Sociala medier – för företag med framtidsvision?

NYHET Publicerad

KOMMUNIKATION ”Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa.” Det är budskapet från Martin Borgs, entreprenör, filmare och författare.

Martin Borgs

Martin Borgs, dagens huvudtalare.

Sociala medier har blivit vardag för det svenska folket och nästan hälften av alla företag med fler än tio anställda har tagit detta till sig och använder sig av sociala medier. Vilka möjligheter finns för företag som använder sig av sociala medier? Vilken plattform ska just ditt företag välja? Dessa var några av alla de frågor som vi ville ge en bild av under ett lunchmöte i Malmö.

Fredrik Pallin, rådgivare inom PR och sociala medier samt vd Pallinovativ AB, menar att det är viktigt för företag att framtidssäkra sin kommunikation.

Fredrik Pallin

Fredrik Pallin, vd Pallinovativ AB.

– I framtiden kommer företagens kunder inte längre vara 50-åringar som kör Volvo utan istället 30-åringar som kör Tesla, därför är det viktigt för företag att hitta nya kommunikationssätt, säger Fredrik Pallin.

Martin Borgs, en av Sveriges främsta experter på social marknadsföring, höll under seminariet en passionerad presentation där han visade hur en enda idé kan generera miljonintäkter genom sociala medier. Martin Borgs skapade fenomenet Slöseriombudsmannen där han snabbt fick 50 000 följare på Facebook genom att granska slöseri med svenska folkets skattepengar.

– Hur kommer man på en bra idé? Det finns egentligen inga begränsningar. Knyck innehåll, remixa och gör om det till ditt, säger Martin Borgs.

Martin Borgs talare

Martin Borgs

För att finansiera sina idéer har Martin Borgs använt sig av det välkända begreppet crowdfunding, vilket innebär att man vänder sig till ett stort antal människor och ofta genom sociala medier. Man minskar då risken för producenten genom att låta kunden själv betala för en produkt innan produktionen påbörjats.

– Passionerade människor är det som krävs för att förändra världen. Crowdfunding kan hjälpa individer och företag att förverkliga sina idéer. För att lyckas behöver man ställa sig några enkla frågor. Har du en crowd? Finns det tydliga belöningar till kunderna? Vågar du fråga kunderna om och om igen, säger Martin Borgs.

seminarium sociala medier

Efter presentationen tog en paneldiskussion vid med ett överhängande fokus kring hur sociala medier kan användas i praktiken, såväl när det gäller marknadsföring som opinionsbildning. Eva Frisk, biträdanderegionchef Svenskt Näringsliv Skåne, förklarade hur de arbetar samt hur de kan stödja företagare som vill lyfta olika frågor som är viktiga för näringslivet.   

– Det senaste året har vi låtit företagare vara gästskribenter på vår hemsida vilket har varit mycket uppskattat och nått stor spridning. Det är ett exempel på hur vi tillsammans kan ge ökad kunskap och förståelse för företagens villkor och hur viktiga företagarna är i samhällsutvecklingen. Där är sociala medier oslagbart för att nå ut, säger Eva Frisk.

Martin Borgs följde upp med en diskussion kring vad företagen kommer att möta i framtiden.

– Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa. Vilken väg som kommer ge bäst resultat tror jag säger sig självt, säger Martin Borgs.

Jeanette Bohman, ägare av Skivarps Gästgivaregård, samt Lars Wirtén, ägare av kommunikationsbyrån Wirtén i Malmö, var ytterligare två av panelens deltagare.

Sociala medier deltagare panel

Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård, Lars Wirtén, Wirtén och Fredrik Pallin, Pallinovativ AB.

– I det gamla förhållningssättet har företagen haft en tydlig makt i kommunikationen gentemot kunderna men det har nu skett ett paradigmskifte genom användandet av smarta telefoner, sociala medier, Google och liknande. Kunderna har tilldelats makten och företagen måste förhålla sig till detta, säger Lars Wirtén.

– Det är också viktigt att skilja på privatperson och företagandet på sociala medier, speciellt som småföretagare, förklarar Jeanette Bohman avslutningsvis med erfarenhet från såväl bloggande, facebook, twitter och instagram.

Adam Holmgren

Film

Här kan du ta del av filmade intervjuer med paneldeltagarna Martin Borgs och Fredrik Pallin samt Christina Wallin, Koanuka Films & Marketing, som var en av deltagarna på seminariet.
 

Martin Borgs och Fredrik Pallin fick ge ett sammanfattande budskap till hur företagen kan arbeta med sociala medier. Christina Wallin fick svara på om seminariet varit givande samt hur de använder sociala medier i sin verksamhet.


Filmade intervjuer - följ länk till YouTube:

Martin Borgs

Fredrik Pallin

Christina Wallin


Filmat föredrag - följ länk till Bambuser

Martin Borgs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Miljarder försvinner i fusk

KOMMENTAR 100 miljarder kronor fuskas bort i offentliga upphandlingar. Varje år! Det berättade Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket på ett seminarium om brottslighet i Ystad i början av februari.
NYHET Publicerad:

Lemne: ”Svenska företag har kommit längre än i andra länder”

HÅLLBARHET Vägen till ett mer hållbart samhälle går via företagen. Det är där resurserna skapas och många av lösningarna tas fram. Det var ett av budskapen från Carola Lemne, vd på Svenskt Näringsliv, när hon intervjuades av Thomas Frostberg på The Bridge Forum i Malmö.
NYHET Publicerad:

Hussein utvisas – kan strida mot praxis

KOMPETENSUTVISNING Blivande vd:n Hussein Ismail på Birka Biostorage AB i Lund utvisas till Libanon. Anledningen: för snart tre år sedan fick han för lite i lön. ”En lagöverträdelse” enligt Migrationsverket, men utvisningsbeslutet kan strida mot ny praxis.
NYHET Publicerad:

De lär sig svenska genom att driva företag

UNG FÖRETAGSAMHET På Kunskapsgymnasiet i Malmö är det 23 elever på Introduktionsprogrammet som väntar på att få driva sitt UF-företag på riktigt efter en termins förberedelser.
NYHET Publicerad:

Så kan vi få mer pengar till tåg och vägar

INFRASTRUKTUR Vägar som proppar igen, försenade tåg eller överfyllda vagnar. Vi är många som på väg till skolan, arbetet eller i tjänsten upplever de allt allvarligare problemen med Skånes infrastruktur. På E6:an trängs bilar och lastbilar, med ständig oro för nästa trafikuppdatering om köer eller olyckor. Vid Sturuprondellen ringlar köerna långa både morgon och kväll.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Christoffer Stenström

FÖRSTÄRKNING Svenskt Näringslivs regionkontor i Skåne välkomnar en ny studentmedarbetare – Christoffer Stenström! Vi träffade honom på sin första dag på nya jobbet.
NYHET Publicerad:

Byggsuccé gjorde Carin till årets företagare

FÖRETAGSAMHET ”Det har varit häftigt att växa med företaget”. Det säger Carin Stoeckmann, vd Byggmästar'n i Skåne, som tillsammans med sin far Christer Dahlén blivit Årets Företagare 2017 i Helsingborg, för ett framgångsrikt generationsskifte och ett vinnande byggande.
NYHET Publicerad:

Båstad först ut med nytt lärlingsprogram

SAMVERKAN Båstads kommun var i höstas först ut i Skåne med att införa programmet ”Svensk Gymnasielärling" – gymnasieanställning från och med första året på gymnasiet. Programmet är uppbyggt så att eleven spenderar halva tiden i skolan och halva tiden ute på ett företag. Det öppnar nya möjligheter för näringsliv, kommuner och skola att få unga nyanlända i sysselsättning medan de lär sig svenska språket.
NYHET Publicerad:

"Las behöver anpassas till dagens arbetsmarknad"

LAS För fjärde året i rad har Otto Nilssons Byggnads AB utsetts till Gasellföretag. Företaget har vuxit till 65 anställda och därmed skapat en massa nya arbetstillfällen i Eslöv. Men ett hinder för nya anställningar är lagen om anställningsskydd (Las), enligt Patrik Wibelius som driver företaget.
NYHET Publicerad:

"Vi är redo att förhandla med LO"

ARBETSMARKNAD Tiden har sprungit ifrån Lagen om anställningsskydd. På dagens arbetsmarknad låser reglerna fast både arbetsgivare och medarbetare.  Rolf Elmér, regionchef för Svenskt Näringsliv Skåne, och Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv, beskriver problemet i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Ett nytt år, och oron hänger i luften

KOMMENTAR Det är mycket som står på spel när 2017 förvandlas till 2018, och ett nytt valår står för dörren. För landets företagare är det två stora frågor som dominerar. Det ena är integrationen. Alltför få flyktingar lyckas få ett arbete, och om inget förändras riskerar utanförskapet att bli permanent. Det andra är välfärden, där regeringen i praktiken vill förbjuda en hel bransch av entreprenörer och företagare.
NYHET Publicerad:

Svara på enkäten, det spelar roll!

KOMMENTAR Varje år frågar vi närmare 70 000 företag om hur de upplever villkoren att driva företag i deras kommun. I dagarna har årets enkät gått ut. Det är viktigt att ni svara på den. Resultaten ligger till grund för den ranking av Sveriges kommuner som årligen får stor uppmärksamhet i media. Många kommuner använder den för att jämföra och utvärdera sitt eget näringslivsarbete.
NYHET Publicerad:

God jul alla företagare och företagarnas vänner

KOMMENTAR Jag hoppas att ni i dagarna får möjlighet att njuta av sillen, paketen, Kalle Anka, och allt annat som hör julen till. Många av er har under året bidragit med mycket, inte bara i era egna företag och verksamheter, utan även i vårt arbete för att förbättra företagsklimatet i Skåne. Ni har ställt upp i undersökningar, intervjuer, politikermöten, gästkrönikor, debatter och mycket mer. Stort tack!
NYHET Publicerad:

Ingalill hittade ett nytt liv på gården

FÖRETAGSBESÖK För 20 år sedan var Ingalill Thorsell en chefsrekryterare som åkte jorden runt och spenderade otaliga dagar på flygplatser och i mötesrum. Så tog livet en annan vändning när hon köpte en Skånegård på gränsen mellan Tomelilla och Kristianstad. I dag är gården ett uppskattat resmål, för turister såväl som konferensgäster.
NYHET Publicerad:

Toppen är nådd för skånska företag

KONJUNKTUR Det är högkonjunktur i Sverige, men toppen har passerats. De skånska företagen uppvisar sämre siffror än för sex månader sedan, såväl när det gäller produktion som investeringar. Trots detta förväntas tillväxten tuffa på. Det visar Svenskt Näringslivs senaste konjunkturprognos.
NYHET Publicerad:

Garanterat svar inom 24 timmar, en del i Ystads framgång

FÖRETAGSKLIMAT Ystads kommun har de senaste två åren klättrat rejält i Svenskt Näringslivs årliga ranking över företagsklimat. Från plats 107 år 2015 till plats 25 i år. ”Det handlar om ett nära och tätt samarbete mellan kommun och näringsliv, jobbar vi ihop så når vi mycket längre”, säger Rebecka Spånberg, vd på BLS Industries.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringslivs chefekonom: ”det kommer att vända nedåt”

KONJUNKTUR Sverige tappar i konkurrenskraft mot andra länder, men den goda konjunkturen döljer problemen. Det menar Bettina Kashefi, chefekonom, och varnar samtidigt för att ekonomin kommer att vända. Om kommunerna använder sina skattepengar bättre kan fallet dämpas.
NYHET Publicerad:

Skånska insikter i den smarta fabriken

KOMPETENS Ny teknologi kommer att innebära dramatiska förändringar för morgondagens industri. Projektet Smarta Fabriker vill sprida kunskap om industriell digitalisering. 50 företag har bidragit med komponenter och kompetens.
NYHET Publicerad:

Årets julkalender 2017 - alla luckor

JULKALENDER Vi har grävt i arkiven för att hitta de bästa och mest intressanta artiklarna som publicerats på vår hemsida. Nu publicerar vi dem som en julkalender, med en ny lucka varje dag. Håll till godo!
NYHET Publicerad:

Värna om företagen innan det är för sent

FÖRETAGSKLIMAT En av Europas modernaste spackelfabriker håller på att ta form i Simrishamn. Det är företaget SimFAS Sweden AB som flyttar och bygger ut sin produktion. Men att få alla tillstånd har inte varit enkelt, och fortfarande finns flera frågetecken. Vd Sten Christiansson efterlyser en bättre dialog mellan kommunen och företagarna.