Pierre Bellin och Cecilia Jönsson

Pierre Bellin och Cecilia Jönsson, Experis.

Tips på framgångsrik rekrytering

NYHET Publicerad

En misslyckad rekrytering kan bli en kostsam historia, speciellt för små företag. Konsekvenserna påverkar företagets utveckling.

Misslyckade rekryteringar kan slå hårt mot företag, speciellt mot små och medelstora då processen kan bli både kostsam och långdragen. Planerade expansioner förhindras och i många fall kan företagen behöva dra ner på produktionen/servicen. En av fem rekryteringar misslyckas idag. Det kan handla om allt från att företagen inte hittar medarbetare med den kompetensen de söker, till att företaget inte gör en klar kravprofil som de tappar kandidater på.

Svenskt Näringsliv bjöd in Cecilia Jönsson och Pierre Bellin från Experis till ett seminarium i Helsingborg med företagare för att få tips på hur framgångsrik rekrytering går till.

– Något som är viktigt att tänka på är att bara för att man är chef så innebär inte det automatiskt att man sitter med ett facit vid rekrytering och kan allting, säger Cecilia Jönsson, Experis.

Det är bra att satsa på att ha ett långsiktigt arbete med storytelling, employer branding och marknadsföring på sociala medier. I företagets storytelling är det även bra att lyfta fram värdegrunder som rör mångfald och etnicitet för att vara attraktiv på marknaden.

– Det är viktigt att vara modern i sitt tänkande, att vara aktiv på sociala medier. Idag måste företagare leta efter sina kandidater och inte vara passiva och vänta på att kandidaterna kontaktar företaget. Vi måste anpassa vårt sätt att rekrytera, säger Pierre Bellin.

Pierre Bellin och Cecilia Jönsson lyfte fram värdet av en kompetensbaserad rekryteringsprocess och tydligheten i vilka egenskaper som är viktiga för den aktuella yrkesrollen i arbetsbeskrivningen.

– En viktig del för företagaren att tänka på är vilka kompetenser man söker. Gör en så kallad kravprofil för att se vilka som faller in under den efterfrågade kompetensen. Definiera och specificera ett par egenskaper som kandidaterna skall förhålla sig till och detta skall fortlöpa genom hela rekryteringsprocessen, säger Cecilia Jönsson.

Nästa steg är en kandidatbedömning där en kompetensbaserande intervju görs, i detta skede görs även bedömning av kandidatens personliga- och beteendemässiga kompetenser.

– Hitta rätt kompetens och prata rätt kring dem, tydlighet är A och O annars kanske man tappar kandidaten i slutskedet. Det är viktigt att vara tydliga med var företaget är idag och vad er vision om företaget är, säger Pierre Bellin.

Vid en intervju kan det vara en fördel att inkludera företagets medarbetare som den nyanställde skall jobba med för att känna av personkemin.

– Vi tar alltid med våra kandidater till personerna de skall jobba med. Ibland går kandidaterna runt och hälsar lite försiktigt men i vissa fall kan de fastna hos någon av våra anställa och prata vilket såklart är positivt, säger Ola Linde, vd, Hjort-Conveyor AB.

Ola Linde

Ola Linde, vd Hjort-Conveyor AB.

Cecilia Jönsson poängterar att case kan vara bra i slutskedet av en rekryteringsprocess för att välja ut sin kandidat. Dov Gatmon, ägare/projektledare industrigrafik på Mediagården Grafisk Produktion delade med sig av sin erfarenhet av att använda case.

Dov Gatmon

Dov Gatmon, ägare och projektledare industrigrafik på Mediagården Grafisk Produktion.

– Vi testade att arbeta med case när vi hade fyra kandidater kvar i vår rekryteringsprocess och tyckte att det var väldigt spännande. Alla fyra fick en belöning efter avslutat case, en i form av anställning såklart men ingen gick lottlös. Det gav oss en överblick av hur kandidaterna arbetade med en given uppgift vilket var bra för oss. Kandidaterna var positiva och uppskattade att vi valde att ge denna uppgift, säger Dov Gatmon.

Referenstagning är den sista pusselbiten i rekryteringsprocessen. Här är det bra att fokusera på de kompetenser som är avgörande för tjänsten, kopplat till kravspecifikationen. Flera av företagen som deltog nämnde att de använder in

– Ha som regel att alltid ringa minst två referenser. Dessa referenser bör alltid vara till tidigare chefer. När ni ringer referenserna är det viktigt att tänka på att ställa öppna frågor för att få fram så många av kandidatens styrkor och svagheter som möjligt, säger Pierre Bellin.

Flera av företagen som deltog nämnde att de använder internet och sociala medier även för referenstagning.

Sista steget är att inte glömma att återkoppla till de sökande. Det handlar om respekt gentemot dem men också om vilka signaler företaget ger i fråga om professionalism.

Eva Frisk och Cecilia Jönsson

Eva Frisk, Svenskt Näringsliv.

– Är ditt företag medlem i Svenskt Näringsliv kan du också alltid vända dig till din medlemsorganisation för att få råd kring de flesta frågor som rör anställning, säger Eva Frisk, biträdanderegionchef, Svenskt Näringsliv Skåne, avslutningsvis.


Victoria Bergstrand

Checklista – 5 handfasta tips!

• Arbeta aktivt och långsiktigt med Employer branding, Story Telling och marknadsföring i social media.

Kravprofil: I uppdragsanalysen tänk igenom nuläge & målsättningar för tjänsten, identifiera kompetenser som är avgörande för rollen

Kompetensbaserad intervju: Prioritera 2-4 kompetenser som är avgörande för tjänsten och ställ öppna och beskrivande frågor, be om exempel

Referenser: Ring minst två referenser, tidigare chefer. Använd öppna frågor för att få fram styrkor och svagheter. Fokusera på de kompetenser som är avgörande för tjänsten (kopplat till kravprofilen)

Återkoppling till kandidater: Professionalism, respekt och artighet. Vilken upplevelse vill du ge?

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Självklart ska näringslivet vara med”

FÖRETAGSKLIMAT När Tomelilla kommun skulle anställa en ny näringslivsstrateg tog de till ett ovanligt knep, de involverade näringslivet. Företagare fick vara med i hela processen, från framtagandet av kompetensprofil till att välja ut vem som fick jobbet. ”Jag tyckte politikerna lyssnade på oss och tog till sig av våra synpunkter”, säger Carl-Otto Swartz från Örups säteri.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Kasper Alstrup Schnell

FÖRSTÄRKNING Vår nya praktikant för våren heter Kasper Alstrup Schnell och är varmt välkommen till oss på regionkontoret i Skåne! Kasper studerar på Masterprogrammet i Welfare Policies and Management vid Lunds universitet.
NYHET Publicerad:

Sökes: Framtidsinriktad kompetens

ARBETSMARKNAD Drönarledare, GIS-designer, rymdturistpilot, robotutbildare. Svensk arbetsmarknad står inför en dramatisk förändring med nya jobb som vi ännu inte ens vet namnen på. Vilka yrken försvinner och vilka tillkommer? Det har Stefan Fölster, Reforminstitutet, granskat.
NYHET Publicerad:

Tilltrasslade regelverk snärjer företagare

KOMMENTAR Många av de företag i Skåne som vi träffar lägger många arbetstimmar varje månad på att hantera svåra och ibland helt obegripliga regler. I vår företagarpanel uppger 7 av 10 skånska företag att regelbördan har ökat de senaste 2 åren.
NYHET Publicerad:

Sågen som farfar köpte används än

FÖRETAGSAMHET Anna Olsson var bara en vecka gammal när hennes föräldrar för första gången tog med henne till Gebo Snickerier i Glemmingebro. Nu har hon tagit över familjeföretaget, som tillverkar måttbeställda dörrar ute på den skånska landsbygden.
NYHET Publicerad:

”Alla regler gör att man tappar sugen”

REGELKRÅNGEL Utanför Hammenhög i Simrishamns kommun ligger Mansdala gård, där Ulrika och Sven-Olof Carlsson odlar marken och föder upp grisar. De brinner för lantbruket, men upplever att regelbördan ökat kraftigt. ”Som det är nu skulle jag inte rekommendera någon att bli företagare”, säger Ulrika Carlsson.
NYHET Publicerad:

Bröder bjuder in till förpackningsindustrin

KOMPETENS De beskriver sitt företag som den envisa myran. I en tuff bransch med hård konkurrens både kring kompetensen och produkterna investerar entreprenörerna och tillika bröderna Jan och Henk Venneman, Antpac i Arlöv, för fullt och har nu lyckats vända den negativa trenden.
NYHET Publicerad:

Företagande en väg till integration

FÖRETAGSAMHET "Jag har stor erfarenhet inom mitt yrke men det är svårt att starta eget här i Sverige för man behöver många olika dokument och tillstånd från kommunen och rutinerna är komplicerade”. Det sa Abdalafif Dib från Syrien när han besökte en starta eget mässa för nyanlända i Malmö.
NYHET Publicerad:

Byutveckling för bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT 62 placeringar på ett år. Så mycket sjönk Lunds kommun i vår årliga ranking av svenska kommuners företagsklimat. Men företagare tar nu initiativ och vill bidra till att vända utvecklingen.
NYHET Publicerad:

Framtidens skånska entreprenörer

FÖRETAGSAMHET Bakverk, kläder, kurser i självförsvar, smarta IT-lösningar och så klart en stor dos entreprenörskap, kreativitet och innovation. Detta och mycket mer kunde man hitta när 400 skånska UF-företag under två dagar ställde ut på mässan ”Entreprenörskap på riktigt” på Emporia i Malmö.
NYHET Publicerad:

Vad har ni lärt er under UF-året?

Under Ung Företagsamhets regionala mässa ”Entreprenörskap på riktigt” på Emporia i Malmö nyligen ställde 400 skånska UF-företag under två dagar. Vi träffade några av dem och ställde några korta frågor.
NYHET Publicerad:

Tempohöjning för bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Som jag ser det är kompetensförsörjningen den största utmaningen vi har framöver. Hur ska vi hitta arbetskraft till våra företag och säkra försörjningen?” Det sa Johan Sturesson, Målerifirman Sture Persson AB, vid en träff mellan kommun och näringsliv i Östra Göinge.
NYHET Publicerad:

Malmö är staden som inte lever som den lär

FÖRETAGSKLIMAT ”Ni har inte rätt att konkurrera med kommunen”. Budskapet till välfärdsföretagen från Andreas Schönström, kommunalråd (S) i Malmö, är glasklart – de är inte välkomna. Andra företag som upplever konkurrens från Malmö stad får också kalla handen.
NYHET Publicerad:

”Jag känner mig som en vinnare”

FÖRETAGSKLIMAT Turerna kring restaurang Mediterranean i Lund har uppmärksammats den senaste tiden. Nu har restaurangägaren Vassilis Kourkakis och kommunen kommit överens och en ny större uteservering väntas stå klar 1 april.
NYHET Publicerad:

Hack i kurvan för företagsamheten

FÖRETAGSAMHET Andelen företagsamma människor i Skåne står still. Den uppgår till 12 procent av befolkningen vilket är samma andel som förra året. Dessutom sjunker nyföretagsamheten, såväl totalt som bland länets kvinnor. Båstad tillhör dock glädjeämnet med Sveriges femte högsta företagsamhet och stor andel kvinnor.
NYHET Publicerad:

En giftig cocktail för Skåne

KONJUNKTUR Det går knaggligt framåt för konjunkturen i Skåne. Skånska företag är fortsatt mer pessimistiska om framtiden än resten av Sverige. Något som har varit bilden under ett flertal år nu.
NYHET Publicerad:

Höjd entreprenörsskatt oroar företagare

SKATTER Stora förändringar kan vara att vänta för hundratusentals företagare om de planerade förändringarna av de så kallade 3:12-reglerna blir verklighet. "Att skruva på villkoren för ägande på detta vis är helt fel väg att gå. Förslaget har bara genom att det presenterats påverkat företagen", säger Anders Ydstedt, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Fler företagare nobbar upphandlingar

REGELKRÅNGEL Var tredje företag i Skåne deltar i offentliga upphandlingar. Av dem upplever fyra av tio att det har blivit svårare på senare år.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Astrid Karlefors

FÖRSTÄRKNING Möt vår nya studentmedarbetare som i en kort intervju berättar mer om sig själv och varför hon vill jobba på Svenskt Näringsliv. Varmt välkommen till oss, Astrid Karlefors!
NYHET Publicerad:

”Det måste finnas flexibilitet annars är vi rökta”

FÖRETAGSBESÖK Bättre dialog med kommunen och en oro över eventuella förändringar när det gäller tillfälliga anställningar. Det är några frågor som Bobby Seger, vd Flyinge Plantshop, har tankar kring.