NYHET28 mars 2018

Tuffing redo att erövra världen

15 år gammal startade Mustafa Alfredji från Malmö sitt första företag. Han tjänade pengar på att rekrytera filmskapare på Youtube till ett kanadensiskt bolag. Sex år senare driver han MySocial, ett verktyg för att göra bättre kampanjer på sociala medier. Målet är att marknadsförare i hela världen ska se hans verktyg som det självklara valet.

Mustafa Alfredji spränger bekvämlighetsbarriären och testar nya saker för att utvecklas som entreprenör.

– Jag tror att de flesta kan bli entreprenörer, men man ska veta att det är tufft ibland. Man måste älska det, även när det är jobbigt, säger Mustafa Alfredji.

Det började med en Youtube-kanal. Mustafa Alfredji spelade in och redigerade ihop filmer från datorspelet Call of Duty. Det gällde att spela in snygga manövrar och sedan klippa ihop dem till ett snyggt montage och synkronisera det med musik.

Många gillade Mustafa Alfredjis filmer. Snart hade han många följare, och på Skype hade han över 1 000 vänner som han spelade och diskuterade sina filmer med. Många av dem hade egna Youtubekanaler. På den tiden gick det inte att själv lägga till reklam på sina filmer, utan man var tvungen att gå via större nätverk. Mustafa Alfredji sökte och såg att ett kanadensiskt bolag letade efter folk som kunde rekrytera youtubers till dem.

– Det som drev mig då var nyfikenheten. Jag har alltid velat testa nya saker och utmana mig själv. Det här var en ny grej och jag hade inget att förlora, säger han.

Tillsammans med en vän, Muhammed Albagdadi, tog Mustafa Alfredji kontakt med bolaget, som ville göra en intervju. När det var dags tejpade han över kameran på sin dator, och låtsades att den var trasig. Han ville inte att kanadenserna skulle se hur ung han var. Samtalet gick bra och på sin femtonårsdag skickade företaget över kontrakten för påskrivning. Snart började de rekrytera folk till företaget. Ett riktigt lyckokast blev artisten Chief Keef, som blev en viral succé.

– Det var riktigt häftigt att se hur det hela växte, och hur vi började få in större och större inkomster. Då hade vi ingen kunskap alls om att driva företag. Vi återinvesterade inte pengarna, utan köpte prylar i stället. Det var först senare som tanken började växa att göra något mer, säger Mustafa Alfredji.

Att vara företagare i 15-årsåldern är inte det vanligaste. Mustafa Alfredji vande sig vid att bli ifrågasatt, att få negativa kommentarer från andra ungdomar. Han lärde sig snabbt att det viktigaste var att ha nära vänner som trodde på honom, oavsett vad andra tyckte.

På gymnasiet startade han Raggningspartiet, tillsammans med vännen Fejzullah Gasi, en Youtubekanal om kärlek och relationer. Den blev snabbt viral, som skapade ännu fler kommentarer från omgivningen. Som youtuber kunde alla se vad han gjorde, och alla tyckte inte om det.

– Jag visste att det skulle bli många reaktioner. Men ska man utvecklas måste man samtidigt våga sig utanför sin bekvämlighetszon och testa nya saker. Ibland misslyckas man, och det lär man sig av, säger Mustafa Alfredji.

Snart skapade vännerna ytterligare en Youtubekanal, men Mustafa Alfredji kände sig redo att gå vidare. Vid sidan av hade han börjat starta ett företag som hjälpa andra att nå ut i sociala medier. De första försöken lyckades inte särskilt bra, men till slut hittade han rätt koncept. Nu kallar sig företaget för MySocial, som säljer ett verktyg som ska hjälpa till att göra kampanjer i sociala medier, från att hitta rätt influencers att samarbeta med till att mäta resultaten av insatserna.

– Vårt mål är att alla som sysslar med den här typen av marknadsföring ska använda vårt verktyg, oavsett var i världen de finns, säger Mustafa Alfredji.

För tillfället jobbar fem personer i företaget, men i slutet av året är målet tolv anställda med kontor i Malmö och Stockholm.

Det är först på senare år som Mustafa Alfredji har börjat se sig själv som en entreprenör och börjat fundera på vad det innebär. Företag kräver hårt arbete, och till en början gav det inte särskilt mycket inkomster tillbaka. Han tror att de flesta har en entreprenörsanda inom sig, men att få orkar ta steget. Han hoppas att han själv kan inspirera andra att ta chansen.

– Vi har det så bra här i Sverige. Här finns alla möjligheter för den som vill uppnå någonting. Det kräver att man har disciplin och vågar misslyckas. Slösa inte bort den chansen, säger Mustafa Alfredji.

Entreprenörskap
Skriven avErik Hultgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist