Tim Nilsson och Bo Mårtensson

Tim Nilsson med sin pappa Bo Mårtensson, Plåt på Österlen.

Tävlingskänslan driver framgångsrik plåtföretagare

NYHET Publicerad

JOBBSKAPARNA Tim Nilsson och hans pappa startade ett plåtslageri med tomma händer, utan vare sig kapital eller maskiner. Nu, tio år senare, har Plåt på Österlen tolv anställda, finns på två platser i sydöstra Skåne och har precis börjat sälja kaminer. "Jag drivs av att hela tiden komma längre. Tävlingen är beroendeframkallande", säger Tim Nilsson.

Det hela började strax efter gymnasiet för Tim Nilsson. Hans pappa, Bo Mårtensson, var plåtslagare sedan innan och de bestämde sig för att driva eget. Men de hade ingen egen lokal eller lager och Tim Nilsson hade ingen erfarenhet av plåtslageri. Det fick han lära sig efter hand.

Det första stora steget blev att ordna med egna lokaler, en gammal lada på en bondgård utanför Tomelilla.  

– Det var inte alls självklart att jag skulle bli plåtslagare eller företagsledare. Jag var inte plåtslagare, hade inget startkapital och vi fick lösa vårt lager genom att köpa dyrt av våra konkurrenter. Pappa lärde upp mig under tiden vi arbetade, många fler timmar än man borde. Drömmen var ju att växa, säger Tim Nilsson.

Att gå från inga anställda till en anställd var ett av de största stegen som Tim Nilsson tagit som företagare. Enligt honom själv kändes det självklart eftersom det fanns ett stort behov hos kunderna. Samtidigt är det ett stort ansvar att anställa någon. Ska man våga måste man tro på idén. Det är det inte alla som har gjort.

Tim Nilsson Plåt på Österlen

– Den första banken vi besökte för att få lån gjorde bedömningen att vi inte kunde låna pengar. Jag hade ju bestämt mig för att växa så jag beslöt att besöka varje bank till någon sa ja. Det räckte med ett besök tvärs över gatan så hade vi fått vårt lån som var absolut nödvändigt för vår expansion. Lite tur och lite tillfälligheter, säger Tim Nilsson.

Därefter har de tagit steget vidare att börja anställa personal, köpa nya lokaler som passade för personalutrymmen, och göra en utställningsyta för kaminerna. Det senare är en ny verksamhetsgren som är tänkt att komplettera plåtslageriet.

Tävlingskänslan i att driva företag, att varje dag få skapa nöjda kunder och känna yrkesstoltheten i detta fina hantverksyrke är det som driver Tim Nilsson att fortsätta utveckla Plåt på Österlen.

– För oss är det viktigt att aldrig tumma på säkerheten och arbetsmiljön hos våra anställda. Vi kanske inte blir billigast varje gång, men vi håller en väldigt bra kvalitet och bygger relationer till våra kunder på ett sätt som jag tror är en stor del av vår framgång. Vi anställer inte plåtslagare, vi anställer säljare, rådgivare och plåtslagare i samma person, säger Tim Nilsson.

Han kommer ofta tillbaka till det personliga mötet när han försöker beskriva varför hans företag har lyckats växa. Det handlar om att vårda relationer, om det så är en privatkund som uppskattar att hantverkarna hinner ta en kopp kaffe och förklara arbetet, eller en företagskund där goda resultat leder till ständigt nya arbeten. Ibland gäller det också att ha lite flyt.

– En gång stod pappa och åt korv på torget i arbetskläderna. Då kommer en kille fram och frågar om han är plåtslagare eftersom han såg företagsnamnet. Pappa svarar javisst och skrev ned telefonnumret på en bit kartong han hade med sig. Vi hade inte ens hunnit köpa visitkort då. Mannen jobbade på ett företag som blev en trogen kund i många år och när jag hälsade på honom nu inför hans pension så hade han kartongbiten kvar bland sina visitkort, säger Tim Nilsson.

Hittills har Plåt på Österlen vuxit sakta men säkert. Tim Nilsson tror på fortsatt expansion men tillägger att det inte är det enda målet.

– Tolv anställda kommer nog bli fler. Men framförallt ska vi vara den bästa arbetsplatsen med den bästa arbetsmiljön och servicen man kan tänka sig, säger Tim Nilsson.

Christoffer Stenström

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tävlingskänslan driver framgångsrik plåtföretagare

JOBBSKAPARNA Tim Nilsson och hans pappa startade ett plåtslageri med tomma händer, utan vare sig kapital eller maskiner. Nu, tio år senare, har Plåt på Österlen tolv anställda, finns på två platser i sydöstra Skåne och har precis börjat sälja kaminer. "Jag drivs av att hela tiden komma längre. Tävlingen är beroendeframkallande", säger Tim Nilsson.
NYHET Publicerad:

Jobbskaparna är hjältar – det vill vi uppmärksamma

JOBBSKAPARNA Det är företagsamma människor som skapar jobben. Vill vi att fler ska förverkliga sina idéer och starta företag krävs rätt förutsättningar. Därför vill vi under april månad rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna", säger regionchef Carina Centrén.
NYHET Publicerad:

Driven kock bakom uppstickande hotell i gruvorten

JOBBSKAPARPODDEN 9000 kvadratmeter! Ja med så mycket har Peter Aasa nyligen byggt ut det hotell i Gällivare som han ägt sedan 2003. Med en genomtänkt arkitektur och i konkurrens med ortens skidanläggning Dundret sticker Quality Hotel Lapland verkligen upp ur stadsbilden. Vem är mannen som vågar satsa på det här sättet och så framgångsrikt får in unga människor på arbetsmarknaden? Lyssna på Peter Aasas jobbskaparresa som började med att han som 16-åring flyttade till Umeå för att utbilda sig till kock.  
NYHET Publicerad:

Besvärlig isländsk hästkille knäckte koden

JOBBSKAPARPODDEN Skaraborgs mest företagsamma människa 2014, Sveriges snabbast växande internetföretag, Europas snabbast växande e-fakturaföretag och nu senast tvåa som Sveriges bästa arbetsgivare bland medelstora företag. Vad är det egentligen Thordur Erlingsson gör på IT-företaget Inexchange? Hur har han lyckats skapa en kreativ arbetsplats med både tillväxt och nya jobb varje år? Lyssna på Jobbskaparpodden!