Tuffing redo att erövra världen

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP 15 år gammal startade Mustafa Alfredji från Malmö sitt första företag. Han tjänade pengar på att rekrytera filmskapare på Youtube till ett kanadensiskt bolag. Sex år senare driver han MySocial, ett verktyg för att göra bättre kampanjer på sociala medier. Målet är att marknadsförare i hela världen ska se hans verktyg som det självklara valet.

Mustafa Alfredji

Mustafa Alfredji spränger bekvämlighetsbarriären och testar nya saker för att utvecklas som entreprenör.

– Jag tror att de flesta kan bli entreprenörer, men man ska veta att det är tufft ibland. Man måste älska det, även när det är jobbigt, säger Mustafa Alfredji.

Det började med en Youtube-kanal. Mustafa Alfredji spelade in och redigerade ihop filmer från datorspelet Call of Duty. Det gällde att spela in snygga manövrar och sedan klippa ihop dem till ett snyggt montage och synkronisera det med musik.

Många gillade Mustafa Alfredjis filmer. Snart hade han många följare, och på Skype hade han över 1 000 vänner som han spelade och diskuterade sina filmer med. Många av dem hade egna Youtubekanaler. På den tiden gick det inte att själv lägga till reklam på sina filmer, utan man var tvungen att gå via större nätverk. Mustafa Alfredji sökte och såg att ett kanadensiskt bolag letade efter folk som kunde rekrytera youtubers till dem.

– Det som drev mig då var nyfikenheten. Jag har alltid velat testa nya saker och utmana mig själv. Det här var en ny grej och jag hade inget att förlora, säger han.

Tillsammans med en vän, Muhammed Albagdadi, tog Mustafa Alfredji kontakt med bolaget, som ville göra en intervju. När det var dags tejpade han över kameran på sin dator, och låtsades att den var trasig. Han ville inte att kanadenserna skulle se hur ung han var. Samtalet gick bra och på sin femtonårsdag skickade företaget över kontrakten för påskrivning. Snart började de rekrytera folk till företaget. Ett riktigt lyckokast blev artisten Chief Keef, som blev en viral succé.

– Det var riktigt häftigt att se hur det hela växte, och hur vi började få in större och större inkomster. Då hade vi ingen kunskap alls om att driva företag. Vi återinvesterade inte pengarna, utan köpte prylar i stället. Det var först senare som tanken började växa att göra något mer, säger Mustafa Alfredji.

Att vara företagare i 15-årsåldern är inte det vanligaste. Mustafa Alfredji vande sig vid att bli ifrågasatt, att få negativa kommentarer från andra ungdomar. Han lärde sig snabbt att det viktigaste var att ha nära vänner som trodde på honom, oavsett vad andra tyckte.

På gymnasiet startade han Raggningspartiet, tillsammans med vännen Fejzullah Gasi, en Youtubekanal om kärlek och relationer. Den blev snabbt viral, som skapade  ännu fler kommentarer från omgivningen. Som youtuber kunde alla se vad han gjorde, och alla tyckte inte om det.

– Jag visste att det skulle bli många reaktioner. Men ska man utvecklas måste man samtidigt våga sig utanför sin bekvämlighetszon och testa nya saker. Ibland misslyckas man, och det lär man sig av, säger Mustafa Alfredji.

Snart skapade vännerna ytterligare en Youtubekanal, men Mustafa Alfredji kände sig redo att gå vidare. Vid sidan av hade han börjat starta ett företag som hjälpa andra att nå ut i sociala medier. De första försöken lyckades inte särskilt bra, men till slut hittade han rätt koncept. Nu kallar sig företaget för MySocial, som säljer ett verktyg som ska hjälpa till att göra kampanjer i sociala medier, från att hitta rätt influencers att samarbeta med till att mäta resultaten av insatserna.

– Vårt mål är att alla som sysslar med den här typen av marknadsföring ska använda vårt verktyg, oavsett var i världen de finns, säger Mustafa Alfredji.

För tillfället jobbar fem personer i företaget, men i slutet av året är målet tolv anställda med kontor i Malmö och Stockholm.

Det är först på senare år som Mustafa Alfredji har börjat se sig själv som en entreprenör och börjat fundera på vad det innebär. Företag kräver hårt arbete, och till en början gav det inte särskilt mycket inkomster tillbaka. Han tror att de flesta har en entreprenörsanda inom sig, men att få orkar ta steget. Han hoppas att han själv kan inspirera andra att ta chansen.

– Vi har det så bra här i Sverige. Här finns alla möjligheter för den som vill uppnå någonting. Det kräver att man har disciplin och vågar misslyckas. Slösa inte bort den chansen, säger Mustafa Alfredji.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hallå där, Mathilda Hjelm

STUDENTMEDARBETARE Svenskt Näringslivs regionkontor i Skåne välkomnar en ny studentmedarbetare – Mathilda Hejlm! Vi bad henne att svara på några snabba frågor för att lära känna henne lite bättre, läs hennes presentation här.
NYHET Publicerad:

Nytt regelverk drabbar både kunderna och företagen

FÖRETAGSBESÖK Björn Kayser, ägare till Bilanpassning i Staffanstorp AB, trivs som företagare. Han ångrar inte att han blev egen företagare, men säger att det blivit svårare i och med det nya regelverket för bilstöd som trädde i kraft 1 januari 2017. Istället för att förenkla har det drabbat flera parter. ”Dessa bilar har stått här sedan februari för att Försäkringskassan inte beslutat om vilka hjälpmedel kunden har rätt till än”, säger Björn Kayser.
NYHET Publicerad:

Plåtföretagare: "Det skär i själen varje gång vi får en uppsägning"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Det saknas mer än 2 000 plåtslagare i Sverige. Lödde Plåt vill se fler åtgärder från politiken för att kunna rekrytera fler medarbetare. "Utbildning är jättebra, men det behövs också andra insatser", säger vd Jörgen Rasmusson.
NYHET Publicerad:

”Vi tar omtag på näringslivsplanen”

UTFRÅGNING Moderator och frågeställare vid valfrukosten i Bromölla nyligen var Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv. Politikerna fick svara på frågor utifrån sina partiprogram när det gäller småföretagande, ekonomi och näringsliv – läs utfrågningen här!
NYHET Publicerad:

Finns en politisk vision för näringslivet i Bromölla?

VALDEBATT Det är allmänt klent med företagsbesöken från de politiska företrädarna i Bromölla och var finns företagsfrågorna i partipolitiken? När näringslivsenheten i Bromölla kommun i samarbete med Svenskt Näringsliv bjöd in till valfrukost med de lokala politikerna i Bromölla, fick företagen möjlighet att ta tempen på var näringslivsfrågorna står på den politiska agendan.
NYHET Publicerad:

Hallå där, Sara Kempe

FÖRSTÄRKNING Vi välkomnar vår nya praktikant Sara Kempe till Svenskt Näringslivs regionkontor i Malmö! Vi bad henne att svara på några snabba frågor för att lära känna henne lite bättre – läs hennes presentation här.
NYHET Publicerad:

Fyra röster inför kommunrankingen

FÖRETAGSKLIMAT Inför 2018 års kommunranking pejlar vi förväntningarna och känslorna hos fyra kommuner runt om i Sverige. Samtliga svarande är kommunstyrelsens ordförande i respektive kommun.
NYHET Publicerad:

Välfärdsentreprenör: Min valfrihet är hotad!

GÄSTKRÖNIKA Att få bestämma över sitt eget liv är avgörande för Birthe Björkenstock, vd på Backebo Vård & Omsorg i Hörja i Hässleholms kommun. Den rätten är hotad på många områden, inte minst inom välfärden. Här kan ni läsa hennes text om vikten av valfrihet.
NYHET Publicerad:

”Entreprenörer måste ges goda förutsättningar”

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Inför valet 2018 träffar vi skånska riksdagskandidater från alla partier för att diskutera företagarfrågor. Nu har turen kommit till Socialdemokraterna i Malmö valkrets. Vi träffade Joakim Sandell, förstanamn på Socialdemokraternas riksdagslista i Malmö, på ett företagsbesök hos TePe tillsammans med vd Joel Eklund.
NYHET Publicerad:

Plåtföretagare: Det behövs fler insatser än bara utbildning

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Det saknas mer än 2000 plåtslagare i Sverige. Lödde Plåt, med huvudkontor i Malmö, är ett av många företag som kämpar med att rekrytera medarbetare. "Vi letar hela tiden efter fler plåtslagare att anställa" säger Nicklas Nordbeck, operativ chef på Lödde Plåt.
NYHET Publicerad:

”Arbetsmiljö måste vara en högt prioriterad fråga”

RIKSDAGKANDIDAT 2018 Inför valet 2018 kommer vi att träffa skånska riksdagskandidater från alla partier för att diskutera företagarfrågor. Nu har turen kommit till Vänsterpartiet i Skåne och vid ett företagsbesök på Lödde Plåt i Lund passade vi på att fråga dem vilken näringslivspolitisk fråga de vill prioritera inför valet.
NYHET Publicerad:

Fråga oss företagare om hur upphandlingarna kan bli bättre

GÄSTKRÖNIKA Det blir de billigaste och sämsta lösningarna som vinner när offentliga upphandlingar inte ställer ordentliga krav på det som ska levereras. Det menar Daniel Sturesson, grundare av Enkätfabriken, i denna gästkrönika. Genom att prata med företagen i förväg går det att skapa bättre underlag, som ger mer valuta för skattepengarna.
NYHET Publicerad:

Skolentreprenör: Varför är det fult med kvinnliga välfärdsföretagare?

VÄLFÄRD "Man undrar vad vi har gjort för fel" undrar Christina Wahlgren Ek, grundare av Palmlunds skolor i Helsingborg, efter att ha läst en debattartikel från Socialdemokraterna om företag i välfärden.
NYHET Publicerad:

Pälsdjursallergiker startade framgångsrik djurpark

JOBBSKAPARNA För ett barn som är djur- och naturintresserad men allergisk mot pälsdjur, vad är oddsen att som vuxen starta en egen djurpark? För Magnus Lindkvist fanns det tidigt en enda dröm men det var få som trodde på den. Tropikariet i Helsingborg blev till slut verklighet och med 120 000 besökare/år och 33 anställda är det nu ett av de mest populära besöksmålen i Skåne. ”Ska man bli framgångsrik måste man våga”, säger Magnus Lindkvist.
NYHET Publicerad:

Säljaren som tagit skolsverige med storm

ENTREPRENÖRSKAP ”Jag vill, jag kan och det är roligt” – det fick Rickard Nordström lära sig som barn av sin lärare. Han är för många känd som Magister Nordström, som kallar sitt klassrum för Kunskapsfabriken, bjuder på fredagsdans och sedan i våras även podcasten Superskolan.
NYHET Publicerad:

Emil tar med sig god service till Yrkes-EM

EUROSKILLS Den 26-28 september 2018 tävlar yrkeslandslagets 32 svenska deltagare i 27 yrkesgrenar vid EuroSkills, yrkes-EM, i Budapest. 22-åriga Emil Fäldt från Malmö kommer att representera Sverige i receptionsyrket.
NYHET Publicerad:

"Att arbeta hos oss är prestigelöst och med mycket glädje och hjärta"

JOBBSKAPARNA Att ägarna till Veteranpoolen i Helsingborg skapar jobb är det ingen tvekan om. 2017 var ökningen i antal arbetade timmar så stor att de fick en utmärkelse som bästa kontor hos bemanningsföretaget. ”Tidigare hade vi flest privata kunder men efterfrågan från företag är det som ökar mest”. Det säger Rikard Thulin som tillsammans med Cecilia Hellke tog över företaget i början av 2017.
NYHET Publicerad:

Noggrannhet och arbetsglädje tar Adam till Yrkes-EM

EUROSKILLS Adam Kristensson är en av sju skånska deltagare som i september reser till Budapest, Ungern, för att representera Sverige i yrkes-EM. Den 21-åriga muraren från Lund reser tillsammans med yrkeslandslagets 32 svenska deltagare, som tillsammans kommer tävla i 27 yrkesgrenar.
NYHET Publicerad:

Prisbelönt lärare: Ingen läroform slår UF

FÖRETAGSAMHET Två gånger har Karin Ekelund blivit utsedd till årets UF-lärare. 2016 vann hon det skånska priset och året efter vann hon det nationella. Hon har samarbetat med Ung Företagsamhet (UF) i tio år. Det är den bästa undervisningsform hon känner till för att förbereda, inspirera, lära och utveckla sina elever.
NYHET Publicerad:

Superentreprenören: ”Politiker värdesätter oss jobbskapare alldeles för lite”

JOBBSKAPARNA Kjell Jakobsson, multientreprenör i Helsingborg, hade från början ingen stark drivkraft att bli egen företagare. Men han har alltid gillat utmaningar och att stå i händelsernas centrum. ”Kicken ligger i känslan av att göra något bra tillsammans med andra”, säger han och utvecklar nu nästa företagsidé, ett koncept med ett flertal hotell, med sonen Rasmus Jakobsson.