Sociala medier – för företag med framtidsvision?

NYHET Publicerad

KOMMUNIKATION ”Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa.” Det är budskapet från Martin Borgs, entreprenör, filmare och författare.

Martin Borgs

Martin Borgs, dagens huvudtalare.

Sociala medier har blivit vardag för det svenska folket och nästan hälften av alla företag med fler än tio anställda har tagit detta till sig och använder sig av sociala medier. Vilka möjligheter finns för företag som använder sig av sociala medier? Vilken plattform ska just ditt företag välja? Dessa var några av alla de frågor som vi ville ge en bild av under ett lunchmöte i Malmö.

Fredrik Pallin, rådgivare inom PR och sociala medier samt vd Pallinovativ AB, menar att det är viktigt för företag att framtidssäkra sin kommunikation.

Fredrik Pallin

Fredrik Pallin, vd Pallinovativ AB.

– I framtiden kommer företagens kunder inte längre vara 50-åringar som kör Volvo utan istället 30-åringar som kör Tesla, därför är det viktigt för företag att hitta nya kommunikationssätt, säger Fredrik Pallin.

Martin Borgs, en av Sveriges främsta experter på social marknadsföring, höll under seminariet en passionerad presentation där han visade hur en enda idé kan generera miljonintäkter genom sociala medier. Martin Borgs skapade fenomenet Slöseriombudsmannen där han snabbt fick 50 000 följare på Facebook genom att granska slöseri med svenska folkets skattepengar.

– Hur kommer man på en bra idé? Det finns egentligen inga begränsningar. Knyck innehåll, remixa och gör om det till ditt, säger Martin Borgs.

Martin Borgs talare

Martin Borgs

För att finansiera sina idéer har Martin Borgs använt sig av det välkända begreppet crowdfunding, vilket innebär att man vänder sig till ett stort antal människor och ofta genom sociala medier. Man minskar då risken för producenten genom att låta kunden själv betala för en produkt innan produktionen påbörjats.

– Passionerade människor är det som krävs för att förändra världen. Crowdfunding kan hjälpa individer och företag att förverkliga sina idéer. För att lyckas behöver man ställa sig några enkla frågor. Har du en crowd? Finns det tydliga belöningar till kunderna? Vågar du fråga kunderna om och om igen, säger Martin Borgs.

seminarium sociala medier

Efter presentationen tog en paneldiskussion vid med ett överhängande fokus kring hur sociala medier kan användas i praktiken, såväl när det gäller marknadsföring som opinionsbildning. Eva Frisk, biträdanderegionchef Svenskt Näringsliv Skåne, förklarade hur de arbetar samt hur de kan stödja företagare som vill lyfta olika frågor som är viktiga för näringslivet.   

– Det senaste året har vi låtit företagare vara gästskribenter på vår hemsida vilket har varit mycket uppskattat och nått stor spridning. Det är ett exempel på hur vi tillsammans kan ge ökad kunskap och förståelse för företagens villkor och hur viktiga företagarna är i samhällsutvecklingen. Där är sociala medier oslagbart för att nå ut, säger Eva Frisk.

Martin Borgs följde upp med en diskussion kring vad företagen kommer att möta i framtiden.

– Om fem år kommer näst intill alla människor vara uppkopplade mot internet, hur förhåller ni er till detta? Ni kan välja den lätta vägen, att ligga hemma i soffan och äta chips, eller den hårda vägen, att gå ut och springa. Vilken väg som kommer ge bäst resultat tror jag säger sig självt, säger Martin Borgs.

Jeanette Bohman, ägare av Skivarps Gästgivaregård, samt Lars Wirtén, ägare av kommunikationsbyrån Wirtén i Malmö, var ytterligare två av panelens deltagare.

Sociala medier deltagare panel

Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård, Lars Wirtén, Wirtén och Fredrik Pallin, Pallinovativ AB.

– I det gamla förhållningssättet har företagen haft en tydlig makt i kommunikationen gentemot kunderna men det har nu skett ett paradigmskifte genom användandet av smarta telefoner, sociala medier, Google och liknande. Kunderna har tilldelats makten och företagen måste förhålla sig till detta, säger Lars Wirtén.

– Det är också viktigt att skilja på privatperson och företagandet på sociala medier, speciellt som småföretagare, förklarar Jeanette Bohman avslutningsvis med erfarenhet från såväl bloggande, facebook, twitter och instagram.

