Sociala medier – för företag med framtidsvision?

NYHET Publicerad

KOMMUNIKATION ”Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa.” Det är budskapet från Martin Borgs, entreprenör, filmare och författare.

Martin Borgs

Martin Borgs, dagens huvudtalare.

Sociala medier har blivit vardag för det svenska folket och nästan hälften av alla företag med fler än tio anställda har tagit detta till sig och använder sig av sociala medier. Vilka möjligheter finns för företag som använder sig av sociala medier? Vilken plattform ska just ditt företag välja? Dessa var några av alla de frågor som vi ville ge en bild av under ett lunchmöte i Malmö.

Fredrik Pallin, rådgivare inom PR och sociala medier samt vd Pallinovativ AB, menar att det är viktigt för företag att framtidssäkra sin kommunikation.

Fredrik Pallin

Fredrik Pallin, vd Pallinovativ AB.

– I framtiden kommer företagens kunder inte längre vara 50-åringar som kör Volvo utan istället 30-åringar som kör Tesla, därför är det viktigt för företag att hitta nya kommunikationssätt, säger Fredrik Pallin.

Martin Borgs, en av Sveriges främsta experter på social marknadsföring, höll under seminariet en passionerad presentation där han visade hur en enda idé kan generera miljonintäkter genom sociala medier. Martin Borgs skapade fenomenet Slöseriombudsmannen där han snabbt fick 50 000 följare på Facebook genom att granska slöseri med svenska folkets skattepengar.

– Hur kommer man på en bra idé? Det finns egentligen inga begränsningar. Knyck innehåll, remixa och gör om det till ditt, säger Martin Borgs.

Martin Borgs talare

Martin Borgs

För att finansiera sina idéer har Martin Borgs använt sig av det välkända begreppet crowdfunding, vilket innebär att man vänder sig till ett stort antal människor och ofta genom sociala medier. Man minskar då risken för producenten genom att låta kunden själv betala för en produkt innan produktionen påbörjats.

– Passionerade människor är det som krävs för att förändra världen. Crowdfunding kan hjälpa individer och företag att förverkliga sina idéer. För att lyckas behöver man ställa sig några enkla frågor. Har du en crowd? Finns det tydliga belöningar till kunderna? Vågar du fråga kunderna om och om igen, säger Martin Borgs.

seminarium sociala medier

Efter presentationen tog en paneldiskussion vid med ett överhängande fokus kring hur sociala medier kan användas i praktiken, såväl när det gäller marknadsföring som opinionsbildning. Eva Frisk, biträdanderegionchef Svenskt Näringsliv Skåne, förklarade hur de arbetar samt hur de kan stödja företagare som vill lyfta olika frågor som är viktiga för näringslivet.   

– Det senaste året har vi låtit företagare vara gästskribenter på vår hemsida vilket har varit mycket uppskattat och nått stor spridning. Det är ett exempel på hur vi tillsammans kan ge ökad kunskap och förståelse för företagens villkor och hur viktiga företagarna är i samhällsutvecklingen. Där är sociala medier oslagbart för att nå ut, säger Eva Frisk.

Martin Borgs följde upp med en diskussion kring vad företagen kommer att möta i framtiden.

– Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa. Vilken väg som kommer ge bäst resultat tror jag säger sig självt, säger Martin Borgs.

Jeanette Bohman, ägare av Skivarps Gästgivaregård, samt Lars Wirtén, ägare av kommunikationsbyrån Wirtén i Malmö, var ytterligare två av panelens deltagare.

Sociala medier deltagare panel

Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård, Lars Wirtén, Wirtén och Fredrik Pallin, Pallinovativ AB.

– I det gamla förhållningssättet har företagen haft en tydlig makt i kommunikationen gentemot kunderna men det har nu skett ett paradigmskifte genom användandet av smarta telefoner, sociala medier, Google och liknande. Kunderna har tilldelats makten och företagen måste förhålla sig till detta, säger Lars Wirtén.

– Det är också viktigt att skilja på privatperson och företagandet på sociala medier, speciellt som småföretagare, förklarar Jeanette Bohman avslutningsvis med erfarenhet från såväl bloggande, facebook, twitter och instagram.

Adam Holmgren

Film

Här kan du ta del av filmade intervjuer med paneldeltagarna Martin Borgs och Fredrik Pallin samt Christina Wallin, Koanuka Films & Marketing, som var en av deltagarna på seminariet.
 

Martin Borgs och Fredrik Pallin fick ge ett sammanfattande budskap till hur företagen kan arbeta med sociala medier. Christina Wallin fick svara på om seminariet varit givande samt hur de använder sociala medier i sin verksamhet.


Filmade intervjuer - följ länk till YouTube:

Martin Borgs

Fredrik Pallin

Christina Wallin


Filmat föredrag - följ länk till Bambuser

Martin Borgs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Får man ljuga bara för att man tycker saker?

KOMMENTAR Det pratas mycket om ”fake news” dessa dagar. Alla är i teorin överens om att nyheter måste vara sanna och korrekta. Men när det gäller tyckande verkar andra regler gälla.
NYHET Publicerad:

Fler företag oroas av brottslighet

SÄKERHET En undersökning gjord av Svenskt Näringsliv visar att företagen i Skåne upplever sig mer utsatta för kriminalitet än i övriga Sverige. Två av tre företag säger sig ha drabbats i någon form. Brottslighet mot företag diskuterades på en näringslivsfrukost i Helsingborg där Svenskt Näringsliv var medarrangör.  
NYHET Publicerad:

Så kan ditt företag få hjälp att exportera

INTERNATIONALISERING Fler företag borde våga exportera, men att vara förberedd och skapa sig ett brett nätverk är a och o. Det menade Eva Häussling, handelsexpert, på ett exportseminarium i Malmö arrangerat av Svenskt Näringsliv. Med på plats fanns även Exportcentrum Skåne som informerade om vilken hjälp som finns för företag som vill sälja utomlands, samt ett antal företag som vittnade om sin egen exportresa.
NYHET Publicerad:

Många små bedrägerier hårt ekonomiskt slag

GÄSTKRÖNIKA Brottsligheten har blivit ett konkret problem för mig som företagare i Malmö. Många små bedrägerier kostar oss tiotusentals kronor, något som gör att de ekonomiska konsekvenserna snabbt blir ohållbara. Där ordningsmakten träder tillbaka uppstår andra, ofta oönskade lösningar. Det är en förfärlig konsekvens av en svikande rättsstat, skriver Henrik Jönsson, företagare, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Straffskatt kan ge ökad sjukfrånvaro

SJUKFÖRSÄKRING Hälften av företagen i Skåne betalar privat sjukvårdsförsäkring för sina anställda. Men många funderar på att sluta, när regeringen nästa år börjar förmånsbeskatta förmånen. Det visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Flygskatten är extra skadlig för Skåne

DEBATT En svensk flygskatt får ingen effekt på utsläppen eller klimatet. Den är enbart en straffskatt på skånska flygplatser, som konkurrerar direkt med danska Kastrup. Regeringen måste backa!
NYHET Publicerad:

Skolföretag ryter ifrån mot vinsttaket

VÄLFÄRDSFÖRETAG Regeringens förslag om ett vinsttak inom välfärden skulle i praktiken innebära att de flesta företag tvingas stänga ned. I en debattartikel i Kvällsposten beskriver fyra företagare från Skåne sin syn på förslaget. Läs den här!
NYHET Publicerad:

Det går bättre för skånska företag

KONJUNKTUR En växande ekonomi och ökad export gör att det går bra för företagen i hela Sverige, och även i Skåne. Det visar Svenskt Näringslivs konjunkturbarometer för det tredje kvartalet i år.
NYHET Publicerad:

Så vill Region Skåne bli bättre på upphandling

UPPHANDLING Krångligt, omständligt och komplicerat. Så uppfattas offentlig upphandling av många företagare. Därför bjöd Svenskt Näringsliv och Region Skåne nyligen in till en dialog för att utbyta tankar och erfarenheter tillsammans med företagen.
NYHET Publicerad:

Bromölla har obligatorisk safari för politiker

FÖRETAGSKLIMAT Kristianstad sjunker i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner. Samtidigt ökar Bromölla, mer än alla andra kommuner i Skåne. Ett målmedvetet arbete ligger bakom, men också en annorlunda åtgärd.
NYHET Publicerad:

