Sociala medier – för företag med framtidsvision?

NYHET Publicerad

KOMMUNIKATION ”Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa.” Det är budskapet från Martin Borgs, entreprenör, filmare och författare.

Martin Borgs

Martin Borgs, dagens huvudtalare.

Sociala medier har blivit vardag för det svenska folket och nästan hälften av alla företag med fler än tio anställda har tagit detta till sig och använder sig av sociala medier. Vilka möjligheter finns för företag som använder sig av sociala medier? Vilken plattform ska just ditt företag välja? Dessa var några av alla de frågor som vi ville ge en bild av under ett lunchmöte i Malmö.

Fredrik Pallin, rådgivare inom PR och sociala medier samt vd Pallinovativ AB, menar att det är viktigt för företag att framtidssäkra sin kommunikation.

Fredrik Pallin

Fredrik Pallin, vd Pallinovativ AB.

– I framtiden kommer företagens kunder inte längre vara 50-åringar som kör Volvo utan istället 30-åringar som kör Tesla, därför är det viktigt för företag att hitta nya kommunikationssätt, säger Fredrik Pallin.

Martin Borgs, en av Sveriges främsta experter på social marknadsföring, höll under seminariet en passionerad presentation där han visade hur en enda idé kan generera miljonintäkter genom sociala medier. Martin Borgs skapade fenomenet Slöseriombudsmannen där han snabbt fick 50 000 följare på Facebook genom att granska slöseri med svenska folkets skattepengar.

– Hur kommer man på en bra idé? Det finns egentligen inga begränsningar. Knyck innehåll, remixa och gör om det till ditt, säger Martin Borgs.

Martin Borgs talare

Martin Borgs

För att finansiera sina idéer har Martin Borgs använt sig av det välkända begreppet crowdfunding, vilket innebär att man vänder sig till ett stort antal människor och ofta genom sociala medier. Man minskar då risken för producenten genom att låta kunden själv betala för en produkt innan produktionen påbörjats.

– Passionerade människor är det som krävs för att förändra världen. Crowdfunding kan hjälpa individer och företag att förverkliga sina idéer. För att lyckas behöver man ställa sig några enkla frågor. Har du en crowd? Finns det tydliga belöningar till kunderna? Vågar du fråga kunderna om och om igen, säger Martin Borgs.

seminarium sociala medier

Efter presentationen tog en paneldiskussion vid med ett överhängande fokus kring hur sociala medier kan användas i praktiken, såväl när det gäller marknadsföring som opinionsbildning. Eva Frisk, biträdanderegionchef Svenskt Näringsliv Skåne, förklarade hur de arbetar samt hur de kan stödja företagare som vill lyfta olika frågor som är viktiga för näringslivet.   

– Det senaste året har vi låtit företagare vara gästskribenter på vår hemsida vilket har varit mycket uppskattat och nått stor spridning. Det är ett exempel på hur vi tillsammans kan ge ökad kunskap och förståelse för företagens villkor och hur viktiga företagarna är i samhällsutvecklingen. Där är sociala medier oslagbart för att nå ut, säger Eva Frisk.

Martin Borgs följde upp med en diskussion kring vad företagen kommer att möta i framtiden.

– Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa. Vilken väg som kommer ge bäst resultat tror jag säger sig självt, säger Martin Borgs.

Jeanette Bohman, ägare av Skivarps Gästgivaregård, samt Lars Wirtén, ägare av kommunikationsbyrån Wirtén i Malmö, var ytterligare två av panelens deltagare.

Sociala medier deltagare panel

Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård, Lars Wirtén, Wirtén och Fredrik Pallin, Pallinovativ AB.

– I det gamla förhållningssättet har företagen haft en tydlig makt i kommunikationen gentemot kunderna men det har nu skett ett paradigmskifte genom användandet av smarta telefoner, sociala medier, Google och liknande. Kunderna har tilldelats makten och företagen måste förhålla sig till detta, säger Lars Wirtén.

– Det är också viktigt att skilja på privatperson och företagandet på sociala medier, speciellt som småföretagare, förklarar Jeanette Bohman avslutningsvis med erfarenhet från såväl bloggande, facebook, twitter och instagram.

Adam Holmgren

Film

Här kan du ta del av filmade intervjuer med paneldeltagarna Martin Borgs och Fredrik Pallin samt Christina Wallin, Koanuka Films & Marketing, som var en av deltagarna på seminariet.
 

Martin Borgs och Fredrik Pallin fick ge ett sammanfattande budskap till hur företagen kan arbeta med sociala medier. Christina Wallin fick svara på om seminariet varit givande samt hur de använder sociala medier i sin verksamhet.


Filmade intervjuer - följ länk till YouTube:

Martin Borgs

Fredrik Pallin

Christina Wallin


Filmat föredrag - följ länk till Bambuser

Martin Borgs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Målet är att bli en världsmästare

YRKES-VM ”Det känns märkligt att just jag fått den stora chansen att vara med i Sveriges yrkeslandslag.” Det säger Sofie Langkjaer, Furulund, som tillsammans med fyra andra skånska ungdomar har som mål att ta en världsmästartitel i Abu Dhabi.
NYHET Publicerad:

Små företag verkar i tystnad

FÖRETAGSKLIMAT Att driva företag i Eslöv har många fördelar men kommunen måste bli bättre på att lyfta de små företagen. Det anser My Hedenskog, vd och delägare på Scan Filter.
NYHET Publicerad:

Höjning av entreprenörsskatt är som att kissa i byxan

GÄSTKRÖNIKA "Att inte fler reagerar över att finansministern med berått mod vill försvåra för landets småföretagare. Hon påstår att höjningen av entreprenörsskatten enbart drabbar de som hänger vid Stureplan. Men så är det inte" skriver Carl-Otto Swartz, Örups Säteri, Tomelilla i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Därför anställer inte företagen – trots att de vill

KONJUNKTURPROGNOS Sedan slutet av 2014 har de skånska företagen blivit allt mer benägna att anställa. En tredjedel vill öka antalet anställda det närmaste halvåret. Samtidigt hindras de flesta av problem med att hitta personer med rätt kompetens.
NYHET Publicerad:

”Vi skulle tvingas gå med 47 000 kronor i förlust”

VÄLFÄRD En vinstbegränsning i välfärden skulle få stora effekter för Skåne. 43 922 elever har valt friskolor, 5800 äldre har valt privat hemtjänst. Varje år görs 3,5 miljoner vårdbesök hos privata företag. Alla befinner sig nu i riskzonen. ”Som ansvarsfull arbetsgivare hade vi inte kunnat fortsätta under de här förutsättningarna”, säger Maria Jacky, rektor och vd på Lingua Montessoriförskola.
NYHET Publicerad:

ArgaSkånskaMän är tillbaka

KOMPETENS Efter förra årets succé kommer nu en ny säsong av ArgaSkånskaMän, videobloggarna Tim och Danny, som testar olika jobb som de skånska företagen har svårt att rekrytera till.
NYHET Publicerad:

Lägre marginalskatt ska locka talangerna

SKATT Medan allt fler länder aktivt deltar i den globala talangjakten finns frågan knappt på den politiska agendan i Sverige. ”Det är inte lika lätt för oss att attrahera talanger när skatten är så hög här”. Det säger Christina Waller Sterner på Diaverum i Lund, ett företag som arbetar med njursjukvård.
NYHET Publicerad:

Äventyr i det gröna ska locka till okänd näring

KOMPETENS De odlar basilika, gissar på kryddväxter och anlägger stenpartier. Och framför allt får högstadieeleverna en inblick i en bransch som de knappt ens visste existerade. Det behövs, branschen ropar efter fler medarbetare och fler företag.
NYHET Publicerad:

Allt fler företag utsätts för brott

FÖRETAGSKLIMAT Sex av tio företagare i Skåne upplever brottslighet som ett problem för sin verksamhet. Värst är det i Eslöv, där åtta av tio företagare är drabbade. Det visar en undersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Här grönskar innovationerna

SAMVERKAN ”Vi vill vara mötesplatsen där framtidens gröna företag skapas och utvecklas och där Green Innovation Park är gränssnittet som hjälper till”. Det säger Niclas Östlund, verksamhetschef för Green Innovation Park på SLU i Alnarp.
NYHET Publicerad:

En lösning för varje elev

SKOLA Kan man ge en elev lätt bränd korv, pommes frites och brunsås till lunch varje dag? ”Ja, om det gör att eleven kommer till skolan, lär sig saker och mår bra”, säger Navid Ghannad som driver Pusselbitens skola för barn med autism. Här skräddarsys verksamheten efter varje elevs behov.
NYHET Publicerad:

Ny bottensiffra – Skåneföretag hittar inte folk att anställa

FÖRETAGSKLIMAT De skånska företagarna sliter allt mer med att försöka hitta rätt personer med rätt kompetens till sina lediga jobb. 25 av Skånes 33 kommuner får underkänt när företagen betygsätter tillgången på arbetskraft i Svenskt Näringslivs enkätundersökning.
NYHET Publicerad:

Högt och lågt i skånskt företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT 13 av 33 skånska kommuner får högre omdöme än förra året när företagarna själva sätter betyg på företagsklimatet i sin kommun. Höganäs är den kommun som får högst sammanfattande betyg och Landskrona, Bromölla och Trelleborg ökar mest. Det visar företagarnas svar på Svenskt Näringslivs årliga enkät om företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Perstorp gymnasium håller samman företagen på orten

KOMPETENS I april var två ministrar på besök och i juni ska företagen på orten samlas för en lunch. Perstorps gymnasium satsar nu hårt på att öka intresset för teknik och industri. Det har gjort skolan till ett nav också mellan företagen på orten.
NYHET Publicerad:

Högsta betyg för entreprenörkör i butik

SAMVERKAN Under våren har sjätteklassare i Röstånga fått en snabbkurs i entreprenörskap i byns Ica-butik. Projektet har fått högsta betyg och Tomas Nilsson uppmanar nu andra företag att slå upp dörrarna för skolan. ”Det har varit så otrolig roligt att möta alla nyfikna elever och visa dem hur arbetslivet ser ut i en matvarubutik.”
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen behöver ändra skepnad

KOMPETENS "Rådande konjunkturläge är gynnsamt för branschen, vi ser därför en stark expansion både på kort och lång sikt för våra affärsområden." Det säger David Bjurestad, vd på Vyens AB som bland annat verkar i Staffanstorp. Men trots att de skulle kunna anställa fler har de sällan fått någon hjälp av Arbetsförmedlingen.
NYHET Publicerad:

Höör visade upp sina företag

FÖRETAGSAMHET ”Syftet med detta är att visa Höörborna det fina näringslivet vi har här och den mångfald av olika butiker och verksamheter som finns”, säger Peter Wollin, utvecklingschef i Höörs kommun.
NYHET Publicerad:

Branschen som larmar om anställningsbehov

KOMPETENSFÖRSÖRJNING "Idag är vi runt 140 anställda men vi skulle kunna vara 180–200", säger Patrik Forsberg, vd på Great Security. En stor brist på utbildade lås- och larmtekniker hämmar utvecklingen inom den annars snabbt växande branschen.
NYHET Publicerad:

Guldregn över skånska entreprenörer

FÖRETAGSAMHET Årets UF-skola i Sverige är ProCivitas i Helsingborg. SM i Ung Företagsamhet blev storslam för Skåne som tog hem tre guld- och tre silvermedaljer. En av guldmedaljerna tog SportsFam UF som vann kategorin Årets tjänst.
NYHET Publicerad:

”Vi är inte rädda för att synas i sömmarna”

VÄLFÄRD ”Om förslagen går igenom skulle det kraftigt begränsa våra möjligheter att utveckla vår verksamhet”. Det säger Tina Zetterling, verksamhetschef på Barnmorskegruppen Öresund, efter att regeringens utredare, Ilmar Reepalu, presenterat nya förslag på välfärdsområdet.