Adam Holmgren

Film

Här kan du ta del av filmade intervjuer med paneldeltagarna Martin Borgs och Fredrik Pallin samt Christina Wallin, Koanuka Films & Marketing, som var en av deltagarna på seminariet.
 

Martin Borgs och Fredrik Pallin fick ge ett sammanfattande budskap till hur företagen kan arbeta med sociala medier. Christina Wallin fick svara på om seminariet varit givande samt hur de använder sociala medier i sin verksamhet.


Filmade intervjuer - följ länk till YouTube:

Martin Borgs

Fredrik Pallin

Christina Wallin


Filmat föredrag - följ länk till Bambuser

Martin Borgs

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Skånska företag väljer bort Arbetsförmedlingen

KOMMENTAR Inte ens var femte företagare i Skåne planerar att använda sig av Arbetsförmedlingen under de kommande tre åren. Erfarenheten av myndigheten är helt enkelt för dålig. Sociala medier, bemanningsföretag och informella kontakter fungerar betydligt bättre.
NYHET Publicerad:

Ystadföretag sätter färg på Versailles

JOBBSKAPARNA Sonja och Hans Allbäck förfasades över hur gamla fina fönster slängdes ut och ersattes med nya. Då föddes idén att försöka ta vara på gamla hantverkskunskaper och bevara fönstren. Parets utbildningar och egentillverkade linoljefärger har tagit dem världen runt. Ett av de mest prestigefulla uppdragen för Allbäck Linoljeprodukter AB är slottet Versailles.
NYHET Publicerad:

Malmöföretag önskar mera valfrihet

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Den offentliga vården var inte förberedd när ensamstående kvinnor i april 2016 fick rätt till provrörsbefruktning. Det var däremot IVF-kliniken Livio Fertilitetscentrum i Malmö, som direkt kunde ta emot patienter. Nu kan de på ett möte mellan Svenskt Näringsliv i Skåne och Centerpartiets toppkandidater till riksdagen stolt berätta att det första barnet med den nya lagstiftningen kom till på deras klinik.
NYHET Publicerad:

”Vi vill skapa jobb i Tyringe”

JOBBSKAPARNA Företaget Swedsafe tillverkar över 100 miljoner öronproppar varje år. Produktionen sker i Höör, och sedan fem år tillbaka har företaget börjat flytta hem förpackningsjobb till Skåne. I en tegelbyggnad i Tyringe monteras och förpackas miljontals öronproppar för hand. "Tanken är att bidra till samhället och skapa mer liv här i Tyringe", säger Martin Berg, operations manager.
NYHET Publicerad:

Så tycker de skånska centerpartisterna om företagsfrågor

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Inför valet 2018 kommer vi att träffa skånska riksdagskandidater från alla partier för att diskutera företagarfrågor. Nu har turen kommit till Centerpartiet.
NYHET Publicerad:

Tävlingskänslan driver framgångsrik plåtföretagare

JOBBSKAPARNA Tim Nilsson och hans pappa startade ett plåtslageri med tomma händer, utan vare sig kapital eller maskiner. Nu, tio år senare, har Plåt på Österlen tolv anställda, finns på två platser i sydöstra Skåne och har precis börjat sälja kaminer. "Jag drivs av att hela tiden komma längre. Tävlingen är beroendeframkallande", säger Tim Nilsson.
NYHET Publicerad:

Så tycker Liberalerna inför riksdagsvalet

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Inför valet 2018 kommer vi att träffa skånska riksdagskandidater från alla partier för att diskutera företagarfrågor. Efter mötena publicerar vi vad kandidaterna tycker är de viktigaste näringspolitiska frågorna inför valet. Vi inleder med riksdagskandidater för Liberalerna från de fyra skånska valkretsarna.
NYHET Publicerad:

En plantskola med växtkraft

JOBBSKAPARNA Med stark framåtanda och tydlig struktur för sina medarbetare ökar Splendor Plant sin omsättning år efter år. Att ha balans mellan ålder, kön och etnicitet i personalstyrkan bidrar till tillväxt på plantskolan i Svanshall, som med sina cirka 80 anställda är en stor arbetsgivare i Höganäs kommun. Splendor Plant är ett av de företag som under april månad medverkar i Svenskt Näringslivs kampanj ”Gilla jobbskaparna”.
NYHET Publicerad:

Hotell letar kockar i Spanien, brist i Sverige

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 "Det är en sådan brist på kockar i Sverige att vi är tvungna att söka oss utomlands för att rekrytera." Det säger Anders Nilsson, vd på MJ's i Malmö, som tog upp svårigheterna med att hitta rätt kompetens på ett möte mellan riksdagskandidater från Liberalerna och Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Landskrona kommun driver ett tvätteri. Flertalet av de anställda har jobb via offentligt subventionerade extratjänster. Det kan vara ett lagbrott, enligt Arbetsförmedlingens jurister.
NYHET Publicerad:

Dags att sätta ljuset på våra jobbskapare!