Ledarskifte i Skåne – Kävlinge tar över

FÖRETAGSKLIMAT Kävlinge är den kommun i Skåne som det är bäst att driva företag i. Det visar Svenskt Näringslivs årliga ranking över företagsklimatet. Det är första gången som en annan kommun än Vellinge toppar Skånelistan. "Det känns som att kommunen verkligen värnar om sina företag och vill att vi ska trivas här", säger företagaren Ingela Engman på Felestad New Wave Profile AB.
NYHET Publicerad:

Här är det bäst – och sämst – att driva företag i Skåne

FÖRETAGSKLIMAT Tre skånska kommuner kvalar in bland de tio bästa i Sverige, enligt Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet 2017. Allra bäst är det i Kävlinge, medan Bromölla är den kommun som förbättrat sig mest sedan förra rankingen. Simrishamn får återigen sämst placering av de skånska kommunerna.
NYHET Publicerad:

Systembolagets kampanj upprör vinodlare

GÅRDSFÖRSÄLJNING ”Man blir så förbannad. Hur kan ett statligt företag bete sig på det här sättet?” Det undrar vinodlaren Brita Norberg när hon tar del av Systembolagets nya kampanj mot att tillåta gårdsförsäljning.
NYHET Publicerad:

Dataskyddsförordningen skapar oro bland företagare

DIGITALISERING Att bryta mot EU:s nya regelverk kan bli dyrt. Den 25 maj 2018 träder dataskyddsförordningen i kraft och ersätter den nuvarande Personuppgiftslagen (PUL). Två av nyheterna är att mejl omfattas av lagen, och att sanktionsavgifterna höjs kraftigt.
NYHET Publicerad:

LO förvillar om vinster i välfärden

KOMMENTAR Regeringens förslag om vinsttak i välfärden skulle drabba de små företagen hårdast. I en debattartikel i Trelleborgs Allehanda hävdar Therese Guovelin och Birgitta Almroth från LO att regeringens förslag på ”vinsttak” i välfärden enbart skulle drabba företag som vill tjäna stora pengar. Inget kunde vara mer fel.
NYHET Publicerad:

Företag lockar folk till kulturarv

Ann-Louise Ferngård är arkeologen som tröttnade på att hoppa runt mellan offentliga anställningar. I stället startade hon eget. Under hennes ledning har besökarantalet till den kulturhistoriska Kiviksgraven ökat kraftigt.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Sekou Soumaoro

FÖRSTÄRKNING Vi hälsar vår nye studentmedarbetare Sekou Soumaoro varmt välkommen till Svenskt Näringslivs Skånekontor. Vi bad honom svara på några korta frågor för att lära känna honom lite bättre.
NYHET Publicerad:

Utbildningarna måste skärpa kvaliteten

KOMPETENSFÖRSÖRJNING ”Tillgång på kompetens är det största hotet. Det gäller nog hela branschen men framförallt verksamheterna utanför städerna”, säger Martin Rosvall Hansson, vd och ägare Flädiegruppen. Kompetensbrist och låg utbildningsnivå hämmar tillväxten inom hotell- och restaurangbranschen, extra svårt blir det för företagen belägna utanför stadskärnan.
NYHET Publicerad:

"Elever ska känna sig välkomna till arbetslivet"

SAMVERKAN Forsen har inlett ett samarbete med My Dream Now. Deras klasscoachprogram hjälper elever att förstå sina möjligheter och öka motivationen att arbeta mot sina egna mål för att ta sig till jobb efter studierna. "Många människor kan komma långt bara det finns någon som tror på dem", säger Shahad Lund, projektledare, Forsen Malmö och en av fyra klasscoacher.
NYHET Publicerad:

Sjöstedts vinststopp är en attack på hela näringslivet

GÄSTKRÖNIKA Om vinster förbjuds för välfärdsföretag, var går då gränsen? Ska den som bygger skolor eller säljer bilar till det offentliga inte heller få göra vinst? Det undrar den skånska företagaren Kalle Gustafsson, vd och ägare av PoG Woody Bygghandel. Läs hans gästkrönika här.