Tuffing redo att erövra världen

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP 15 år gammal startade Mustafa Alfredji från Malmö sitt första företag. Han tjänade pengar på att rekrytera filmskapare på Youtube till ett kanadensiskt bolag. Sex år senare driver han MySocial, ett verktyg för att göra bättre kampanjer på sociala medier. Målet är att marknadsförare i hela världen ska se hans verktyg som det självklara valet.

Mustafa Alfredji

Mustafa Alfredji spränger bekvämlighetsbarriären och testar nya saker för att utvecklas som entreprenör.

– Jag tror att de flesta kan bli entreprenörer, men man ska veta att det är tufft ibland. Man måste älska det, även när det är jobbigt, säger Mustafa Alfredji.

Det började med en Youtube-kanal. Mustafa Alfredji spelade in och redigerade ihop filmer från datorspelet Call of Duty. Det gällde att spela in snygga manövrar och sedan klippa ihop dem till ett snyggt montage och synkronisera det med musik.

Många gillade Mustafa Alfredjis filmer. Snart hade han många följare, och på Skype hade han över 1 000 vänner som han spelade och diskuterade sina filmer med. Många av dem hade egna Youtubekanaler. På den tiden gick det inte att själv lägga till reklam på sina filmer, utan man var tvungen att gå via större nätverk. Mustafa Alfredji sökte och såg att ett kanadensiskt bolag letade efter folk som kunde rekrytera youtubers till dem.

– Det som drev mig då var nyfikenheten. Jag har alltid velat testa nya saker och utmana mig själv. Det här var en ny grej och jag hade inget att förlora, säger han.

Tillsammans med en vän, Muhammed Albagdadi, tog Mustafa Alfredji kontakt med bolaget, som ville göra en intervju. När det var dags tejpade han över kameran på sin dator, och låtsades att den var trasig. Han ville inte att kanadenserna skulle se hur ung han var. Samtalet gick bra och på sin femtonårsdag skickade företaget över kontrakten för påskrivning. Snart började de rekrytera folk till företaget. Ett riktigt lyckokast blev artisten Chief Keef, som blev en viral succé.

– Det var riktigt häftigt att se hur det hela växte, och hur vi började få in större och större inkomster. Då hade vi ingen kunskap alls om att driva företag. Vi återinvesterade inte pengarna, utan köpte prylar i stället. Det var först senare som tanken började växa att göra något mer, säger Mustafa Alfredji.

Att vara företagare i 15-årsåldern är inte det vanligaste. Mustafa Alfredji vande sig vid att bli ifrågasatt, att få negativa kommentarer från andra ungdomar. Han lärde sig snabbt att det viktigaste var att ha nära vänner som trodde på honom, oavsett vad andra tyckte.

På gymnasiet startade han Raggningspartiet, tillsammans med vännen Fejzullah Gasi, en Youtubekanal om kärlek och relationer. Den blev snabbt viral, som skapade  ännu fler kommentarer från omgivningen. Som youtuber kunde alla se vad han gjorde, och alla tyckte inte om det.

– Jag visste att det skulle bli många reaktioner. Men ska man utvecklas måste man samtidigt våga sig utanför sin bekvämlighetszon och testa nya saker. Ibland misslyckas man, och det lär man sig av, säger Mustafa Alfredji.

Snart skapade vännerna ytterligare en Youtubekanal, men Mustafa Alfredji kände sig redo att gå vidare. Vid sidan av hade han börjat starta ett företag som hjälpa andra att nå ut i sociala medier. De första försöken lyckades inte särskilt bra, men till slut hittade han rätt koncept. Nu kallar sig företaget för MySocial, som säljer ett verktyg som ska hjälpa till att göra kampanjer i sociala medier, från att hitta rätt influencers att samarbeta med till att mäta resultaten av insatserna.

– Vårt mål är att alla som sysslar med den här typen av marknadsföring ska använda vårt verktyg, oavsett var i världen de finns, säger Mustafa Alfredji.

För tillfället jobbar fem personer i företaget, men i slutet av året är målet tolv anställda med kontor i Malmö och Stockholm.

Det är först på senare år som Mustafa Alfredji har börjat se sig själv som en entreprenör och börjat fundera på vad det innebär. Företag kräver hårt arbete, och till en början gav det inte särskilt mycket inkomster tillbaka. Han tror att de flesta har en entreprenörsanda inom sig, men att få orkar ta steget. Han hoppas att han själv kan inspirera andra att ta chansen.

– Vi har det så bra här i Sverige. Här finns alla möjligheter för den som vill uppnå någonting. Det kräver att man har disciplin och vågar misslyckas. Slösa inte bort den chansen, säger Mustafa Alfredji.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ystadföretag sätter färg på Versailles

JOBBSKAPARNA Sonja och Hans Allbäck förfasades över hur gamla fina fönster slängdes ut och ersattes med nya. Då föddes idén att försöka ta vara på gamla hantverkskunskaper och bevara fönstren. Parets utbildningar och egentillverkade linoljefärger har tagit dem världen runt. Ett av de mest prestigefulla uppdragen för Allbäck Linoljeprodukter AB är slottet Versailles.
NYHET Publicerad:

Malmöföretag önskar mera valfrihet

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Den offentliga vården var inte förberedd när ensamstående kvinnor i april 2016 fick rätt till provrörsbefruktning. Det var däremot IVF-kliniken Livio Fertilitetscentrum i Malmö, som direkt kunde ta emot patienter. Nu kan de på ett möte mellan Svenskt Näringsliv i Skåne och Centerpartiets toppkandidater till riksdagen stolt berätta att det första barnet med den nya lagstiftningen kom till på deras klinik.
NYHET Publicerad:

”Vi vill skapa jobb i Tyringe”

JOBBSKAPARNA Företaget Swedsafe tillverkar över 100 miljoner öronproppar varje år. Produktionen sker i Höör, och sedan fem år tillbaka har företaget börjat flytta hem förpackningsjobb till Skåne. I en tegelbyggnad i Tyringe monteras och förpackas miljontals öronproppar för hand. "Tanken är att bidra till samhället och skapa mer liv här i Tyringe", säger Martin Berg, operations manager.
NYHET Publicerad:

Så tycker de skånska centerpartisterna om företagsfrågor

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Inför valet 2018 kommer vi att träffa skånska riksdagskandidater från alla partier för att diskutera företagarfrågor. Nu har turen kommit till Centerpartiet.
NYHET Publicerad:

Tävlingskänslan driver framgångsrik plåtföretagare

JOBBSKAPARNA Tim Nilsson och hans pappa startade ett plåtslageri med tomma händer, utan vare sig kapital eller maskiner. Nu, tio år senare, har Plåt på Österlen tolv anställda, finns på två platser i sydöstra Skåne och har precis börjat sälja kaminer. "Jag drivs av att hela tiden komma längre. Tävlingen är beroendeframkallande", säger Tim Nilsson.
NYHET Publicerad:

Så tycker Liberalerna inför riksdagsvalet

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 Inför valet 2018 kommer vi att träffa skånska riksdagskandidater från alla partier för att diskutera företagarfrågor. Efter mötena publicerar vi vad kandidaterna tycker är de viktigaste näringspolitiska frågorna inför valet. Vi inleder med riksdagskandidater för Liberalerna från de fyra skånska valkretsarna.
NYHET Publicerad:

En plantskola med växtkraft

JOBBSKAPARNA Med stark framåtanda och tydlig struktur för sina medarbetare ökar Splendor Plant sin omsättning år efter år. Att ha balans mellan ålder, kön och etnicitet i personalstyrkan bidrar till tillväxt på plantskolan i Svanshall, som med sina cirka 80 anställda är en stor arbetsgivare i Höganäs kommun. Splendor Plant är ett av de företag som under april månad medverkar i Svenskt Näringslivs kampanj ”Gilla jobbskaparna”.
NYHET Publicerad:

Hotell letar kockar i Spanien, brist i Sverige

RIKSDAGSKANDIDAT 2018 "Det är en sådan brist på kockar i Sverige att vi är tvungna att söka oss utomlands för att rekrytera." Det säger Anders Nilsson, vd på MJ's i Malmö, som tog upp svårigheterna med att hitta rätt kompetens på ett möte mellan riksdagskandidater från Liberalerna och Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Landskrona kommun driver ett tvätteri. Flertalet av de anställda har jobb via offentligt subventionerade extratjänster. Det kan vara ett lagbrott, enligt Arbetsförmedlingens jurister.
NYHET Publicerad:

Dags att sätta ljuset på våra jobbskapare!

JOBBSKAPARNA Det är företagsamma människor som skapar jobben. Med rätt förutsättningar kommer fler att våga förverkliga idéer och utveckla sina företag. Under april månad vill vi rikta extra uppmärksamhet mot alla jobbskapare ute i landet. ”Nu drar vi igång kampanjen Gilla Jobbskaparna med utdelningar av solrosor och aktiviteter i sociala medier”, säger regionchef Rolf Elmér.
NYHET Publicerad:

Byggare med hälsotänk förstår inte poängen med vårdskatt

HÄLSOVÅRD En av de branscher som drabbas hårdast av vårdskatten är byggsektorn. Carin Stoeckmann driver Byggmästarn i Skåne som hyllats för sitt hälsotänk. ”Jag förstår inte hur vårdskatten kan vara bra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Hotellentreprenörerna: ”Vi går ofta på magkänslan”

JOBBSKAPARNA De funderade på att sälja, men valde i stället att satsa. På bara några år utökade Hotell Mossbylund utanför Skurup sitt konferenshotell med spa, träningsanläggning och restaurang. Samtidigt öppnade man upp även för andra än företagskunder och gick från 18 till över 100 anställda. 
NYHET Publicerad:

Tuffing redo att erövra världen

ENTREPRENÖRSKAP 15 år gammal startade Mustafa Alfredji från Malmö sitt första företag. Han tjänade pengar på att rekrytera filmskapare på Youtube till ett kanadensiskt bolag. Sex år senare driver han MySocial, ett verktyg för att göra bättre kampanjer på sociala medier. Målet är att marknadsförare i hela världen ska se hans verktyg som det självklara valet.
NYHET Publicerad:

”Företag i dag vill göra rätt”

FÖRETAGSKLIMAT Rättvik skapade en mindre revolution bland Sveriges kommuner, genom att bara ta betalt för den tillsyn som görs och genom att satsa mer på dialog med företagen än på sanktioner. ”Företag i dag vill göra rätt och då måste vi också anpassa oss efter det, sade Markus Svensson, hållbarhetsstrateg på Rättviks kommun. Han var en av föreläsarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Hässleholm, där ett 80-tal politiker och tjänstemän samlades för att lära sig mer om hur man kan skapa bättre förutsättningar för företagande.
NYHET Publicerad:

Elever får bättre fokus med en kvarts läsning

KVALITET Att inleda varje lektion med en stunds läsning har gett eleverna på Procivitas skola i Lund ett bättre ordförråd och ökad koncentrationsförmåga. Nyckeln till att skolan är bra på att tänka i nya banor tror rektorn Camilla Lind är att alla som anställs bör ha jobbat med något utanför skolans värld.
NYHET Publicerad:

Mikroplaster tog dem till drömjobbet

SAMARBETE Cornelia Hartman och Emma Brandmyr brinner för miljön. I sin kandidatuppsats tog de chansen att samarbeta med Sysav för att undersöka spridningen av mikroplaster. Samarbetet med näringslivet visade sig vara en fullträff. Sedan en månad tillbaka arbetar de som konsulter hos ÅF med fokus på just mikroplaster.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri dopas med statliga pengar

OSUND KONKURRENS Landskrona har startat ett tvätteri för att få arbetslösa i arbete, med löner som staten betalar. "Vad säger att kommuner stannar vid tvätteri, om de blir belönade med statliga pengar för att ha så många anställda som möjligt?", säger Jan Kluge , ordförande Svenska Tvätteriförbundet.
NYHET Publicerad:

3 exempel på hur kompetensbristen drabbar företagen

REKRYTERING En ny rapport från Svenskt Näringsliv visar att nästan tre av sju rekryteringar i Skåne misslyckas. Trots hög arbetslöshet tvingas företag tacka nej till affärer, dra ner sin produktion eller ställa in planerad expansion eftersom de inte hittar folk som har utbildningen eller erfarenheten för att ta jobben.
NYHET Publicerad:

3 av 7 rekryteringar i Skåne misslyckas

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Det har blivit allt svårare att hitta personal med rätt kompetens och utbildning i Skåne. De företag som försökt rekrytera ny personal det senaste halvåret sökte i snitt efter sju nya personer, men lyckades bara anställa fyra. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. "Det här är det största problemet för företagarna i Skåne", säger Rolf Elmér, regionchef Svenskt Näringsliv Skåne.
NYHET Publicerad:

Bottenrekord – allt färre börjar driva företag i Skåne

FÖRETAGSAMHET 10 220 skåningar började förra året driva eller leda företag. Det är den lägsta siffran på över tio år. Det visar Svenskt Näringslivs företagsamhetsrapport. Minskningen har skett i alla grupper. "Det är särskilt oroande att färre unga är företagsamma. Sverige behöver fler företagsamma människor och fler företag som växer och skapar nya jobb, säger Rolf Elmér, regionchef på Svenskt Näringsliv i Skåne.