JOBBSKAPARNA Det är företagsamma människor som skapar jobben. Med rätt förutsättningar kommer fler att våga förverkliga idéer och utveckla sina företag. Under april månad vill vi rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna med utdelningar av solrosor och aktiviteter i sociala medier”, säger regionchef Rolf Elmér.
NYHET Publicerad:

Byggare med hälsotänk förstår inte poängen med vårdskatt

HÄLSOVÅRD En av de branscher som drabbas hårdast av vårdskatten är byggsektorn. Carin Stoeckmann driver Byggmästarn i Skåne som hyllats för sitt hälsotänk. ”Jag förstår inte hur vårdskatten kan vara bra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Hotellentreprenörerna: ”Vi går ofta på magkänslan”

JOBBSKAPARNA De funderade på att sälja, men valde i stället att satsa. På bara några år utökade Hotell Mossbylund utanför Skurup sitt konferenshotell med spa, träningsanläggning och restaurang. Samtidigt öppnade man upp även för andra än företagskunder och gick från 18 till över 100 anställda. 
NYHET Publicerad:

Tuffing redo att erövra världen

ENTREPRENÖRSKAP 15 år gammal startade Mustafa Alfredji från Malmö sitt första företag. Han tjänade pengar på att rekrytera filmskapare på Youtube till ett kanadensiskt bolag. Sex år senare driver han MySocial, ett verktyg för att göra bättre kampanjer på sociala medier. Målet är att marknadsförare i hela världen ska se hans verktyg som det självklara valet.
NYHET Publicerad:

”Företag i dag vill göra rätt”

FÖRETAGSKLIMAT Rättvik skapade en mindre revolution bland Sveriges kommuner, genom att bara ta betalt för den tillsyn som görs och genom att satsa mer på dialog med företagen än på sanktioner. ”Företag i dag vill göra rätt och då måste vi också anpassa oss efter det, sade Markus Svensson, hållbarhetsstrateg på Rättviks kommun. Han var en av föreläsarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Hässleholm, där ett 80-tal politiker och tjänstemän samlades för att lära sig mer om hur man kan skapa bättre förutsättningar för företagande.
NYHET Publicerad:

Elever får bättre fokus med en kvarts läsning

KVALITET Att inleda varje lektion med en stunds läsning har gett eleverna på Procivitas skola i Lund ett bättre ordförråd och ökad koncentrationsförmåga. Nyckeln till att skolan är bra på att tänka i nya banor tror rektorn Camilla Lind är att alla som anställs bör ha jobbat med något utanför skolans värld.
NYHET Publicerad:

Mikroplaster tog dem till drömjobbet

SAMARBETE Cornelia Hartman och Emma Brandmyr brinner för miljön. I sin kandidatuppsats tog de chansen att samarbeta med Sysav för att undersöka spridningen av mikroplaster. Samarbetet med näringslivet visade sig vara en fullträff. Sedan en månad tillbaka arbetar de som konsulter hos ÅF med fokus på just mikroplaster.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri dopas med statliga pengar

OSUND KONKURRENS Landskrona har startat ett tvätteri för att få arbetslösa i arbete, med löner som staten betalar. "Vad säger att kommuner stannar vid tvätteri, om de blir belönade med statliga pengar för att ha så många anställda som möjligt?", säger Jan Kluge , ordförande Svenska Tvätteriförbundet.
NYHET Publicerad:

3 exempel på hur kompetensbristen drabbar företagen

REKRYTERING En ny rapport från Svenskt Näringsliv visar att nästan tre av sju rekryteringar i Skåne misslyckas. Trots hög arbetslöshet tvingas företag tacka nej till affärer, dra ner sin produktion eller ställa in planerad expansion eftersom de inte hittar folk som har utbildningen eller erfarenheten för att ta jobben.
NYHET Publicerad:

3 av 7 rekryteringar i Skåne misslyckas

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Det har blivit allt svårare att hitta personal med rätt kompetens och utbildning i Skåne. De företag som försökt rekrytera ny personal det senaste halvåret sökte i snitt efter sju nya personer, men lyckades bara anställa fyra. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. "Det här är det största problemet för företagarna i Skåne", säger Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne.