NYHET20 juni 2018

Vad lockar skånska ungdomar till en arbetsplats?

När skånska ungdomar söker jobb efterfrågar de något de är intresserade av och företagsvärderingar som stämmer överens med den egna livsstilen. Det gäller för arbetsgivare att erbjuda flexibla arbetstider och en involverande arbetsmiljö för att locka dagens unga.

Lovisa Sterner på analysföretaget Ungdomsbarometern i Malmö har undersökt vad skånska arbetsgivare bör tänka på för att attrahera unga medarbetare. Hon menar att ”allting idag börjar med en googling”.

Lovisa Sterner på analysföretaget Ungdomsbarometern i Malmö.

– Ett företags hemsida är avgörande för att fånga ungdomars intresse. Allt från typsnitt och tilltalston till förmedling av företagskultur har betydelse. Att googla hamnar högst upp bland tillvägagångsätt när ungdomar söker jobb, och skånska ungdomar googlar i något högre grad än riksgenomsnittet när de undersöker arbetsmarknaden, säger Lovisa Sterner och refererar till en aktuell arbetslivsundersökning för åldersgruppen 15-24 år.

Att bli involverad och få påverka sin vardag är en självklarhet för dagens unga. De har vuxit upp med en föräldrageneration som har inkluderat sina barn i betydligt fler beslut än tidigare generationer och det påverkar deras förväntningar på arbetslivet. Det är också en generation som har vuxit upp med mobiltelefonen i handen och som mäter sina framgångar i ”likes” på sociala medier.

– Kraven på kontinuerlig feedback och att bli involverade i det som händer runt omkring är höga, och det speglar av sig i både privat- och arbetsliv. De arbetsgivare som är duktiga på att informera och inbegripa sina medarbetare i verksamheten tenderar därför att behålla sina unga medarbetare längre än andra, säger Lovisa Sterner.

Enligt Ungdomsbarometerns undersökning är dagens ungdomar en målinriktad och ansvarfull generation som med konkreta delmål och tydliga deadlines har en hög ambitionsnivå på jobbet. De är värderingsdrivna och prioriterar att arbeta med något som intresserar dem, och som bidrar till ett bättre samhälle. Att tjäna mycket pengar hamnar längre ner på listan.

– Den egna möjligheten att påverka samhället upplevs vara dubbelt så stor bland ungdomar idag jämfört med för 25 år sedan. Att ha en balans mellan jobb och fritid är viktigt, liksom att ständigt utveckla sin egen kompetens och person. Lön är inte längre en avgörande faktor vid rekrytering. På frågan om vad som är viktigast för ett bra arbetsklimat rankar skånska ungdomar en jämställd och inkluderande arbetsmiljö, ett tydligt ledarskap och kontinuerlig feedback högst på listan.

Anna Bergling

Lovisa Sterners tips vid rekrytering av unga medarbetare

• Var tydlig över vilka värderingar företaget står för när det handlar om miljö, hållbarhet etc.
  • Erbjud alternativa löneformer i form av fler semesterdagar och fria arbetstider.
  • Involvera och uppdatera medarbetaren kontinuerligt i verksamheten.
ArbetsgivarfrågorArbetsmarknad