NYHET8 februari 2019

Ung Företagsamhet boostar företags rekrytering

Ung Företagsamhet (UF) har utbildat unga i entreprenörskap sedan 1980. Gymnasieelever får chansen att starta, driva och avveckla ett företag. Som bevis på ett väl utfört arbete får de elever som genomfört UF-året ett intyg som de kan visa när de söker jobb. "Kunskaperna som UF-företagarna tar med sig har visat sig vara en stor tillgång senare i yrkeslivet oavsett om de blir egenföretagare eller anställda", säger Susan Wahlgren, Ung Företagsamhets regionchef i Skåne.

Under ett gymnasieår får eleverna chansen att driva sitt egna företag. Efter att ha drivit ett UF-företag får eleverna ett intyg. Intyget bevisar att eleverna drivit ett företag framgångsrikt och styrker många av de goda egenskaper som ungt företagande för med sig. Det är ett bra komplement till referenserna på sitt CV och intygar vad eleverna lärt sig under året.

Malie Svärd jobbar med rekrytering på försäkringsbolaget Trygg-Hansa i Malmö, ett företag som rekryterar frekvent och ofta är i behov av medarbetarkandidater.

Malie Svärd, Trygg-Hansa.

– I dessa processer har vi haft ett jättefint samarbete med Ung Företagsamhet där vi dels har kunnat marknadsföra Trygg-Hansa som arbetsplats, men också fått kontakt med den typ av kandidater som har de kvalitéer som vi söker. Många av dessa kvalitéer skaffar man sig och har man efter att man drivit ett UF och fullföljt den processen, säger Malie Svärd.

Erik Syrén är vd för det Lundabaserade företaget Lime Technologies som utvecklar och säljer CRM-system till företag. När han gick i tvåan på gymnasiet, i mitten på 90-talet, drev han tillsammans med skolkamrater UF-företaget Cemuf och vann priser på regional nivå för både bästa företag och bästa säljare.

– I början sålde vi hållbara rengöringsprodukter, men det var produktutvecklingen av en mirakeltrasa på mikrofiber som var det roligaste och tillsammans med säljandet av den nya produkten som gav mig mest. Vi delade upp trasan i mindre bitar och vände oss till optiker. Idag använder majoriteten av optiker den här typen av trasa, men på vår tid var det helt nytt, säger Erik Syrén.

Erik Syrén, vd Lime Technologies.
Foto: Fotograf Jan Norden

Lime Technologies har under året anställt över 60 personer och i rekryteringsprocessen har Erik Syrén träffat cirka 150 kandidater. Många av de anställda på företaget har drivit UF-företag, något som Erik Syrén menar är mycket positivt för Lime Technologies.

– Rätt rekrytering är hemligheten bakom vår framgång. Om vi rekryterar rätt och sen utbildar vår personal på rätt sätt kommer vi att lyckas elda på de positiva egenskaper som man har med sig från UF, främst att kunna ta ansvar, ha driv och uthållighet. Det handlar om att varje anställd har ett entreprenörstänk och att den som stöter på ett problem har förmågan att ta initiativ till att det blir löst. Hos oss är det allas ansvar att ta hand om våra kunder.

Malie Svärd på Trygg-Hansa har också positiva erfarenheter av att rekrytera personer som drivit UF-företag.

– Vi har sett en tydlig match mellan duktiga medarbetare och UF-elever, och det har varit värdefullt för oss att kunna etablera en första kontakt under tiden de går i skolan för att sen kunna knyta de till oss efter att de har avslutat sina utbildningar.

Trygg-Hansa är ett av få företag som använder sig av intygen eleverna får efter att de har avslutat sitt UF-år.

– När vi har rekryterat så står det gärna i personernas CV att de har drivit ett UF-företag och vilken roll de har haft, men det är ingen som har bifogat eller haft med sig intyget vid intervju eller liknande, precis som att jag från början inte visste att det fanns. Men efter att jag fått information om att intyget fanns och vad det var för något, så började vi efterfråga det precis så som vi efterfrågar referenser på de kandidater som vi tycker verkar lämpliga och spännande.

Malie Svärd understryker också att intygen ger mer än att bara se ett betyg då intygen innefattar flera parametrar och ger en bättre överblick av vad personen haft för roll under UF-processen.

– En del blir chockade att man ens vill se det och man förväntar sig inte att företag vet att intygen finns, vilket jag tycker är synd. Jag tycker och vill att fler ska efterfråga de här intygen och använda dem i rekryteringsprocesser. Det är ett tydligt kvitto på samtliga parametrar som är av intresse för någon som ser det som meriterande att ha drivit ett UF, säger hon.

Malie Svärd känner idag inte till något annat företag som jobbar aktivt med UF-intygen. Hon tror att intygen och fördelarna med att använda dem vid rekrytering behöver göras mer visuella.

– För oss har det blivit lika självklart som att efterfråga referenser, och varför gör man det? Jo, för att styrka det man precis har sagt i en intervju eller skrivit i sitt CV, säger hon.

Mer om UF

  • Ung företagsamhet är en organisation som tillhandahåller utbildningskoncept för skolan och hjälper unga att utveckla entreprenöriella egenskaper redan i tidig ålder.
  • UF-företagande är för gymnasieelever mellan 16 och 20 år. Under ett läsår får eleverna uppleva ett företags livscykel genom att starta, driva och avveckla ett UF-företag. UF-företagarna får stöd och hjälp av lärare och rådgivare från näringslivet.
  • UF finns över hela Sverige, från norr till söder. De har ca 100 medarbetare till hjälp för elever och lärare, och organisationen har en bred kompetens inom entreprenörskap.
  • Organisationen stöds av det privata näringslivet, offentliga medel, stiftelser och fonder. Svenskt Näringsliv är guldpartners i UF.
rekrytering
Skriven avSara Kempe
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist