Sociala medier – för företag med framtidsvision?

NYHET Publicerad

KOMMUNIKATION ”Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa.” Det är budskapet från Martin Borgs, entreprenör, filmare och författare.

Martin Borgs

Martin Borgs, dagens huvudtalare.

Sociala medier har blivit vardag för det svenska folket och nästan hälften av alla företag med fler än tio anställda har tagit detta till sig och använder sig av sociala medier. Vilka möjligheter finns för företag som använder sig av sociala medier? Vilken plattform ska just ditt företag välja? Dessa var några av alla de frågor som vi ville ge en bild av under ett lunchmöte i Malmö.

Fredrik Pallin, rådgivare inom PR och sociala medier samt vd Pallinovativ AB, menar att det är viktigt för företag att framtidssäkra sin kommunikation.

Fredrik Pallin

Fredrik Pallin, vd Pallinovativ AB.

– I framtiden kommer företagens kunder inte längre vara 50-åringar som kör Volvo utan istället 30-åringar som kör Tesla, därför är det viktigt för företag att hitta nya kommunikationssätt, säger Fredrik Pallin.

Martin Borgs, en av Sveriges främsta experter på social marknadsföring, höll under seminariet en passionerad presentation där han visade hur en enda idé kan generera miljonintäkter genom sociala medier. Martin Borgs skapade fenomenet Slöseriombudsmannen där han snabbt fick 50 000 följare på Facebook genom att granska slöseri med svenska folkets skattepengar.

– Hur kommer man på en bra idé? Det finns egentligen inga begränsningar. Knyck innehåll, remixa och gör om det till ditt, säger Martin Borgs.

Martin Borgs talare

Martin Borgs

För att finansiera sina idéer har Martin Borgs använt sig av det välkända begreppet crowdfunding, vilket innebär att man vänder sig till ett stort antal människor och ofta genom sociala medier. Man minskar då risken för producenten genom att låta kunden själv betala för en produkt innan produktionen påbörjats.

– Passionerade människor är det som krävs för att förändra världen. Crowdfunding kan hjälpa individer och företag att förverkliga sina idéer. För att lyckas behöver man ställa sig några enkla frågor. Har du en crowd? Finns det tydliga belöningar till kunderna? Vågar du fråga kunderna om och om igen, säger Martin Borgs.

seminarium sociala medier

Efter presentationen tog en paneldiskussion vid med ett överhängande fokus kring hur sociala medier kan användas i praktiken, såväl när det gäller marknadsföring som opinionsbildning. Eva Frisk, biträdanderegionchef Svenskt Näringsliv Skåne, förklarade hur de arbetar samt hur de kan stödja företagare som vill lyfta olika frågor som är viktiga för näringslivet.   

– Det senaste året har vi låtit företagare vara gästskribenter på vår hemsida vilket har varit mycket uppskattat och nått stor spridning. Det är ett exempel på hur vi tillsammans kan ge ökad kunskap och förståelse för företagens villkor och hur viktiga företagarna är i samhällsutvecklingen. Där är sociala medier oslagbart för att nå ut, säger Eva Frisk.

Martin Borgs följde upp med en diskussion kring vad företagen kommer att möta i framtiden.

– Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa. Vilken väg som kommer ge bäst resultat tror jag säger sig självt, säger Martin Borgs.

Jeanette Bohman, ägare av Skivarps Gästgivaregård, samt Lars Wirtén, ägare av kommunikationsbyrån Wirtén i Malmö, var ytterligare två av panelens deltagare.

Sociala medier deltagare panel

Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård, Lars Wirtén, Wirtén och Fredrik Pallin, Pallinovativ AB.

– I det gamla förhållningssättet har företagen haft en tydlig makt i kommunikationen gentemot kunderna men det har nu skett ett paradigmskifte genom användandet av smarta telefoner, sociala medier, Google och liknande. Kunderna har tilldelats makten och företagen måste förhålla sig till detta, säger Lars Wirtén.

– Det är också viktigt att skilja på privatperson och företagandet på sociala medier, speciellt som småföretagare, förklarar Jeanette Bohman avslutningsvis med erfarenhet från såväl bloggande, facebook, twitter och instagram.

Adam Holmgren

Film

Här kan du ta del av filmade intervjuer med paneldeltagarna Martin Borgs och Fredrik Pallin samt Christina Wallin, Koanuka Films & Marketing, som var en av deltagarna på seminariet.
 

Martin Borgs och Fredrik Pallin fick ge ett sammanfattande budskap till hur företagen kan arbeta med sociala medier. Christina Wallin fick svara på om seminariet varit givande samt hur de använder sociala medier i sin verksamhet.


Filmade intervjuer - följ länk till YouTube:

Martin Borgs

Fredrik Pallin

Christina Wallin


Filmat föredrag - följ länk till Bambuser

Martin Borgs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hallå där, Astrid Karlefors

FÖRSTÄRKNING Möt vår nya studentmedarbetare som i en kort intervju berättar mer om sig själv och varför hon vill jobba på Svenskt Näringsliv. Varmt välkommen till oss, Astrid Karlefors!
NYHET Publicerad:

”Det måste finnas flexibilitet annars är vi rökta”

FÖRETAGSBESÖK Bättre dialog med kommunen och en oro över eventuella förändringar när det gäller tillfälliga anställningar. Det är några frågor som Bobby Seger, vd Flyinge Plantshop, har tankar kring.
NYHET Publicerad:

Göingar mot högre höjder?

FÖRETAGSKLIMAT Analysera, prioritera och åtgärda för ett bättre företagsklimat. Det är vad Östra Göinge arbetat med under 2016. Så frågan är vad har hänt och vad ska göras framöver?
NYHET Publicerad:

"Framtidens entreprenörer finns närmre än många tror”

FÖRETAGSAMHET Entreprenörskap på riktigt! Det blir det på Emporia i Malmö den 8-9 mars. Då träffas 400 gymnasieungdomar på Ung Företagsamhets regionala mässa för att visa upp sina företag. Du som företagare är speciellt välkommen på bland annat en guidad visning.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Daniel Jonsgården

FÖRETAGSKLIMAT Den 1 februari började Daniel Jonsgården som ny näringslivsstrateg i Tomelilla kommun. Vi hälsade på och ställde några frågor.
NYHET Publicerad:

Hög tid att företagarrörelsen höjer sin röst

KOMMENTAR I slutet av 2016 presenterade regeringens utredare Illmar Reepalu sitt förslag till vinstbegränsningar i välfärdssektorn. Många uppfattar det som att vinsten inte får vara större än sju procent av försäljningen och tycker att det verkar rimligt. Inget kan vara mer fel.
NYHET Publicerad:

Hon har passionen som grundbult

FÖRETAGSAMHET Ett stort driv, höga ambitioner och tydlig målmedvetenhet utmärker Anna Werntoft, vd Stratiteq i Malmö. Med många järn i elden står hon inte enbart bakom rodret för Stratiteqs tillväxt utan har även ett stort engagemang för tillväxt i regionen.  
NYHET Publicerad:

Den snillrika Reepaluutredningen innebär sotdöden

GÄSTKRÖNIKA ”Att fokusera på kunskap och utbildning känns idag viktigare än någonsin. I ljuset av detta blir jakten på friskolor och andra företag i välfärdssektorn ännu mer beklaglig. Vi behöver fler goda alternativ, inte färre.” Det skriver Maria Jacky, Skolhoppet AB i Lund, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Här finns vinstlotten

FÖRETAGSBESÖK ”Vi digitaliserade vår verksamhet tidigt vilket gjorde oss konkurrenskraftiga och gav oss komparativa fördelar”, säger Martin Sandén, vd Sandéns Security Printing i Eslöv.
NYHET Publicerad:

Skånska företagare saknar förtroende för näringspolitiken

TILLVÄXT Tre av fyra skånska företagare uppger att regeringen gör det svårare för dem att driva och utveckla sina företag. 67 procent tror att politiken leder till färre jobb. Icke godkänt är det sammanfattande betyget då hela 84 procent saknar förtroende för den nuvarande näringspolitiken.
NYHET Publicerad:

Han drabbades av 18 stölder – på ett år

BROTTSLIGHET Att vara utsatt för brott är en del av vardagen för Anders Nilsson. Bara det senaste året har hans företag, Ringsjöns Åkeri i Hörby, drabbats av 18 stölder, ett inbrott och ett fall av skadegörelse.
NYHET Publicerad:

Integrationsambassadör bygger broar

INTEGRATION När journalisten Ali Alabdallah reste från Syrien kunde han inte ett ord svenska. Nu, tre år senare, driver han ett populärt Nyhetscafé runt om i Skåne för att hjälpa andra nyanlända att komma in i det svenska samhället.
NYHET Publicerad:

”Mitt mål är att bygga ett miljardbolag”

FÖRETAGSAMHET Med ett sinne för försäljning och en stark vilja har Christofer Eriksson gått från att samla på kapsyler, till att sälja golfbollar och nu larm i sitt företag Svenska Alarm med huvudkontor i Malmö.
NYHET Publicerad:

Konkurrens med schystare villkor

KONKURRENS Gym, restauranger, tvätterier och utbildning i brandskydd. Var går gränsen för vad kommuner får lov att göra? I samarbete med Konkurrensverket, Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Almega höll Svenskt Näringsliv Skåne ett seminarium om den så kallade KOS-regeln i konkurrenslagen som begränsar när det offentliga får konkurrera med privata företag.
NYHET Publicerad:

Privat klinik hjälper barnlösa

VÄLFÄRD IVF-kliniken CuraÖresund i Malmö är ett exempel på hur den offentliga och privata vården kan komplettera varandra vid fertilitetsproblem. Där det offentliga sätter stopp eller inte är tillräckligt snabba, där tar CuraÖresund vid.
NYHET Publicerad:

Hans bilfirma tvingas betala bankskatt

SKATTER Den så kallade bankskatten ska inte enbart betalas av banker utan även av företag som erbjuder lån, avbetalning eller försäkringar. En som drabbas är Jonas Carlsson, vd för Häggenäs Automobile i Hörby.
NYHET Publicerad:

Terrassförbud hotar populär restaurang

FÖRETAGSKLIMAT I 24 år har Vassilis Kourkakis drivit den populära restaurangen Mediterranean i Lund. Nu hotas hans verksamhet med tio anställda av ett beslut från kommunen som kräver att restaurangens uteservering tas bort. 
NYHET Publicerad:

Nytt år och ny möjlighet att förbättra företagsklimatet

ENKÄT Rolf Lundmark, Naturstenskompaniet i Färlöv, är en av de företagare som tar chansen att påverka företagsklimatet genom vår enkät. Om du är en av dem som fått den i dagarna så vill han uppmana dig att göra detsamma.
NYHET Publicerad:

”Det måste hända något nytt hela tiden”

FÖRETAGSAMHET Daniel Telford, vd Eriks Fönsterputs i Höganäs, är entreprenören som har svårt att sitta still. Han har alltid varit idérik och uppskattar att ha människor omkring sig som samlar upp och strukturerar alla hans idéer.
NYHET Publicerad:

Lunds kommun chockhöjer miljöavgift

FÖRETAGSKLIMAT Från cirka två tusen kronor till över sex tusen. Så mycket har Lunds kommun höjt miljöavgiften. Det slår hårt mot Kristofferssons släktgård. "Ingen hade berättat att en förändring var på väg. Vi fick bara ett brev som informerade oss i efterhand", säger Anna Kristoffersson.