Tuffing redo att erövra världen

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP 15 år gammal startade Mustafa Alfredji från Malmö sitt första företag. Han tjänade pengar på att rekrytera filmskapare på Youtube till ett kanadensiskt bolag. Sex år senare driver han MySocial, ett verktyg för att göra bättre kampanjer på sociala medier. Målet är att marknadsförare i hela världen ska se hans verktyg som det självklara valet.

Mustafa Alfredji

Mustafa Alfredji spränger bekvämlighetsbarriären och testar nya saker för att utvecklas som entreprenör.

– Jag tror att de flesta kan bli entreprenörer, men man ska veta att det är tufft ibland. Man måste älska det, även när det är jobbigt, säger Mustafa Alfredji.

Det började med en Youtube-kanal. Mustafa Alfredji spelade in och redigerade ihop filmer från datorspelet Call of Duty. Det gällde att spela in snygga manövrar och sedan klippa ihop dem till ett snyggt montage och synkronisera det med musik.

Många gillade Mustafa Alfredjis filmer. Snart hade han många följare, och på Skype hade han över 1 000 vänner som han spelade och diskuterade sina filmer med. Många av dem hade egna Youtubekanaler. På den tiden gick det inte att själv lägga till reklam på sina filmer, utan man var tvungen att gå via större nätverk. Mustafa Alfredji sökte och såg att ett kanadensiskt bolag letade efter folk som kunde rekrytera youtubers till dem.

– Det som drev mig då var nyfikenheten. Jag har alltid velat testa nya saker och utmana mig själv. Det här var en ny grej och jag hade inget att förlora, säger han.

Tillsammans med en vän, Muhammed Albagdadi, tog Mustafa Alfredji kontakt med bolaget, som ville göra en intervju. När det var dags tejpade han över kameran på sin dator, och låtsades att den var trasig. Han ville inte att kanadenserna skulle se hur ung han var. Samtalet gick bra och på sin femtonårsdag skickade företaget över kontrakten för påskrivning. Snart började de rekrytera folk till företaget. Ett riktigt lyckokast blev artisten Chief Keef, som blev en viral succé.

– Det var riktigt häftigt att se hur det hela växte, och hur vi började få in större och större inkomster. Då hade vi ingen kunskap alls om att driva företag. Vi återinvesterade inte pengarna, utan köpte prylar i stället. Det var först senare som tanken började växa att göra något mer, säger Mustafa Alfredji.

Att vara företagare i 15-årsåldern är inte det vanligaste. Mustafa Alfredji vande sig vid att bli ifrågasatt, att få negativa kommentarer från andra ungdomar. Han lärde sig snabbt att det viktigaste var att ha nära vänner som trodde på honom, oavsett vad andra tyckte.

På gymnasiet startade han Raggningspartiet, tillsammans med vännen Fejzullah Gasi, en Youtubekanal om kärlek och relationer. Den blev snabbt viral, som skapade  ännu fler kommentarer från omgivningen. Som youtuber kunde alla se vad han gjorde, och alla tyckte inte om det.

– Jag visste att det skulle bli många reaktioner. Men ska man utvecklas måste man samtidigt våga sig utanför sin bekvämlighetszon och testa nya saker. Ibland misslyckas man, och det lär man sig av, säger Mustafa Alfredji.

Snart skapade vännerna ytterligare en Youtubekanal, men Mustafa Alfredji kände sig redo att gå vidare. Vid sidan av hade han börjat starta ett företag som hjälpa andra att nå ut i sociala medier. De första försöken lyckades inte särskilt bra, men till slut hittade han rätt koncept. Nu kallar sig företaget för MySocial, som säljer ett verktyg som ska hjälpa till att göra kampanjer i sociala medier, från att hitta rätt influencers att samarbeta med till att mäta resultaten av insatserna.

– Vårt mål är att alla som sysslar med den här typen av marknadsföring ska använda vårt verktyg, oavsett var i världen de finns, säger Mustafa Alfredji.

För tillfället jobbar fem personer i företaget, men i slutet av året är målet tolv anställda med kontor i Malmö och Stockholm.

Det är först på senare år som Mustafa Alfredji har börjat se sig själv som en entreprenör och börjat fundera på vad det innebär. Företag kräver hårt arbete, och till en början gav det inte särskilt mycket inkomster tillbaka. Han tror att de flesta har en entreprenörsanda inom sig, men att få orkar ta steget. Han hoppas att han själv kan inspirera andra att ta chansen.

– Vi har det så bra här i Sverige. Här finns alla möjligheter för den som vill uppnå någonting. Det kräver att man har disciplin och vågar misslyckas. Slösa inte bort den chansen, säger Mustafa Alfredji.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Från tv-kock till företagare

FÖRETAGARNA GÖR JULEN Mer grönsaker och fisk, och gärna ekologiskt. Mats Rodenstam driver cateringföretaget Mr Gourmet i Ystad och har koll på vilka trender som gäller när vi äter julbord. Att han blev företagare var lite av en slump, som började med att TV4 Öresund sökte en tv-kock till ett av sina program.
NYHET Publicerad:

Lärlingar kan vara en del av lösningen på kompetensbristen

FÖRETAGARDAGEN Nästan hälften av alla försök att rekrytera någon i Skåne misslyckas och allt fler företag vittnar om att de inte kan hitta rätt kompetens. Värst är situationen för klassiska hantverksbranscher. Jessica Prestreshi, vd på Borgeby Stenugnsbageri, tror att lärlingar kan vara en del av lösningen på integrationen. "Vi skulle få extra händer, och de skulle få möjlighet att lära sig ett nytt språk och ett yrke", säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi skulle kunna bli mer modiga och våga anställa folk med annorlunda kompetenser”

FÖRETAGARDAGEN En återkommande fråga inom politiken och i näringslivet är lagen om anställningsskydd (LAS). Under Svenskt Näringslivs företagardag, där företagare från hela landet deltog, diskuterades hur reglerna i lagen påverkar deras verksamhet. Elisabeth Tedestål, ägare av Vellingeblomman, tror att mer flexibla regler skulle göra det lättare att komma in på arbetsmarknaden. "Vi företagare skulle kunna vara mer modiga och våga anställa folk med annorlunda kompetenser", säger hon.
NYHET Publicerad:

Julstämning i Sveriges största glöggfabrik

FÖRETAGARNA GÖR JULEN I 125 år har familjeföretaget Saturnus tillverkat glögg och andra drycker i Malmö. Nu drivs företaget vidare i fjärde generationen av vd Edward Liepe. Men Sveriges äldsta och största glöggföretag lutar sig inte tillbaka utan har många planer för framtiden. Om det blir tillåtet med gårdsförsäljning ser Edward Liepe stora möjligheter. ”Vi skulle kunna locka turister hit och sätta Malmö på kartan”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skånska företagare bland de minst optimistiska om framtiden

KONJUNKTURPROGNOS Många företagare planerar att öka investeringarna och antalet anställda de kommande sex månaderna. Bland de skånska företagen är tillväxtplanerna lägre än i övriga landet, enligt Svenskt Näringslivs konjunkturbarometer. Samtidigt börjar högkonjunkturen bromsa in och riskerna i den internationella ekonomin är stora.
NYHET Publicerad:

Politiskt trängd skolföretagare sålde verksamheten

VÄLFÄRD Politisk osäkerhet fick Skolhoppet, som driver en montessoriskola, att sälja till ett större bolag. Därmed är skolans framtid tryggad. "Som liten friskola är det ganska tufft och skakigt idag", säger grundaren Maria Jacky.
NYHET Publicerad:

Sjukskrivna medarbetare? Nya regler och fokus på vårdskatten

ARBETSGIVARDAGEN Sjukfrånvaron i Sverige har gått upp och ner som en bergochdalbana genom åren, något som är unikt för Sverige. Just nu blir alltfler sjukskriva på grund av psykisk ohälsa, framförallt kvinnor. Det var några av trenderna som beskrevs när Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert på Svenskt Näringsliv, och Kristina Svensson samverkansansvarig på Försäkringskassan, talade på Arbetsgivardagen i Malmö.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivardagen i Malmö – material för nedladdning

Här nedan kan du ladda ner alla de presentationsbilder som visades vid de olika seminarierna vid Arbetsgivardagen i Malmö den 13 november.
NYHET Publicerad:

Så kommer reglerna för pension att förändras

ARBETSGIVARDAGEN För många är pensionssystemet en djungel med både allmän pension, tjänstepension och privat pensionssparande. För företagen finns det många regler att hålla reda på. "Det kan vara krångligt ibland, men det är väldigt viktigt. Det handlar om vår inkomst efter arbetslivet", säger Åsa Blomberg, försäkringskonsult på Finfa på Arbetsgivardagen i Malmö.
NYHET Publicerad:

Tänk om alla elever fick testa att driva företag?

KOMMENTAR Vi behöver fler företagsamma människor i Sverige, som vågar prova nya idéer och starta de företag som skapar jobb i framtiden. Tänk om alla elever fick prova på att driva företag på gymnasiet, såsom många redan gör inom Ung Företagsamhet? Om detta skriver Carola Netterlid, biträdande regionchef på Svenskt Näringsliv i Skåne.
NYHET Publicerad:

”Samtycke ska vara sista utvägen”

ARBETSGIVARDAGEN För ungefär ett halvår sedan trädde EU:s nya dataskyddsförordningen, GDPR, och kompletterande svenska dataskyddsregler i kraft i Sverige. Fortfarande råder viss förvirring och en del missförstånd kring regelverket, konstaterade Svenskt Näringslivs expert Carolina Brånby på ett Arbetsgivardagen i Malmö. Exempelvis är det många som tror att det alltid krävs samtycke för att spara uppgifter. ”Det finns flera andra grunder för att få spara uppgifter, och om möjligt bör man försöka använda någon av dem”, säger Carolina Brånby.
NYHET Publicerad:

Varför tänker vi inte ”business”?

KOMMENTAR "Forskningsanläggningarna ESS och MAX IV i Lund skapar enorma möjligheter för Sverige. För maximal nytta krävs det att också företagen involveras och kan använda anläggningarna för att skapa världsledande produkter. Tyvärr ligger Sverige efter. Redan för fyra år sedan antog Danmark en strategi, som bland annat handlar om hur danska företag kan nyttja anläggningarna maximalt." Så skriver Erik Hultgren i en kommentar som du kan läsa här.
NYHET Publicerad:

Tre Skånekommuner går back när deras invånare tjänar mer pengar

VÄLFÄRD När invånarna i Kävlinge, Örkelljunga och Staffanstorp tjänar mer pengar går deras kommuner back. Det visar en kartläggning från Ekonomifakta om hur det kommunala inkomstutjämningssystemet slår mot olika kommuner. De tre skånska kommunerna tvingas betala tillbaka mer pengar än de själva får in i skatteintäkter när deras invånare jobbar mer. "Det här påverkar naturligtvis drivkrafterna för att förbättra företagsklimatet", säger Carina Centrén, regionchef på Svenskt Näringsliv i Skåne.
NYHET Publicerad:

Kommunerna måste prioritera företagens villkor

KOMMENTAR "Snart åtta veckor efter valet har det börjat klarna hur styret i de skånska kommunerna kommer se ut, även om det fortfarande är ovisst på flera håll. De nyvalda politikerna kommer ha flera stora problem att ta tag i, men gemensamt för alla problemen är att de endast kan lösas med växande och lönsamma företag." Läs Erik Hultgrens kommentar här.
NYHET Publicerad:

Han såg ett värde i andras avfall

HÅLLBARHET Christian Jansson startade sitt första företag vid 17 års ålder och har efter det startat flera bolag. Han menar att entreprenörskap inte bygger på trygghet, utan att man måste våga satsa för att lyckas. ”Det värsta som kan hända är att du går omkull, och då är du anställningsbar med en helt annan förståelse för din arbetsgivare", säger Christian Jansson. I dag driver han företaget Godsinlösen i Staffanstorp som bl.a återanvänder varor som andra tänkt slänga.
NYHET Publicerad:

Ballonger hotas av EU:s kamp mot plastnedskräpning

REGELKRÅNGEL Mindre plastskräp i haven. Det är EU:s ambition med den lista över olika plastprodukter som ska förbjudas eller där företagen måste ta ansvar för nedskräpningen. Det drabbar ett svenskt företag trots att ballongerna inte är gjorda av plast och inte tillverkade i Sverige.
NYHET Publicerad:

Skåne är näst bäst på att söka patent

IMMATERIALRÄTT Uppfinningsrika och nydanande företag är avgörande för att Sverige ska utvecklas. Skåne drar sitt strå till stacken. Här finns många innovativa företag, vilket gör att Skåne ligger tvåa på listan över från vilka län flest nationella patentansökningar görs.
NYHET Publicerad:

Lastbilsnörden som byggde mångmiljonbolag – två gånger

FÖRETAGSAMHET När Ralf Ekdahl och hans syster Ingela 2012 sålde familjeåkeriet var tanken att han skulle kunna varva ner och njuta mer av livet. Men ganska snart längtade han tillbaka till hetluften. På bara några år har Ekdahl Miljö i Skurup vuxit till en omsättning på nära 150 miljoner. Ralf Ekdahls intresse för snyggt målade lastbilar syns ute på vägarna, bland annat i form av en lastbil helt tillägnad, och dessutom signerad av, Bruce Springsteen. "Jag gör det bara för att det är kul", säger Ralf Ekdahl.
NYHET Publicerad:

Framtidsmötet lär högstadieelever om näringslivet i Eslöv

ARBETSMARKNAD Tre av sju anställningsförsök i Skåne misslyckas eftersom företagen inte hittar personer med rätt kompetens. För att ge dagens ungdomar en inblick i vad som efterfrågas på arbetsmarknaden arrangerades nyligen Framtidsmötet i Eslöv, ett samarbete mellan skola och näringsliv.
NYHET Publicerad:

De gör succé med barnflingor som både är roliga och nyttiga

FÖRETAGSAMHET De gick från att driva företag på gymnasiet till att starta eget aktiebolag och idag hittas deras produkter i sortimentet hos både Ica och Axfood (som äger Willys och Hemköp). "De senaste åtta månaderna har passerat som ett höghastighetståg. Vi gick in i en knasig bransch med jättar och vi var bara gymnasieelever", säger Calle Rosengren som tillsammans med Amanda Larsson driver Färsking (Healthy Heroes AB) i Helsingborg.