagaren Jeanette Bohman, som hyllar initiativet.
NYHET Publicerad:

”Det finns väldigt få Trumps bland företagarna”

MILJÖN Den globala uppvärmningen är redan här, men om den ska kunna hejdas kommer företagen att ha en nyckelroll. Det menar Rolf Elmér, regionchef för Svenskt Näringsliv i Skåne, på ett seminarium i Malmö. Det är på marknaden som de smarta lösningarna växer fram.
NYHET Publicerad:

LAS, nej tack, när politikern själv får välja

KOMMENTAR Lagen om anställningsskydd (LAS) gör att duktiga medarbetare kan tvingas gå vid neddragningar, medan olämpliga medarbetare tryggt sitter skyddade. Trots att många företag vittnar om problemen finns det fortfarande otaliga politiker som hävdar att lagstiftningen inte är ett problem. Men varför har politikerna i så fall gett sig själva ett undantag?
NYHET Publicerad:

”Vi förtjänar att få raka besked”

INTEGRATION Mycket kan göras för att förbättra integrationen. Det menar Hamzeh Azmieh som lämnade Syrien 2014 för att tillsammans med fru och tre barn söka ett nytt liv i Sverige. Kort efter flytten blev Svenskt Näringslivs regionchef Rolf Elmér via Rotary mentor åt Hamzeh Azmieh och nyligen träffades de igen för att utbyta tankar om hur fler nyanlända kan komma i arbete.
NYHET Publicerad:

”Folk tror inte att det är sant”

VÄLFÄRD Regeringens förslag till ”vinstbegränsning” i välfärden skulle tvinga en av fyra företag i välfärden, som friskolor, att gå med förlust. Än fler skulle tvingas ha så liten buffert att de inte kan driva vidare företaget på ett seriöst sätt. ”Folk tror inte det är sant när man berättar att förslaget ser ut så här”, säger Robert Thorburn, expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Kognitiv mångfald skapar bättre lösningar

SAMVERKAN Företaget Lunicore i Lund vill göra det lättare för företagare och studenter att jobba tillsammans i olika projekt. Sofie Bergdahl, vd på Lunicore, tycker det är viktigt att få med studenter från många olika inriktningar. Med en mångfald av perspektiv kan bättre lösningar skapas.
NYHET Publicerad:

”En positiv insats för integrationen”

REPLIK Vår kommentar om Arbetsförmedlingens funktionssätt har väckt många reaktioner, även utanför Skåne. Här replikerar David Fridlund, chef för Arbetsförmedlingen i Blekinge, på texten.
NYHET Publicerad:

Företagare om vårdskatteförslaget: ”Jag är besviken”

SJUKFÖRSÄKRING Regeringen vill förmånsbeskatta de anställda för privat vård som betalas av arbetsgivaren. Det får flera företagare att gå i taket. Petter Lundgren, vd på Clockwork, kommer att behöva avsluta försäkringen för sina 60 anställda. Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar`n, skulle precis tecka försäkringar för sina 200 anställda, men tvekar nu.
NYHET Publicerad:

”Man känner sig som David mot jätten Goliat”

FÖRETAGSKLIMAT Ett ärende som hanteras fel av kommunen kan leda till stora förseningar, och kostnader. Det vet Maria Nilsson och Rickard Bergkvist som 2014 tog över Eriksgården i Sjöbo. Sedan dess har verksamheten expanderat rejält. 10 000 besökare om året har blivit 50 000.
NYHET Publicerad:

”Vi tävlar om de bästa talangerna i hela världen”

ARBETSMILJÖ På Massive Entertainment jobbar man för att locka de bästa talangerna i världen. Tryggheten är grunden för det arbetet. "Dåligt formulerad feedback stör och gör att människor inte kan prestera på topp. Jag vill att våra anställda ska prestera bättre än någonsin, så att vi kan tävla med de bästa i världen", säger David Polfeldt, vd.
NYHET Publicerad:

Miljöbron för samman studenter och företagare

SAMVERKAN Via den ideella föreningen Miljöbron hjälper hundratals skånska studenter ett 60-tal företag i sitt miljöarbete. För både studenterna och företagen är det en win-win situation, menar Rolf Elmér, regionchef Skåne. "Miljöbron som samverkansform är unik när det gäller kompetensutveckling av både företag och studenter."
NYHET Publicerad:

En arbetsförmedling som tackar nej till att förmedla arbeten

KOMMENTAR En ny tjänst gör det enklare för privatpersoner att anlita nyanlända, men Arbetsförmedlingen vägrar att förmedla jobben. Är det konstigt att allt fler ger upp på myndigheten?
NYHET Publicerad:

Hallå där, Anna och Anna

FÖRETAGSKLIMAT Näringslivskontoret i Burlöv har fått två nya medarbetare. För enkelhetens skull heter båda Anna. Anna Nilsson är ny näringslivssamordnare för kommunen, och Anna Stening Frost går in som projektledare för kommunens nya stora tillväxtprojekt. Vi passade på att ställa några frågor till dem.
NYHET Publicerad:

De gör det lättare att anställa nyanlända

INTEGRATION Nils Bacos och Cecilia Brunnström i Lund tröttnade på allt krångel och administration som uppstår vid anställning av asylsökande eller nyanlända. Nu har de skapat en e-tjänst som tar hand om pappersarbetet.